FIRE-Jesper (Angaudlinn) gästar nästa vecka | Vad borde vi fråga honom?

Vad gör du hela dagarna?

Känner du att dagarna är meningsfulla utan jobb?

Har du ångrat att du är så öppen med ditt kapital och din person här och på Youtube?

Har du mött avundsjuka för att du är arbetsfri?

5 gillningar

I senaste avsnittet nämner han siffran 500 000kr kunde sparats på 2 års arbete, närmare 700 000kr inkl avkastning. En fråga är om han känner något särskilt kring att höra en sådan siffra säg 600 000kr vad han hade kunnat stötta/skänka/hjälpa med dom pengarna? Så kan man ju egentligen tänka kring alla som är på sina jobb också att de hade kunnat jobba övertid eller dra ner på kostnader för att få mer pengar att skänka osv. Framför allt dom som har +50Mkr skulle kunna skala ner utgifter och skänka 1Mkr årligen så det är inte hans ansvar att rädda världen bara för att man skapat en bra position. Bara undrar om det är något han funderar/funderat kring då det är något jag själv ser som svårt/försvårande med att sluta jobba i förtid. Känslan att man kunde göra lite mer och då hjälpa nån annan med den pengen eller del av. Kanske jobba 30-50% och rikta den intäkten vidare.
Han hade såklart också kunnat göra som de flesta andra gör och spendera pengarna när de kom in och därmed inte kunnat välja att täcka kostnaderna med tidigare lön (+avkastning) istället för kommande lön så han har ju förtjänat möjligheten att inte jobba.
Allt handlar ju inte om pengar heller, en fattig arbetslös hade kunnat hjälpa lokala fotbollsföreningen att bygga en läktare men gör inte det, många hjälper inte en gammal dam över gatan osv osv. Knepig fråga och kanske inte 100% FIRE-relaterad enbart utan mer mänsklighets relaterad. Men vore intressant att höra ett resonemang om.

1 gillning

Jag tänker att om jag som vill sluta jobba gör det får någon annan som vill jobba chansen att göra det och tjäna pengar.

2 gillningar

Ja den är ju bra, att du donerar din annars till dig tillfallande lönen till arbetstagaren som tar din plats?! Då blir frågan mer vill du donera den till hen eller att du drar in den och donerar den till lokala barnhemmet som är påväg att lägga ner pga ekonomiska svårigheter, etc etc :smiley: Men det ligger nåt i det du säger.

1 gillning

Man kan väl säga att jag donerar min tjänst till någon som vill jobba och så får arbetsgivaren istället ge “min” lön till den personen.

1 gillning

Finns det ens barnhem här fortfarande?

1 gillning

Alltså. Jag är ju inte angaudlinn. Men. Det här är de två frågor i kombination jag förvånas allra mest över att någon någonsin ställer till eldvaktarna. De antyder att det finns folk därute som skulle ha svårt att fylla dagarna om de inte jobbade?

7 gillningar

Gör det verkligen det? Jag tolkar det snarare som att folk har gott om idéer, men olika sätt att prioritera och värdera dem. Det är inramningen, berättelsen och resonemanget bakom varför man lägger upp vardagen på ett visst sätt som är intressant.

Frågan handlar väl egentligen om vad man väljer att göra med sin tid och sitt liv. Om man inte frågar, utan stänger in sig i sin egen bubbla vet man ju inte om det finns bättre sätt att leva. Du vet vad du har, men andra kanske har strategier och intressen som skulle kunna ge mycket mer tillbaka.

Vad har man att förlora på att inspireras av andra?

Man kan väl egentligen underkänna alla frågor på det viset. Det finns alltid någon som tycker någon fråga är för dum. Är det en så enkel fråga är det ju också enkelt att svara. Fast det verkar inte vara så lätt.

Kanske har det med tidsuppfattningen att göra. Många som haft semester upplever nog att dagarna “flyter ihop” efter några veckor. Att mäta tid noga är en ganska ny teknisk landvinning, så utanför samhället går man tillbaka till ett cykliskt idisslande, där man kanske gör samma sak om- och om igen, utan början och slut eller särskild riktning. På ett ögonblick försvinner ett årtionde genom att bara vara. Man gör någonting, men inte något som kan dokumenteras eller fångas i en modern människas begreppsvärld.

Och när aktiviteterna inte fyller något syfte utanför ens eget huvud kanske man inte ens namnger dem. Vissa saker är genuint svåra att beskriva - som när det är tomt på gatorna och man kan köra och handla utan trafikstockning. Det är ju mer än att bara handla. Det är en slags salighet. Men vad kallas det, så en vanlig knegare fattar? Vissa saker har inte fått några bra ord för sig ännu.

6 gillningar

Tror det är ett ganska vanligt problem, tex verkar iaf en del av de som är FIRE på forumet lägga väldigt mycket tid på att just hänga på forumet istället för att göra något “vettigare”.

Jag hade själv nog haft det lite svårt att fylla dagarna. Jag gillar att göra saker med andra, tex vandra, resa, spela golf, testa nya restauranger osv. Visst, man kan göra de sakerna själv också, men just att göra det ihop med andra är för mig den stora grejen.

En stor anledning till varför iaf jag själv fortsätter att jobba (trots 5x mitt FIRE-kapital) är pga det sociala och att träffa människor. En del har lite mindre behov av mänsklig kontakt, medans andra har lite större behov.

2 gillningar

Fråga ett i isolation, ja. Vad gör du om dagarna? Den är fullt rimlig. Men kombinera den med frågan huruvida det är meningsfullt när man inte har ett lönearbete. För mig antyder det helt klart att frågeställaren anser att det skulle kunna finnas en motivering till varför dagarna INTE skulle vara meningsfulla utan att ha ett lönejobb att gå till. Eller åtminstone att man behöver hjälp att förstå hur man kan känna mening i livet utan lönearbete. För mig är det en smått obegriplig frågeställning faktiskt.

Och alla som jobbar som hänger här har ingenting bättre för sig alltså. :sweat_smile:

(Jag sitter på ett tåg i Småland. Vilken är din ursäkt? :grinning_face:)

2 gillningar

Och jag fattar inte hur just det kan vara fel att fråga. Verkar vanligare att man vill döda frågan än att bemöta den av någon anledning. Alla kan väl fortfarande tjäna på att inspireras av andra?

Jag ställer inte så höga krav på den tid jag frigjort genom att inte jobba. Du får ju tänka på att den tiden innan slösades bort på transport, leka kontor, käka dåliga personalmatsalsluncher och liknande. De där 8-10 timmarna om dagen kan man fortsätta slösa bort på liknande lågkvalitetsaktivitet om man vill.

Skillnaden är att nu har jag ork när det dyker upp kul grejer utanför den där tiden – saker jag ibland tackade nej till förut för att det varit för mycket med jobbet.

Om man gjorde bra grejer ett par timmar om dygnet förut på tiden utanför jobbet så slår man lätt det antalet timmar med FIRE.

13 gillningar

Jag tror ni missförstår varandra och jag har f ö inga problem att besvara frågan. :grinning_face:

1 gillning

Ja hallå vad det rullade iväg…

Jag ställer frågorna för att jag själv kan ta Fire idag, men kör OneMoreYear just nu, då närstående är oroliga för mig vad jag ska göra hela dagarna om jag inte jobbar. Jag själv är ganska säker på att jag kan fylla dagarna, men vill gärna höra lite hur andra lägger upp det och hur jag kan övertyga närstående om att det kommer gå bra den dagen jag bestämmer mig. Så tänkte jag med denna fråga.
Jag känner inte idag att mina dagar känns 100% meningsfulla för att jag jobbar, men det får dagarna att gå och även om jag har pengar så att jag klarar mig är det ju trevligt att få lön varje månad. Kan tänka mig att dagarna känns mer meningsfulla när man får fylla dem med mer av det man själv vill eller vad tror ni andra?

6 gillningar

Det är inte en enkel fråga. Själv började jag se stor meningslöshet i det mesta jag kunde lägga tid på när jag insåg att jag var finansiellt oberoende – speciellt jobbet. Jag kunde inte lura mig själv att det faktiskt var en värdefull aktivitet längre, när det inte handlade om försörjning.

Jag funderade lite på de här grejerna i den här tråden:

7 gillningar

Intressant läsning! Nu när det har gått några år, känner du att du har fått det du var ute efter - större möjlighet att följa din inre motivation och nyfikenhet?

Visst. Jag gör det jag känner för. Ibland blir det att jag lär mig något nytt, men jag är inte rädd för att slösa bort tiden för att jag inte hade lust för något särskilt för tillfället heller. Jag har alltid varit periodare; suget för att göra olika saker kommer och går, och nu kan jag följa den rytmen.

T ex har jag läst ett hundratal böcker det senaste året – men de flesta av dem är lågkvalitets skönlitteratur. Någon med prestationsångest kan känna att det är slöseri med tid att läsa dåliga saker, men jag har tillräckligt med tid för att kunna ta nöjet utan nyttan.

Jag följer kaninhål på wikipedia, lär mig nya koncept genom AI-diskussioner, kollar massa intressant på Youtube som jag aldrig hade haft tid att vara nyfiken på innan. Undantagsvis bingear jag någon tv-serie, även om jag till mycket trillat ur den vanan de senaste åren.

Är det meningsfullt att lära sig massa saker man aldrig kommer använda? Vem vet.

10 gillningar

Du har absolut en poäng. Jag kommer nog gå RE snart, och jag hoppas jag hittar något att göra om dagarna, men det får jag fundera ut först innan jag tar steget då alla mina hobbies och intressen involverar andra, just nu iaf :slight_smile:

1 gillning

Glöm inte checka av status i detta projekt:

6 gillningar