Kom på en sak till; hur är det socialt när man inte har ett jobb att gå till?
Blir det ensamt, eller bara mer med de du verkligen vill umgås med än “påtvingade” kollegor?
Kom på en sak till; hur är det socialt när man inte har ett jobb att gå till?
Blir det ensamt, eller bara mer med de du verkligen vill umgås med än “påtvingade” kollegor?
Det blev inte ett utan två avsnitt igår med @angaudlinn och därefter lite grillat ![]()
Ett avsnitt är fullt med lyssnarfrågor och det andra är ett kom-igång avsnitt för dig som tänker på att göra en FIRE.
Avsnitten släpps under augusti, tack för alla frågor!
Tack själva för igår - jag är fortfarande mätt! Tur att det är fastedag idag. ![]()
Ja det var en ordentlig laddning igår! ![]()
Eftersom vi inte riktigt kom in på detta i detalj i avsnittet uppfyller jag härmed mitt löfte att svara i tråden istället:
Jag slutade jobba i juni 2024. Ungefär ett år tidigare (augusti '23) slutade jag månadsspara i ISK och satte istället in pengarna på fasträntekonton i min bank. Minimigränsen är 20k hos LF så för varje 20k jag hade över startade jag ett nytt konto, med målet att nå totalt 240k under mitt sista arbetsår. Det blev istället 14 konton och 300k (ja, det var mer än 20k i vissa).
När jag jobbade investerade jag i 100% aktiefonder och efteråt sjönk detta innehav sakta till ungefär 94% av portföljen då resten hamnade i fasträntekonton.
Det fina för mig med detta sätt är att jag kunde leva som förr, känna att jag satte av som förr men samtidigt kunde bygga krockkudde/buffert/räntereserv som jag inte haft tidigare.
Jag tar ut tre månaders kontantbehov inför varje kvartal. Om börsen avkastar “som vanligt” inom ett förutbestämt spann (-3% till +7% kvartalsvis) tar jag från den fond som gått bäst det senaste kvartalet.
Går börsen bättre än så ett kvartal så tar jag också ut från den aktiefond som gått bäst, men fyller också över lite till fasträntekonton. Går börsen sämre tar jag från både aktiefonder och från fasträntekonton. Går det riktigt risigt tar jag enbart från fasträntekonton (hojta om du vill ha hela listan med gränser för detta).
Exempel gällande 1: Jag var exakt i svaret innan, så jag hoppas det räcker, men fråga om du vill ha fler exempel eller specifikation.
Exempel gällande 2: Säg att man har fem miljoner i FIRE-portföljen vid FIRE-start. Varje år ska man betala ISK-skatt och leva. Man tar ut 4% första året. Det är 200k. Ungefär 1%-enhet går till ISK-skatt och övriga 3%-enheter lever man på.
Låt oss ta perioden februari till maj i mitt kalkylblad och med mina fondval och avkastningprocent. Under den perioden har mina investeringar stigit 2,9% och bäst har LF globalindex gått. I förra veckan sålde jag därför av den summa jag förutbestämt utifrån mitt startkapital. Man kan se detta som 0,75% av startsumman (eftersom fyra kvarta x 0,75% + 1% ISK-skatt = 4%). Jag brukar se det som 0,8 istället eftersom det alltid blir över och då ändå täcker ISK-skatten när det är dags.
Av de 5 miljoner vi började exemplet med går alltså 50k i skatt första året och varje kvartal tas 0,75% ut (vilket då är 37500 kronor).
Året därefter lägger vi till inflationen som varit. Låt oss säga 2% i vårt exempel. Kvartalsuttaget har då stigit till 38250 kronor. Denna summan gäller varje kvartal år två oavsett hur börsen går. Men från vilket konto de tas styrs av avkastningen i varje passerat kvartal.
Så, i extremfall: Skulle börsen gå upp 50% ett år hamnar mer på fasträntekonton, men man lever fortfarande på den summa man tänkt från start. Skulle börsen gå ner 50% tas mer från men man lever fortfarande på den summa man tänkt från start.
Hängde du med? ![]()
Varför 14 olika konton?
För att du har olika bindningstid på dem?
3 månaders bindningstid per konto och blir automatiskt ett konto i månaden som sen kan användas.
Det bara blev 14, men som @Thompa.th sa, fast ungefär var tionde dag istället eftersom de är bundna i tre månader vardera. Dock började jag med 12 månaders bindningstid och då var 12+ vettigt. ![]()
![]()
Haha, jag läste det väldigt länge (och gör nog egentligen fortfarande) som ett kvinno-namn, Linn Angaud
Så van vid att folk har sina namn med efternamn först på t.ex. instagram.
Det gjorde många i början när jag hängde här (innan jag bytter avatar då förstås). Jag tar det som något positivt att jag inte har en typiskt grabbig framtoning i text.
![]()
I en parallell verklighet heter jag säkert Linn, är tolv år gammal och gillar att rita enhörningar.
![]()
Med tanke på AI så är kanske detta dit riktiga jag Linn ![]()
Enhörningar är fina och med tiden blir det bättre ritat.
Började här:

Sen lite snyggare: