Angaudlinn besöker podden igen | Uppföljning FIRE ett år senare - vad ska vi ta upp?

Vad jag läst så är han väl inte riktigt ännu RE så bättre med en uppföljning om 1 år från nu när slutlön och semester är slut.

Det finns säkert nog att ta upp om det gångna året iofs. Sist pratade vi ju en del om att sluta på jobbet, berätta för nära och kära samt planera uttagsupplägget.

Och just nu lever jag på sätt och vis det ändå, eftersom det är en verklighet att sista lönen kommer om två veckor och börsen dansar jenka. :joy:

(Med det sagt, det kan säkert bli nå’n uppdatering 2025 också om ni och Jan vill och orkar lyssna på rotvälskan igen.)

21 gillningar

Skulle gärna få en genomkörare av uttagsstrategin och känslan av att dragit pluggen (aka, hur vågade du?! :joy:).

Superroligt att få en uppföljning och massa heja! :heart_eyes:

7 gillningar

Bra jobbat ch grattis till att ha tagit steget!

Jag är mest nyfiken på de mjuka frågorna. Tillhör själv de som sannolikt jobbar för mycket, ofta längtar till ledighet, men när jag väl är ledig har svårt att hitta meningsfullhet och sammanhang. Därför slutar ofta ledigheterna med viss deppighet och att jag längtar tillbaka till jobbet. Framför allt om jag vilar och inte ägnar mig åt “nyttiga måsten.”

Så, hur funkar den biten för dig?

• Hur skapar du meningsfullhet och sammanhang i vardagen?

• Finns någon form av tomhet över att inte vara efterfrågad på en arbetsplats?

• Har du några strategier för att orka ta tag i saker när ingenting tvingar dig?

• Upplever du en kreativ och produktiv vardag? Det här måste ju inte nödvändigtvis vara ett mål…

• Du har ju hus. Hur balanserar du tråkiga måsten med roliga aktiviteter? Har du någon strategi för att styra det?

• Och ett tillägg. HUR kompenserar du den sociala “förlusten” av att inte träffa kollegor dagligen. Denna fråga kan ju även hemmajobbare och andra ha ett svar på…

Ser fram emot avsnittet! :blush:

23 gillningar

Ta gärna upp krediter i samband med FIRE.
Är det viktigt eller inte att vara skuldfri vid inträdet till FIRE?

2 gillningar

Först - grattis framgångarna!

Nu till frågorna.
Jag lyssnade för första gången på rich dad poor dad 2011 och har sedan dess misslyckats systematiskt att bygga upp en avkastande fondportfölj. Det har blivit hussköp och andra investeringar. Vissa är förmodligen förlustaffärer men det är ju inte direkt på noll.

Värt att börja om så här snart 15 år senare?
ISK-kontot har kanske 40k i dagsläget :rofl:
Hur vågar man fortsätta när beloppet växer sig större?

Hur vågar jag lita på fonder?
När kapitalet har vuxit en bit har jag sålt och köpt annat. Ibland har det gått åt skogen och ibland finns en del av värdet kvar.

Hur vågar man lita på sin väg?
Det är så lätt att tro på domedagsprofeter och lyckosiare och bli intresserad av memestocks, crypto, träd i afrika, guld och annat… ett tag skulle jag köpa utdelningsaktier… är det nu man har testat färdigt och upptäckt allt som inte fungerande?

Ska bli kul att höra avstämningsavsnittet!

1 gillning

Jan tar semester och @angaudlinn tar över podden. I alla avsnitt det närmsta året pratar @angaudlinn bara om sig själv :sweat_smile:

8 gillningar

Temaserie:

Bilar är strunt.

Mårderfiera din veckohandling.

Spendera frikostigt på… vinyl.

Lägst antal räkningar i månaden vinner.

Språkpolis - min nya roll.

Etc.

21 gillningar

Så hur många har du?

Jag tänker att för att optimera detta kan man:

• Ändra så att man får kvartalsräkningar eller helåräkningar om det går
  • Ta så många räkningar som möjligt som prenumerationer på kreditkortet i stället
  • Fälla in så mycket som möjligt i brf. Jag har t ex värme, el, vatten, internet mm infällt i min brf som kollektiva avtal
5 gillningar

Kan attrahera en helt ny lyssnarskara om de misstolkar vad du menar :laughing:

14 gillningar

Något jag själv funderar på är om jag ska köra heltid 100% (eller mer) till dess att jag är FIRE eller om jag ska gå ner i tid tidigare, leva på pengarna och köra coast FIRE.

Det kan vara intressant att höra hur andra resonerar där, och kanske speciellt i efterhand när FIRE redan uppnåtts.

5 gillningar

Golvläggare?

4 gillningar

Kul!

Jag skulle precis som @zinka skriver vilja veta mer om uttagsstrategin. Är det strikt en summa varje månad, eller en SWR på typ 4%?

Jag antar också att överblivna pengar åker in på sparkonto och inte tillbara till börsen. När det är tillräckligt mycket där antar jag, att du undviker uttag från börsen den månaden?

Uttag månadsvis eller årsvis?

Om det dyker upp en rolig aktivitet som ger lite pengar, kommer du som samhällsrebell aktivt att tacka nej till det, för att det är arbete?:wink::kissing_heart:

Åååh samhääälllssskontraaaktet :scream:

7 gillningar

Jag vill eka det här. Det låter ju banalt men särskilt med tanke på arbetet du har haft så blir det ju en riktig omställning.

Är det RT-chatten som blir den nya sociala arenan? :wink:

Nästan det viktigaste av allt :triumph: Hur ska du leva med dig själv?!

5 gillningar

Ser fram emot avsnittet! Har inte läst allt här men vill gärna höra om hur det har varit att “dra pluggen” och meddela att det är dags för just det. Kul att höra hur tankarna gått under tiden och hur omgivningen reagerat :slight_smile:

3 gillningar

En viktig fråga: Hur är läget som FIRE?
Har själv haft det “lite chill” en period men tyckte det va en riktigt dålig period. Kanske att det skulle kännts annorlunda om man va mer ekonomiskt klar i det läget.

Några målsättningar för tillfället? Behöver inte vara ekonomiska, intressant att höra bara.

Men mår du bättre/sämre/likadant?

2 gillningar

Jag skulle vara lite intresserad av moralfilosofiska resonemang ifall det nu finns några:
Dvs vi har ett slags samhällskontrakt att bidra medan vi kan dvs arbeta , driva företag etc som genererar skatteintäkter som bidrar till det gemensamma för oss som kan till förmån för de som inte kan.

Det kanske låter gammaldags - men en FIRE person kan ju i någon mån anses ställa sig utanför samhällskontraktet i förtid , samtidigt som den nyttjar resurser.

Beror såklart på typ av arbete , utbildning och om man bidrar på annat sätt tex volontärarbete, men jag tänker i lite extremfall här.
Troligtvis gör man ju något - men reflekterar en FIRE-person överhuvudtaget om det här perspektivet?
Är genunt nyfiken.

3 gillningar
1 gillning

Tack för intressant diskussion i länken. Läste igenom en del den var ju omfattande - ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt hur jag står. Det jag tänker mest på när jag får negativa tankar är väl t.ex. en läkare som slutar när dem i 50 när de skulle kunna göra en massa nytta i många år till. Eller entreprenörer - men många av dessa slutar ju först på dödsbädden.

Det enda jag vet är om jag har hälsan att jag inte vill gå 100 till 0. Är 57 och har i alla fall några år kvar till pension men vill ha mer tid om kanske 5-7 år och sedan kanske arbeta halvtid under ytterligare några år.
Har ett rätt intellektuellt stimulerande arbete så känner mig inte trött på det sättet - det beror nog mer på min allmänna hälsa.

Varje år man kan jobba extra gör ju rätt mycket för pensionen inkl. det som sparats.

1 gillning