Angaudlinn besöker podden igen | Uppföljning FIRE ett år senare - vad ska vi ta upp?

Jag vill engagera mig mer ideellt och på andra sätt när jag går FIRE :slight_smile: skulle exempelvis vilja vara jourfamilj hos socialtjänsten för barn som akut måste placeras utanför hemmet. Kommer nog aldrig sluta arbeta helt.

Kan också tänka mig att ta kortare vikariat inom mina yrkesområden där det ofta kan vara svårt att tillsätta folk. Sedan vill jag finnas för folk i min omgivning, i grannskapet, för släkten osv. Kanske passa barn medan föräldrarna får lite egentid?

Frågor till intervjuobjektet:

1. Hur kommer dina dagar se ut som FIRE om du får gissa?

2. Har du disciplin att vara aktiv om dagarna eller tror du att det blir utmanande att vara igång?

3. Vilka dagliga rutiner tror du kommer ändras och vilka blir kvar?

5 gillningar

Skulle det kännas stressande med en större sättning på börsen? Säg en 50 procentig nedgång över två år.

3 gillningar

Bättre fråga är väl när kommer nästa singel/skiva på Spotify?

2 gillningar

Ögnade igenom texten. Verkar vara mycket om den personliga resan och så nämns 4% regeln och monte carlo simulering i förbifarten.

Går det att få reda på mer ekonomiskt?

Hur ser din portfölj ut? Idag jämfört med för ett år sedan? Lika?
Tillgångsslag och vikter?

Hur ofta rebalanserar du? Vilken metod använder du för rebalansering?

Hur har dina ekonomiska kunskaper utvecklats under året?
Är du duktigare idag på att sätta ihop balanserade portföljer än för ett år sedan? I så fall, hur?

Vilken ekonomisk litteratur, web-info, pod-ar etc har utvecklat dina ekonomiska kunskaper under året?

Praktiskt: Tar du ut dina cash vid rebalanseringarna, får utdelningar, säljer en korträntefond vid behov eller på något annat sätt?

Jag tycker programmet blir mer intressant ju mer ekonomi det innehåller, hands on, konkret.
Personlig utveckling, coatching och wannabe psykolog avsnitt tycker jag är ganska drygt.

6 gillningar

Själv tycker jag den biten är mest givande. Alla är vi olika. :blush:

9 gillningar

:slight_smile: Vad roligt vad olika vi kan vara. Jag tänker att egentligen att de ekonomiska siffrorna är ganska ointressanta eftersom de är så kopplade till just @angaudlinn:s specifika förutsättningar som inte ens kommer att gå att återskapa och därmed inte är relevanta för någon annan än just honom.

Däremot, saker som förhållningssätt, tankemönster, mentala modeller, syn på verkligheten - det kan ju alla kopiera.

12 gillningar

Jag vill bara skriva att jag respekterar att några av er inte tycker samma saker som mig när det gäller vad som är intressant.

På vissa områden går att säga vad som vetenskapligt är mest rätt (eller sannolikt) men när det handlar om hur man lever sitt liv så är det viktigt att var och en får ha sin egen väg.
Var och en gör bäst i att fylla sitt liv med det den känner är mest meningsfullt och intressant.

Jag var i personlig utveckling spåret ett par årtionden och känner att jag är ganska trött på det.

Ekonomi, hur man sätter ihop en bra portfölj är mer intressant för mig.
(även om folk t o m där ofta vill ha en personlig toutch).

5 gillningar

Absolut. Det ena utesluter inte det andra. Planen för avsnittet imorgon är att beröra båda delarna. :slight_smile:

5 gillningar

Ska man destillera ner det till typ:
TTTP: X mån
TTAP: X2 mån
MU: xxxxx kr
MUI: xxx mån
MUB: xx mån

Så blir det ju extremt torftigt. Att hantera de frågorna göres ju bäst i Excel och kanske på forumet / med en oberoende rådgivare.

Skulle nog säga att den inre resan är otroligt viktigt. Se bara på hur hälsoutvecklingen ser ut för många som gör RE utan E:et. Tycker @angaudlinn.s approach har varit väldigt nykter.

Ska bli spännande att höra mer om tankarna. Är ju extremt spännande tider att rycka i snöret. Att prao:a har nog varit väldigt nyttigt.

4 gillningar

Det vore kul att höra vad ni tänker om konceptet allvädersportfölj i stay rich-fasen! Jag blev inspirerad av Zino måste jag säga :slight_smile: Men jag är låååångt borta från stay rich.

3 gillningar

Lämnar nu Malmö och konstaterar att vi säkert missade en del idag också. Det får jag ta i avsnittstråden när den kommer. :sweat_smile:

Tack Jan, Caroline och Freja - alltid trevligt att få hälsa på!

12 gillningar

Tack själv @angaudlinn! :heart:

Kan säga att ni andra har en riktig godisbit att se fram emot i nästa vecka. :slight_smile:

14 gillningar

Antagligen sista gången vi ser @Angaudlinn i podden. Jag ser en extrem risk för bitterhet, stela knän och sena nätter med många toalettbesök komma närmare. Läxa upp grannbarnen som för väsen, vara lättkränkt, hytta med näven och käppen kring ”dagens ungdom”. Söka sig till sociala situationer för att rätta språket hos dumma medmänniskor. Berätta för barnen, att det minsann var bättre på ”din tid”

Jadu, angaudlinn, nu är du gammal :heart:

9 gillningar

Menar du att nå’t av detta skulle förändras från tidigare läge? :thinking: :joy:

p.s. Jävla bra film det där!

p.p.s. @janbolmeson Jag mötte ett av de tidigare “jobbkidsen” vid bussen. Så, trenden fortsätter. :+1:

3 gillningar