Glöm inte att livet skall vara kul. Jag hade nog själv bara sålt bilen om det hade varit en kul utmaning för både mig själv och min partner. Nu hoppas jag allt går bra för er men känslan man fick när man lyssnade var att saker och ting blev jobbigt. Och glöm inte. Ingen (oavsett vad som skrivs i tråden här) kan eller bör bestämma om man skall cykla, gå, äga bil, hyra bil eller dela bil. Äg gärna 5 bilar om du blir lycklig av det och har råd. Eller äg ingen bil om du blir lycklig av det. Det jag tror man skall undvika, vilket jag själv ofta tyvärr råkar ut för, är att tänka och grubbla för mycket över det i förväg. Och det där med alternativkostnaden är oftast livsfarligt enligt mig. För den leder en allt för ofta till att man inte gör/köper något. För det blir helt enkelt billigast(tror man). Men att avstå livet igenom är bland det dyraste du kan göra
Älskar att lyssna på er, så tack för att ni lade ut avsnittet, längtar till nästa - och det bästa är ju när det är på riktigt, riktigt snack! Alltid intressant och jag hoppas ni fortsätter (även om det finns tankar på annat också). Och nej, jag stängde inte av trots att jag bor i Norrland helt relevanta och självklara funderingar tycker jag! Keep up the good work
Det enda jobbiga med Volvo On-Demand/Kinto är att stoppa in bilbarnstolen när man ska ha med sin gumma. Kommer man hem sent är det lite irriterande att gå 500 m för kinton. Men man vet iaf att det finns parkering.
Modigt!
Sedan vill jag ge en extra stjärna (nej minst fem stjärnor) för att ni lägger ut transkriberingar av era filmer. Jag som är allergisk mot långa videos får ju en möjlighet att läsa dem med en tidsbesparing på ca 75 %.
Det är alltid givande att tjuvlyssna på era “köksdiskussioner” och som bonus fnissa vänskapligt åt bil- och cykelångesten. Eftersom du @janbolmeson avslöjade i ett svagt ögonblick när vi spelade in hur många (nåja, få är ordet jag söker) steg du går en vanlig dag så kommer detta bara att bli ett nyttigt experiment.
Jag är helt övertygad om att ni skaffar bil igen, men att vara utan nå’n månad är ju inte hela världen. Har du ens testat att cykla hem till din mamma? Jag kunde inte låta bli att kolla på hitta och Malmökartan och det är ju inte ens långt!
Det går både bussar och tåg ofta till Hjärup @carolinebolmeson så det här fixar ni. Det är fin rabatt på tillsammansbiljetten också och som sagt, det finns bilar att hyra.
Jag cyklade tur och retur Malmö igår och det gör man kanske inte dagligen utan batteri eller full MEMIL-fanatism i normalfallet, men det är ju inte särskilt jobbigt heller. Jag tror nog att Freja kan ta sig till träningen på två hjul och kommer ju fram uppvärmd istället (säg inte till henne att det var jag som sa det).
Det här följer vi med spänning. Bra jobbat så här långt och ha ingen ångest över avsnittet. Det här gör att ni framstår som vanliga människor, mitt i vardagens beslut. Det är mer relevant än forskningsrapporter på promillenivån av fondavgifter och annat mossigt. Det är nog också vad de flesta poddlyssnarna vill höra.
Delta i bilfria dagen på söndag, åk gratis kollektivt i hela länet för en spänn! Den kostnaden klår ingen elbil. Testa hur det är, hälsa på syskonen och mamma, besök nå’n annan stad etc. Om inte annat får ni ju lite mer erfarenhet av att åka kollektivt.
Samma här. Men ungefär i din ålder upptäckte jag att det var bekvämare att inte ha bil utan ta det transportmedlet som passar för stunden. Ibland gratis. Ibland dyrt. Men so what. Nada jämfört med att äga bil som bara står och rostar 95-98% av tiden. 60 papp:ish mer sparande om året med ränta på ränta i något årtionde. Do the math
Men OM jag nu skulle köpa en bil så hade det blivit en begagnad med 2-4 år, 3000-6000 mil, på nacken av en vettig kvalitetsmodell med valfri drivlina för Max 5 papp i totalkostnad i månaden. Max verkligen max.
Valfri drivlina. De av oss som sett gruvdrift av litium och andra metaller för batterier samt koppar (som elbilar innehåller mycket mer av) i verkligen så har elbilar lite tappat den där rosenrödskimret eller ja grönskimret då kanske. De ska till rätt många mil för att uppväga miljökonsekvenserna av det. Men de flesta ser ju inte det då utvinningen sker långt ifrån Sverige Så länge det är en vettigt bränslesnål variant så har åtminstone jag inget problem med det.
Och om inte annat får man träna på sin sociala tolerans.
När jag var student för många år sedan hade man ett liknande upplägg med gratis bussar och tåg. Då passade jag och min flickvän på att åka till GeKås i Ullared (hennes idé, inte min).
Jag har aldrig någonsin sett så många pensionärer på en och samma gång.
Började lyssna med ett halvt öra, förväntade mig ett ett utköp av Teslan, insåg sen att det lutade åt en ny Tesla, men kunde inte ana vändningen som kom sen. Tack för ett underhållande och autentiskt avsnitt, riktigt inspirerande! Det blir cykel till jobbet idag. Jag skulle uppskatta täta uppdateringar här i början.
Mycket klokt här från JFB. Vi sätter också vår CAP på 5k per månad och det har inneburit att vi har köpt helt nya bilar kontant cirka var 7:e till var 9:e år. Alla service och underhåll outsourcat inklusive tvätt och däckbyte osv. Kia C’eed och efter det Skoda Octavia.
Nu bor vi på diametralt olika platser. Vi har vare sig lokaltrafik eller taxi där vi bor nästgårds med skogen. Totalt ointresserad av bil mer än att den ska vara så problemfri som möjligt och uppfylla vissa skallkrav. Tycker också att köpa bil är bland det tråkigaste som finns.
Jag hade samma upplevelse när jag var på ICA Maxi i Linköping och handlade en dag när de bjöd på tårta. Jag var väl runt 50 år då men sänkte tydligt medelåldern när jag ställde mig i kön. Min fru höll på att skämmas ihjälp och smet snabbt iväg någon annanstans.
(Nej, jag hade inte åkt dit för tårtan. Visste inte om det förrän jag kom dit. Men jag tvingas medge att jag har svårt att tacka nej till gratis princesstårta som är av den konditoribakade sorten, inte den djupfrysta)
Minns inte exakt siffrorna men var det 10 000 kr / månaden bilen hade kostat och ni körde 1000 mil per år? Det är alltså 120 kr per mil.
Kollar man Taxi Stockholm som förmodligen är i dyrare laget så är deras kilometer kostnad ca 149 kr per mil, sedan tillkommer ju startavgift samt en tidsavgift.
Hur man än vrider och vänder på det är 10 000 kr i månaden en ganska stor “reskassa”. När jag dock hör saker som att åka till Hornbach, Ikea osv funderar jag på om ni faktiskt räknat på vad det kostar att få sakerna hemkörda?
Jag åker själv då och då till byggvaruhus och kommit fram till att tiden det tar att åka dit, plocka varorna själv, hålla på och krångla med takräcken / släpkärra eller köra med öppen baklucka osv inte riktigt är värt det. Oftast är det typ frakt hem för 800 kr vilket inte är några pengar alls om man faktiskt ska bygga en stor altan eller liknande, i slutändan handlar ju allt om planering av inköpen.
Jag bor själv på landet och kör 2 mil tur och retur till Willys och handlar, tror dock jag kan få det hemkört för 49 kr om man har lite framförhållning. Har faktiskt en granne som gör så, får allting hemkört och hon har inte ens körkort och det är typ 4 km härifrån till närmaste kollektivtrafik hon nyttjar dock sin mamma med bil för att få lite leveranser
Problemet med bilar enligt mig som okunnig är att de slits både av att de används och av att de inte används! Säg att jag vill leva i “princip bilfritt” men ha en bil för om det skulle vara något akut, vi tänker oss max köra 50 mil per år. Då känns det inte som att jag kan köpa en OK bil för 50 000 kr och att den håller 10 år (500 mil) utan någon service. Funderar dock på om elbilar kan fungera på det sättet, att de kan stå still längre tid och att det enda slitaget kommer från när bilen faktiskt rullar?
Det är korrekt uppfattat. Bilar mår verkligen inte bra av att stå stilla.
Tillsatserna i motorolja degraderas redan efter cirka 1 år även om bilen stått still tex, så då är byte aktuellt. Oljan slits också mer när de få mil som görs mest är under arbetstemperatur.
Bensin/diesel lär med stor sannolikhet degraderas bortom möjlighet att antändas på några månaders sikt, om man inte kompenserar med tillsatser som stabiliserar det. Särskilt vid låg bränslenivå i tanken och minusgrader.
Alla möjliga gummi/plastdetaljer får lätt torrsprickor och går sönder efter för mycket stillasittande. Däck (allra helst vinterdäck) ska helst kasseras efter 5-7 år oavsett.
Alla vätskor åldras över lag och ska fortfarande bytas inom sina intervall. Kylarvätska, bromsvätska und so weiter.
Osv osv…
Bilar är precis som oss människor. De ska röra på sig
Det största slitaget idag blir ju på plånboken i form av värdeminskning//finansiering/alternativkostnad med tanke på priserna… Men om man underhållsladdar batteriet vid 80% kan man ju tänka sig att drivlina/batteri håller sig bra.