Nya model Y kommer ju inte föränn kvartal 1 2025 som tidigast har Elon sagt.
Sen är det många som väntar på just den nya varianten så om man beställer en sådan så lär man snällt få vänta i antal månader innan man får leverans.
Personligen har jag aldrig ägt en ny bil men vi slog till på en ny Midnight Cherry Y AWD LR i och med 0-ränteerbjudandet och hämtar ut den på lördag… Känner mig som ett barn på julafton
Vi köper privat och betalar minimal handpenning och betalar av minimalt i månaden och resten av bilpengarna åker in på fasträntekonto i 5år så de hinner föröka sig lite innan det är dags att betala av bilen.
Lycka till med att vara helt bilfri! @janbolmeson! Det hade jag personligen inte klarat även om jag bor i tätort. Jag är på tok för bekväm för att tvingas ta cykel även om man gör det ibland på sommaren… men i slask på vintern? Inte en chans.
Vilket fantastiskt avsnitt! Så himla roligt att höra er resonera! Jag tror det kommer gå jättebra för er utan bil. Ingen har dött av lite motion
Men en sak jag saknade i avsnittet med Erik: Ni pratade bara om 4 års garanti på bilen. Det stämmer ju förvisso, och just Model Y har ju kända problem med länkarmar så det är inte att bortse ifrån. Just med elbil är det ju dock många som oroar sig för den nya tekniken med batteri/drivlina och hur den håller över tid. Den data som finns visar ju på relativt små problem men garantierna där är ju desto längre. På er bil 8 år/19200 mil. Bara ett litet inspel!
Hade jag bott centralt hade jag nog laborerat med att typ leasa en bil via Gomore eller liknande där de har en inbyggd uthyrningstjänst. Jag tänker någonstans att om man själv kan planera lite mer när man behöver bilen kanske man t om kan gå plus på affären om man t ex har tillgång till en billig parkering på en central plats
Nu har ni säkert gått igenom detta med Erik men skulle det kanske inte bli en mindre fråga (och mindre huvudbry) med en mindre och billigare bil? En e-golf, bmw i3 eller dylikt om ni vill ha el? Eller är det att kunna skjutsa barn med kompisar inkl sportväskor som gör att ni ändå vill ha nåt större? Om nu ändå inte långresor i bil är er grej.
Eller en Lynk&CO på hyrbasis för 6 tkr/mån. När höstmörkret kommer kanske det kan vara en ok ”emellan-lösning”? Trots reflexer och lampor tycker iaf jag att det är lite otäckt i trafiken (till fots eller med cykel) när det blir mörkt. Pannlampor brukar det dock vara bra ”kräm” i så att man syns.
För egen del fick jag för övrigt första felmeddelandet på min bil i helgen där jag kanske behöver nyttja försäkringen. Bara autobromsen men ändå. Återstår att se om det var nåt övergående eller om det är på riktigt. Positivt överraskad av att Folksam hade enbart 1500 kr i självrisk på maskinskada upp till 10 000 mil (sen 3000kr).
Tack snälla du för dina tankar och reflektioner. Jo, jag tycker ju också att ens barn kan komma uppvärmd till träningen som ligger max 3 km bort. Jag blev inte traumatiserad av mina ständiga cyklingar till olika badhus och simträningar under min tonår. Bara hungrig! Jag kan säkert vänja mig vid kollektivtrafik och cykel. Till Jans stora heder ska sägas att han pumpat alla cykeldäck, beställt förkommen kätting till lådcykeln och fixat nya batterier till alla cykelljus!
Wow 10 000kr i mån när man är relativt ointresserad av bilar tycker jag är galet mycket men det är kanske bara jag. Med tanke på de få mil ni kör kan en rolig uppgift vara att räkna på vad minutkostnaden är.
Exakt. Jag känner alltför väl igen det här tysta “drevet” där man löst anklagar och tar avstånd ifrån något utan att kunna artikulera varför. Tätt följt av en totalvändning i frågan när “galningarna” visar sig ha rätt.
Så man undrar ju… vad är det som är så knäppt egentligen, men som inte går att uttrycka?
Hur mycket skiljer er beräknade kostnad för gamla Teslan, som i verkligheten nu kostat 9800kr/månad?
M.a.o - hur träffsäkra beräkningar går det göra på en bil?
Tack för ett intressant avsnitt och insyn i era resonemang. Har just själv gjort en bilbytarresa och det är alltid kul att höra hur andra resonrerar och räknar.
Jag tycker det är trist att ni ska behöva ursäkta er i början av ett avsnitt för att någon skulle kunna bli kränkt. Börjar ni glänta på den dörren blir listan över saker som inte passar i åsiktskorridoren, och måste ursäktas, snabbt lång.
Det är trots allt en ekonomipodd och ämnet är troligen relevant för stora delar av era lyssnare. Kör på och be inte om ursäkt. Det är ert program!
Jag var lite förvånad att ni inte talade om skillnaderna på den nya Model Y och den generation ni hade och som Tesla nu försöker tömma lagret på med räntefritt osv.
Nästa generation kommer ju få en liknande interiör som den redan uppdaterade Model 3. Alltså att även de sista spakarna vid ratten flyttar in i iPaden. Just krånglet och det negativa ur trafiksäkerhetssynpunkt som ändringen medför har kritiserats hårt av bilpressen.
Jag föreslår att ni bekantar er med en ny Model 3 för att själva bilda er en uppfattning om vad ni känner för det. Gillar ni det inte är det ju bara att klippa en likadan som ni just hade och skjuta på problemet i tre år till, eller hur ni nu lägger upp köpet.
Har du kört en ny Model 3 eller en Model S utan blinkersspak? Det låter inte som att dina påståenden är förstahandsuppgifter.
Ska man vara petnoga så är det växelväljaren som flyttat in på skärmen, och det fungerar hur bra som helst. Dessutom kan man låta bilen välja själv att föreslå ”reverse” när man startar med ett hinder i vägen, t ex. Funkar också bra.
Blinkersspaken däremot har flyttats till två knappar på ratten. Det är varken bättre eller sämre egentligen, förutom att det är en onödig förändring och tar ett tag att lära om innan det sitter i muskelminnet hur man ska göra i t ex en rondell. Det tog mig nån vecka eller så men nu tycker jag absolut inte att det är en grej, bara om man ofta skiftar mellan olika bilar.
Du har helt rätt, har inte kört den nya generationen. Jag läser biltidningar och det är därifrån jag uppfattat att förändringen är negativ. Men det du beskriver låter inte så farligt. Jag åkte dock i en äldre Model 3 idag och det är för mycket grejer på skärmen för min smak redan där. Jag föredrar när man kan göra det mesta utan att lyfta blicken från vägen.