370. Byta, behålla eller sälja vår Tesla Model Y | Ny Tesla billigare än att behålla den gamla... 🤯

På sommaren är det inga som helst problem att vara utan bil. Det är däremot lite besvärligare under den stränga fimbulvintern som drabbar stora dela av landet en stor del av året.

Ha, ha! Underbart se era diskussioner efteråt! TACK för möjligheten se hur det svänger i era tankar. Från Carolines start att övertyga dig att allt kommer gå bra via cykel till omsvängningen och hur du sen försöker övertyga Caroline om att det alltid går köpa ny bil om det blir för besvärligt utan. ”Svänger snabbt i hockey” som en del säger. Satt och småfnittrade mest hela avsnittet.

Kul att ni delar med er så frikostigt och också VÅGAR prova på ett annat sätt än att som reflexbeteende köra vidare på liknande lösning som tidigare, (särskilt när den också skulle ge lägre kostnad än tidigare)

Är också ett kul exempel på hur förändring kan komma igång när man vågar tänka ”outside the box” och kanske får tankespjärn att utmana sitt reflexbeteende. Händer hyfsat ofta att mina klienter landar i en ganska annorlunda lösning än den de spontant först hade siktat in sig på. Framför allt när de får se TCO-siffror för olika alternativ. Där klienterna kan bli överraskad åt BÅDA håll!

8 gillningar

Tesla är utan tvekan en av de dyraste bilmodellerna att äga pga det urusla andrahandsvärdet.

2 gillningar

Tycker Melwa har en väldigt bra poäng här. Borde finnas ekonomiska alternativ mellan elsparkcykel/lådcykel och annan mer “Sverige-vänlig” elmobilitet.

Varför inte en nutida Messerschmitt eller dylikt som inte kostar flera hundratusen?

Lite väderskydd och plats för två? Med tillgång till en sån så skulle många inte behöva ha ett eget större fordon utan det kunde lösas med bilpool osv.

4 gillningar

Ha Ha. Försök köpa en sån på bild får du se. halvt bortrostade okörbara skogsvrak går för en osannolik summa. Kultpryl för nördar… Även moderna minibilar är dyra för det man får vad jag sett.
Bättre köpa en äldre bil av bra kvalitet.

Men bor man i en platt stad i zon 1, där vinterväglag är ovanligt. Så finns idag en uppsjö av elfordon utöver elbilar.

Finns fatbikes, elscootrar, elcyklar, elcyklar med stor last kapacitet, elmopeder, permobiler, kickbikes, skateboards med motor och så vidare.

Flera med tak, om man är rädd för regn. :wink:

1 gillning

Jag kan varmt rekommendera en cykelkärra/cykelvagn.

Den kan enkelt kopplas på/av. Perfekt för storhandling tex. På den vi har får det lätt plats 6 st ica-kassar. Vi drar den med vanlig cykel utan behov av el.

5 gillningar

Det finns gott om alternativ i världen, t.ex. från Kina. Det handlar om attityder och lagstiftning.

Precis som Melwa nämner så finns det en uppsjö av alternativ inom mobilitetsfordon, problemet är där att så fort något luktar hjälpmedel så blir det väldigt dyrt.

Man måste sluta tänka inom boxen.

Ni nämnde att den billigaste bilen kostar 4 000 kr i månaden.

4 000 kr i månaden är ju en miljon i sparande på några års sikt :open_mouth:

Är i chock över vad friheten med bil egentligen kostar.

2 gillningar

Det finns egentligen inget hinder mer än lagstiftning att få till alternativ även för sämre väglag och klimat. Till många kinesiska alternativ är det svårt/omöjligt att fixa riktiga vinterdäck. Till “vanliga” cyklar/elcyklar är det inget problem men till andra varianter blir det snabbt svårare.

1 gillning

@janbolmeson Vi är i nästan exakt samma sits som ni, förutom att vår vardag inte kommer fungera utan bil. Hur som helst, min fråga är egentligen vilket företag ni sålde till eller vilka som erbjöd bäst till erbjudande till er? Vår nya Y kommer på tisdag och vi har ännu inte tagit beslutet hur vi ska sälja den gamla :sweat_smile:

4 gillningar

Jag har kört med ”allrounddäck” på min Eloflex i snöstorm och ishalka, rekommenderas inte. Men hoppas på att de börjar sälja vinterdäck, vore toppen.

En bra vintermössa, bra jacka, vattentäta vantar och en ulldyna gör att det går bra att brumma runt i stan även vintertid. :blush:

Har svårt att behålla värmen i benen. Fårskinnspläd, underställt, microfleece, termobyxor och åkpåse räcker inte riktigt när det är kallare än -15 eftersom cirkulationen i benen blir sämre och man inte genererar värme från muskler i rörelse.

En åkpåse med värmeslingor skulle nog göra susen. Vet att det finns värmebyxor till vinteråkning med skoter/MC men det är väl snordyrt.

1 gillning

4k/mån är mycket pengar, men alternativet är ju inte gratis. Tänk busskort/tågbiljetter/taxi/hemkörningar. Säkert mindre än vad bilen kostar, men skillnaden mellan alternativen är inte 4k/mån.

1 gillning

Nej, särskilt inte om man beaktar konsekvenserna av det vardagsstrul ett bilfritt liv skulle innebära för många barnfamiljer boendes i villa.

Jag har tre aktiva barn som idrottar på relativt hög nivå. Det går att åka buss eller cykla till träning men det är inte alltid helt smidigt med en timmes enkel resa, två gånger om dagen efter skolan fyra dagar i veckan. Eller att cykla till samlingen inför en match. Eller att konstant snylta på andra föräldrar som kör till matcher i regionen.

I övrigt handlar det om veckohandling, jobbresor, utflykter, trädgårdsbestyr etc som skulle bli ohållbara med bilpool.

2 gillningar

Antagligen lyssnade jag för dåligt men uppfattade att det i avsnittet både pratades om leasing och att lämna tillbaka bilen efter 3 år med möjlighet att köpa ut den men samtidigt att ni nu har sålt bilen?! Får inte riktigt ihop det att sälja en leasingbil?

Medhåll, att bara räkna på det bara ur ett ekonomiskt perspektiv tycker jag är lite motsägelsefullt mot tidigare teman (RT) där det går stick i stäv med t.ex Rikedom i livet bortom pengar och att tillgänglig mer tid i livet är en viktigare resurs än mer pengar om man redan har “tillräckligt” (typ “ett större slöseri" eftersom det ofta blir ett slöseri på resursen tid som vi sällan får tillbaka. Det andra är ju ofta “bara” pengar”.

Jag har väldigt svårt att tro att särskilt många som har (tillräckligt med) pengar inte skulle förlora tid utan en bil i hushållet. Bor man mitt i stan med tillgång till väl utbyggd kollektivtrafik kan man ofta spara lite tid på själva resandet i många fall men är man mitt i livet, har barn och/eller är en aktiv människa med många intressen blir det förmodligen en tidsförlust i det stora hela. Att åka kollektivt, taxi, beställa hemleverans, etc. kräver alltid mer planering (ett ”projekt…) än att bara sätta sig i bilen och vrida om nyckeln så är man iväg…

Hålla koll på tidtabeller, vänta in avgångstid, ta sig till hållplatsen, restiden, ta sig från ankommande hållplats till målet, mm och sedan samma procedur vid hemfärden inkl. att släpa på varor om man handlat. Ofta gör man även andra ärenden eller handlar på ibland flera olika ställen geografiskt eller typ “på vägen hem” som inte funkar alls med kollektivtrafik (vilket kräver ytterligare resor, tid och planering). För att inte tala om att bylta på sig en massa kläder om det är kallt eller dåligt väder…

Ringa/beställa taxi, vänta till den kommer, ev. kö pga tillgänglighet, förseningar, etc. och samma sak vid återfärd. Ofta(st) samma sak om man t.ex beställer hemleverans plus att man måste vänta längre tid på leveransen. Och dessutom inte själv kunnat “titta på”/besiktiga det man köpt med allt vad det kostar i tid med att klaga, skicka tillbaka och vänta på ny leverans.

Hyra bil vid enstaka tillfällen ger också många liknande begränsningar och kostar en hel del tid (många likheter med ovanstående).

Cykla eller promenera kan inte alla göra pga avstånd, egna fysiska tillkortakommanden, livsfara, etc men det är ibland eller ofta för en del inget alternativ pga höjd/längd/bredd på det man handlar eller måste transportera. Många affärer/butiker ligger idag en bit utanför stan och ibland på andra sidan stan där man bor.

För vår del finns för där vi bor eller våra dagliga intressen oftast inte ens något alternativ till bil. Platser i naturen långt ute i skogen (fiske, naturfotografering, fåglar, vilda djur, svampplockning, etc.) långt bort ifrån där vi bor. Ungarnas fritidsaktiviteter, golfbanan, släkt, vänner, semester och spontana utflykter, etc.

Men avsnittet var ändå bra och tänkvärt och för egen del blev det en tankeställare och påminnelse om att man inte behöver ta bilen till allt… Vi har en elcykel och det är t.ex inte ofta jag använder den till affären som tar ungefär samma tid som med bil. Dåligt och där kommer jag att försöka skärpa mig. Bra också inte minst för hälsan och miljön om inte annat! Även tankarna här på forumet om ”minibil” eller liknande som andrabil känns värt att tänka på.

Kul också när podden överraskar lite och att Jan/Caroline vågar utmana sig själva ännu mer och testa! Själv fick jag uppfattningen att det kanske var ett litet steg mot mer reality, både på temat ekonomi och livsstil/-kvalitet. Fast oddsen för att det blir en ny egen bil ganska snart (köp eller hyra) tror jag dock inte ens skulle ge pengarna tillbaka på en bettingsite… :sweat_smile:

Mina två cent och det stämmer naturligtvis inte för alla… :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Long time reader first time poster p.g.a. lite av en hjärtefråga.

Kul avsnitt! Intressant att följa någon annans beslutsprocess och roligt när det resulterar i något annat än det förväntade. Bra komplement till @Skogstomten avsnitten om bilköp som jag gillat mycket (och som har lärt mig mycket!). Jag tror personligen generellt på att utmana sig själv och inte alltid välja det som är enklast/mest bekvämt men det där är ju en fråga både om personlighet och hur ens livssituation ser ut just för tillfället vad man orkar med.

Om att klara sig utan bil en period: I just det här fallet bor väl Caroline och Jan i Malmö (liksom jag) och här är det cykelavstånd till det mesta. Jag har själv aldrig ägt egen bil men räknat på det i omgångar från att vi fick tvillingar för tio år sen och alla i vår omgivning inklusive jag själv var överens om att bil måste man ha men vi har alltid kommit fram till att det inte varit lönt (för oss). Det har gått bra ändå, till vardags 95% cykel/lådcykel, vid riktigt dåligt väder eller om man ska handla något mer skrymmande bilpoolsbil som finns precis utanför dörren och ett flertal i närområdet, bor i radhus hyfsat stadsnära. Att cykla hela året kräver så klart ordentliga regnkläder för att hantera de grå månader av horisontalt regn som här nere passerar som någon slags vinter. Om det mot förmodan ligger snö på marken händer det att jag tar bussen men mer troligen promenerar jag eller tar trehjuliga lådcykeln. Längre resor på helger och liknande tar vi antingen tåg eller bilpoolsbil eller vanlig hyrbil lite beroende på vart vi ska och vad vi orkar med (bilpoolsbilen är dyrare men smidigare än hyrbil o.s.v.). Vi har sedan vi slutade plugga också alltid hyrt bil minst en månad på sommaren (ibland två) och även till skidsemester på vintern samt ibland någon vecka kring jul om vi ska besöka min släkt som bor i annan del av landet.

Senaste åren har vi unnat oss lite mer bilhyra än tidigare p.g.a. bekvämlighet. Senast i våras tyckte jag att det började kännas dyrt och räknade på det igen. I snitt har vi lagt ca 4000 kr/mån på bil och relaterade kostnader senaste året men för vår del har det som nästan helt bil-ointresserade vägt tungt att slippa besiktiga, tvätta, åka till verkstaden o.s.v. Vi kör alltid ganska nya och fräscha bilar och har bara bil precis när vi behöver helt enkelt. Om vi skulle köpa hade jag i nuläget också velat ha en elbil och då verkar det svårt att komma undan billigare.

Men som flera skrivit, alla är vi olika och jag är också medveten om att det så klart är smidigt att ha egen bil. Lite av den anledningen har jag nog också aktat mig för att skaffa det för att det nog är svårt att vänja sig av med igen. Ens arbetssituation är så klart styrande, vi har 10-20 min på cykel till jobbet så behov av bil finns inte av den anledningen. Vi får väl se, kanske blir det en bil ändå om några år beroende på vad som händer på begagnade elbilsmarknaden, eller så åker vi bara mer taxi i stället.

(edit: fixade några stavfel)

7 gillningar

Är väl finansiell leasing via företaget. När leasingen är slut så säljer man bilen till sig själv eller någon annan.

Kören stämmer in här! :smiley: :+1:

5 gillningar