Lätt att hålla med i Skåne… . Där jag bodde tidigare i nästan 40 år var det runt 100m skillnad i marknivå över havet mot stan nedanför. Värsta backen lutade nästan 10% och vi hade de sista 20 åren ingen affär alls när Konsum försvann.
Japp, jag bor potentiellt i den tätort med minst höjdskillnader dessutom.
Fun fact: Lund är en av de städer som hävdar sig ha störst höjdskillnad inom stadsgränsen (9->90 meter över havet). Man vill inte cykla med fullastad vagn från Höje å till Klosterängshöjden.
Det “cyklade” en massa fuskare förbi mig häromdagen. Skitbra pendlingsfordon, men det gäller ju att ha ställen där man kan ställa dem och där man får ta in batteriet. Fler och fler arbetsplatser har ju infört restriktioner kring det där.
Du vill nog inte sätta något tungt i en kärra efter cykeln (i synnerhet inte några barn!) och ge dig ut i trafiken i dom backarna idag heller. Speciellt inte på vintern…
Efter cykeln? Finns gott om lådcyklar med lådan fram, vissa har till och med elmotor och dubbdäck.
Finns som redan nämnts gott om familjer och personer som inte äger en bil. Det är såklart ok att vara bekväm och ta bilen, jag åker ju med bil vid behov också.
Lösningarna finns redan, men viljan att se och använda dom kan ta en stund att nå fram till.
Kan nästan garantera att du inte valt det alternativet (speciellt inte med barn) där heller. Ställ dig rakt upp i en backe och når du nästan vägbanan med handen utan att luta dig åt något håll så förstår du vad jag menar…
Japp, det är var och ens eget fria val att bestämma själva oavsett orsak!
Förstår inte riktigt att det där att “vara bekväm” och samtidigt “ha behov” är det iaf jag diskuterar, isf har jag nog varit otydlig. Har man behov av bil och förutsättningar att ha en egen kan man naturligtvis även använda den av bekvämlighetsskäl också men det var just det sistnämnda jag funderade på för egen del efter att ha sett avsnittet. Men nu är vi nog i utkanten av topic så vi kan hålla här.
Som barn cyklade jag troligen 1-2 mil per dag, till mina kompisar 3 km bort, till bussen 2.5 km bort och sen cyklade vi däremellan. Vardagscykling var ju kul när man var yngre.
Men vid behov, så är det mer komplicerat. Förstår att Jan och Caroline klurar kring större shoppingresor, resor till orter längre bort och så vidare. Det är vid handling jag behöver åka bil, min brumbrum klarar bara en viss vikt och sen hinner glassen smälta på vägen hem.
Men många resor går det hitta alternativ till och kan till och med höja livskvalitén.
Hoppas Bolmesons upptäcker alternativ under sin paus.
Jag sålde vår bil idag och tänkte därför det kunde vara intressant att lägga upp vår lite grovhuggna kalkyl vad den kostat genom dessa 49 månader @janbolmeson. Volvo V90CC, inköpt ny. Forumet får säga till om jag missar något:
Värdeminskning: 107000/49=2200 kr/mån
Försäkring: Gissar i snitt ca 500 kr/mån (billig första tre åren)
Service och besiktning: 25000/49=500 kr/mån
Skador 3 st, självrisk: 21000/49=400 kr/mån
Alternativkostnad kapital: 1400 kr/mån (räknat på 4%)
Total: 5000 kr/mån
I tillägg bränsle såklart, men det varierar över månaderna. Gällande alternativkostnad på kapital så hade jag lån från början till 2% ränta (20% handpenning), men när räntorna senare stack valde jag att betala av hela bilen. Så 4% alternativkostnad kanske är en rimlig schablon.
Tycker totalkostnaden känns rimlig för en så pass stor och fin bil. Dock har nog värdeminskningen ganska begränsad mot vad man normalt kan förvänta sig.
Du köpte ju strax innan begagnatmarknaden fick tokspel, ett tag måste du ju t o m kunnat sälja med nästan ingen förlust alls.
Samma bil kostar något helt annat idag.
Snyggt fångat. Skatten har ju varit asdyr pga bonus/malus, 700 kr/mån över 49 mån. Så får revidera totalen till 5700 kr/mån. Har haft däckförvaring och gjort däckskifte hemma så ingen kostnad där.
Ja, vi hade nog tur med tajmingen av inköp då bilmarknaden verkar ballat ur på uppsidan. Har i balansräkningen skrivit av bilen på 7 år sedan inköp, så får en boost i eget kapital vid månadsskiftet när jag uppdaterar siffrorna
Cykling måste ju räknas som en investering rätt in i livskontot.
Så otroligt bra för hälsan!
Önskar att jag själv cykelpendlade oftare. Cyklar ibland till jobbet. Är ca 1,5 mil
Mitt problem är att jag börjar svettas innan jag ens börjat cykla. Så lär ha med mig kläder, skor, jacka, mat osv.
Inte funnit ett bra sätt att packa allt.
Ogillar ryggsäck.
Cyklar oftast till barnets fsk. 2km bort.
Även fått min sambo att börja cykla och därmed gå ner i vikt, bli glidare och må bättre!
Ser fram emot att få höra om Jans hälsoresa framöver
Följer er resa med spänning, testade själv liknande upplägg i sommar där jag ställde av bilen i en månad utanför stan och åkte taxi överallt jag ville istället, för min del var taxi sannolikt mycket dyrare, men tyckte det ändå kändes lite mer jobbigt att åka taxi gentemot att ta sin egna bil, så efter att testat den en månad kom jag fram till att det allt var nice med egen bil:) Alltid bra och testa saker!