370. Byta, behålla eller sälja vår Tesla Model Y | Ny Tesla billigare än att behålla den gamla... 🤯

@janbolmeson vart hittade ni de privat leasing priserna ni nämnde ovan kring tesla model y? verkade ju väldigt förmånligt

1 gillning

Kostnader för bränsle ska väl även tas med i en TCO.

3 gillningar

Vi plockar ut en Model y strax som tjänstebil. TCO för företaget är beräknat till 8.5k pga kampanj, annars 10k. För min del är kostnaden endast 3k.

Det finns det inte möjlighet att byta bil mot högre lön men ifall det vore fallet så kostar dessa 8.5k mig 2.5k i nettolön inräknat skatt och högre pensionsavsättningar. Så i teorin kostar denna bil fortfarande mig 5.5k netto plus el, men då behöver jag stå för egen bil i tjänst vilket absolut inte är ekonomiskt försvarbart när det förväntas en viss standard på bilen.

Därför blir Model y billig jämfört med detta exempel, men allt är ju relativt till hur mycket man kör och behov. Ni verkar ju inte behöva bil och har köpt för att köpa som man lätt gör.

2 gillningar

Behöver ju också läggas till. :wink:

Gissar i snitt 1000-1500 kr per månad för bränslet?

Så jag gissar kanske 7000 kr i månaden?

@Skogstomten - glömde vi bort handpenningen på Tesla MY 2WD privatleasing när vi fick det som billigaste alternativet på drygt 6000-ish? För 4152 +(110834/36) = 7230 kr.

Som @buba:s V90 :see_no_evil::slightly_smiling_face:

Uppdatering- hittade nu:

Jamen precis, jag nämnde det, men fattar inte varför jag lade det i kalkylen :laughing: Bränslekostnaden har legat på 1200 kr/mån i snitt. Så då 6900 kr/mån. Börjar bli svettigt nu ändå när man räknar på det!

För att krångla till kalkylen lite så har jag uppskattningsvis kört 2000 mil i tjänsten där jag netto fått ut ca 30 kr/mil. Slå ut över ägandeperioden blir det ca 1200 kr/mån intäkt så att säga.

2 gillningar

Inte konstigt att andrahandsvärden sjunker som en sten.

Jag har inte läst resten av tråden men tydligen blir man mer åksjuk i en elbil

1 gillning

Om du hade läst delar åtminstone hade du kanske sett att det inte riktigt är en grej som verkar ha bäring på familjen Bolmessons beslut.

Men ja, om föraren kör som en biltjuv eller en sydländsk taxichaufför kan det hända att en motorstark elbil med fullt vridmoment från stillastående renderar en och annan passagerarspya. Om föraren har någorlunda motorik i högerfoten bör detta inte vara något större problem.

5 gillningar

Om du inte vill att den ska bli baxad av någon =)

Hur skulle en PHEV med 3mil räckvidd klara 90% av 3000mil/år behovet på el? 3*365 är bara 33% av 3000mil. Även om man kör 3 ytterligare mil sent på kvällen så blir det långt under 90%…

Om ni nu sparar 30kkr på experimentet: varför inte köpa en nybes Zoe eller Golf för 100kkr ock sälja när nya MY kan levereras. Jag skulle bli galen på att behöva förboka transporter.

Bil i den prisklassen med 6mån garanti från handlaren bör kunna antas vara problemfri.

Även om nya MY presenteras i nov så är det väl kö och leveranstid. Hur ser/såg det ut för M3 highland?

Inte särskilt lång kö. Min kompis fick vänta en månad ungefär och fick leverans i december i fjol.
Jag som köpte i juni lade beställning en torsdag eftermiddag, betalade samma kväll och hämtade bilen fredagen dagen efter kl 10…

2 gillningar

Menar väl att de flesta resorna är väldigt korta?

Vi köpte PHEV efter vår elbil och klarar oss på en fulltank (35 liter ca 600kr) varannan månad. Behöver ju dock plugga in den oftare. Ev byte av slitet batteri om 10-15 år borde vara billigare än ett större batteri dessutom. Kanske till och med görbart själv om man är försiktig och händig. https://youtu.be/oAHaYXBFnJo

1 gillning

Lyssnat igenom både detta och Patreon. Med tanke på den stora värdeminskningen fattade jag först inte hur det kunde bli så ”billigt” som 10000. Fattar nu att det beror på att ett företag är inblandat.

En annan insikt - för så här dyra bilar blir värdeminskningen så stor så att den totalt dominerar kalkylen. Nästan 50% av priset i kostnad över tre år. Bränsle blir småpotatis.

2 gillningar

Han menar skåningar men på ett fint sätt.

3 gillningar

Ungefär så, kan vi säga.

2 gillningar

Det är precis som på fotbollsplanen. Det händer nå’t när skåningar är inblandade. :wink:

3 gillningar

Om du menar Bolmesons körning så var det drygt 1000 mil/år (3300mil hade de kört på tre år)

Men du tänker helt rätt och belyser en viktig poäng med PHEV, man ska hinna ladda också. För de flesta blir det i praktiken främst på natten det sker.

1 gillning

3 mil är nog också i underkant för räckvidden. Det är nog mitt i vintern utan förvärmning typ. Skulle tror att snittet ligger närmare 5 mil för bilen som nämndes.

Hej alla!

Jag äger en Tesla Model Y 2022 Long Range - jag var kanske en “idiot” när jag ställde frågan i forumet för 2,5 år sedan och står inför beslutet om jag ska behålla den eller byta till en ny bil.

• Jag köpte min Tesla Model Y 2022 för 742,080 SEK med avbetalning 60 månader, men efter att klimatbonusen drogs av betalade jag 672,080 SEK.

• Det är intressant att jämföra med dagens nya Model Y som nu kostar 634,170 SEK som har inge större förändringar dock.

Däremot har Model 3 Highland fått en stor uppgradering med flera förbättrade funktioner och ett mer modernt utseende. Men eftersom jag har ett behov av en stor bil är Model Y fortfarande mitt främsta alternativ.

Min analys:

1. Optimistiskt scenario – Andrahandsvärdet är starkt: Om jag antar att bilen behåller 50-60% av sitt värde efter 5 år, landar min totala ägandekostnad runt 407,499 - 481,707 SEK.

2. Pessimistiskt scenario – Katastrofalt andrahandsvärde: Skulle andrahandsvärdet sjunka drastiskt, blir den totala ägandekostnaden cirka 852,747 SEK utan någon återvinning av kapital. Trots detta kan jag fortsätta använda bilen utan finansieringskostnader efter 60 månader, vilket gör den billigare att äga över tid.

3. Att byta till en ny Model Y eller Model 3 Highland: Den nya Model Y har samma prestanda och egenskaper som min nuvarande bil, så det känns mindre lockande att byta till den. Däremot skulle jag kunna överväga Model 3 Highland på grund av dess uppgradering. Dock erbjuder Model Y det utrymme jag behöver, vilket gör den bättre lämpad för mig långsiktigt.

Slutsats:

Trots att den nya Model Y säljs till ett lägre pris och utan ränta, är det för mig mer ekonomiskt fördelaktigt att behålla min nuvarande bil och undvika nya månadskostnader, speciellt eftersom jag behöver en stor bil. Andrahandsvärdet är såklart en osäker faktor, men jag lutar ändå åt att behålla bilen, särskilt eftersom Model Y fortfarande är ett utmärkt val för mina behov.

Vad tror ni andra om Model 3 Highland jämfört med Model Y?

2 gillningar