Nedanstående transkribering är gjord med hjälp av AI. Ta den för vad den är. 
Visa mer information
Inledande reflektioner om bilavsnittet
Jan: Välkommen till Rika Tillsammans och dagens “Hur gick det sen”-avsnitt. För två veckor sedan gjorde vi avsnitt 406 där vi pratade om valet och kvalet kring ska vi behålla vår nya Peugeot E 2008, som då är det begagnade, det rationella, det ekonomiska bästa bilvalet, eller ska vi gå mer på en bil som vi hade önskat och som hade mer de funktionerna som vi också då saknade på Peugeot.
Jan: Och det har ju kommit in hundratals kommentarer och jag tänkte i det här avsnittet så pratar jag och Caroline och ger vår reflektion på det och framförallt några lärdomar, insikter och erfarenheter som jag liksom läser om man skulle gruppera de här kommentarerna. Och det är liksom en grupp av kommentarer som handlar väldigt mycket om det här med att bilval är ju så mycket mer än bara det rationella valet. Det handlar om känslan, det handlar om varumärke, det handlar om intresse och för några är det bara punkt A till punkt B.
Jan: Sen är det liksom ett block som vi kommer prata om kring bilkalkyl där jag upplever att de flesta har inte räknat på sin bil och de som har räknat räknar många gånger fel, och att där bor många myter kring till exempel att man inte ska byta bil eller att en begagnad bil är ofta bättre och liknande.
Jan: Så där ger jag också några exempel både på vår bilkalkyl och hur vi har tänkt. Och sen är väl det tredje som jag egentligen tycker är det mest intressanta i hela den här bilkonversationen. Och det är resonemanget kring alternativkostnad. Vad är det värt? Vad är pengarna värda? Och för att den lite bättre bilen kostade oss 2 000 kronor mer i månaden och då resonerar jag med att det är 24 000 kronor per år.
Jan: På tio år är det 240 000 kronor. Då har man dessutom dubblat de första 24 000 till 48 000 om man har investerat dem. Och plötsligt så kan ju det här bilvalet göra att ett bättre bilval göra att jag kan gå ner på deltid fyra år innan pension, eller jag kan gå i pension ett år tidigare, och det är ju en osynlig alternativkostnad i förhållande till det valet jag gör nu att det är lätt att säga, “jag har ju råd att köpa det här”, men vad är det för en möjlighet jag då omedvetet tackar nej till?
Så att där har vi, jag kallar det ett ganska långt resonemang kring alternativkostnad. Så att jag hoppas att du gillar det här avsnittet och jag ser återigen fram emot din och andras kommentarer för att det är ju det som gör att vi alla blir klokare och vi kan liksom komma närmare den här kärnan, så ett stort tack till dig som lyssnar och följer.
Och jag vill faktiskt också bara göra en puff för att där kommer ett Patreon-avsnitt, ett premium-avsnitt för dig som sponsrar och stödjer oss varje vecka, som går igenom bilkalkyl där vi liksom tittar mer på vilka faktorerna man ska tänka på.
Oliver har varit på med att vi borde göra ett utkast på en Excel-kalkyl så det ska jag också försöka göra och lite annat, så om man är med så här “jag vill räkna på min bil, jag vill liksom ha hur har ni tänkt nu när ni letade bil” så kommer det ett exklusivt avsnitt för dig som är med på Patreon, så det hoppas jag tuggs att ni gillar, och sen lovar jag att bilkonversationen är slut för i alla fall ett år framåt, så stort tack och här kommer Caroline.
Välkommen till Rika Tillsammans
Caroline: Varmt välkommen till Rika Tillsammans-kanalen som handlar om allt som är roligt med privatekonomi och livet. Varje vecka delar vi med oss av våra erfarenheter, vår livsresa, våra framgångar och våra misstag så att du ska kunna göra din ekonomi och ditt sparande och ditt liv lite rikare. Vi som driver denna kanalen heter Caroline och Jan Bolmeson.
Jan: Så, uppföljningsavsnitt och jag tänker att vi ska gå igenom lite kommentarer. Du har väl inte varit och kollat på kommentarerna eller har du det?
Caroline: Pyttelite har jag kollat på kommentarerna om våra bilcirkus.
Jan: Vadå cirkus?
Caroline: Men det har ju känts som det ändå. Lite som en centrifug. Vi har inte vetat vad som är en bra bil för oss och så har vi fått känna oss fram lite. Skulle du inte hålla med om det?
Jan: Ja kanske, vad tänker du mer då? För det känns som att detta har varit mycket mitt projekt.
Caroline: Också att vi har åkt och provkört massa bilar och då känns det som en sån här, jag sätter mig i en bil och jag vill ge den en chans. Den bästa möjliga chansen och med god attityd. Det här kan nog vara en bra bil. Så ska man göra det med nästa bil och nästa bil och nästa bil. Så det känns som att det är lite utmattande. Eller man blir lite trött av det.
Tankar om Peugeoten
Jan: Folk vill ju veta vad vi har landat i. För vi tittade ju på den här Peugeoten. Vad är dina ärliga tankar om Peugeoten då?
Caroline: Jo mina ärliga tankar om Peugeoten är att den funkar utmärkt för våra behov. Och att vi har nog trott att vi har större behov än vi egentligen har.
Jan: Säg någonting mer om det.
Caroline: Vi har trott att vi behöver ha en eldriven bil som kan köra långt, som har lång räckvidd. Och att vi behöver mycket utrymme i bagageluckan. För vi kör ju till tippen hela tiden, det gör vi ju inte. Och det ska finnas plats för minst två kassar på Ica.
Jan: Alltså till och med en sportbil har ju plats för två kassar.
Caroline: Jag tror att vi har trott att vi behövt en stor bil som kan köra långt.
Jan: Det är så roligt att du säger att det är det det handlar om. Förut hade vi en V49 och en V70 i 10 år och sen gick vi på bilen vi ville ha eller jag ville ha som var Tesla Model Y, och vi köpte med färgen vi ville ha och utrustningen vi ville ha, och så insåg vi att det kostade typ 13 000 i månaden vilket var liksom asmycket pengar, till att nu testa det mest ekonomiska och rationella valet.
Jan: Och där var det vissa saker som skavde. Och det som skavde var ju liksom att appen inte gick att schemalägga, appen är skitdålig, det funkar inte med smartladdning. Och att 3G kommer att sluta funka så att det kommer att sluta funka med appen överhuvudtaget. Men eftersom den är kass så spelar inte det jättestor roll där.
Jan: Och att om vi skulle ha en bil som var… Liksom löste allt det här så fick man ju kolla typ kanske på en Polestar som var 2000 kronor dyrare i månaden. Och jag tänker att det har varit jätte jätteroligt för vi har fått in sjukt mycket kommentarer. Och jag har sammanställt en massa kommentarer så ska du få göra live-reaktion för du har inte sett detta.
Diskussion om bilkommentarer
Jan: Och så tänker jag att vi ska diskutera det och så ska vi ge bort, tänker jag, lite insikter och erfarenheter tänker jag. Och vi kommer också prata, jag kan hinta redan nu, att vi kommer göra ett premium-avsnitt alltså ett Patreon-exklusivt avsnitt där det är “räkna på bil” och där vi liksom sammanfattar det mer för dig liksom mer konkret på typ kanske 20 minuter så här, detta är de viktigaste sakerna att tänka på.
Jan: Det är utmärkt. I det där. Men jag tänker att vi börjar med Lars Ågren som liksom egentligen sammanfattar hela varför detta med bil är så engagerande för att vi har fått in alltså på riktigt 500 kommentarer minst. Minst det tror jag egentligen är mer.
Caroline: I vårt forum?
Jan: Nej inte bara forum, men alla kanaler. Och där vill jag också säga så här att jag läser typ de flesta kommentarer, men jag har liksom ibland lite svårt att hinna svara på allting för då är det typ det enda jag hade gjort. Men du kan ta Lars Ågren på Instagram.
Caroline: Ja, han skriver så här: “Folk har olika inställning till bilen. För vissa är den en transport från A till B och för andra är den jätteviktig. Vilken känsla får jag när jag kör bilen? Hur funkar appen? Och så vidare.”
Bil som identitet och värderingar
Jan: Mm, exakt. Och jag tänker ju att det är detta som är nog så engagerande med bil, för att det är både en illustration för värderingar, för en drivskraft, vem man är. Det var någon som skrev att detta är en riktig Ing-Marie eller Britt-Marie-bil.
Jan: Och sen är det ju också lite som Moa sa i förra veckans avsnitt att vi köper det vi vill ha för att vi tror att vi kommer känna så som vi vill känna när vi väl får det i det där. Och att det också är en spegling av ens personlighet. Jag är intresserad av teknik då gillar jag ju teknikbilar där det är mycket teknik i.
Jan: Du bara sitter och skrattar åt mig.
Caroline: Jag bara undrar vilken bil det är.
Jan: Ja men typ Teslan. Jag gillade att det var mycket inställningar. För mig var det…
Caroline: För mig var det en bil där jag inte behövde bry mig om tekniken. Det bara funkade.
Jan: Ja men exakt. Då är vi tillbaka på spegling och personlighet. Jag gillar ju det där. Och att det blir en sån konflikt mellan det jag vill ha och det jag behöver.
Jan: Och jag tror att detta kommer spegla sig mycket i de här kommentarerna. Vi kan ta Ulla Stein som också skriver så…
Caroline: “Enligt min erfarenhet när man redan i början får dåliga vibbar och funderingar då är det inte right. Byt till något båda är nöjda med. Det är mer värt än att rulla öron fram och tillbaka.”
Jan: Ja. Du fick fortsätta på det. Adam Sundström.
Caroline: “Intressant video, hade personligen lämnat tillbaka bilen om det redan nu direkt efter att köpa i saker som skaver så hade jag lyssnat på magkänslan som i mitt fall hade skrikit lämna tillbaka.” Exakt.
Kommentarer om bilval och status
Jan: Och sen där hade vi det Smirnoff of Sweden skriver:
Caroline: “Riktigt Britt-Marie-kärra men fungerar från A till B.” Detta är alltså om Peugeoten.
Jan: Precis, och vad tänker du när du läser?
Caroline: Jo men jag tänker så här… Vad skönt att de inte… Vad skönt att den här Smirnoff tycker att vi har köpt en riktig Britt-Marie-kärra. Jag tänker inte så om bilen, vem som skulle köra den, en Britt-Marie-kärra för mig. Det är nog en liten Ford. Är det så? En liten bil.
Jan: Ja, men precis. Jag tänker ju så här, jag fattar ju den här känslan. Och att vi pratar ju på ett sätt så här, gå med på din intuition och gå med på din… Ja magkänsla säger att det redan ska vara…
Caroline: Ja, exakt.
Jan: Exakt. Och jag ska vara helt ärlig så här så är det absolut för mig. Men jag tänker också när vi ska komma lite senare till poängen med alternativkostnad. Alternativkostnad är så här att jag upplever att man många gånger behöver väga det mot alternativet.
Jan: Så vad kostar det mig i den här känslan att det skaver? För att denna, och det är ju detta som är så lurigt kring alternativkostnad, att den är ju nästan alltid dold. Och vad jag menar med…
Caroline: Berätta vad det är för någonting i det här fallet.
Alternativkostnad för bilval
Jan: Jo, men jag tror vi kommer återkomma till det också. Men att, jo, men då blir ju det… Säg då 2 000 kronor dyrare som vi räknade fram, eller 1 000 kronor dyrare. Är det då värt skavet som det tar att tjäna in de pengarna? För många som var så här, “ja ta den dyrare bilen”. För det är ju det de säger många här. Ja men ta den dyrare bilen.
Caroline: Ja fast vilken? Jag har en parentes. Vi kan ta det sen.
Jan: Nej men säg.
Caroline: Alltså vi hade inte blivit nöjda med en Polestar.
Jan: Varför inte det?
Caroline: Alltså detta pratade vi om. Vi hade ju en process där vi snackade om så. Om vi skulle tagit den bilen, ja då skulle det vara 2 000 kronor dyrare. Ja men det skulle ändå kanske inte varit perfekt.
Jan: Jo men det hade ju tagit bort alla de skaven. Den funkar, app funkar, schemaläggning funkar av laddning, schemaläggning av AC funkar.
Caroline: Vi pratar om en 2 000 kronor dyrare bil nu.
Jan: Är du säker på det?
Caroline: Ja, jag är säker på det.
Jan: Har du nu varit och kollat det med Polestar?
Caroline: Jag har kollat med andra som äger Polestar. Det är jättemånga som skriver så här: “Vi äger en Polestar, vi är supernöjda. Appen funkar jättebra.” Det är så roligt att du är så jäkla skeptisk. “Har du kollat det? Där är du säker.”
Värdering av alternativkostnad
Jan: Okej, 2 000 kronor mer i månaden, det är 24 000 kronor. För en ganska stor del av Sveriges befolkning så är 24 000 det är en extra månadslön efter skatt. Och då är det så här: Okej så visst det skaver och den skriker och “lämnar tillbaka”. Men om jag sätter det skriket i relation till… Jo, men även om jag säger att för oss är det ändå mer än två veckors arbete.
Jan: Så är det värt att gå till jobbet två veckor heltid för att jag ska ha en fungerande app till bilen. Och det är egentligen det som jag tycker var mer det intressanta i det här hela avsnittet, att hur värderar jag då alternativet? För många säger såhär, “ja men jag önskar att kunde gå ner lite i arbetstiden”. Jag önskar såhär, det är minst två och en halv vecka extra semester skulle man ju nästan kunna säga, okej så hur väger två och en halv vecka semester mot att det känns inte rätt och…
Caroline: Ja förstår absolut. Det är ju så vi funderar ju. Det därför folk tycker att vi rullar öron fram och tillbaka.
Jan: Ja eller det är en rolig kommentar som var såhär: “Fan, snålare människor får man fan leta efter.” Ja, det har vi. Vi kommer till den.
Kommentarer och reaktioner på bilar
Jan: Sen är det också såhär roligt att det var ju någon som skrev såhär Skakspjut, skrev såhär: “Intressant, den där bilen har jag haft ögonen på sen i höstas. Den har prissänkts flera gånger sen dess. Kostade 214 000.” Så det är roligt att folk har haft koll på den bilen. Så det är helt rätt, den kostade 214 när den nu sänktes.
Jan: Och sen är det jättemånga som också har varit såhär: “Regel nummer ett, köp inte franska bilar. Riktigt usel kvalitet.” Jag vet inte riktigt var de har fått så dåligt rykte från. Så var det någon som skrev också såhär: “Men i början av 2000-talet så var det mycket elfel på Renault och Peugeot.” Så jag vet inte. Vi får se kring där.
Jan: Men sen, du kan läsa där, Frippstad och Hannesborg 33.
Caroline: Ja, Hannesborg 33 skriver: “För min del är just bil inte ekonomin i fokus utan säkerhet. Fem av fem på Euro NCAP och andra säkerhetsval. Vet inget om denna bil ändå.”
Jan: Så denna har fyra av fem?
Caroline: Så denna har inte fem av fem?
Jan: Vad tänker du om det då?
Diskussion om bilsäkerhet
Caroline: Jo men jag tänker så här… Alltså jag har ju fått äran att vara med i en ambulans en dag…
Jan: Och då framkom det… Vänta vänta vänta, vi måste ta sidospår här, detta är så roligt. Så Caroline, vi har en kompis som jobbar på ambulansen som frågade dig så här, “men vill du hänga på?” Eftersom jag är sjuksköterskestudent, då får man det.
Caroline: Ja.
Jan: Ja, precis. Jag försökte komma med i en polisbil men det gick inte.
Caroline: Nej. Men då pratade vi om bilolyckor och sådana saker och då sa de så att: "Vi har haft flera stycken bilolyckor som vi har åkt till där folk har rest sig från en bil så man tänker så, där överlevde ingen. Som är liksom hopknycklad och så, men så kommer de ut.
Caroline: Helt okej för att det är så otroligt mycket inuti bilen som skyddar nu för tiden." Så de säger att det är färre och färre bilolyckor där folk skadar sig eller dör.
Jan: Så då tror jag…
Caroline: Generellt att det är rätt hög standard i bilar nu för tiden eller? Vad ville du säga?
Jan: Nej det jag skulle säga var att där Karolin var ute så var hon såhär, jag bara “hur går det?”. Har varit hos någon åldring som har druckit lite för mycket och sånt här, och sen får jag sms bara “åh nu är det prio ettlarm, blåljus, weee!”
Caroline: Ja det var ju ingen som skadades. Ingen, ingen mår du dåligt i. Privetlarmet. På det viset.
Euro NCAP och säkerhet
Jan: Det jag tänker är också såhär: Det tog ändå lite i magen. Det är klart man vill ha det. Samtidigt så kommer jag ihåg när vi pratade med Erik Nassén som är bilexpert. Så var han såhär, “jojo men man måste ju kolla på det här med Euro NCAP också, att Euro NCAP handlar ju idag om jättemycket mer än bara krocksäkerhet”. Alltså såhär, men hur är… Och att man har ökat, man ökar ju kraven efterhand.
Caroline: Men vad är det mer än krocksäkerhet?
Jan: Jag kollade ju upp detta. Och så var det såhär, vår bil har bara fyra av fem stjärnor. Och det kändes ju lite såhär lite jobbigt.
Caroline: Men fyra…
Jan: Man ska ju ha en bil med fem och fem stjärnor, annars är man ju en dålig förälder som sätter sitt barn…
Caroline: Tre hade jag inte okejat med, fyra…
Jan: Vad baserar du det på?
Caroline: Det är bara känsla, bara känsla.
Jan: Jag visste inte ens att den hade fyra. Ja förlåt, men då delar Euro NCAP ut det i olika kategorier och det är vår bil för kass på det är såhär säkerhet för dem utanför bilen, är du med? Det är såhär säkerhet för gående. Så att vår bil har inte någon sån automatisk fotgängarkollisionsskydd eller vad det är, och så drar det ner.
Caroline: Jag visste inte ens att det fanns.
Jan: Jo, och så är en massa andra sådana här säkerhetsfunktioner. Så att vår bil hade typ 91 av 100 poäng max man kan ha på försäkerhet för dem inne i bilen, not so much för dem utanför. Så att jag är också så här att man behöver… Vi var lite kritiska mot Euro NCAP också, så bryta ner vad det handlar om, och sen tror jag också att det handlar om körstil.
Jan: Hade vi kört mycket mer mil så tror jag att vi hade valt mer, men nu tänker jag så här: vi kör ju mest inne i stan och det är liksom inga superhöga. Jag tror att snithastigheten sen vi köpte bil, vår bil, vad tror du att vi har kört med för snithastighet? 30. Nej, räcker inte. Alltså vadå “räcker inte”? Eller förlåt, det räcker inte, det är för mycket.
Caroline: Det är för mycket, alltså 20?
Jan: Ja, 25 kilometer i timmen. Det är alltså snithastigheten på över 30 mil.
Caroline: Ja, bra.
Varumärke och känsla i bilval
Jan: Frips, du hade någon kommentar här också.
Caroline: “Livet är för kort för skav och det viktiga är hur man känner sig när man kör bilen. Varumärke, punkt.” Jag vet inte vad det betyder. Varumärke.
Jan: Jo men vad signalerar jag när jag kör runt med den?
Caroline: Ja, okej “hur man känner sig”.
Jan: Ja, hur man känner sig. Hur känner du dig när du kör runt med den?
Caroline: Jag är helt ointresserad av vilket varumärke jag har när jag kör runt med bilen. Faktiskt. Jag är mer intresserad av vad jag har på mig.
Jan: Okej.
Caroline: Är inte bilen en accessoar då?
Jan: På det sättet. För jag fattar, det är ju jättemånga som är så här, “jo men…”
Caroline: Då hade jag ju köpt en Mercedes eller något sånt.
Jan: Jag behöver inte ljuga, när vi köpte Teslan så var det ändå såhär: “Fan jag vill ändå ställa en Tesla på uppfarten” och det var ju innan det blev Sveriges mest sålda bil, så sen var ju inte det så roligt. Jo, jag gillade ju det, absolut.
Caroline: Been there done that.
Jan: Ja, så känner jag också att det var skönt att ha testat det. Men det var så roligt för jag fick, vi har en kompis då Jussu JR i forumet, och när han lyssnade på avsnittet så bara fick jag sms av honom och det är roligt för att han är ju också vd på ett ganska stort bolag och så skrev han såhär, “skitbra jobbat” liksom såhär, “Peugeot det är det mest”, eller den här bilmodellen, för han hade en likadan, han var såhär “det är det mest prestigelösa bilen man kan ha” och jag vet när han skrev det så kände jag mig ändå såhär nöjd med valet såhär, för prestigelös är ändå en viktig värdering för mig. Så jag känner ibland såhär, “fan vad gött att komma upprullande med den där bilen”.
Caroline: Men har vi inte bara gjort någon omvänd resa här nu? Först hade vi Teslan som vi signalerade med och nu så signalerar vi att vi är så himla prestigelösa och vi bryr oss…
Jan: Det är också en…
Caroline: Signalering.
Jan: Ja det är klart att det är, men jag gillar ju såhär… Jag snackar inte om att det signalerar. Jo, det signalerar, så är det. Men jag upplever mig mer att personerna är mer i linje med mina värderingar.
Värderingar och förväntningar
Jan: För jag hatar jobba med människor som inte är prestigelösa än mig. Så prestigelös är en av mina topp tio värderingar. Och då tycker jag också att det är skönt att ha en bil som går i linje med det, tänker jag.
Jan: Bra. Och sen så tänker jag också att mycket med bil handlar faktiskt om förväntning. Jag pratade med en annan kompis Christian som jobbar som ombudsman på facket som är jättebilintresserad, och så pratade vi om det och så var han så här, “jag hade inte kunnat komma upp med en Tesla särskilt som fackligt engagerad på det sättet”.
Jan: Så det som också skorpar till det ibland med bilar är att det finns en förväntning särskilt om man är på ett större företag och tjänstebilar etc. Då signalerar man ju någonting kring det här också, att det är en förväntning på en själv, att det är svårt att kanske välja en sådan.
Caroline: Ja det är intressant vad man signalerar när man kommer med en Tesla och är fackligt…
Caroline: Ja, det ska… Alltså då blir det som att man tänker: vad har du inte koll på? Vad som pågår här i världen? Man börjar…
Jan: I uppförsbacke. Så kan man ju säga.
Caroline: Det gör man verkligen.
Ekonomiska aspekter av bilägande
Jan: I det där. Bra. Så det var väl egentligen det ena blocket som jag tog med mig kring det här med bil. Och det andra, den andra insikten som jag fick var så här. Shit vad folk kör runt med i dyra bilar och att jag tror att de flesta har inte räknat på sin bil. Jag tänker att vi ska ta några kommentarer här. Du kan börja med Lotta…
Caroline: Lotta Luringet, “varför blev det så dyrt med Teslan? Var det lånet?”
Jan: Då pratar vi om i föravsnittet att vår Tesla kostade 13 000 i månaden. Den enkla matten: Vi köpte den för 1 890 000, vi fick 70 000 bidrag från staten så det är då 1 820 000. Sen sålde vi den 36 månader senare för 420 000. Det är 400 000 utslag på 36 månader, 11 000 kronor i månaden där. Sen tillkom 500 kronor i månaden el, 500 kronor i månaden för smågrejer, biltvätt, parkering, torkarblad, kyfräsan, försäkring, typ 700 spänn i månaden. Och ja…
Jan: Ja, det var väl de grejerna. Så att lätt. Och sen gjorde vi stenskottsskyddsfilm och annat skydd som också la på ett par hundralappar. Så att det var tretton tusen. Ska vi ta nästa?
Caroline: Martin Puna undrar, “hur mycket trodde ni att den kostade er innan ni gjorde kalkylen?” Alltså då trodde vi tiotusen.
Jan: Nej, åtta och ett halvt.
Jan: Åtta och ett halvt.
Caroline: Ja, trodde tio. Nej åtta och ett halvt. Ja, jag trodde tio. Ja. På känsla.
Faktorer som ger dolda bilkostnader
Jan: Ja absolut. Så att det var ju åtta och ett halvt. Sen var det så här, en, liksom två tusen spänn i månaden och tre tusen spänn var ju ganska oförutsett för det var ju Teslas, att de sänkte ju priset med hundrafyrtio tusen på Tesla Model Y.
Jan: Och det hundrafyrtio tusen utslaget på trettio månader, ja, men det blev ju typ tre tusen femhundra kronor. Så att där hoppade det ju. Så att det blev lite dyrare men den stora tillkomsten kom ju där. Bra, sen kan du läsa nästa.
Caroline: Jabbel3 skriver så här: “Bil som kostar närmare 10 000 i månaden att frakta runt säger i punkt punkt punkt… Vad är det för ytterligare kostnader av en bränsleförsäkring, skatt som drar iväg, som drar iväg så pass mycket, reparation och utslaget av en längre period eller?”
Jan: Alltså som sagt, jag kommer göra ett extra avsnitt, premium avsnitt på bilkalkyl, men det är lite olika saker beroende på vilken bil det är, men om jag skulle dra de stora penseldragen så är min upplevelse så här. Att det kostar 10 000, alltså såhär, varje körning jag gör, när jag ska köra till exempel barnen till träning, lätt att jag ser många bilar som kostar över 10 000 spänn i månaden.
Jan: Och på nya bilar så är framförallt värdeminskning som är den stora och finansieringskostnaden, eller… Och då är man såhär: “Men jag har ingen finansieringskostnad för att jag betalar kontant.” Ja men du har fortfarande värdeminskning, men då har du en alternativkostnad för de pengarna. Du hade inte behövt ta i bilen, du hade kunnat finansiera den på något annat sätt och investera pengarna. Återigen alternativkostnad.
Jan: Så på nya bilar, värdeminskning och finansierings slash alternativkostnad, det är de största. För en gammal bil så är det inte så mycket värdeminskning utan då är det ofta reparation, skatt och drivmedel för att äldre bilar är inte så himla effektiva, så att då är det bara att det flyttar… För jag har några poänger till jag ska göra.
Dolda kostnader för äldre bilar
Jan: Och så naturligtvis reparationer. På en ny bil har du garanti. På en gammal får du räkna reparationsbudget. Och där upplever jag också att många gör misstag. “Jag har inte haft några reparationer.” Nej, du behöver inte ha en reparation varje månad. Det inte som att den kommer lite varje månad. Utan det är som ett tak på ett hus.
Jan: Då säger folk att “jag har inga kostnader för mitt tak på tio år”. Nej men sen kommer det det elfte året på 300 000. Då kan du lätt sluta på 30 000 på tio år. Eller då 2 500 i månaden. Så även om kostnaden kommer det elfte året så har du över… Liksom 11-årsperioden haft en periodiserad kostnad på 2,5 tusen kronor i månaden.
Jan: Så att där är det också så här viktigt att jag upplever att många lite lurar sig själva. Det ska vi komma till. Och jag tyckte detta var ju nog min höjdpunkt. Detta är kommentaren som jag liksom kommer återkomma till även i framtiden. Ja tar du den?
Jan: Prime Calzoe.
Caroline: “Jag har länge hävdat att det finns två sorters bilägare. De som betalar för mycket för sin bil och de som inte vet vad bilen kostar.”
Kommentarer om att behålla samma bil länge
Jan: Ja, och detta är ju då roligt för att då kommer det en massa kommentarer till exempel.
Caroline: På den? På den kommentaren?
Jan: Nej nej men som är i den här raden. Dare…
Caroline: Dare to Chris skriver, “det är snarare dyrt att byta bil ofta. Har man samma bil i 10-15 år blir snittkostnaden mycket lägre. Å andra sidan är bilar betydligt dyrare idag än för 10 år sedan.”
Jan: Ja, och vet du vad, och sen ta där Sysropt.
Caroline: “Kan man tänka sig att ha en äldre bil så blir det genast kalkylen enormt mycket bättre. Till exempel min Volvo från 2011 köpte jag på KVD för 127 000 kronor 2015. Idag är den värd cirka 91 000 kronor. Ja, ni kan ju räkna själv. Visst, servicekostnaden har gått upp lite men det är fortfarande inte ens i närheten av det värdetapp man gör på en nyare bil. Visst, low status men jag bryr mig inte.”
Jan: Vad tänker du? Vad tänker du om deras kommentarer?
Caroline: Om de här två kommentarerna? Har de rätt eller fel? De har fel väl?
Jan: Och vad baserar du det på?
Caroline: Jo för när vi har pratat med Erik Nessen så har han visat oss med en kalkyl att det är gynnsamt för oss att ha en ny bil typ. Att byta bil ofta.
Jan: Så det är inte på känsla denna gång?
Caroline: Nej, det var inte på känsla denna gång.
Ny bil vs. gammal bil - kostnadsjämförelse
Jan: Ja, du har rätt. Och de har tyvärr Dare to Chris och Syssa upp det och hoppas med all kärlek men ni har fel. Och detta är det jag upplever att folk räknar inte. För att när jag blev nyfiken på grund av detta är så här vanligast… Nu har jag bara valt ut deras kommentarer, men jag har fått en kommentar: “Jag har en äldre bil.” Jag tog en Volvo V70, sån som vi hade, för den var vi ändå nöjda med när vi hade den.
Jan: Tittade på blocket idag så jämförde månadskostnaden för en V70 som har gått typ 30 000, typ 20 000 mil som kostar typ 50 000 spänn. Och så jämförde jag den nu med Peugeoten, och kostnaden… När jag gjorde kalkylen, de här två kalkylen kommer i premiumavsnittet, så där kan man bryta ner det. Jag kommer också lägga ut det på Instagram faktiskt om man kan följa oss där.
Jan: I princip skiljer det typ en hundralapp. Så antingen kan vi ha en Peugeot E2008 från 2021 som har gått 5 000 mil. Eller så kan vi ha en Volvo V70 som kostar 50 000 kronor. Alltså 25% för vi betalar 191 000 för den här. Och månadskostnaden blir exakt samma. Båda kommer hamna på 4 500 i månaden. Och då kan man fråga sig hur det går till.
Jan: “Nu har du räknat fel.” Det var ju förstås roligt att träffa den läsaren när jag lämnade in vår robotgräsklippare på JM Jönsson. Så jag får shoutout till Kalle. Och han var ju så rolig. Så var han så här, “ja när jag lyssnade på ett avsnitt, jag är ändå ganska bilintresserad, och jag var så här, ‘nej nu har de tappat det, de kan fan inte räkna’”.
Jan: Och sen var han här, “ja sen räknar jag på min egen bil. Och så mådde jag lite dåligt” för att just man har inte räknat med alla kostnader. Men jag tänker så här att skillnaden blir att vi har mycket större värdetapp på Peugeoten. Så då har jag räknat 14 procents värdetapp på de här 191 000. Och det blir ganska mycket, det blir typ 2 000 kronor i månaden för ett år framåt.
Skillnader i kostnadsfördelning för olika bilar
Jan: Men vi betalar typ ingen skatt för den, 360 kronor per år. Vi betalar typ inget drivmedel, 400 kronor i månaden typ. Och ja, så det är väl egentligen de två. För V70, ja den har typ inget värdetapp för den kostar ju… 14 procent på 50 000. Alltså det är ju typ 500 kronor i månaden. Så att värdetappet är mycket, mycket lägre, vilket är helt sant.
Jan: Men det är en V70 som ändå är mer än tio år gammal vilket betyder så här, den går på bensin och räknar man bensinkostnaden då räknar jag på typ 16 kronor litern, sen räknar jag på att vi kör den inne i stan och inne i stan så drar en V70 typ en liter milen. Och då hamnar du på en bränslekostnad på 1800 kronor typ i månaden, och sen eftersom det är en bensinbil så är det mycket högre skatt. Så skatten var några hundralappar istället för de 30 kronorna i månaden som vi har på den andra.
Jan: Så att kostnaderna är samma och sen räknar på reparation som också var en stor…
Caroline: Reparation och service och då tog jag bara vad har du räknat då?
Jan: Nej men jag kollade vad kostar ett serviceavtal på en sån bil på Mekonomens hemsida, och sen gick jag på snittkost. Vi hade ju ändå V70 i 10 år och vi vet ju vad vi betalade i reparationer på den under de 10 åren, och då tog jag bara samma månadskostnad sa att den kommer nog kräva ungefär samma reparationer.
Caroline: Jag kommer ihåg en gång när jag fick betala 7000 i någon slags service och reparation och…
Jan: Det var dels…
Caroline: Det var bara så att man skulle punga ut med det.
Jan: Ja och sen när lambdasonden gick sönder, då gav vi upp alltså. Så att där tänker jag att det enda man har gjort är att det är olika kostnadspunkter. Så här har ju folk värdeminskningen… På en ny bil är hög, ja det är den, det är 50% på tre år, det är asmycket pengar. Men du har andra kostnader för en äldre bil, och jag tror att det är mycket en myt. Jag upplever att det är mycket en myt att gamla bilar skulle vara billigare, och sen också det där att det är snarare dyrt att byta bil ofta. Det håller jag nog inte heller med om för att där hade vi ett tydligt räkneexempel i september när vi sålde Teslan. Då hade det varit billigare att plocka ut en ny.
Fördelar med att byta bil ofta
Jan: Och jag tror att det är så just nu när vi spelar in detta, vad är idag, 28 april. För att vad som har hänt nu… Är ju att Tesla har plockat bort räntan på sin nya Tesla Modell Y. Och det roliga är att du träffade Lars-Erik på gymmet idag.
Caroline: Lars-Erik?
Jan: Ja, du känner inte honom.
Caroline: Någon? Ja, en bekant…
Jan: Och så pratade vi om det, för han hade en gammal Tesla-modell typ som vår och så var han så här, “ja men jag ska behålla den och räkna på det”. För jag misstänker att den nya Tesla nu som är utan ränta, du har garanti i tre år, du har en lägre försäkring på den. Att den här lägre försäkringen på typ 800 kronor i månaden, den här garantin och den här nollprocentiga finansieringsavgiften väger upp de kostnader för att du kommer ha dubbelt så hög försäkring på bilen som du har nu, du har ingen garanti etc.
Jan: Så det är inte heller sant att byta bil ofta är en sämre affär. Tvärtom, ska man dra det till sin extrem, så tricket för att ha bil gratis är ju att byta ofta. Men det är ju så, överkurs överkurs, det är ju Erik Nessén.
Caroline: Det som Erik Nessén håller på med.
Jan: Och det där är roligt för han berättade också att nu i år, då 2025, så hade han köpt en Hyundai Ioniq 5. Haft den typ i sex månader och under den tiden då köpte han den för typ 413 000 och sen efter sex månader så sålde han den för typ 413 000. Så han var såhär, “jag hade ingen värdeminskning under perioden men den kostade mig ändå mellan 1000 och 2000 spänn i månaden.” Och då hade jag dessutom gratis laddning på jobbet, för att där är ju de här extra kostnaderna som folk inte tänker på.
Jan: Bra. Ska vi ta den sista här också kring där jag upplever att det är lite såhär lätt att lura sig själv.
Kommentar från “underbegåvad med verktygslådan”
Caroline: Ja, Magistron Stockholm skriver, “jag kör en 20 år gammal V70. Ja. Det är impressive alltså.”
Jan: Ja så är det från 2005. Karin, vår var från 2009. Men den är…
Caroline: Ändå 20 år. “Funkar perfekt. Så servar och byter alla reservdelar själv. Superlätt att mecka med om man inte är helt underbegåvad med verktygslådan.” Nu ska jag bara säga så här om Magistron Stockholm. Att vi är underbegåvade med verktygslådan. Vi är tänkare. Okej? Det kanske du också är, men vi är i alla fall inte begåvade med verktygslådan.
Jan: Jag älskar det. Detta är mitt nya favorituttryck. För att av någon anledning så har jag lyckats bli ansvarig för valborgssfirande vid Sibbar i Malmö.
Jan: I år och då ska vi också bygga flotte och mina kompisar, när jag berättade detta, de bara såhär: “Hur har du som är underbegavad med verktygslådan blivit inblandad i det projektet?”
Caroline: Ja det är för det behövs en sån projektledning där också.
Jan: Nej men såhär, så är det. Jag är underbegavad, it’s fine, jag har liksom accepterat det med mig själv.
Tid som kostnad för “gör-det-själv”-lösningar
Jan: Men här är det också lätt att lura sig själv kring det här, för att det kräver ju också tid och det kräver också en kompetens. Och jag gissar också att även om jag är till exempel… Jag är inte underbegavad med till exempel teknikprylar. Men ändå köper jag fel teknikprylar från tid till annan. Eller det funkar inte riktigt så som jag hade tänkt etc.
Jan: Så att jag tror att där behöver man ju också i så fall vara ärlig mot sig själv. Så att det är okej för mig att lägga den här tiden för jag tycker att det är en hobby, det är ett intresse, det ger mig energi. Men det är ju ändå de facto tid man kunde jobba på övertid på jobbet, eller man hade kunnat göra någonting annat.
Jan: Så där är ju faktiskt, det är ju inte gratis bara för att man gör det själv. Sen kan jag ju tycka… Jag älskar också apropå underbegåvan med verktygslådan, liksom så här att man har olika referensramar, att vi har ju sån på Patreon i community så har vi så här digitala fikor varje onsdag som är så här, man pratar om vad som helst, och då är det där liksom ett gäng som är totalt motsatsen.
Jan: Så jag var så sjukt nöjd över att jag på den här på vår Peugeot har då bytt torkarblad, och det är på nivån att jag var ändå så här, “fan jag har liksom bytt” för jag hatar när man åker och så har man dåliga torkarblad. Jag var så här, “fan jag lyckades ändå beställa rätt torkarblad och jag lyckades byta dem själv utan…”
Caroline: Utan att de gick sönder, utan att något gick sönder, för det kan också hända att man tar sönder när man ska sätta ut…
Jan: Och det var så roligt och då Pontus Westberg som bor där typ i Serna som kör bärgningsbil och har liksom en verkstad. Han var bara såhär, “Jan skitbra jobbat, vi har också slagit nytt rekord på verkstaden, vi har bytt en växellåda på en timme 20 minuter”, och då var jag såhär: “Jag tror känslomässigt är de två på samma nivå, kompetensmässigt förmodligen helt olika.”
Jan: Men Karolin, jag tycker… Jag älskar uttrycket så tack Magistron Stockholm för ett fantastiskt uttryck.
Att räkna fel på bilkostnader
Jan: Bra. Apropå det, här var också en kommentar. “Min gamla Kia kostar 1000 kronor i månaden med allt. Räkna med 1000 mil.” Och då är det så här roligt bara så här, var det fler så bara, “nej det gör den inte. Att du inte kan räkna är sant.”
Jan: Var snälla mot varandra. Men då skriver Maklar, “nej du måste räkna med värdeminskning, försäkring, finansieringskostnad, alternativkostnad, reparation och bränsleparkering.”
Caroline: Jag trodde oftast det är bara bränslet man räknar med.
Jan: Ja, jag tror att det man räknar med är pengar ut. För det upplever jag att det är där många… Man kollar på kontoutdraget, så vad har bilen kostat mig denna månaden?
Jan: Och där syns inte värdeminskning till exempel. Där syns inte det här att när man lämnar tillbaka leasingbilen att man får betala för stenskottet, eller där syns inte Alternativkostnaden.
Caroline: Jag tänkte det stod “min gamla Kia”.
Jan: Ja precis. “Kostar tusen kronor.”
Caroline: Det kanske är bensin då.
Jan: Ja men jag tror att det är det man räknar.
Realistisk bilkalkyl
Jan: Och sen är det så här viktigt, man måste periodisera rätt också. Alltså det som jag sa av exemplet med taket. Alltså även om den kommer om två år så har du ju haft det. Det är det som att du har haft en kostnad nu också.
Jan: Bra. Jag ska bara se här om något. Nej, så att vi landar ju på att vår Peugeot nu 2008 kostar fyra och ett halvt tusen i månaden. Och det var så här, värdeminskning 2 200, helförsäkring 640 kronor, skatt 30 kronor, drivmedel typ 360 kronor, service 250 kronor i månaden, alternativkostnaden 430 och sen småkostnader.
Jan: Det var också så här Erik sa att de flesta räknar inte småkostnader. Alltså vad kostar parkering, vad kostar tvätt, vad kostar trängselavgifter, och vi betalade brobis liksom häromdagen. Gjorde vi det?
Caroline: Gjorde vi det?
Jan: Ja, vadå då?
Caroline: Jag trodde vi inte hade brobis. Det är alltså något man behöver ha i sin bil för att kunna ta sig över bron till Köpenhamn snabbt. Vi åker ju aldrig över bron.
Jan: Jag åkte över bron en gång i dagen. Kommer du ihåg, vi har en sån där dotter som flög hem och så slutade tågen gå.
Caroline: Jag bara trodde att vårt brobis inte var igång.
Jan: Jo det är igång. Men sådana saker kostar ju, och det tänker man kanske inte att det är bilassocierat. Sen var det många som skrev bilpool.
Bilpooler och alternativkostnad
Jan: Men när vi var utan bil i sex månader så testade vi bilpool. Det funkar inte i Malmö så bra. Sen gillar jag inte det som avskräckte mig från bilpool. Du är ansvarig för alla eventuella skador på fordonet. Och jag som är så här… Så fick jag gå runt och futta fordonet.
Caroline: Ja det är ett jävla mek. Man ska bara åka iväg en kvart.
Jan: Ja det funkar dåligt. Men däremot som jag rekommenderar alla, och varför jag tycker detta är så viktigt. Varför lägger vi den här tiden på de här bilavsnitten? Jo, för att jag tror att jämte boendet är det en jättestor kostnad. Jag ska säga att det är den näst största kostnaden för många. Liksom bil, barn och bostad.
Jan: Men fan alltså lägger man 10 000 spänn på bilen, alltså det är ju mer liksom, alltså vilken du har en lägenhet för.
Caroline: Och…
Jan: Ser du de här premiumbilarna, alltså de kostar ju lätt 10 000 till 20 000 i månaden.
Caroline: Åh gud 20 000?
Jan: Ja, tar du en sån här Porsche Cayenne. Ja, visst. Alltså men tar vi en kompis som köpte en ny XC90.
Jan: Han betalade 1,2 miljoner för den. Fantastisk bil, jättefin, jättefin, jättefin, jättefin. 50% på tre år, det är 600 000. 600 000 fördelat på 36 månader. Alltså jag kan inte huvudräkning, men det är ju lätt mellan 15 000 och 20 000 i månaden i värdeminskning på den. Sen XC90, BMW, de här stora BMW-bilarna, Teslorna ligger mellan 8,5 och 10.
Drömbilen och prestigelöshet
Caroline: Jag bara tänkte på 20 000, vilka bilar var det?
Jan: Bilar som kostar över en miljon.
Caroline: Har du räknat på den här drömbilen du hade där ett tag som kostar 4 miljoner?
Jan: Nej, den kostar inte 4, den kostar 2.
Caroline: Den har drastisk värdeminskning?
Jan: Den har det ändå.
Caroline: Vilken var det nu? Land Rover?
Jan: Jag gillar ju Range Rover. Det måste jag faktiskt säga, en sak jag gillar med den här Peugeoten också, det är att den är liten. Gud vad skönt!
Caroline: Men det ser ändå ut som någon slags SUV fast den är liten.
Jan: Den har kategorin, den heter ju miniSUV. Men det tycker jag är roligt. Kom ihåg där borta när man kör med temporära trafikhinder, så är det ju där man ska köra över. Två bilar och mötas, Härtromsvägen eller vad den heter där Nikita bodde innan…
Caroline: Det tar sådana referenser… Jag försökte bara skitsamma, men det var i alla fall…
Jan: Så här vägarna går ihop för det är ett övergångsställe och där kunde vi aldrig köra med någon tidigare bil, där stannade…
Caroline: Man för att Teslan var så bred.
Jan: Exakt. Nu är det så jag bara kör, jätteskönt, och parkering också, jätteskönt. Så att ja bra… Ska vi ta den sista då?
Caroline: Sista vadå för någonting?
Tankar om alternativkostnad
Jan: Jag tänkte sista delen i detta avsnittet. Där vi tänker att vi ska prata mer om den tjänstemässiga alternativkostnaden.
Caroline: Jag trodde också att du skulle ta det där med att du har löst vissa situationer i bilen. Carplay till exempel. Alltså du har ju löst vissa situationer.
Jan: Ja men Carplay det har inget som jag har löst. Det funkar ju.
Caroline: Ja men först när vi spelade in det så hade vi väl inte någon lösning på det riktigt. Eller hade vi det?
Jan: Ja, det är schemaläggning av värme som inte funkar. Sorry.
Caroline: Ska jag läsa här? Torsan 1977 skriver: “Jag tycker fortfarande ni räknar på fel sak. Det rationella valet är ju att inte äga bil. Jag tror många skulle leva ett mycket rikare liv utan att äga bil. Jag gissar att det hade funnits roligare saker att göra än att provköra och räkna på alla dessa bilar.”
Jan: Vad tänker du för dig själv?
Caroline: Ingen kommentar. Vi har ju sagt det att vi måste ha bil för att vi behöver köra våra barn till stället.
Jan: Så här, vi testade… Rekommenderar alla att testa: var utan bil ett tag. Vi konstaterar för oss funkade det inte, för oss var det inte ett rikt liv. Besvärskontot blev för högt. Däremot gav det ju massa insikter kring körmönster och liksom etcetera. Det gav ju också insikt som jag också skulle tipsa, alltså för många är så här, sätt upp en taxibudget på två tusen om du funderar på att köpa bil men är lite osäker. Sätt upp en taxibudget på två och ett halvt tusen spänn, och när folk tycker att du är dum i huvudet för att du har en taxibudget på två och ett halvt tusen spänn, det är ändå hundra spänn om dagen eller tre tusen spänn, du kommer ändå ha liksom 75% av bilkostnad. Alltså det är ju skitsmart.
Jan: Sen får man ju se hur det passar. Men för oss passar det inte så. Jag tycker att vi har hittat en perfekt avvägning där. Gå upp något…
Caroline: Då.
Jan: Gå upp.
Mer kommentarer om bilval
Caroline: Jag tänkte, vad är det för namn ni väljer på sociala medier? Okej skriver så här: “Man kan fan inte ha en bil som krånglar och tar energi.”
Jan: Ja och jag tycker att där behöver man också väga in det här med besvärskontot. Alltså också en gammal bil om man skulle dra det till extremen. Till exempel en V70 eller en ännu äldre bil. Det var ju någon i forum, Ann Gaudlin sålde ju sin trotjänare för 10 000 spänn. Och då är det så här, ja det är klart att det blir också, kan man ju se som bildigt. Men å andra sidan, så här. Jag sätter mig i bilen, jag ska köra för jag ska hålla en föreläsning eller jag ska köra till en träning och så funkar inte bilen.
Jan: Jag kan tänka mig freakouten eller det. Och det är såhär, “nej det pallar jag inte, det ska ändå funka.”
Caroline: Är det du som hade fått en freakout då?
Jan: Nej. Vi kommer få se inte.
Jan: Så jag tycker absolut att man måste också ta hänsyn till ett besvärskonto. Men där ja. Ja.
Caroline: Petrus for you skriver såhär, “stora bekymmer för rika människor, ett hån mot oss fattiga. Jag tycker ni ska skaffa cykel istället.”
Caroline: Nu ska jag säga en sak såhär, alltså jag får fram mitt inre troll när jag ser sådana här kommentarer. Det är någon som har offerkoftan på sig, sorry to say it men då, jag vill ju säga så här: “Ja, vi har cyklar också, ja.”
Jan: Det kommer dessutom… Och det var den…
Caroline: Snälla kommentaren.
Jan: Ja, det jag kan också säga så här liksom förinten, det kommer ett avsnitt om cykel, det finns så här förmånscykel som faktiskt är väldigt förmånligt, ett smart sätt att köpa cykel på, så det återkommer. Men…
Caroline: Jag tror den här Petrus nog tycker att vi ska köpa en cykel på blocket.
Jan: Ja, okej. Vi kommer få skit när vi säger så här, “vad kostade den där cykeln?”
Jan: Jag blir…
Caroline: Så otroligt provocerad av sådana här kommentarer så jag vill bara så här…
Jan: Putta på den personen.
Caroline: Ta dig upp ur den gropen som du satt dig själv i. “Ett hån mot oss fattiga.” Ta dig upp från den gropen då. Jag är jätteglad att du lyssnar på oss. Och hoppas att du ändå kan få…
Jan: Någonting…
Caroline: Utav det…
Jan: Ja, det är dagens ilandsproblem. Det är bara att acceptera det. Jag tänker att man inte behöver ha någon grej kring det. Och lite perspektiv. Så jag tänker att man inte behöver göra någonting mer med det. Men ja…
Caroline: Vad hade du mer för några kommentarer?
Jan: Jag har här, Index Queen…
Index Queens kommentar
Caroline: Detta är Index Queen, också en favorit! Men alltså, “hallå vad håller ni på med?” Skriver hon. “Ni båda sitter och är uppenbart missnöjda med flera grejer och helheten, men gör rationella argument till varför det är för dyrt med en bil som ni egentligen kan köpa, som skulle ge er ett mervärde i livet. Det är som att ni har gått på Michelin-restaurang och ätit sjurätter som ni verkligen njutit av, och med notan som ni har råd med kom Jantelagstjuven, den rationella jämförelsen som berättade för er att ni borde skämmas för att det kunde uppfattas som dyrt, och nu sitter ni med nutrilettpåsar som ni tvingar i er för att kompensera utsvävningen. Wake up, Carl!”
Jan: Jag älskar Index Queen.
Caroline: Ja, det var kärnfyllt skrivet.
Jan: Vad tänker du?
Caroline: Det… Jag tänker att vi kanske har missuppfattats.
Jan: För vad ville vi?
Caroline: Vi har redan haft en bil som vi har velat ha som kostade oss en massa pengar. Sen var vi utan bil och nu ville vi ha en rationell bil som inte kostade oss så mycket pengar. Det var faktiskt. Var det? Ja. Annars hade vi inte hållit på med de här tusenlapparna som det låg på och pratat med Erik om detta. “Ska vi ta den eller den bilen?” Men är du missnöjd? Jag är inte missnöjd. Jag är inte missnöjd med bilen, nej. Är du missnöjd med bilen?
Jan: Nej, jag är ju faktiskt inte det. Men vänta, vad är det vi får kommentar på här nu?
Diskussion om uppfattningar och värderingar
Jan: Jo, men jag tror att det är tolkat att vi är missnöjda. Och jag tror så här, ja, det var nog liksom så här, jag önskar att vi hade varit tydliga med att det handlade om jämförelsen av alternativen.
Jan: För att ja, där är saker, är det min drömbil? Nej. Det är det inte. Men är jag missnöjd när jag sätter mig i den och kör? Nej, det är jag inte. Jag tycker tvärtom. Jag gillar ändå den. När jag kör-kör den så är den fajn. Vad gör man då? Den är inte rolig när den står parkerad på uppfarten och jag inte kan kolla batteriet i appen.
Caroline: Då är jag missnöjd med det. Men jag tycker det är spännande att utifrån den här kommentaren som vi brukar säga så är det svårt att lista ut vad ett rikt liv är. Utan det är något man måste prova sig fram till, så tycker jag att om jag bara… Det var någon som skrev också såhär: “Mer se det som en dum bil utan app”. Så jag har till och med funderat på att avinstallera appen, och så är det såhär: “Nej men där är ingen app till den”, så slipper jag störa mig på det. Men med det sagt så är jag inte missnöjd med bilen, tvärtom. Vi har ju faktiskt nu, det kanske vi inte har sagt 45 minuter in i avsnittet, men vi har valt att behålla den och jag är ändå såhär, tycker det är ändå ganska schysst. Barnen tycker också att den är helt okej.
Caroline: Men när var det egentligen som det vände? För först var det ju mycket frågor kring om vi skulle behålla den. När vände det egentligen att vi blev nöjda med den?
Jan: Ja, när var det för dig?
Caroline: Ja, det var nog när du blev nöjd.
Jan: Och du tyckte så här: “Men det funkar med den här. Kolla här nu funkar Carplay jättebra. Du behöver bara byta den här.”
Caroline: Ja men det var ju att vara snäll mot dig. Att du skaffade en extra dongel.
Jan: Ja men det är jättebra. Oavsett liksom. För jag sa ju att jag gärna ville kunna ta samtal i bilen.
Caroline: Och så löste du det. Och så var du glad och jag var glad.
Jan: Ja, precis. Vi bestämde oss nog…
Caroline: Du löste de tekniska problemen. Och sen bestämde vi oss för att det räcker där. Det funkar det som vi vill.
Acceptans och prioriteringar
Jan: Ja, och sen var jag mer såhär… Alltså jag kom till acceptans såhär: “Okej lite…” Detta är ju min kompis Charlie som brukar säga detta och detta gillar jag jättemycket. Han brukar berätta att när han och hans pappa renoverade fastigheter så satte de upp en list i taket och sen kollade de på listan så var den lite sned och så var de såhär, “ska vi fixa till den?” Nej, nej vi skiter i den. Bra, då är den perfekt så. Man liksom perfekt är liksom en definition, man deklarerar något som perfekt, och jag tror att för mig så accepterar jag såhär: “Nej jag kan inte smartladda den, nej appen är skitkass och tre, jag kommer inte kunna schemalägga av sen via appen”, så kommer inte fungera, och då var jag såhär, “är detta tillräckligt?”, och sen så… Och det är detta som jag önskar att det förra avsnittet blev tydligare med. Då var det ett alternativ och sen vägde jag det mot ett annat alternativ som var att jobba två veckor extra, vilket också är ett sätt att lura människor, för det är inte som att jag kommer vara ledig och tänka såhär, “nu har vi tagit en billigare bil så nu kan jag ta två veckors extra semester”. Nej, jag kommer ändå jobba ju.
Jan: Men bara i det valet vad hade jag värderat? Två veckors semester eller den där appen? Och var det något som jag skrev såhär, “skicka ut ungarna och ge dem 50 spänn för att starta bilen. Och gör de inte det så höj priset.”
Caroline: Ja, bra idé att Freja ska börja bekanta sig med bilen. Hon är ändå 14.
Jan: Ja, eller Elsa kan gå ut och sätta på den så att den värmer upp sig själv. Det hade de ju gillat.
Sammanfattning av lärdomar
Jan: Så att, jag är inte missnöjd med den. Utan tvärtom så tycker jag att för mig blev det liksom… Det kastade ljus på vad är saker värt för mig, pengar och energimässigt utifrån också det här livsenergikonceptet. Att vi har bara en begränsad mängd livsenergi, vill jag då spendera två, tre veckor om året för att finansiera en bil? Njuter jag så mycket av den där appen eller den där dyra… Var Teslan, alltså på riktigt var Tesla, var den bättre än Peugeot? Absolut. Var den tre gånger bättre? Eller två och en halv gång bättre?
Caroline: Ja tre gånger bättre…
Jan: Jag tror inte man kan tänka så. Det vi tyckte om var ju bara att man inte behövde fundera så mycket. Det bara funkade när man satte sig i den. Och sen så var kontrasten så otroligt stor.
Caroline: När man kommer till andra bilar där det här systemet, att mobilen kopplar upp sig till bilen.
Jan: Det gör det i vår Peugeot också.
Caroline: Det var så stort att vi behövde acklimatisera oss till det. Så upplever jag det.
Jan: Ja, jag tycker du har fel.
Caroline: Det var därför som vi höll på. Det funkar inte i någon enda bil.
Jan: Fast jag tycker ändå inte det som är poängen, Karin. Poängen är att värdera alternativkostnaden. Förstår du?
Caroline: Ja, men mitt kan också vara sant för det. Jag håller med dig. Absolut.
Jan: Bra, vi går. Nu blir jag sur. Jag blev frustrerad. Karin, man kunde koppla upp telefonen till vår V70 också. Det är bara att du aldrig gjorde det. Är du med?
Caroline: Den hade ingen skärm som man kopplade upp sig till.
Jan: Nej, skitsamma.
Caroline: Vad menar du? Att man kunde koppla upp sin mobil till V70? Att…
Jan: Att man tar ett telefonsamtal i bilen. Alltså det har funnits jättelänge. Det fanns på S80 också.
Caroline: Alltså att man kan ha det i högtalarsystemet.
Diskussion om telefonkopplingar i bil
Jan: Alltså det går, jag kan visa dig hur det funkar i mammas S80 från 2008.
Caroline: Det är jättesvårt att tro att det funkar, men okej.
Jan: Men Karin, du har aldrig varit…
Caroline: Nej nej, absolut. Men jag har ju gillat det när det funkar utan att jag behöver göra något speciellt.
Jan: Kan vi hoppa tillbaka till alternativkostnad? Nu tillbaka, ja.
Jan: Så läser Gustav E. För detta blir ett annat…
Caroline: “Lämna tillbaka, köp en Polestar. Snyggare, bättre och får 100 kronor mer om dagen. Men tvekar man på 100 kronor så vet jag inte vad.”
Jan: Ja, och sen svarar…
Caroline: Hank the Tank.
Caroline: Ja, säger: “Man säger 3000 i månaden, känns det värre.”
Jan: Ja, och då är det liksom också så här, okej hur framar jag det? Att det är det jag tycker är intressant. Och sen kommer Gustavs kommentar där.
Caroline: Ja, “1500 per person, de är miljonärer. Snålaste personer får man leta efter.”
Alternativkostnad och framtidsperspektiv
Jan: Ja, och jag tänker, och att det är den här… Jag önskar att vi var bättre på att frama saker. Alltså sätta de här alternativna. För detta är ju så här, okej jag satte det så här, okej 2000 kronor mer i månaden, det är typ 100. Eller vi pratar om 100 kronor mer om dagen, ja visst… Okej eller 24 000 kronor om året. Eller som han här räknade ut det så här, jo, men då är det liksom 1000 kronor mer eller 1500 kronor mer per person. Och det tänker jag, att jag har egentligen ingen åsikt om vad folk väljer. Vill man ha en 20 000 kronors bil? Absolut, ha det om det gör ditt liv rikt. Men jag tror, jag upplever att många inte tar ett informerat beslut. Utan man går rakt upp och ner och har råd med detta, och så ser man inte den osynliga kostnaden. Men har särskilt om man då sätter 24 000 kronor per år. Och nu pratar vi från vår Peugeot till vår Polestar.
Jan: Vi pratar vår ny Tesla, då är det 4 000 kronor i månaden, då är det 50 000 kronor per år. Ja, men då kan man säga såhär: 50 000 kronor per år det är 100 000 på 10 år, 200 000 på 20 år, 400 000 på 30 år. Så jag skulle säga 300 000 på 25 år. Det är ändå såhär vad vi har kvar till pension. 300 000 på 25 år. Jag skulle säga såhär 300 000 det är 25 000 i månaden. Det är ett år tidigare i pension. Så okej, nu är det inte så för oss eftersom vi har en god ekonomisk situation och vi har gjort detta länge, men för någon som kanske inte har vår ekonomiska situation, då tror jag inte det är att man tänker så här, “ska jag ta en Peugeot eller en Tesla och med Peugeot så kommer jag kunna gå ett år tidigare i pension medan Teslan kommer göra att jag de facto kommer behöva jobba ett år extra”.
Jan: Och då upplever jag så här, sätter man dessutom det så här, det är ändå så här sannolikt att man kan bli sjuk eller så här, vad är det där året värt? Och tar man det ännu värre till en ännu dyrare bil, då kan det ju faktiskt vara så här två år.
Caroline: Jag tror det som folk tänker när vi säger det är att ett år, det inte är så mycket.
Caroline: Men jag vet inte hur man mår när man är 67 eller 65.
Jan: Ja, men skitsamma, är det värt? För mig blir det så här, vad är mest värt? Jobba ett år mindre eller ha den där känslan när jag sitter i Teslan? Och vi pratar inte om att jag ska vara Tesla eller utan bil, jag pratar om Tesla eller en bil som den som vi valde.
Jan: Vad tänker du?
Caroline: Jag tänker inte så mycket.
Jan: Du tycker att det är helt ointressant?
Caroline: Ja, för mig är detta en jättestor grej. Jag vet inte vad jag ska tänka om det här med ett år tidigare pension faktiskt.
Caroline: Men jobba ett år mindre.
Jan: Jag är ett år mindre, men jag förstår att du försöker sätta upp de långsiktiga.
Caroline: Eller jobba 80% i fyra år.
Långsiktigt ekonomiskt tänkande
Jan: Mm. Och folk är såhär, det är vanligt att fråga om du hade mer pengar, vad hade du gjort mer eller mindre av? Då är folk såhär, “jag har gått ner i arbetstid”, det är typ det vanligaste, jobbat mindre. Jag är såhär, ja. Så valet här, en Tesla eller en Polestar eller whatever och en billigare eller mer ekonomiskt rationell bil.
Jan: Och så kommer du kunna ha fyra, den skillnaden kommer vara fyra år deltid. Fyra, du jobbar, du går hem klockan, vad blir det, klockan tre istället för klockan fem. Eller du är ledig varje fredag, du har tre dagars helg.
Caroline: Det är många som vill ha det, det är det ju.
Jan: Vad? Du tittar på mig som att…
Caroline: Jag funderar, har det varit andra kommentarer där folk har tyckt att det är bra, du vet ungefär vad jag ska satsa på för bil eller… “Jag uppskattar att ni tar upp inte dyra bilar bara.”
Caroline: Nej men jag tänker att det här är ju en svensombil som vi har. Och det finns rätt många svensons där ute som också behöver…
Jan: Jag ska till med säga att är en lägre än en svensombil. Jag tycker att vår bil är nog en av de billigare när man kör ute på gatorna.
Caroline: Ja, men så kanske det kan vara. Men jag tror att det finns många som uppskattar det också. Att vi pratar om bilar som… Är lite mer ekonomiska.
Avslutande reflektioner
Jan: Jag upplever så att det är fan ingen som pratar om de här kontrasterna och jag tycker det är därför jag hänger kvar i den här konversationen för jag tycker att detta är spännande. Och jag upplever att det är myter för folk räknar fel. Jag tycker att folk sätter det inte och så ser man ena sidan såhär: “Jag vill gå och jobba mindre” och så kör man runt i en dyr bil. Så jag bara såhär, “ja var det medvetet liksom i det där?” Jag vet inte, jag känner att jag har någon frustration med det.
Caroline: Något sådant brandtal som vill komma ut.
Jan: Vi ska ta nästa kommentar. Då har Aska skrivit så här: “Det är väl kärnan i varför vissa lyckas spara undan pengar och sen investera på börsen kontra de som inte lyckats särskilt mycket, och då blir börsavkastningen på lång sikt inte lika bra. Bara för man har råd innebär inte per definition att det är värt att betala för sin bekvämlighet. Men börsen tackar er som lägger pengar på konsumtion.”
Jan: Jag tänker att detta är väl inte egentligen så olikt de som är duktiga på träning till exempel. “Fan vad mycket tid du lägger på gymmet.” Fast det är ju det som ger resultaten. Och jag tycker ju att jag är intresserad av ekonomi och jag är intresserad av ett rikt liv.
Jan: Jag är intresserad av, eller jag fattar ju att allt kommer med en kostnad, och då handlar det för mig såhär, okej men jag behöver prova mig fram till vad är det som är viktigt för mig, och därför ser jag också detta, liksom bilen som ett jättestort liksom experiment som vi också kommer att komma till. Så att det var ju såhär, vi har fått massa roade, andra kommentarer såhär. 6F racing 6, ja whatever…
Caroline: “Jättespännande perspektiv Jan, det handlar inte om att vara snål utan om att prioritera vad man tycker är värdefullt. För vissa är detta att jobba mindre, resa eller köpa en bil.”
Jan: Återigen för att du betonade det redan och sagt i avsnittet såhär, det viktiga är att man tar ett medvetet beslut. Sen har jag ingen åsikt om vilket beslut man tar, men då kommer Rambo Reels med en kommentar på det också.
Caroline: Kommentar på föregående kommentar: “Men om du inte tar resan till Paris och inte heller din drömbil. Vad är meningen med sparandet?”
Alternativkostnad och sparande
Jan: Exakt. Och där tänker jag apropå alternativkostnaden. Så tänker jag att man behöver prata om många bäckar små. Och när vi pratar om de här 2 000 kronor i månaden så vill jag också kasta ljus på det vi pratade om i andra avsnitt, att vi har ju den här 12-12-12-principen. Att om man månadssparar 12 000 kronor i ungefär 12 år så kommer man kunna få ut 12 000 kronor i månaden resten av livet.
Jan: Och naturligtvis funkar det för oavsett belopp. Så om vi hade bara sagt så här nu. Nej men nu lägger vi undan 2 000 kronor i månaden i 12 år. Så att vi har den här bilen i 12 år. Ja men då hade vi, om 12 år, kunnat få ut 2 000 kronor i månaden resten av livet. Eller att då pengarna dubblas som jag gjorde innan, att pengarna dubblas var tionde år.
Jan: Men jag håller med Ramboreal så här. Alltså det är ingen mening då att det rika på kyrkogården heller, att det handlar om att använda pengarna. Har du checkat ut, Karin?
Caroline: Nej, jag försöker bara hänga med här lite. Vi kör vidare.
Jan: Nej, men vad tänkte du?
Caroline: Nej, jag tänkte inget.
Jan: Okej. Ja, det har vi här också. Jag uppe på detta.
Små justeringar ger stora resultat över tid
Caroline: En annan kommentar från dser4ng. Alltså vad är det för namn? Det är mycket logiskt. “Jag tänker alltid automatiskt kring alternativkostnader. Därutöver tänker jag vad en månatlig kostnad blir på ett år. Respektive tio år. Exempelvis att ringa…”
Jan: Ringa bolag och en gång per år sänka månatliga utgifter.
Caroline: Ja, men 10-300 kronor tycker flera är sniket men det är 1200-3600 kronor per år, eller 12 000-36 000 kronor över tio år. Små bekar ska man styra upp, men vissa kallar det snålt och sniket. Men denna tanke omsätter jag i det mesta för att kunna unna mig som det som gör livet rikare."
Jan: Och återigen om man direkt tar den besparingen och spar och investerar den i tolv år så kommer du få ut den besparingen resten av livet.
Caroline: Ja, jag tänker på det som Oliver brukar säga, att man ser inte den förmögenheten som inte står på uppfarten eller någonting sånt. Kommer du ihåg?
Jan: Nej, “man ser inte förmögenheten som inte blev”.
Caroline: Ja.
Jan: Någonting sånt.
Caroline: Man kan ju säga att de har en Mercedes eller en Tesla på sin uppfart. De har säkert mycket pengar, men det är inte säkert att förmögenheten ligger där.
Jan: Nej, jag tror att det är ett Morgan Housel-citat och jag tror att Oliver får klippa in det i soffan. Han vet vilket jag menar.
Egenföretagarperspektiv
Jan: Så återigen, alternativkostnad. Detta är också en rolig kommentar av egenföretagare.
Caroline: “Jan Bollmansson, du har aldrig funderat på att räkna på hur mycket tid du måste jobba eller fakturera varje månad för att bekosta bilen. Men bara det där med att en uppdatering ska ta sex timmar där du inte kunde fakturera, det är ju rätt skönt med en bil som bara fungerar.”
Jan: Ja, och där tror jag också att för många egenföretagare så är det enkelt att säga att om jag hade varit på jobbet istället för att fakturera så blev det de facto en direkt pengapåse. Men där kan ju någon också tänka att om jag hade tagit ett extrajobb eller om jag hade gjort någonting annat så får man ju ett pris på den timmen.
Jan: Men så är det ju absolut…
Caroline: Rambo Reels är på det igen: “Miljoner eller inte, när sista dagen på jorden kommer så spelar inte dina pengar någon roll längre att spendera hela sitt liv med att snåla kommer man att ångra”, så jag tror det här är någon…
Caroline: Rambo Reels låter som den här djävulen som sitter på en axel som bara är så: “Go all in”, och så har den här ängeln som bara sitter och säger: “Nej men det kan du inte göra.”
Jan: Jag håller med, och vi kan ta Charlotte Söderberg här, sista…
Sista kommentarer och avslutning
Caroline: “Har du prövat att ställa frågan vad är ett rikt liv för oss? Sätta sig i en bil där allt fungerar som det ska eller lappa och laga för att få fler rynkor och gråa hår. Köp den bil ni vill ha och betala vad den kostar och gå vidare i livet. Inte svårare än så.”
Jan: Och jag tror att här handlar det ju återigen, det handlar om att prova mer. Jag tror att livet går ut på att prova mer för att det går inte att lista ut. Vad tänker du nu? Vad menar du?
Jan: Jag tänker vi kan ta den sista kommentaren också så kan jag väva ihop det. Jag själv som har svarat här? Nej, det var någon som skrev in på Youtube. Jag hittade inte den.
Caroline: Du hittade en bra kommentar på Youtube. “Behåll den. Vad kan gå fel? Kör så länge ni tycker den är okej. Det är en budgetbil som för er är småpengar. Den kommer vara lättsåld den dag ni vill byta oavsett när det blir. Ekonomiska bilar har i alla tider varit lättsålda begagnade. Som ni har beskrivit så kör ni mest lokalt. Vilket… Väl detta måste vara en helt rätt bil till vill ni ha en bra bil till fjällresan som Sälen inträffar som sällan inträffar, som sällan inträffar hur då hur då, en bra bil den veckan som ni själva sagt, det kostar i slutändan ingenting, behåll och var glad. Hyr något alldeles onödigt till fjällresan och pilla i menyn den gången.”
Caroline: Ja, det är bra. Då kan man prova en ny bil på fjällresan.
Reversibla beslut och avslutande reflektioner
Jan: Och det här också som en relation. Jag tror att det var någon som skrev i forumet, de hade hyrt i 10 dagar en V90 från typ 2019 för 5000 spänn. Då har du diesel, du slipper dessutom problemen med elbil när alla andra ska upp med en elbil till fjällen etc. Men återigen, det jag också gillar här är för att den här personen kastade ljus på det här med reversibla och irreversibla beslut, att detta är för mig ett experiment på sätt och vis och om jag inte gillar det här experimentet så är det som man säger, vad kan gå fel? Vi kan sälja bilen, jag visste kanske det kostat oss några pengar, lite pengar, men vi har ju också fått massa, alltså jag tycker redan bilen har gett oss sjukt mycket insikter och hela det här resonemanget kring alternativkostnad.
Jan: Och jag kan byta då lite som vi själva sa i ett annat avsnitt att på reversibla beslut behöver man inte lägga massa tankemöda, nu har jag ju lagt oproportionerligt mycket tid på det här, men det är ju också delvis för att detta är mitt jobb.
Caroline: Det var också första gången med en sån här bil.
Jan: Ja, eller vad tänker du då?
Caroline: Jo men, ja vi hade ju en Volvo i tio år. En V70, ja. Men det var ju en dum bil, ja. Och sen så kom smartbilarna och nu så är vi då på en, vi köpte en… Vi hade Teslan och nu har vi en sån här. Så att det är liksom ändå första gången med… Ändå på ett tag som vi har hållit på med en bil som… Eller jag vet inte vad det är jag vill säga. Förstår du vad jag menar? Förstår du vad jag menar? Att vi går på något begagnat?
Jan: Jag vet inte riktigt.
Principiella lärdomar från bilexperimentet
Jan: För mig är det så här, jag tänker mycket i principer. Jag försöker tänka mycket så här hur kan jag applicera detta i ett annat område? Och då tänker jag så här, det jag hade velat ge bort till folk är så här: ett, räkna på bilen. Två, välj bil utifrån vad som du faktiskt har liksom utvärderade rationella och sen sätt dig då i kontrast till det där emotionella, och sen ställ dig frågan så här, är det värt det?
Jan: Kommer man fram till att det är värt det? Absolut, kör på. Kommer man fram till att det inte är värt det? Prova då, prova att vara utan bil, prova att ha en begagnad bil, prova bilpool, prova att köpa en cykel och tänk mycket reversibelt, kan jag rulla tillbaka detta beslutet? Eller är detta, det var ju därför vi börjar ju här, snarare än att ta den nya X-pengen eller en Volkswagen eller en Tesla eller någonting där man binder upp sig på 36 månader och så kommer man inte ur det.
Jan: Det beslutet, medans här är det så här vi kommer ur beslutet och jag tror att det är…
Caroline: En mycket bra poäng, för det har vi nog känt men vi har kanske inte satt ord på det.
Jan: Och jag tror att man blir förvånad både liksom så här, jag har blivit förvånad när jag har räknat, att den där V70 som folk säger för 50 000 är inte billigare än den här bilen för 200 000. Det har också varit så här förvånat att: “Gud vad många dyra bilar det är där ute.” Och jag älskar ju den här kontrasten, men liksom jobba fyra år… Är det värt att jobba heltid när du kunde jobba till deltid i fyra år istället? Är det så mycket mer värt den där känslan, eller kan man hitta ett rationellt val i det?
Caroline: Jag tror att jag gillar reversibla beslut.
Jan: Ja, absolut. För man behöver egentligen inte lägga så mycket energi på dem. Särskilt i företag. Det är en helt managementfilosofi där man säger: reversibla beslut ner med dem i organisationen så långt ut som möjligt. Låt folk ta ansvar för reversibla beslut.
Jan: Blir det ett felaktigt beslut, då kan du alltid rulla tillbaka det. Du kan alltid ombestämma. Medan det irreversibla beslut, de behöver ju upp till ledningsgrupp och styrelse och ägare eller så högt upp som möjligt. För att de har ju mycket större konsekvens. Konsekvensen av ett reversibelt beslut är ju marginell.
Caroline: Jag börjar fundera på reversibla beslut i liv. I, helt enkelt.
Jan: Barn?
Caroline: Ja, absolut. Det är irreversibelt.
Jan: Va? Vad menar du? Barn är ett irreversibelt beslut.
Caroline: Ja, irreversibelt. Vi får se vad micken har plockat upp här. Hus är också reversibelt. Ja, det är svårare. Otroligt, det känns som det är mycket trögare.
Jan: Ja, men det är fortfarande ett reversibelt beslut. Det är klart att vi hade kunnat ångra oss att sälja huset. Karriär är också reversibelt.
Jan: Ja, men jag tror att det där låter som ett Jonathan Stolzenberg-avsnitt som vi ska ha med honom.
Caroline: Han är filosofen.
Jan: Bra, är det någonting mer som vi ska ta upp tänker du?
Caroline: Nej.
Jan: Vad tar du med dig?
Reflektion och tack
Caroline: Jag tar med mig att vi kanske verkade onödigt osäkra på bilen senast vi spelade in. Och det har nog folk tänkt så här, “men kom igen, bara köp något som ni vill ha”. Alltså att det är därifrån de kommentarerna kommer. Och sen har vi under tiden, fram tills nu då, blivit nöjda med bilen.
Jan: Jag ska också säga att jag är sjukt tacksam för alla de här kommentarerna. För att kommentarerna gör ju att jag behöver förfina… Vad var det det handlade om egentligen? För när jag fick så här “men bara köp, ja men jag har råd” du sa, “men bara köp den, du har råd” och då fick jag ju tänka efter så här, “ja men det är klart jag har råd, varför gör jag inte det?” Jo men okej men då vad handlar det egentligen om?
Ja det handlade om experimenterande, det handlade om irreversibla beslut, det handlade om alternativkostnader, det handlade om framing, hur man sätter saker mot varandra, särskilt när folk började så här, med 100 kronor om dagen, 250, ja just det det är ju ett exempel på det där. Så jag älskar det, jag önskar verkligen att jag kunde svara på mer kommentarer men liksom så här, livet går inte ihop, men jag läser dem och jag tycker jag är sjukt tacksam för det gör…
Vi hade inte kunnat göra detta avsnittet utan alla de kommentarerna. Sen hoppas jag att detta ger tillbaka i form av att det kanske är en ny tanke och att man själv kan tänka, framförallt för alla de, det har vi inte ens varit inne på, de som har två bilar. Det var ju någon som skrev också såhär, “jag bor i en liten by där det är tio hus, alla husen har två bilar, där står alltid en bil på uppfarten”.
Och då tänker jag såhär, okej måste det finnas ett effektivare sätt att göra det där, och har man två bilar, alltså säg att man har gjort lite, alltså man har inte räknat på åtminstone en av dem, ja men det betyder ju att man har kanske 6000 spänn där som tickar varje månad. Och 6000 spänn, återigen så som Erik har sagt, 6000 i månaden, fan det är en och en halv miljon i lön.
Okej du vet, du hade kunnat ta ett en och en halv miljon dyrare boende där du kanske är närmare kollektivtrafik, där du inte hade behövt en annan bil än att kanske kunna ta ut en taxi behövs det. Alltså såhär, 6000 spänn att ha bil och kunna ha taxi, alltså det är ganska mycket. Så att sånt tycker jag… Sånt går jag igång på, jag tycker det är sjukt spännande och så blir jag frustrerad att alla borde fatta det här, alla borde tänka såhär. Ja det har också tagit tid för oss att komma fram till det här och vi har fått hjälp med det.
Caroline: Och sen tycker jag det är sjukt roligt, nästan på CV hade jag skrivit “underbegavad med verktygslådan”.
Jan: Bra, jag tänker… Stort tack till dig som har lyssnat och tittat. Kolla gärna, bli gärna medlem på vår Patreon där vi lägger extra material. Där kommer ett avsnitt som kommer handla om bilkalkyl där jag sammanfattar, att jag kommer lägga ut kalkylen från den där V70. Vi kommer lägga ut en Excel. Oliver är på mig och säger, “ja vi borde göra en Excel-kalkyl för bil, hur man räknar på bil, borde ha en checklista”, alla de här sakerna, så jag ska försöka göra extraavsnittet. Det kan jag lova för det är förberett. Och så tänker jag… Borde vara sjukt lätt hemräknat, när man köper en bättre, mer ekonomisk bil nästa gång så har du sparat dig själv jättemycket pengar. Snyggt! S