Har du läst om den uppdaterade varianten av Model Y som är på intågande? Juniper
Mig veterligen är den ju inte släppt. Sedan spekuleras det om det blir i Q4 i år eller Q1 nästa år som Juniper-uppdateringen kommer.
Det som är klurigt är ju andrahandsvärdet. Vi sålde ju vår Tesla för 420.000 kr till Riddermarks och då hade den både full FSD, var svart och hade bara gått 3300 mil.
Veckan efter ställde Carla in inköp av Tesla Model Y på grund av osäkerhet prissättning. Nu tar de bara Teslor i inbyte.
Finansiell leasing på företaget via DNB Finans. DNB räknade ut ett restvärde som de vill ha och sedan var det upp till oss att sälja bilen och antingen få eller betala in mellanskillnaden. Vi fick bäst bud av Riddermarks så vi sålde till dem och fick lägga typ 3.000 kr i mellanskillnad. Så man får väl tänka att det var en rätt bra uppskattning kring restskulden / restvärdet.
…att Model 3 Highland är ett rejält lyft på alla plan förutom utrymmena? ![]()
Det är ganska rejäl skillnad på dessa två bilar, även bortsett från att den ena är en sedan och den andra en MPV.
Om ni köper bilen via ett företag där ni båda är anställda och ni båda brukar bilen privat; förmånsbeskattas ni båda 2 då? Dvs dubbel beskattning privat och dubbla soc avg för firman.
Varför i herrans namn skulle man sätta upp det så?
Jan (eller Caroline) har bilen som förmån och den äkta maken/makan får låna den fritt.
Har aldrig ägt bil själv. Har alltid hyrt bil eller samåkt. Barnfamilj. Cyklar året runt. Beställer allt via nätet, även livsmedel. Ekonomiska skäl? Nej.
Det hela handlar mer om frågan: hur vill du leva? Att reducera frågan om bil till kostnad är konstigt eftersom att konsumera alltid är dyrare än att även ha valmöjligheten att låta bli. Sedan tycker jag det maximalt lyxigt med en nästan eller helt ny bil vid varje hyra som är helt ren (och som jag lämnar smutsig). Är det dyrt? Faktiskt inte alls, men det tar en stund att hitta rätt, finns ju ingen information på nätet hur man gör.
Kan bara rekommendera att inte göra bilfrågan till en kostnadsfråga. Det handlar allra mest om bekvämlighet som i sig knappast gör livet rikare…
Du har alltså aldrig provat hur det är att ha bil, men du har ändå koll på hur det skulle vara?
Bilfrågan ÄR en kostnadsfråga, och mycket riktigt en bekvämlighetsfråga. Att avstå den friheten som ett eget transportmedel skänker en aktiv barnfamilj gör åtminstone inte mitt liv rikare ![]()
Svar på din fråga är ja.
Själv ser jag bilberoende inte som en frihet.
men du är ju beroende av bil, bara det att det blir ännu knöligare för att du måste hyra eller ringa en polare för att samåka? Och så fort du ska handla något du inte kan bäöra i händerna så är du begränsad till alternativ med hemleverans?
Alternativt är du beroende av kollektivtrafik och/eller cykel, vilket knappast är mer “frihet” än att ha en egen bil. Jäkligt mycket billigare, men inte mer fritt.
Hmm…
Vi har bil men är inte beroende av den. Däremot sparar vi en väldig massa tid på att ha bil som annars hade gått till att planera, kolla tillgänglighert hos någon uthyrare, hämta och lämna tillbaka. Tre barn som har aktiviteter som ligger nära i tid men på olika platser hade inte fungerat utan bil. Och friheten/möjligheten att ställa in resan om någon blir sjuk eller om något annat förändrats, etc.
Frihet för oss i vår familj är att även kunna göra roliga saker spontant och utan att behöva planera i förväg. Med plats på garageuppfarten utanför ytterdörren och utan att behöva försaka något annat ekonomiskt. Bara att vrida om startnyckeln och ge sig iväg när som helst.
För oss gör och har det gjort vårt liv rikare och har heller aldrig varit en kostnadsfråga!
Jag har inte bara aldrig ägt bil utan är också bilberoende. Javisst.
Tack för ditt svar. Det du skriver hör jag sedan flera år. Exakt det. Och jag kan inte värdera det hela för dig, du(din familj) gillar att äga bil. Helt okay. Sedan tror man att man vet hur det är att leva utan EGEN bil (när man inte haft bil några månader) och ser begränsningar mm. Det jag vill uppmärksamma är att det finns positiva effekter, i min egen mening fler positiva än negativa effekter ur ett behovsperspektiv.
Riddermark missar ju helt klart möjligheten att marknadsföra denna som en “kändis-bil”.
Tänk bara.
Unikt tillfälle ! Tesla Model Y – Perfekt för dig som vill känna dig som en ekonomiguru utan att läsa 12 böcker om FIRE!
Tidigare ägd av Jan Bolmesson, Skånes ekonomiguru nummer ett. Jan har kört den här bilen som om varje kilowatt var en investering – försiktigt och extremt beräknat.. Bromsarna är knappt använda, för Jan undviker onödiga stopp, precis som han undviker att slösa pengar.
En bil som får ränta-på-ränta-effekten att kännas långsam!
Haha… jo, kanske skulle försökt sälja den så själv. Samtidigt, jobbigt för den som köper den att vi räknade fram att en ny är billigare än den hen köper…
Liksom facit finns redan.
Och ja, det är jobbigt se den ute för det priset. @Skogstomten - gjorde vi bort oss? ![]()
Rent krasst är man ju inte superlistig om man köper er gamla Tesla för det priset om man kan få en flång ny med rekordbra finansiering. Eller vänta på en uppdatering/facelift.
Ni gjorde helt rätt.
Nej, jag tycker de lagt ut den för dyrt i förhållande till andra till salu. Skulle tro att den snart prissänks till typ 459-469”. De räknar nog med att få ca 450” men chansar OM någon vill överbetala. Sen tar/får Riddermark generellt bra betalt för sina bilar så sällan jag upplever de som prisvärda.
Tycker mig se ovanligt många elbilar som prissänks senaste veckorna och olika kampanjer, även på laddhybrider/fossil-bilar. Tolkar det som en nervös höstmarknad där det står och väger.
Håller precis själv senaste dagarna på att försöka köpa en begagnad familjebil till ”rätt pris”. Det känns ovanligt svårt och framför allt svårt avgöra om ett till synes bra pris verkligen ÄR ett bra pris på en nervös marknad.
Är det inte bara kvartalsbonusarna som ska in? ![]()
Har du koll på om det generellt är beställning innan årsskiftet som handlarna vill åt, eller leverans (så som Tesla jobbar inför varje kvartalsslut)?
Nu tänker jag osökt på när jag sprang på förre påvens gamla Golf på tyska Ebay. Den hade nog registreringsbeviset med namnteckning som huvudsakligt försäljningsargument, för det var en ganska risig kärra… ![]()
@janbolmeson - min mamma frågade nyfiket idag om jag hört nå’t kring hur det går för er utan bil? Inga filéknivar som du behövt ducka för i köket? Ingen dotter som sagt upp bekantskapen? Inga polisinsatser i parken då du tagits för inbrottstjuv?
(De tre sista frågorna lade jag till för att göra inlägget lite mer klickvänligt.
)