Kanske inte den mest spännande frågan men kan vi be Erik titta in i spåkulan vad gäller bränslepriser och resonera lite kring det?
Senaste kvällstidningsrubrikerna gällde väl EU-direktiv som förväntades höja bensin- och dieselpriset avsevärt år 2027 som jag minns det.
Den där 2G och 3G-nedsläckningen för nödsystem är väl också av intresse även om jag inte är orolig för att det blir så knasigt att fullt (ja bortsett detta då) fungerande bilar blir otillåtna.
Pratas mycket om EU lag 2027 som gör att bensin/diesel blir dyrare.
Ska jag sälja min bensinbil för att inte förlora mycket på värde?
Ska jag börja fundera att skaffa elbil?
Hur ser han på framtiden för bilpooler (elektrifierade och fossilbilar) i de större städerna i landet?
I Malmö har jag sett både GreenMobility, Sunfleet och Volvo Mobility försvinna senaste åren. Håller bilpoolerna som koncept på att dö ut och kan det bli så att vi går en framtid till mötes utan bilpool att tillgå istället för att ha egen bil?
När tror han att de sista fossildrivna bilarna kör runt? Alltså när blir det totalstopp och endast eldrivna bilar? Blir det så över huvudtaget tror vi? Eller kommer vi fortfarande köra med bensin och dieselbilar om säg, 20 år?
Vad tror han om elbilens framtid? Det påstås ju att produktionen av elbil inte alls är så miljövänlig. Toyota har under många år talat för vätgas, men börjar ge vika av trycket.
Vad tänker Erik om att köpa elbil som privatperson? Som man köper en vanlig bil för att ha många år? Nu känns elbil mest för leasing och att ha i tre år. Känns som att reparationer kan bli väldigt dyra. Går inte åka till vilken verkstad som helst. Finns det andra tillverkare av delar än original? Går den ens att sälja efter 7-8 år? Jag vågar inte chansa.
Hur mycket mindre är en bil som har några mindre lackskador, lite fläckar i interiören, skavda alufälgar jämfört med en identisk bil med samma miltal och årsmodell . Låt säga att bilarna är 4, 8 respektive 12 år gamla och det gäller en vanlig medelklass kombi. Gissningsvis minst skillnad på en äldre bil, men går det att uppskatta ungefär hur stort mervärdet är av en bil i ”mycket gott skick”?
Jag tänker när eller om de kommer å dyka upp billiga mindre el bilar till Sverige…
Ny pris mellan 150.000-200.000 eller lägre, effekt max 100 hk å närmare 20 mils räckvidd…
Fördel om vikten inte överstiger 1.000 kg…
Vilka risker ser han med den ökade begagnat-marknaden på distans (att fler och fler bilar köps online eller via telefon). Såg att M Sweden var emot det men wayke och blocket är för det (vilket är ganska förväntat). Följdfråga: vad kan man göra för att minska riskerna?
Svårt att prata bil och inte ta upp Elon Musk och Tesla.
Hur har marknaden för Tesla påverkats av de senaste utspelen? Jämför gärna Sverige, Europa och USA.
Lite tankar kring alla för Sverige nya Kinesiska märken.
Jag har en känsla av att de inte blivit så stort hot som befarats. De är inte så mycket billigare än de etablerade.
Nio tex. De har satsat stort på batteribytarstationer men har inte sålt mer än drygt 100 bilar.
Eller har vi bara sett början?
En fundering som jag har haft sen senaste avsnittet, han nämnde att det va ett bilmärke som gick ut o sa att deras bilar va designade för att klara 30.000 mil. Vilket bilmärke va det?