Intressant att du lyfter frågan! Både Volvo och BMW har tryckt in ca 40% MER batterier i sina EX60 och iX3 jämfört med de flesta andra familjebilar senaste 5 åren. Det är så de fått till WLTP räckvidden på ca 80mil jämfört med tidigare mer normala 50-60 mil. De har alltså inte gjort något egentligen tekniskt/revolutionerande.
Eftersom de här två modellerna är konstruerade/optimerade för att enbart vara elbilar och även har batterierna integrerade i grundstrukturen så upplever jag inte att de behövt offra bagageutrymme för att lösa det. Sen kan man alltid välja mer energitäta celler vilket gör att de inte behöver ta så mycket mer utrymme men som då är dyrare vilket då blir ett ekonomiskt marknadsbeslut från tillverkaren.
Har man “samma modell” med kortare räckvidd så har man istället oftast gjort tvärt om. Valt billigare celler med lägre energiinnehåll men som då samtidigt tar samma utrymme i anspråk. Så samma bil med olika räckvidd har vad jag vet alltid haft samma bagageutrymme tillgängligt.
Håller delvis med dig. En lite större bil inom rimliga gränser innebär oftast inte så stor skillnad i TCO som många föreställer sig. Så t ex en Yaris eller en Corolla Kombi är mindre skillnad än man tror. Jämför man däremot en Yaris med en SUV som RAV4 börjar det dock skilja lite mer osv
Skillnaden blir då snarast när större bilar i regel har mer påkostad/kraftigare/avancerade = dyrare komponenter. Jag tänker då på delar i en mer avancerad/kraftigare hjulupphängning, bromsar, däckstorlek, motor med fler hk är ofta mer avancerad och drar mer bränsle, dyrare försäkring på större/dyrare bil osv.
Det är därför kombibilar i mellanklassen =mellanmjölken ofta landar på en slags sweetspot i många avseenden när man väger ihop ALLT inte bara ekonomi.
Finns det någon tumregel mellan vilka år och miltal sweetspoten ligger för att minimiera underhållskostnader och värdetapp på begagnade bilar? Typ 3-7 år och 4000-9000 mil eller dylikt?
Skulle säga att det beror på körmönster. Centralt för mig när det gäller en nyare/dyrare bil är att jag har möjlighet till maskinskada på försäkringen. Villkoren varierar men om vi antar som mest 10 år och 15 000 mil.
Person A kör hela 4000mil/år. En äldre lågmilad bil, låt säga 2018 med 7000 mil ger 2 års bilägande med bibehållen maskinskada.
Person B jobbar hemifrån och använder mest bilen till nöjen och veckohandling, det blir 1000 mil/år. En bil från 2021 med 10 000 mil ger 5 år ägande med maskinskada.
Med det sagt tycker jag att den stora besparingen verkar ligga i att ha lite is i magen och lära sig modellerna som är aktuella, vara öppen för att åka en bit/köpa på distans och att vänta in tillfället där det dyker upp en bra bil till rätt pris. Ibland gör även stora handlare prissättningar som är väsentligt lägre än vad de brukar vara.
Beror helt på vad du menar med bäst, vad du värdesätter för egenskaper på bilen och vad som är viktigast. Finns ju olika prisklasser och olika drivmedel och olika kvalitetskänsla. Sen beror det på hur mycket du kör och hur bilen används, krav på lastutrymme, dragförmåga med dragkrok, krävs 4WD, hur mycket tåld du på besvärskontot osv. Så finns liksom ingen “one size fits all” när man väl börjar kolla närmare på det.
Jag har fått en offert på beg EX90 resp XC90(hybrid) fr 2025. Leasingkostnad runt 10-11tkr ink service. TCO runt 12-13. 1500mil. Är inte det en ganska bra offert?
Mest sugen på EX90, som haft mjukvarubesvär men jag tänker samtidigt om de återfinns så är det upp till leverantören att åtgärda dessa. Tankar mottages varmt!
Jag står i valet och kvalet om jag ska byta bil eller inte. Har en Skoda octavia 2018 150h bensin. Kör 1500 mil per år och bilen har allt vi behöver och nuvarande tanke är att byta när maskinskada går ut när bilen är 10 år. Har svårt att se att hitta en billigare bil men ser samtidigt att nuvarande andrahandsvärde är bra så funderar på om det blir en bätttre kalkyl att sälja nu istället om det går att köp en prisvärd elbil med samma storlek som kan köra 50 mil ledigt på vintern? Kanske är bättre att vänta? I vardagslivet skulle vi isåfall ha möjlighet att ladda hemma om vi installerar laddbox.
Det beror väl lite på vad man menar med “ledigt” och vinter, men ska du tryggt klara 50 mil behöver du köpa någon av de bilar med absolut längst räckvidd på marknaden, och även då är det nog ett gränsfall. Det lär inte bli en billig bil i alla fall
Hej, det är inte ett måste men gillar ju inte att gå ner i bekvämlighet när jag byter bil. Åker ändå en del långresor på lov och sommar. Men även om jag skulle klara mig på färre mil innan laddning har jag fortfarande svårt att se att jag spara på att byta nu?
Är i ungefär samma sits och håller med om att värdeminskningen på bil har varit ovanligt låg senaste åren. Bilen jag köpte för 300 tkr för mer än 6 år sedan bör kunna säljas för 250 tkr idag med 8000 mil ytterligare på mätaren.
Men det kan för all del fortsätta på samma sätt och nånstans tänker jag att en ren bensin/diesel kommer vara mer eftertraktad än hybrider när maskinskadan är slut.
Behåller du så kolla gärna om det går att teckna serviceavtal för runt 300 kr/mån. Dessa kan bli förmånliga.
Sitter i typ exakt samma sits med bensinbil från 2018. Någon gång blir den ju “för“gammal liksom, och har tidigare tänkt att när maskinskadan upphör är det dags att byta. Så inte bråttom men inte orimligt att hoppa på bra erbjudanden snart om man dyker på något. Men ska man köra på elbil om man åker till fjällen på sportlovet? Eller hyra bil den enda gången det är hyfsat stor risk för laddköer?
Beror helt på vad som ingår, vilken typ av leasing, övriga villkor och vad man jämför med. Sist men inte minst så beror det också på om det är “rätt bil” för dina önskemål/behov. Så precis som vanligt det beror på.
Ganska mycket mjukvarustrul är nog åtgärdat och en del återstår. Kom dock ihåg “besvärskontot” att rent praktiskt behöva hålla på med att lämna in och vara av med bilen även om det inte kostar något.
Det som ingår är service. Har egna vinterdäck sedan tidigare. Det som tillkommer är skatt och försäkring om ca 3500kr/ år.
Vad menar du med att ”vara av med bilen”? Jag tänker att besvärskontot minskar med en leasad bil.
Bilen skjuter långt över mina behov så det här är mer en villhöver.
Jag har tidigare fått offerter om 17-19000kr/ månad på de här modellerna(helt nya) varför jag tyckte drygt 10000kr är prisvärt för en bil som är 1-2 år gammal och rullat 5-1500mil.
Jag har en ett år gammal Audi Q4, privatleasad, som jag igår fick boka in på garantiservice. “Tid först i maj” på grund av felet “kan ej ändra målnivå laddning över 80%”. Andra gången på ett halvår det händer och är något med mjukvaran.
Sånt är jävligt drygt att krångla med även om det inte kostar mig något…
Oavsett vem som ska betala för räkningen är det ungefär samma praktiska besvär att hantera en likvärdig bil med tex mjukvarufel. Tid/resa för inlämning, ev vänta kvar alt ev uthämtning lånebil som i bästa fall är likvärdig, sen ny resa för återlämning, uthämtning av din egen, flytta över ev barnstolar osv. Sen slipper du besväret vad det kostar men det är ju bara en del av det.
För den som vill se hur nyare elbilar och elhybrider ser ut under skalet och vad som gör att de hamnar på verkstan är det här en intressant kanal (i UK): https://www.youtube.com/c/Ogsmechanics