Tycker det är svårt att veta om det är värt med en laddhybrid, vad behöver vi tänka på vi ett sådant köp?
Några tips till att få bästa deal om man även ska byta in egen bil?
Tycker det är svårt att veta om det är värt med en laddhybrid, vad behöver vi tänka på vi ett sådant köp?
Några tips till att få bästa deal om man även ska byta in egen bil?
Hej @Skogstomten! Tack för dessa två avsnitt som nyligen släppts, jätteintressant för mig som är i tankarna att köpa min första bil som 30-åring. Jag driver ett eget AB och har klientmöten nästintill varje dag, dock är 99% av dessa på distans och jag kan arbeta hemifrån. Så jag tänker att det inte är särskilt fördelaktigt för mig att ta bilen på företaget
men det jag undrar är om du har några tankar kring att köpa en begagnad Polestar från 2022-2023, som går runt 5000 min och som har en räckvidd på omkring 400-450km. Det är de egenskaperna jag hittat när jag kollar på bilar för ca 250’. Några allmänna tankar eller råd?
Sen undrar jag även om du kan ge lite mer prut-tips
jag hörde ju i podden att det knappt går att pruta hos bilhandlare på begagnade bilar och att man får hålla koll på kampanjer, men att kan kan deala till sig lite annat, men finns det några smarta saker att fråga/säga som får mig att framstå mer kunnig, så att bilhandlaren inte bara ser mig som en enkel person att lura? ![]()
Stort tack för två bra och trevliga avsnitt.
Riktigt trist att Volvo låser det största batteriet till motorn med högst effekt på EX60. Hade gärna haft 80 mil men klarar mig fint med klenare motor, P6an hade funkat fint
Bra avsnitt, även om jag blev lite besviken att Jan kortade ner min fråga om eldivna mopedbilar.
Det jag var nyfiken på är framförallt varför det är så stora prisskillnader mellan Sverige och kontinenten och vad @Skogstomten själv tänker kring varför marknaden för dessa inte är större (som t ex andrabil inne i våra storstäder). Ute på riksvägar eller för familjeresa till fjällen fattar ju varenda en att det är en dålig idé. ![]()
Sitter just nu och försöker räkna på nästa bil och fastnat för en Polestar 2, men nu är ju den stora frågan vilken modell och årgång som är det vettigaste beslutet.
Två saker som är måsten är dragkrok och minst 20 mil räckvidd under vintermånaderna i norra Skåne.
Har just nu 3 alternativ jag försöker räkna på:
Polestar AWD från runt 2022 för 375k vilket mina beräkningar ger en total kostnad på 5400kr i månaden om man äger den i 5 år med ett restvärde på 176k. Ungefär 200kr i månaden i reparationer och en försäkring på 1100kr/mån. Värdeminskning 3320kr/mån. Lite rädd för räckvidden på vintern med denna modell.
Polestar BWD från 2024 för 391k ger totalkostnad 5400kr i månaden, 880kr försäkring 100kr reparation och 250kr per månad för att installera dragkrok. restvärde efter 5 år 184k med en värdeminskning på 3450kr/mån
Leasa ny i 3 år: 7260kr i månadskostnad med en leasingavgift på 6050kr/mån och försäkring runt 500/mån.
Just nu har vi en Golf GTE från 2016 som vi köpte 2020. Under dessa 6 år har den kostat oss i runda slängar 3900kr i månaden med minimala problem men jag är rädd att den kostnaden kommer börja stiga nu när den är äldre än 10 år.
Många bilyoutubers verkar föreslå privat leasing men som synes får jag verkligen inte den kalkylen att gå ihop, vad är det jag missar?
Delvis angav han väl svenskars högre önskan om krocksäkra bilar, som svar på din fråga. Sen lät det som han dissade mopedbilar för att kvaliteten på mopedbilar , som väl oftast är dieseldrivna, är dålig.
Räknar du till alternativkostnad för att ha pengarna på börsen så börjar leasingnivåerna se trevligare ut.
Det är förstås ingen given avkastning men jag har beaktat det när jag räknar.
((400tkr x 1,07^3)-400tkr)/36 = ca 2500kr/ mån.
Nu tänker jag antagligen väldigt fel här så rätta mig gärna.
Men om vi tänker en leasingavgift avgift på 6050 kr och en avkastning på 7% eller 0,58% per månad och 400k på isk som startpunkt.
Varje månad ändras då kontot med (400k + ihopsamlad vinst från tidigare månader)*1,0058-6050. ISK skatten blir 11,5kr första året följt av 10k och 8.5k det 3:e.
Resultat efter 3 år har jag ~221,5k kvar på isk men ingen bil. Sammanlagd vinst på ISK 70k
Alternativt betalar jag 400k och har jag en bil efter 3 år som är värd 254k räknat med 14% uppskattat värdefall per år.
Leasingen ger att 3 år kostat 218k - 70k (avkastning på isk) = 148k kostnad för bilen.
Köp och sälj ger 400k-254k = 146k i kostnad för samma tid.
Så summa summarum köpa 3 år gammal bil för 400k eller leasa helt ny bil i 3 år kostar i stort sett exakt lika mycket. Har jag fattat detta korrekt?
Otroligt givande avsnitt, stort tack Skogstomten och Jan!
Hade varit väldigt intressant med ett liknade avsnitt för köp av bostad med generella rekommendationer som sweet spot/värdering/praktiska besvär för, byggår, renoveringar, pris, tomtstorlek, centralt läge, närhet till stora arbetsgivare, kollektivtrafik, bra skolar och röda flaggor att vara uppmärksam på. Tex för “Typiska Svensson familjen”.
Tack för jätteintressant avsnitt!
Volkswagen Sharan nämns i förbigående i avsnittet, en bil jag är sugen på att köpa (pga sjusitsig med fullbredd på andra radens säten). Men den tillverkas inte sedan några år tillbaka. Är det en risk med tanke på reservdelar / service att köpa en sådan begagnad?
Går i funderingarna på ett sådant avsnitt, men har inte lyckats få till det än.
Är Tesla Model Y Standard med Privat Restvärdeslån (0% ränta) i 5 år inkl 40’ teslabonus ett superkap?
Jag tror spontant, ja! Såg test nyligen i tidningen “Vi Bilägare“ där standard range vann test mot Kia EV5 och Opel Grandland till stor del pga. ekonomin. Och då hade de inte ens med 0-räntan och 40‘ rabatten i uträkningen, det är ju trots allt kampanjer. De tyckte också att många av “besparingarna” jämfört med premiumversionen gjort bilen bättre. Typ avsaknad av led-lister fram/bak hjälpte till att få ner försäkringen, manuell justering av ratten var smidigare än att justera genom skärmen etc. Så kan man leva med specifikationerna tycker jag det ser ut som ett kap. Men också nyfiken på att höra vad @Skogstomten tror!
Edit: Tesla Y standard range 2026 har en(1) km längre WLTP räckvidd än Long range AWD årsmodell 2022.
Jisses vilka summor och någon tivolibil kommer aldrig stå på min tomt. Harvar vidare med mina fire-vänliga gamla bilar något år till och kränger på mig overallen när det är dags för service och vissa reparationer. Billigare än en moped idag. Fast jag kanske är en som tänker annorlunda vilket kanske är bra.
Jag är också intresserad av @Skogstomten åsikt men utifrån allt jag lärt mig av tidigare avsnitt kom jag ändå fram till att MY standard för 460’ var en bra deal för vår familj. Innan den kom ut kollade vi på max 3 år gamla familje-SUV:ar typ Enyaq, Id4, Ionic men hur jag än vred och vände på kalkylerna blev totalkostnaden samma eller lägre med en helt ny MY till 0% ränta. Då var det värt Elon-skammen och vi fullkomligt älskar bilen!