Skriver ett gemensamt svar på många av följdfrågorna.
Många frågor om specifika bilmodeller, specifika drivlinor eller specifika sätt att finansiera och det generella (och tråkiga) svaret blir alltid det beror på!
För att kunna svara på det behöver man titta närmare på de specifika förutsättningarna och önskemålen på samma sätt som jag gör vid min rådgivning då vi även brukar prata om tips angående prutning osv.
Lite svårt pruta bra utan att vara påläst men ett generellt tips är t ex att säga
”- Jag tycker inte om prutning. Ge mig ditt bästa pris direkt så ska jag gå hem och fundera och jämföra med andra alternativ”
Sen UTÖVER själva bilmodellen gäller det att det blir rätt version med rätt utrustning för t ex en begagnad bil gäller det sen att det blir RÄTT exemplar och sen till RÄTT pris. Det är lite som att olika hundraser passat olika ägare olika bra.
Sen har de senaste 6 år varit väldigt speciella på bilmarknaden med ovanligt STORA variationer på 2:a värden på t ex elbilar och förbränningsmotorer. Elbilssubventioner från 0-70000kr, bensin/diesel/elpriser som varierat mycket osv. Så därför leds man lätt tokigt i tanken åt olika håll när man t ex diskuterar vad man gav för en specifik bil för ett par år sedan i jämförelse vad man kanske får om man säljer den idag. ….historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning…
Alternativkostnaden för pengarna ska alltid vägas in och vilken ränta man vill räkna med beror lite på hur man vill tänka. I vissa specialfall räknar jag också med men oftast betydligt lägre.
Så självklart är 0% ränte kampanjer förmånliga men det finns alltid en bakgrund och kostnad för att införa det.
Angående små extremt enkla bilar som mopedbilar har de många nackdelar men få fördelar jämfört med en traditionell beprövad småbil.
I många andra delar av världen med annan trafikbild i storstäder, annat kvalitetstänk, säkerhetstänk, ingen vinter, ingen tradition av stora/säkra bilar så har de alltid varit populära. I Sverige har genom åren gjorts många olika försök introducera den typen med minimal framgång oavsett drivlina. Så det ihop med deras ”brister/förenklingar” ihop med den historiken tror jag inte de kommer bli vidare populära framöver heller.
Angående effekter på elbilar så är ”merkostnaden” lösa högre effekt väldigt låg när man redan har stort batteri. Kunderna har dessutom alltid varit beredda betala mer för högre effekt. Så därav att EX60 P12 har fått så hög effekt.
Nya moderna/nyare bilar, OAVSETT drivlina, är väldigt tekniskt komplicerade jämfört med bilar ursprungligen lanserade för 15-20 år sedan. Så generellt på de nya/modernare tycker jag man ska tänka till om man ska/vill behålla bilen när maskinskademomentet tar slut (Ofta 10år/15000mil). För t ex en V70 där senaste versionen ”lanserades” 2008 (även om de såldes till 2016) där är det liksom en annan femma att skruva själv, få hjälp, hitta billiga reservdelar på skroten osv.