Har en iX3 beställd men de första leveranserna blir tidigast i mars, då jag förhoppningsvis får min. Har bara klämt/känt på den på en visning. Verkar väldigt trevlig och nydanande på många sätt.
R5:an är:
Supertrevlig och rapp att köra, lite go-cart känsla
Smidig parkera ca 3,9m lång
Lätt stänga av irriterande hjälpsystem med en fysisk knapp
Suverän backkamera med vy bakifrån och sen när det är nära =ändras till vy uppifrån
Cool/snygg enligt mig och många andra.
Går ej justera laddströmmen
Trångt baksäte
Dålig räckvidd i förhållande till batteristorlek (min är 52kWh, Techno, säkerhetspaket). Svårt få ut +20mil vid motorvägskörning. (Har 41mil enligt blandad WLTP)
Irriterande fördröjning när man vill växla fram/back snabbt. Blir lätt att fel växel ligger kvar.
Dumt att det krävs +40% laddning för att originalappen ska kunna fjärrstarta värmen.
Ganska högt pris vi köp.
Över lag väldigt lyckad ”småbil/2-a bil” om det är en sådan man söker.
Kommer köra i3X tills jag kan få tag i en Volvo EX60 med långa räckvidden. Så då får jag en bra bild av hur de skiljer sig åt när mina kilenter står och väljer mellan de två
En generell fundering som berör Renault 5 och andra liknande små elbilar.
Hur kommer det sig att små elbilar har så hög förbrukning sett till dess storlek/prestanda. Man hör ofta om förbrukning runt 2kw/mil för mindre elbilar. Jag har en elbil i 4,7m längd med awd och över 400hkr. Den snittar efter 8000 körda mil 155kwh/mil i faktisk förbrukning. Körning med en hel del motorväg och alla årstider/temperaturer. Ej krypkörning.
Stort tack för svar! Funderar ev på att köra privatleasing av basversionen som ednast går på ca 4000, köpa är de inte tal om . Småbil är precis det jag behöver
R5:an är nog i räckviddsavseendet den sämsta av de 19 olika elbilarna jag haft. Många större har gått snålare.
Andra jag vet är liknande är ”Stellantissyskonen” Peugeot/Opel/Citroens små elbilar e-208, Corsa e osv som också är ovanligt törstiga.
Eftersom de ändå har relativt smala däck och liten frontarea (luftmotstånd är ju utformning x frontarea) så är det alltså inte där skon klämmer. Sen ska R5 i Sverige ha värmepump också.
Personligen tror jag, och har hört, att det handlar om fokus på att hålla ner priset =enklare konstruktioner + att fransosernas ingenjörskonst inte alltid övertygat i historien även om deras ingenjörsglädje för annorlunda lösningar ibland förekommer!
MEN MEN faktiskt inte på R5:an den är förvånande nog snarare väldigt stramt/tyskt och känns mer som en tight VW Polo eller en MINI.
Bilen ser bra ut, men prissättning där vissa funktioner ligger bakom en prenumerationstjänst känns inte speciellt lockande. Där tycker jag Mercedes går fel. BMW har motsvarande tendenser, men än så länge (som jag förstår det) i betydligt mindre utsträckning.
Lite BMW iX3 relaterat. Jag funderar på en BMW iX 2022/23 eller än BMW iX3 2022/23. Man kan väl anta att det kommer dyka upp många såna bilar under nästa år då leasingperioder går ut samt att många säkerligen vill byta till den nya iX3an som ju fått väldigt bra recensioner hittills.
I och med nya iX3an så funderar jag på hur den påverkar värdet på BMW’s andra elbilar såsom iX3, iX (och i4). iX med sitt speciella utseende blev väl inte nån dundersucce och känslan är väl att den kommer ta mest stryk gällande värde och efterfrågan, i synnerhet “budgetversionen” xDrive40.
Dock är iX den jag helst vill ha men det blir i så fall en xDrive40. En bra utrustad 2022/23 ca 8000mil börjar krypa ner runt 500t. De välutrustade iX har laserlights, vilket jag inte ser som något plus egentligen då det kan bli problem med dem.
En ix3 Charged plus version 2022 ligger ca 50-100t mindre. Spontant känns det som ett bättre val.
Några tankar om dessa bilar? Ska man slå till nu före jul eller ska man kanske vänta och se utvecklingen under 2026? Även X3 laddhybrid 2022/23 kan vara aktuell och känns som den kommer hålla värdet bäst. Men kan ju ha fel.
Tankar, vi ska byta elbil under nästa år. Var till bmwhandlare och provsatt i5. Den kändes inte alls rätt dock. Gick då runt i begagnathallen och noterade att både begagnade iX3 och iX är rätt attraktivt prissatta. Både känns bra vid provsittning.. men har inte provkört. Frun fastnade för iX nör hon insåg att man kan få den runt 500. Jag väger det mot beggade bilar med längre garanti, typ Ev6.
Kolla försäkringen på iX innan ni köper… jag fick offerter på 47 K/år och uppåt Tydligen dyrt att laga ett lättviktschassi med mycket kolfiber. Jag tycker iX är en ganska unik och häftig bil, det hade nog blivit en sådan om försäkringen inte hade varit så extrem.
I början tyckte jag iX var ful så har aldrig övervägt den. Men nu tycker jag den är rätt häftig och vill gärna ha den.
De iX jag kollat på så gäller halvförsäkring ett tag till och den landade på under 400kr/mån. 47000kr/år för helförsäkring är galet. Men gäller inte det xdrive50 eller 60?
Bland annat ur försäkringssynpunkt som jag siktar på en xdrive 40, borde inte bli så galet. Men vet att folk får såna försäkringsförslag på exempelvis Q8 e-tron också.
Tack för tipset om försäkringen. Brukar i och för sig kolla innan jag köper men kan vara bra att kolla redan nu om det är så att modellen ska räknas bort från listan med möjliga alternativ.
Jag var själv intresserad av en iX1:a för ca 1 - 1,5 år sedan och noterade då att det fanns en del begagnade hos handlare som inte var mer än 1-2 år gamla och inte gått längre än runt 1000 mil men priset var klart mycket trevligare än om jag skulle speca och plocka ut en ny. Så min tanke här är att man inte kommer behöva vänta 3 år på att ix3:an kommer komma ut begagnat och med rejält lägre pris. Dessutom snackas det ju om att de kommer sälja en 2-hjulsdriven under slutet av nästa år så då kommer den komma ner ännu mer i pris.
Men i nuläget hade jag inte gjort någonting med tanke på att Volvo EX60 kommer presenteras i januari. Efter det kan man sitta och jämföra Volvon, mercedes och bmw.
1 gillning
Tomas88
(Tomas)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
19