Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Han var inte döende när han köpte bilen.

Oavsett ser jag det mer som att han målar upp en bild som kan få en att reflektera. Skulle aldrig någonsin tömma en läskburk i baksätet på min begagnade bil, eller ens respektera den som gör det. Men bilden han förmedlar har vid flera tillfällen hjälpt mig vara en bättre far och undvika att köpa den mer skinande varianten av det jag vill ha/behöver.

3 gillningar

Toppen att det var ett så enkelt/billigt fel :+1: Då kan du prokastinera och marinera dina bilbytartankarna ett tag till.

Skulle dock säga att en Enyaq iV80 eller motsvarande behöver nog inte kosta så mycket, eller att du behöver vänta riktigt så länge. Handlarna har nog bilar hemma för leverans tidigare än så om du accepterar given spec.

Annars kan du köpa min Enyaq iV80 omkring årsskiftet :wink: Då är den 8 månader och har gått närmare 2000 mil och jag skulle tro den hamnar på ungefär 480000-490000kr om jag skulle gissa idag. (Listpris idag med vinterdäck och X-vision LED-ljusramp är ca 635 000kr). Då kan du känna dig så där riktigt Skoda-förnuftig och ändå köra en supertrevlig elbil, även om den inte är riktigt lika kul som en Taycan i vissa avseenden. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Jag förstår fortfarande inte hur bil kan vara något som du får mer avkastning i form av livskvalite än att lägga pengarna på något annat.
Helt baserat på vad du tidigare skrivit.

Förädla kapital till mer kapital vet vi att du kan, kan du förädla en miljon till mer livskvalite än vad du får från ny flådig bil?

1 gillning

Behåll V70:n som “till-tippen-eller-ikea-bil” och komplettera med en kul mindre elbil.

Kanske en Tesla model 3 Performance

Blir ju kul körning, modern teknik, presentabel bil (utan att vara “over the top”), praktiskt och förnuftigt!
Allt på en en gång :slightly_smiling_face:

Jag har också tänkt det, men har vi belägg för det eller är det bara en känsla (och fysik)? Jag tänker ju t.ex. att Euro NCAP uppdaterat ju sina test ungefär vartannat år.

Tack! Var kul att se och jag håller med honom.

Haha, ja, det brukar vara mitt default-go-to och i det här fallet kommer massor av ursäkter. :flushed::joy:

Ja, en sak till som talar för det är lite bättre planering. Nu hade jag räknat ca 500 tkr för en nybil när vi gick in processen. Att stretcha det till 700 tkr går men jag hade inte riktigt räknat med en 1+ Mkr-bil. Om två år så har jag anpassat mig till det och känner mig mer hemma.

Sant, ska kolla upp det faktiskt. :+1:

Ja, jag är lite förvånad själv faktiskt. :man_facepalming::flushed:

Ouch… du har… helt rätt. :flushed::man_facepalming:

Jag har verkligen inte vuxit i takt med mina pengar i det här området. Personlig utveckling i 110… :man_facepalming:

4 gillningar

För mig är det en logisk slutsats, men det går säkert att kolla upp i statistik. När du låter din 10-åring cykla iväg till en kompis är det flera gånger större risk att hon blir allvarligt skadad eller dör än när ni åker omkring i er bil i Malmö, det räcker med att någon annan i trafiken tittar ner i mobilen i fel stund, ändå låter du henne göra det. Samma sak med alla mopeder och elscootrar som alla åker omkring med utan minsta eftertanke, i en enda röra tillsammans med metallklumpar på något ton som swishar förbi i 40-60 km/h. Totalt dödsförakt jämfört med att åka runt i er V70 :joy:

Jag fick köra vännens 2010 V70 i sommar. 2.5L Turbo antar jag med aut.låda. Som jämförelse, vi har en tre år gammal japansk SUV, turbodiesel med man.låda.

Volvon var i ett bra skick och kändes fortfarande som vardagslyx. Jan, du har en fin bil där för dina hundra mil per månad. Inget skäl att byta just nu. Vänta ett par år och titta igen på bilmarknaden då.

4 gillningar

Angående säkerhetsbiten så underskatta inte heller påverkan av ditt eget beteende i trafiken.

Ser man till att faktiskt köra med mer marginaler och räkna med att andra kan göra misstag runtom en så har du mycket vunnet där. Något alla borde göra faktiskt.

Varför inte ta MC kort för att både lära sig mer om trafiksäkerhet och utveckla din egen förmåga att köra fordon i trafiken?
En flådig hoj är mycket billigare än en flådig bil ifall du fastnar för MC.

2 gillningar

Jag har ingen bil, så kollade vid tilfälle med flyttfirma om de kunde köra lite större grejer till återvinning åt mig. Det kostade en del, men de gör sådana uppdrag. (Just den gången löste jag dock på annat sätt)

Finns väl också en del tjänster/appar som löser sådant (Tipptapp)? Någon som provat?

Det är ju rätt trist att åka till tippen, så att hyra någon som löser det skulle för mig kännas som mer livskvalite än att behöva köra runt i en kombi övrig tid. Att sizea sin bil för sällansaker som det känns snarare tråkigt :slight_smile: Skulle jag vara ute efter bil nu skulle jag antagligen kolla på en (el) Mini eller en Golf/Polo med lite extra motor. Gokart är roligare än kombi :sweat_smile:

2 gillningar

Behåll Volvon i 3 år till. Sedan köper du en 2-3 år gammal Taycan när den tappat 40-50% i värde. :slight_smile:

4 gillningar

V70:n var fortfarande ”Bra val” enligt Folksam 2019 baserat på bland annat deras egen olycksstatistik.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/hur-saker-ar-bilen

2 gillningar

Tack för all hjälp. :pray:

Ok, kan ni hjälpa mig att kolla om jag har förstått det hela rätt. Låt oss leka med en ny Tesla Model X Plaid. Kontant kostar den 1 445 470 SEK. Låt oss leka med de olika finansieringsalternativen.

1. Betala kontant genom att sälja av tillgångar, minst sugen.

2. Betala genom utökning på huslån, finansieringskostnad säg 1 % minus 30 % ränteavdrag.

Dessa två alternativ har jag ganska bra koll på. Men leasingen är jag osäker på. Har jag förstått det rätt?

A) Som förmånsbil via företaget (1500 mil om året)

Högsta kontantinsatsen jag kan lägga är 578 000 SEK. Det kommer ge mig en leasing betalning på 4529 SEK per månad enligt Teslas hemsida samt ett restvärde på 52 %. Till det tillkommer förmånsvärde - som jag inte verkar hitta för X Plaid - men om gissningsvis lär hamna på ca 12 000 kr.

Är det då korrekt att jag kommer betala:

• 4 529 SEK per månad för leasingen
  • 12 000 SEK * ca 50 % (då min lön är 43 tkr/mån) = 6 000 SEK

Det vill säga att företaget kommer betala ca 11 000 kr. Det vill säga ca 131 000 kr per år?

Några dumma frågor då jag inte kan det här:

1. Är denna summa på 131 000 kr avdragsgill?
  2. Är restvärde på 52 % bra eller dåligt?
  3. Innebär det isf. att jag privat kan köpa bilen för 52 % av inköpssumman, dvs ca 770 tkr?
  4. Kommer förmånsvärde-beräkningen öka mitt utdelningsutrymme?
  5. Vad betyder att restvärdet inte garanteras av Tesla?

Tesla kallar ju det här för “finansiell leasing” är det samma typ av leasing som inkluderar service och sådant eller är det en ren finansiell lösning där man tar bilen som säkerhet?

Finns där någon uppsida med den här lösningen?

B) Som privatleasing (1500 mil om året)

Samma första betalning på 578 000 SEK och 1500 mil, då betalar jag 4536 kr per månad. Samma princip att jag kan köpa bilen för ca 770 000 kr efter 36 månader.

Men det jag inte fattar är, hur skiljer det sig från att jag lånar privat och får en lägre ränta? Eller ingår det saker i “privatavbetalning” hos Tesla som jag missar (typ service och sådant).

Klurigt… Tack för ert tålamod… :pray::man_facepalming:

1 gillning

A)

Kontantinsatsen kan du lyfta 1/2 moms på = -57800
Resten är avdragsgill och ska periodiseras ut under hela leasingtiden.

Leasingavgiften lyfter du också 1/2 moms på = - 453kr/månad
Resten är avdragsgill.

Förmånsvärdet 12000kr ska ditt företag betala arbetsgivaravgift på = 3770kr/mån och de 12000kr läggs på din lön som du sen alltså skattar privat för som om det vore lön. Du kan också betala bort förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Då betalar du in 12000kr/mån av dina skattade pengar och inget förmånsvärde uppstår. Då KANSKE du har möjlighet att sen skatta ut den ökade lönsamheten i företaget tack vare det på ett bättre sätt. (T ex utdelning)

Restvärdet är helt ok men bara en teoretisk siffra om du inte får någon annan att garantera restvärdet, vilket alltså Tesla inte verkar göra. Annars är det bara hur stor restskuld du har på bilen vi den tidpunkten när leasingavtalet löper ut.

Vad du får köpa ut bilen för privat har egentligen inget med restvärdet att göra. Du ska betala aktuellt marknadsvärde när den köps ut oavsett vad företaget har för restskuld.

Förmånsvärde påverkar inte utdelningsutrymmet. Gör du däremot nettolöneavdrag OCH använder den ökade företagslönsamheten till att höja lönen så ökar ju utdelningsunderlaget av den ökande lönen

Finansiell leasing är bara ett sätt att finansiera företagets köp av bilen.

Serviceavtal är en separat sak som dock ofta finns med i många leasingupplägg.

Alternativt A är i de flesta fall det mest lönsamma.

B

Tesla tror jag egentligen har det som normalt kallas “billån”. Dvs du lånar helt enkelt privat till bilen med bilen som säkerhet. Så det påminner om det ovan men nu är det hela tiden dina privata pengar som används. När perioden är slut kan du välja att betala i restskulden och då äger du bilen privat. Eller så säls bilen och du kan antingen gå + eller - beroende på vad du får för bilen jämfört med restskulden.

Jag skickar ett PM till dig om det här området Jan.

2 gillningar

Var hittade du privatleasing-erbjudande för Model X? Jag hittar bara det för Model 3.

1 gillning

Tror inte det finns på 3:an heller. Däremot finns operationell leasing för företag till Model 3 (=garanterat restvärde). “Privatavbetalning” är alltså bara ett vanligt avbetalningsupplägg. Där man dock har en restskuld efter löptiden, samtidigt har ju själva bilen också ett marknadsvärde som förhoppningsvis matchar restskulden.

(I USA har däremot Tesla haft Privatleasing/konsumentleasing med garanterat restvärde även för privatpersoner.)

Sen kan ANDRA fristående leasingbolag själva välja att erbjuda garanterat restvärde om man leasar en Tesla via de men det är inte det man ser när man kolla på Teslas hemsida.

1 gillning

Det är helt fel att prata restvärde vid privatleasing. Detta är helt enkelt bilhyra, oftast i tre år, och sedan lämnar man tillbaka bilen.

Det finns många erbjudanden på privatleasing av Model 3, bland andra:

Teslas egen

GoMore

LeasePlan

CarPlus

2 gillningar

Lyssnade igenom några gamla POD-avsnitt där du bland annat nämnde följande,

Jag har inte ens tänkt på bilbyte i några månader nu. Visst kan vi köpa en ny Tesla för en miljon, men varför? Jag ville det förut men jag har haft en sjukt stor insikt, den största insikten från alla sommarprat jag lyssnade på i somras, och det var pratet med journalisten som var på Sydsvenskan innan, som jobbade i Kina, Ola Wong. Han började sitt sommarprat med att läsa från journalen från sin psykiater.

En av frågorna som psykiatern ställde till Olas familj var: ”Har patienten ökat sin konsumtion och sina utgifter på sistone?” Det är tydligen ett diagnostecken på att man är deprimerad. För mig blev det så himla tydligt.

Sedan nämde du även följande,

Sedan behöver det inte vara något fel i att köpa ny bil. Men för mig är det ett fejkmål, det är det jag menar. Det är väldigt tydligt. Det är därför jag pratar om det men inte gör det.

Tänkte att det kanske vore nyttigt att ta med sig i dina funderingar.

4 gillningar

För att räkna på kostnaden för elbil i olika scenarier så rekommenderar jag verkligen teslakalkylen.com en ruskigt bra kille som sköter den och de flesta bilar finns redan som exempelkalkyler. Både för privat, som förmånsbil och tjänstebil. Sedan kan man laborera runt med sina egna siffror för att få sin egen kalkyl. Han svarar gärna på frågor om man har några.

1 gillning

Du har helt rätt. Bättre att kalla det bilhyra så är det lättare att förstå vad det handlar om. :+1:

Sökte via Teslas vanliga hemsida “Tesla.com” och hittade inget om privatleasing men vet som jag skrev att det erbjuds av andra leasingbolag.

Länken “Teslas egen” du länkar till hur hittar man igen den om man går via Teslas hemsida? Det står även “ÅF-login” där vilket får mig att tro att det kanske är DNB:s leasingupplägg då de sköter leasing åt många bilmärken. Dock använder väl Tesla DNB som ett av “sitt” leasingbolag de föreslår, åtminstone var det så tidigare när jag leasade Tesla. Så på sätt och vis blir det ju samma sak.

1 gillning