Ok, då är V70:n lagad och tillbaka som det ser ut nu. Tydligen var det en defekt Lambda-sond. Den gav fel signaler så att bränsle-/luftblandningen i motorn blev fel. Vi kom hem med den utan tidigare symptom, så det verkar rätt.
Dock kvarstår vårt (mitt?) stora i-lands/lyx-problem. Dvs. fortsätta med denna? Köpa en rationell bil eller bara gå all-in och köpa bilen som hjärtat vill ha.
Så här kommer det lite ofiltrerat eftersom du/ni ändå har pallat hänga med mig i 367 kommentarer i den här tråden.
Alternativ A) Behålla denna?
Det som talar för är att det är ett enkelt icke-beslut. Jag bara sparkar problemet längre ned på gatan. Å andra sidan upplever jag att det vore roligt med saker såsom adaptiv farthållare, bluetooth-anslutning, autobroms och liknande saker som faktiskt är standard på en vanlig bil idag. Dessutom, utifrån ett säkerhetsperspektiv så har det ju hänt en del sedan 2009.
Alternativ B) Köpa en rationell bil?
Den här kategorin har jag mentalt delat upp i tre delar.
-
Köpa en begagnad bil - typ en V90, V90 cross-country eller liknande. Finns säkert fler bra alternativ men har inte lagt jättemycket tid där då det emotionellt inte är jättetilltalande. Eventuellt hade jag kunnat tänka mig det här alternativet som en ett mellanstopp och skjuta på den emotionellt rätta bilen om något år.
-
Stadsbil - handen på hjärtat så är mer än 90 % av våra resor korta resor inom Malmö. Det som talar hade varit väldigt rationellt i en sådan situation är en bil som t.ex. Honda E eller Fiat 500 eller liknande. Liten, smidig, lätt att parkera, antingen på el eller hybrid som typ inte drar någonting.
Frågan är om jag kommer störa mig de gånger jag vill till tippen eller ska längre iväg. Kommer jag då palla att hyra bil eller använda en bilpool? Vet inte. Samt, jag har svårt värdera krocksäkerheten i en sådan liten bil jämfört med t.ex. en större (och kanske äldre) bil.
-
Elektrisk familje-cross-over - utifrån det som verkar mest aktuellt nu så är det en av bilarna VW ID4, Skoda Enyaq, Audi Q4, Tesla Y eller Hyundai Ioniq. De är gjorda för oss som målgrupp, trevliga att köra men samtidigt så kostar de ca 650 000 - 750 000 kr. Rationellt så är det en sådan här vi borde köpa, typ Skodan även om kanske Tesla Y verkar roligare (och dyrare).
Samtidigt så kan jag inte skaka av mig känslan att “det är tråkigt”, “att om jag ändå inte kan få den jag vill ha så kan jag lika gärna skita i det…”. Sedan är det även de långa leveranstiderna på dessa bilarna. Hyundai är kanske maj 2022, Skoda, kanske Q2 2022 och så vidare.
Plus att ”avståndet” från 770 000 till 1.2 MKr i min värld på ett år års sikt inte är så stort. Det vill säga att jag är rädd för att ångra mig som dumsnål.
Alternativ C) Köpa en emotionell bil - något som oväntat kommit upp är en riktigt premiumbil. Tanken har ju funnits länge med en Tesla. Vi testade Porsche Taycan som var en fantastisk bil. Problemet här uppstår är att basmodellen på en Porsch Taycan 4S är ca 1.1 Mkr och med tillvalen man (jag) vill ha/önskar så är man uppe i lätt 1.6 Mkr.
Tittar man på bilar i den prisklassen då dyker ju plötsligt t.ex. Tesla Model X eller Model S Plaid upp som relevanta alternativ. Dessa är ju både billigare, bättre utrustade och har bättre prestanda. Ska man ha motsvarande på Porschen så blir det plötsligt 1 Mkr mer.
Till det här kommer då dessutom funderingar såsom stöldrisk, hur lång tid kommer det vara kul, kommer jag svära varje gång jag ska in med den på service (porsche kostar ju 25 - 35 000 kr per service), dessa bilarna lär ju driva kostnader som t.ex. fälgar och annat också som inte kommer vara lika kul och så vidare. Plus hela resonemanget kring om det är förnuftigt eller inte.
Det som också gör att jag inte hoppar av glädje eller bara “Fuck-it vi köper” är att den här kategorin är precis utanför min komfortzon ekonomiskt. Det går, på lång sikt spelar det ingen roll, men jag tror att på kort sikt så skulle det märkas i ekonomin över en TCO-cykel. Dvs det är inte ignorerbart som t.ex. en bil för 400 000 kr skulle vara.
Alternativ D som seglade upp och försvann - en kompis frågade hur det gått med “månbilen”, dvs. Tesla CyberTruck. Halvt på skämt och halvt på allvar lade jag handpenningen på 100 USD för två år sedan när den lanserades. Tyckte den verkade ball, prestanda som en sportbil och utrymme som en pickup och något som stack ut. Problemet idag, 2021, verkar vara att Musk har bestämt sig för att inte följa de europeiska kraven för trafiksäkerhet, så den kommer med stor sannolik inte släppas i Europa.
Ja, som ni märker, mest bara förvirrad på en ny nivå. 

Då kan du prokastinera och marinera dina bilbytartankarna ett tag till.
Då är den 8 månader och har gått närmare 2000 mil och jag skulle tro den hamnar på ungefär 480000-490000kr om jag skulle gissa idag. (Listpris idag med vinterdäck och X-vision LED-ljusramp är ca 635 000kr). Då kan du känna dig så där riktigt Skoda-förnuftig och ändå köra en supertrevlig elbil, även om den inte är riktigt lika kul som en Taycan i vissa avseenden.