Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Angående däckkostnader så läste jag denna artikeln i Teknikens Värld för några dagar sedan. Tyvärr bakom betalvägg men rubrik och ingress säger tillräckligt.

Däck till elbil kostar skjortan

Rätt viktig detalj kan jag tycka för alla oss som skaffar elbil för att spara pengar.

Jag kan inte nog hålla med om detta. Har och har haft flera PL bilar just för att de är förbrukningsvaror. Jag vill att de fungerar och jag vill veta på öret vad de kostar. Jag fattar att det ibland kostar mer, men inte alltid. Oavsett vad så är den bekvämligheten så värt det.

1 gillning

Jag är lite intresserad över hur MG får ihop kalkylen. De kan ju omöjligt göra en vinst på affären? Är de kinesiska ägarna (kinisiska staten) villiga att låta det kosta för att företaget ska bli etablerat? Kommer de låga priserna förbli eller kommer de att höjas kraftigt när de har ett etablerat varumärke? Räknar de med att ta igen en rejäl hacka när man lämnar tillbaka bilen?

Känns sådär att betala 1990 kr per månad till ett 100% diktaturägt företag. Av rena principskäl tycker jag inte om att företag ägs av stater, blir knasig konkurrens när bolagen de konkurrerar med måste gå med vinst och göra rätt för sig, medans de själva kan plöja in skattepengar.

Sen tycker jag inte diktaturstater som supportar folkmord och förtryck ska ha några pengar över huvud taget.

5 gillningar

Vilka banker går med på sådant nuförtiden? Trodde man stramade till det där rejält.

Hade ju varit toppen att kunna ta ett billån på under 2%

Ok, då är V70:n lagad och tillbaka som det ser ut nu. Tydligen var det en defekt Lambda-sond. Den gav fel signaler så att bränsle-/luftblandningen i motorn blev fel. Vi kom hem med den utan tidigare symptom, så det verkar rätt.

Dock kvarstår vårt (mitt?) stora i-lands/lyx-problem. Dvs. fortsätta med denna? Köpa en rationell bil eller bara gå all-in och köpa bilen som hjärtat vill ha. :man_facepalming: Så här kommer det lite ofiltrerat eftersom du/ni ändå har pallat hänga med mig i 367 kommentarer i den här tråden.

Alternativ A) Behålla denna?
Det som talar för är att det är ett enkelt icke-beslut. Jag bara sparkar problemet längre ned på gatan. Å andra sidan upplever jag att det vore roligt med saker såsom adaptiv farthållare, bluetooth-anslutning, autobroms och liknande saker som faktiskt är standard på en vanlig bil idag. Dessutom, utifrån ett säkerhetsperspektiv så har det ju hänt en del sedan 2009.

Alternativ B) Köpa en rationell bil?
Den här kategorin har jag mentalt delat upp i tre delar.

1. Köpa en begagnad bil - typ en V90, V90 cross-country eller liknande. Finns säkert fler bra alternativ men har inte lagt jättemycket tid där då det emotionellt inte är jättetilltalande. Eventuellt hade jag kunnat tänka mig det här alternativet som en ett mellanstopp och skjuta på den emotionellt rätta bilen om något år.

2. Stadsbil - handen på hjärtat så är mer än 90 % av våra resor korta resor inom Malmö. Det som talar hade varit väldigt rationellt i en sådan situation är en bil som t.ex. Honda E eller Fiat 500 eller liknande. Liten, smidig, lätt att parkera, antingen på el eller hybrid som typ inte drar någonting.

Frågan är om jag kommer störa mig de gånger jag vill till tippen eller ska längre iväg. Kommer jag då palla att hyra bil eller använda en bilpool? Vet inte. Samt, jag har svårt värdera krocksäkerheten i en sådan liten bil jämfört med t.ex. en större (och kanske äldre) bil.

3. Elektrisk familje-cross-over - utifrån det som verkar mest aktuellt nu så är det en av bilarna VW ID4, Skoda Enyaq, Audi Q4, Tesla Y eller Hyundai Ioniq. De är gjorda för oss som målgrupp, trevliga att köra men samtidigt så kostar de ca 650 000 - 750 000 kr. Rationellt så är det en sådan här vi borde köpa, typ Skodan även om kanske Tesla Y verkar roligare (och dyrare).

Samtidigt så kan jag inte skaka av mig känslan att “det är tråkigt”, “att om jag ändå inte kan få den jag vill ha så kan jag lika gärna skita i det…”. Sedan är det även de långa leveranstiderna på dessa bilarna. Hyundai är kanske maj 2022, Skoda, kanske Q2 2022 och så vidare.

Plus att ”avståndet” från 770 000 till 1.2 MKr i min värld på ett år års sikt inte är så stort. Det vill säga att jag är rädd för att ångra mig som dumsnål.

Alternativ C) Köpa en emotionell bil - något som oväntat kommit upp är en riktigt premiumbil. Tanken har ju funnits länge med en Tesla. Vi testade Porsche Taycan som var en fantastisk bil. Problemet här uppstår är att basmodellen på en Porsch Taycan 4S är ca 1.1 Mkr och med tillvalen man (jag) vill ha/önskar så är man uppe i lätt 1.6 Mkr.

Tittar man på bilar i den prisklassen då dyker ju plötsligt t.ex. Tesla Model X eller Model S Plaid upp som relevanta alternativ. Dessa är ju både billigare, bättre utrustade och har bättre prestanda. Ska man ha motsvarande på Porschen så blir det plötsligt 1 Mkr mer.

Till det här kommer då dessutom funderingar såsom stöldrisk, hur lång tid kommer det vara kul, kommer jag svära varje gång jag ska in med den på service (porsche kostar ju 25 - 35 000 kr per service), dessa bilarna lär ju driva kostnader som t.ex. fälgar och annat också som inte kommer vara lika kul och så vidare. Plus hela resonemanget kring om det är förnuftigt eller inte.

Det som också gör att jag inte hoppar av glädje eller bara “Fuck-it vi köper” är att den här kategorin är precis utanför min komfortzon ekonomiskt. Det går, på lång sikt spelar det ingen roll, men jag tror att på kort sikt så skulle det märkas i ekonomin över en TCO-cykel. Dvs det är inte ignorerbart som t.ex. en bil för 400 000 kr skulle vara.

Alternativ D som seglade upp och försvann - en kompis frågade hur det gått med “månbilen”, dvs. Tesla CyberTruck. Halvt på skämt och halvt på allvar lade jag handpenningen på 100 USD för två år sedan när den lanserades. Tyckte den verkade ball, prestanda som en sportbil och utrymme som en pickup och något som stack ut. Problemet idag, 2021, verkar vara att Musk har bestämt sig för att inte följa de europeiska kraven för trafiksäkerhet, så den kommer med stor sannolik inte släppas i Europa.

Ja, som ni märker, mest bara förvirrad på en ny nivå. :man_facepalming::flushed:

5 gillningar

Nu har du öppnat Pandoras ask… bara att lägga ut V70:n på Blocket så fort den är färdiglagad :sweat_smile:

1 gillning

Inga konstigheter om det är så att du har övervärde i huset.

1 gillning

Alla såvida du har låneutrymme kvar.

Jag är inne på samma spår. Vidare litar jag inte på deras krocksäkerhet och kvalitet jämfört med mer etablerade märken i Europa.
Euroncap säger tyvärr lite om verklig krocksäkerhet. Kvaliteten blir ett mindre problem vid leasing, men likväl.

Skönt att det var något enkelt! Bilen ”ska” dock inte kunna få så allvarliga symptom pga defekt lambdasond, så underlig design från Volvos sida om det visar sig vara allt.

Fast är det ens ett problem du skjuter upp? Absolut kommer du någon gång behöva byta bil, men det är verkligen ingen ko på isen. Nu är det bara att vrida om nyckeln och åka iväg, skönt.

Gällande säkerheten är bilen ungefär 900x säkrare än många andra fordon folk far omkring med i stan, så håller ni er mest i Malmö är det en icke-fråga.

Begagnad V90 känns ju värdelöst, då kan du lika gärna behålla bilen du har. Gällande hyr- eller pool-bil så kanske det inte är så lämpligt för tupp-körning oavsett såvida ni inte har släp, krångligt och jobbigt också att behöva anpassa sig.

Har ni inte plats för två bilar på uppfarten (eller smolkar det Porsche-bägaren :wink:)? V70 kan ställas av när den inte används, bara att använda Transportstyrelsens app och tar en minut. Då kan ni hade både elbil till korta resor och V70 till långresor/tippen.

Du får ju känna efter om dessa negativa grejer överväger de positiva. Vissa är helt enkelt inte skapta att äga fina bilar eftersom de slukar mer energi än de ger :sweat_smile: Handlar ju inte så mycket om förnuft, utan mer ”kommer det verkligen bli så fantastiskt som jag tänkt”, om svaret är ja är det bara att köra.

1 gillning

Helt sjukt, enligt deras servicechema skall det roteras däck, byta vindrutetorkare, bytas bromsvätska och bytas lite luftfilter. källa: Porsche Taycan Service Intervals | Porsche Riverside ^

Det är exakt lika svårt att göra på en volvo, och det kostar mindre än 5000kr.

1 gillning

@janbolmeson

Rolig review som kanske är relevant av din Porsche :sweat_smile:

3 gillningar

Tror inte du behöver oroa dig över servicen, hittar inga svenska priser men enligt en porschedealer i Tyskland tar dem fastpris på max 380 EUR för service på just Taycan.

länk Porsche Zentrum Paderborn » Festpreise

Riktigt billigt faktisk.

2 gillningar

Kanske vända ”antingen eller” till ”både och”?

Tänker att behålla och komplettera med en t.ex. Fiat 500 kanske löser både praktiska och (grundläggande) emotionella behov för 2-3 år. Då har du både en bra bruksbil för transporter och en liten smidig bil som är lite mer presentabel. För längre resor så går det att hyra eller ta Volvon.

1 gillning

Jag hade nog valt mellan två alternativ.

1. Behåll nuvarande 1-2 år till och köp sedan full elektrisk när nästa cykel av elbilsmodeller kommer. Känns som i år är elbilens stora genombrott. Nästa cykel elbilar tror jag kommer ha mycket bra range och barnsjukdomar och infrastruktur är förbättrat. Early adoptor-fasen håller just nu på att ta slut och då är det snart köpläge tycker jag. Det är nu tydligt att elbil är framtid och fossilt kommer vara lika obsolet som ångmaskiner.

2. Köp en rationell något begagnad familjebil ladd-hybrid. 2-5 tusen mil på mätaren. Som har de finesser du saknar som carplay, farthållare, back-kamera etc. Ladda hemma och kör runt i Malmö med låg förbrukning.

Alt 1 hade jag nog satsat på. Men det beror helt på hur beroende man är av bilen och vilken standard man kan tänka sig leva med i vardagen. Orkar man hålla ut något år till eller inte? Jag föredrar stora kontraster mot små inkrementella när det handlar om så stora köp.

3 gillningar

Om du lägger in Tesla model Y under pariteten tråkig så är det nog mest för att du inte har provkört den. Servicepriserna på Teslas bilar, oavsett modell, är obefintliga. Till skillnad från Porsche. Vill du ha en säker bil för din familj så har Teslas slagit alla andra bilmärken på fingrarna med deras bilar. Om man tittar på de amerikanska krocksäkerhetstesterna så finns det idag ingen bättre bil att åka i om man är med i en trafikolycka. Lägg på detta laddnätverket och att de är långt före alla andra i sin teknik vad gäller batterier och det mesta annat så tycker jag valet är ganska lätt.

Nu är jag ju Tesla-fan också, det är jag medveten om men efter över ett år med min model 3 så kan jag inget annat vara. Det är bil 2,0
//Peter

2 gillningar

Den här tråden har varit en emotionell berg-och-dalbana för mig. Började med att skratta åt dig “haha, det är ganska gulligt med 40-årskris”, sedan började jag heja vilt “Låt hjärtat leda vägen, Taycan all the way!” och nu sitter jag här ytterligare några dagar senare och börjar bli lite arg “Du är väl ändå inte så dum?!”.

Utifrån vad du skrivit:

så får jag känslan att du inte är i närheten av tillräckligt rik att äga en sådan bil. Ser framför mig hur du med höjd puls checkar av så att du inte fått någon repa varje gång du parkerat bilen. Så i realiteten betalar du en miljon+ för att bli gråhårig fortare, eller med finare ord: du går från att äga dina tillgångar till att låta dina tillgångar äga dig. Klassikern The Last Lecture dyker också upp i minnet:

7 gillningar

Inte för att vara respektlös mot honom, men snubben skulle snart dö. Det är klart att folk får lite andra perspektiv, och agerar annorlunda, när de vet att allt är över om några månader. Men för oss andra blir det snart vardagsslentrian igen.

2 gillningar

Han var inte döende när han köpte bilen.

Oavsett ser jag det mer som att han målar upp en bild som kan få en att reflektera. Skulle aldrig någonsin tömma en läskburk i baksätet på min begagnade bil, eller ens respektera den som gör det. Men bilden han förmedlar har vid flera tillfällen hjälpt mig vara en bättre far och undvika att köpa den mer skinande varianten av det jag vill ha/behöver.

3 gillningar

Toppen att det var ett så enkelt/billigt fel :+1: Då kan du prokastinera och marinera dina bilbytartankarna ett tag till.

Skulle dock säga att en Enyaq iV80 eller motsvarande behöver nog inte kosta så mycket, eller att du behöver vänta riktigt så länge. Handlarna har nog bilar hemma för leverans tidigare än så om du accepterar given spec.

Annars kan du köpa min Enyaq iV80 omkring årsskiftet :wink: Då är den 8 månader och har gått närmare 2000 mil och jag skulle tro den hamnar på ungefär 480000-490000kr om jag skulle gissa idag. (Listpris idag med vinterdäck och X-vision LED-ljusramp är ca 635 000kr). Då kan du känna dig så där riktigt Skoda-förnuftig och ändå köra en supertrevlig elbil, även om den inte är riktigt lika kul som en Taycan i vissa avseenden. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning