Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Kontentan är alltså att om jag behåller V70 när den reparerats så är det ett rationellt felaktigt beslut? Intressant… :thinking:

Ska köpa tidningen. Sett en hel del på YT videos med Alrik och hans kompis. Riktigt kul. Uppskattade videon om Hyundai Ioniq.

2 gillningar

Yes, det ekonomiskt mest rationella alternativet är en MG. Om du dessutom lagar och säljer V70:n till någon som av olika skäl vill/måste köra gamla bilar så är en ny elbil det mest rationella miljövalet, då du som har råd att köra nytt väljer elbil och V70:n fortsätter rulla tills det är dags för återvinning.

Som en bonus slipper du dessutom bekymret med begagnat som krånglar :slight_smile:

2 gillningar

Intressant. Jag ser detta helt tvärtom.

Genom leasing kan man hantera bilen helt och hållet som en månatlig kostnad och skippa oroa sig om framtida bytvärdet osv. Man vet att det går att köra denna bil ett eller två år och sen byta till en mindre eller större vid behov.

4 gillningar

Nja riktigt så fast är det nog ändå. Även om du i många fall har motsvarande ”plötsliga extrakostnader” även om du eller ditt bolag själv äger bilen.

1. ”onormalt slitage” vid återlämning. T ex lite fler smårepor, bucklor eller smuts/skador på inredningsdetaljer. Än som anses normalt.

2. kostnader vid parkeringsskador och liknande när vagnskadeförsäkringen används. Dvs du är vållande eller motparten okänd.

3. stenskott i rutor.

4. ev extra service/uppsmörjning av t ex bromsar som inte ingår i serviceavtalet.

5. övermil mot planerad körsträcka osv

6. krävs ofta ett visst specificerat däcksmönsterdjup när bilen återlämnas. Annars får du en kostnad för det.

7. ”låst” bytestidpunkt. Äger du bilen själv väljer du NÄR du vill byta. Vill du bryta en privatleasing/operationell leasing i förtid kan det kosta rejält med pengar. Även en finansiell leasing kostar i regel en del att bryta i förväg.

Så även om själva leasingkostnaden är fast/känd och avtalad i förväg kan det ändå tillkomma kostnader.

5 gillningar

Ang punkt 1 så är detta orsaken till att leasing kanske inte är optimalt om man ska frakta vilda småbarn eller husdjur i bilen. Sedan behöver man vara rädd om bilen så klart, men det gäller även ägande om man vill behålla andrahandsvärdet.

Ang punkterna 2-4 och 6 så funderar jag på om man ska lägga kanske 100-150 kr/mån i TCO-kalkylen för att ta höjd för dessa kostnader? Totalt mellan 3600-5400 kr på tre år är väl rätt rimlig riskbuffert för dessa händelser?

En kommentar till punkt 5: Övermil kostar normal ca 10-12 kr/mil och här är det bra att tänka på att det finns en brytpunkt då det lönar sig att köpa mer mil från början än att köra övermil. I mitt fall så har jag 4500 mil inkluderat under tre år och brytpunkten går vid 5482 mil, dvs så länge jag ligger under brytpunkten så är det mer lönsamt att betala övermilen vid periodens slut än att köpa 6000 mil från början.

Jag skulle säga att det tyvärr finns risk för högre tilläggskostnad.

2: en typisk självrisk är ca 5500-8500kr för en ”vanlig” svenssonbil. En Tesla kan ofta ha 13000kr.

3: självrisken för byte av ruta är ofta 1300-2500kr. Dock räcker det ibland med en enklare stenskottslagning för ett par 100-lappar.

4: en isärplockning och uppsmörjning av bakbromsarna (ofta de som kärvar) skulle jag gissa innebär typiskt 1500-3000kr.

Sen får man ”väga ihop” ovanstående med en slags sannolikhet för att det händer.

Angående däck har många nya bilar idag större däck (17-20”) med mindre mönsterdjup på orginal sommardäcken. Kan vara 6mm som nya och då får man nog räkna med ett däcksbyte också. Här kan bara däck bli 200kr/mån på 36 månader.

Så det här beror lite på vilken bil det är och hur den används. Vissa typ av användning ökar också slitaget och risk för repor/skador.

• en småbarnsfamilj
• en hund som hela tiden hoppar i ur bilen
• en oerfaren person med nytaget körkort som kör
• ett aktivt villaliv med mycket materialtransporter i bilen
• regelbunden parkering på gatan i storstäder

Personligen skulle jag nog i en genomsnittskalkyl alltså lägga på lite mer. Känner t ex relativt många som på en 3-års period fått utnyttja både vagnskadegarantin en gång och byta framruta och sen byta en omgång däck på t ex 4500-6000mil.

3 gillningar

Hur gör man när man blir bestulen på den? :thinking:

23 gillningar

Man är glad och uppskattar att man har en intresserad fru och läser tidningen när den blir ledig :wink:

6 gillningar

I senaste numret av elbilen provkör dom Ionic 5

4 gillningar

Jag tänker kanske på lite billigare bilar än dig, typ MG ZS EV, Peugeot E-2008, osv. Dessa har 16-17” fälgar och min självrisk på Trygghansa för vagnskada är nedsatt till 3000 kr som en del av märkesförsäkringspaketet. Och för delkasko är självrisken på 1500 kr.

Jag har avverkat tre privatleasingkontrakt sedan 2010 med uppehåll de två år vi bodde på Manhattan och jag har aldrig kommit i närheten av att slita ut däcken under 4mm som är gränsen för bl.a. Audi/VW. Men då kör vi inte mer än ca 1500 mil/år och har vinterdäcken på ca 5 månader om året.

Med andra ord kan vi nog dra slutsatsen att det varierar mycket beroende på bilmodell, körsträcka, livsstil, etc.

2 gillningar

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Köpa ny bil eller behålla begagnad | Vad är bäst ur miljösynpunkt?

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Dave Ramsay - värdet av din fordonsflotta bör inte vara mer än halva årsinkomsten för hushållet

:smiley: Det är roligare att vara två om intresset. Läs högt för varandra! :slight_smile:

1 gillning

Också en bra tidning! :slight_smile:

1 gillning

Vill ni gissa vilken artikel det var som @carolinebolmeson hittade först i tidningen och läste för mig om?

Jag kan ge en ledtråd....

Den börjar på “T” och slutar på “aycan”. :rofl::joy:

7 gillningar

Nu är ribban satt högt! :joy:

1 gillning

Angående däckkostnader så läste jag denna artikeln i Teknikens Värld för några dagar sedan. Tyvärr bakom betalvägg men rubrik och ingress säger tillräckligt.

Däck till elbil kostar skjortan

Rätt viktig detalj kan jag tycka för alla oss som skaffar elbil för att spara pengar.

Jag kan inte nog hålla med om detta. Har och har haft flera PL bilar just för att de är förbrukningsvaror. Jag vill att de fungerar och jag vill veta på öret vad de kostar. Jag fattar att det ibland kostar mer, men inte alltid. Oavsett vad så är den bekvämligheten så värt det.

1 gillning

Jag är lite intresserad över hur MG får ihop kalkylen. De kan ju omöjligt göra en vinst på affären? Är de kinesiska ägarna (kinisiska staten) villiga att låta det kosta för att företaget ska bli etablerat? Kommer de låga priserna förbli eller kommer de att höjas kraftigt när de har ett etablerat varumärke? Räknar de med att ta igen en rejäl hacka när man lämnar tillbaka bilen?

Känns sådär att betala 1990 kr per månad till ett 100% diktaturägt företag. Av rena principskäl tycker jag inte om att företag ägs av stater, blir knasig konkurrens när bolagen de konkurrerar med måste gå med vinst och göra rätt för sig, medans de själva kan plöja in skattepengar.

Sen tycker jag inte diktaturstater som supportar folkmord och förtryck ska ha några pengar över huvud taget.

5 gillningar

Vilka banker går med på sådant nuförtiden? Trodde man stramade till det där rejält.

Hade ju varit toppen att kunna ta ett billån på under 2%