Tack för den positiva uppmuntran… ![]()
Haha, sorry! Är dock långt ifrån mekaniker så ta det med en nypa salt! Refererar bara till all tid jag själv la ner som fattig student på liknande problem.
Fossilbilar, jag säger då det 
Mitt bet är att du hamnar i fullständig analysis paralysis och därmed köper en ny begagnad V70 som det rationella valet eftersom du inte kan bestämma dig för vad det rätta irrationella valet är. Ger just nu 11 kr tillbaka på 10an hos Unibet ![]()
Haha. Har verkligen varit där och tittat. Alternativt behåller den vi har eftersom: ”den fungerar ju nu”… (förhoppningsvis på måndag då). ![]()
Är det inte det man önskar hos ett fordon (eller allting egentligen): att det bara funkar? Gällande att managera sin energi känns det som du spenderat en hel del sådan på detta ”dilemma” ![]()
Är det inte Erik “Guld” som brukar säga att pengar måste användas också
Jag känner igen mig och det är svårt att vara rationell vid inköp av bil. Den ska ta en från punkt A till B och fungera. För min del vill jag gärna att den ska vara lite “rolig” och köra och titta på, annars kan jag lika bra åka kollektivt.
Ja det blir lite som en stacktrace när man debuggar. Byt sonden, tror den kostar ca 1000-2000kr arbetet görs på 15-30 minuter. Släck felkodslampan kostar 500kr sen kör man en bit och ser om det löst sig.
Har inte heller hörttalas om att lambda ska hindra bilen från att starta. Däremot kan en kamaxel sensor förhindra start och göra så att motorn går väldigt ojämnt. Denna ska dock också ha en felkod om jag inte minns fel så det borde Vidaläsaren visat. ![]()
För att återkomma till elbilsdiskussionen så såg jag detta nyss på Svt:
Trist för nuvarande elbilsägare om tekniken blir tillräckligt billig och går att använda? ![]()
”För en hel bil eller ett flygplan är det kanske 20 år kvar, säger Leif Asp”
Jag tror nuvarande elbilsägare kan känna sig någorlunda trygga åtminstone vad gäller den tekniken.
Dessutom räcker det inte med att tekniken fungerar. Någon som är tillräckligt skicklig och har tillräckliga resurser behöver kunna kommersialisera den. Kanske någon konkurrent är villig att betala bra för patentet och lägga det i malpåse. Det finns även problem med batterier i bärande konstruktioner, såsom att räddningstjänsten måste kunna klippa itu bilen på ett snabbt och säkert sätt.
Aktuellt om 20 år enligt artikeln
Spännande utveckling!
Jaja självklart är det inget som kommer ut på marknaden imorgon. Mest för att poängtera att det händer väldigt mycket just nu och att risken finns att dagens elbilar blir föråldrade ganska fort. Den som lever får se helt enkelt.
Jag instämmer. Vi bor också i Malmö och GreenMobility funkar mycket bra. Vi använder oss oftast av tim- eller dygnspaket för besök i grannkommuner och jag tycker det är klockrent! Billigare än M och smidigare att man bara kan ställa bilen utanför på gatan när man är klar, den behövs inte köras tillbaka till samma plats där man hämtade den.
Nej, den startar, men klarar inte tomgången och dör och ibland “tog” inte gasen. Det vill säga att jag tryckte ner gasen men inget hände tills det plötsligt hände. Blev stående mitt i vägen i en vänstersväng. Mycket obehagligt.
Eftersom verkstaden är i andra änden av Malmö från där vi bor och jag inte kände att jag hade asymmetrin på rätt håll (kostnad 900 kr för bärning vs att riskera en obehalig resa / krock) i att köra den tid valde jag bärning.
Jag är mest intresserad av hur du tänker finansiera bilköpet?
Givetvis har du råd att betala kontant men tänker du göra med tanke på alternativkostnaden?
Och från vilken hink/portfölj kommer i så fall de pengarna?
Eller kanske öka på huslånet då det rent matematiskt förmodligen är det bästa alternativet?
Vore intressant att höra ditt resonemang kring detta @janbolmeson 
Det låter exakt som de problem vi hade med vår förra V70. Då var det kontaktbanorna i luftmassemätaren som var slitna. Detta gav intermittenta problem med diverse felkoder.
Jag beställde en beg från bildelsbasen.se och bytte, inga problem efter det! 
Beror lite på vilken bil och summa. För en bil över en miljon:
- En del som utdelning från bolaget
- En del som lån på huset
- En del som försäljning av tillgångar (i framförallt lekhinken)
Det matematiskt mest korrekta är dock lån på huset tror jag. Överväger även alternativen:
- Leasing på företaget
- Privatleasing (om elbil, då många av er rekommenderar det här på forumet)
Men jag upplever att leasing bara gör det mentalt / energimässigt mer komplicerat så jag tror jag kommer skippa det. Men utifrån ett ekonomiskt / alternativavkastningsperspektiv är det också nog något att föredra då man slipper binda upp kapitalet.
Går det att motivera något annat än utökade lån på något förnuftigt sätt, eller är det bara mental bokföring?
Men egentligen finns ju ingen “gratis lunch” där heller. De lånade pengarna hade kunnat investeras om inte de går till bilköp…
Så det bästa kanske är att räkna in tillgängligt låneutrymme i sin portfölj och därmed kunna nyttja pengar ur tex ränteplaceringar för bilköpet och behålla “rätt” riskbalans över tid?
Nej, skulle jag säga. ![]()
Jag håller fullständigt med. Folk förstår av någon anledning inte att för varje krona man betalar vid köp av bil så måste man räkna in både förlorad avkastning och ev räntekostnad i sin TCO, oavsett om man betalar med sparade pengar eller belånar huset, aktier eller annan kredit. Annars får man inte en korrekt totalkostnad utan en glädjekalkyl.
Även om man leasar så får man en viss utebliven avkastning på en del av månadsavgiften men den blir väldigt mycket lägre än vid köp.
Tänkte att det kanske är bra att få litet input från motorjournalister. De flesta av oss som skriver här på forumet och i den här tråden är ju inte experter utan snarare glada och entusiastiska amatörer när det gäller bilar och bilmarknaden. Inget fel i att vara amatör (betyder ju faktiskt “den som älskar”), men de som borde ha bäst koll på vilka bilar som är mest köpvärda är väl rimligtvis granskande motorjournalister. De har ju en erfarenhetsbas som få andra kan mäta sig med, tänker jag.
Rekommenderar därför Jan och övriga intresserade att köpa det senaste numret av Auto MotorSports specialutgåva, tidningen ReCharge, nummer 3, 2021
. Där finns en väldigt matnyttig överblick över elbilar, laddhybrider och vad det innebär att ladda på publika laddstationer respektive hemma. Där finns mycket siffror och beräkningar som jag kan tänka mig faller många excelblads-fantaster på läppen.
Jag lade för övrigt märke till att ledarskribenten och chefsredaktören är en gammal motorjournalist och tidigare ett riktigt “Petrol Head”, Alrik Söderlind, började skriva 1984 för motortidningen Teknikens Värld. Han verkar helt ha svängt när det gäller elbilars duglighet och ekonomi.
Han skriver i ledartexten:
“Faktum kvarstår, för 100 kr per arbetsdag kan du privatleasa en MG ZS som kostar 339 000 kronor.
1990 kronor per månad - samma summa som köper dig 20 billiga brickluncher i månaden - mer kostar det inte att ha en ny bil, som dessutom laddas för två kronor per milen…”
Han fortsätter något stycke senare:
“De som surfar in på Blocket och köper sig en begagnad VW Golf från 2013 med 16 000 mil på mätaren för 100 000 kronor är inte med i den ekonomiska matchen. Värdeminskning, skatt, reparationer, nya däck, service och bränsle… Det kommer att bli dyrare att köra runt i den gamla Folkan än i en splitterny elbil. Behöver man dessutom låna för att köpa den gamla Golfen, då jäklar.”
MG:n har de dock inte testat i det här numret, som ledartexten publicerades i. Men som sagt, det här numret var riktigt läsvärt!
Det här har jag tjatat om länge till alla som orkat lyssna. Roligt att det även bekräftas av proffs. Observera att Alrik dessutom inte har tagit med utebliven avkastning för golfen.