Tesla lär vara svårslaget cost/performance idag. Jag har under åren försökt köpa Tesla vid 3 tillfällen men aldrig fastnat känslomässigt, och varit lite tveksam till kvaliteten i detaljerna då o då. Men smaksak där så klart.
Jag har nu en Mercedes EQS efter att bytt från Polestar. Polestar 2 var en genomgående jäkligt bra bil, kvalitet och känsla, men kanske utan att utmärka sig på något. Kan dock sakna den lite ibland.
Sålde Polestar nu i dessa tider med endast liten förlust. Ca 3500 kr i värdeminskning per månad över 2,5 år. Detta efter Teslas båda prissänkningar som ju påverkade även andrahandspriset på Polestar.
EQS lyckades jag göra en himla bra deal på i detta läget. Fick ca 30% mot nypriset för en bil som gått 800 mil. Fortfarande dyrt så klart men det är mer värdeminskningen jag tittar på (och att hitta njutning i vardagen).
EQS är på en helt annan nivå än Polestar/Tesla i mjukhet och tysthet. Fokus då på lugn körning, den är ju inte alls lika sportig. Massa härligt lyx som massage i stolarna. Går också riktigt långt. Stockholm/Malmö med en 20 min laddpaus med 10% kvar när jag kom hem.
Samtidigt är den tysk o komplex och usability är låg. Där är Polestar fantastisk med sin enkelhet och smidighet (gäller nog även Tesla).
Jag tycker du gör rätt som behåller fossilbilen. Det passar nog dig verkar det som. Om du dessutom är tveksam till Model Y för att den är vanlig (!?), tja då ska du ju absolut inte ha den för den blir vanligare och vanligare.
Åter igen ser man här fossilbillister som är tveksamma till laddstopp efter 30-40 mil. (Tar ni aldrig pauser?).
Så sammanfattningsvis är du nog inte mogen att släppa taget än. Fortsätt med det trygga du.
Under tiden fortsätter elbilsrevolutionen.
Hälsningar nöjd elbilist (Model Y).
En sak till: det kommer dröja mycket länge innan räckvidden på elbilar (annat än väldigt få dyra undantagsfall) är 100 mil. Anledningen är att tillverkarna tjänar mer på att bygga och sälja två bilar som har en räckvidd på 50 mil var, än en bil som har 100 mils räckvidd.
Man måste utmana sig själv, tanken att behålla fossildrivet samtidigt har faktiskt slagit mig.
Intresset för den är enormt på marknaden, V90 D4 med 60% restvärde efter 5 år är svårslaget!
Tror inte din Tesla kommer i närheten där efter deras prisdumpningar 2023.
Att den är vanlig betyder att utbudet kommer bli rekordhögt om 3 år, värderas!
Pros and Cons med allt.
Har inga problem med att behålla båda, men är oekonomiskt.
Som allt annat på detta forum, handlar det om pengar.
Man tar sig från A-B oavsett, att köra elbil är inte ett ändamål i sig.
Säg inte det, snart framstår din Tesla MY som gammal och utdaterad. Utvecklingen står inte still.
Jag vet inte om du fått svar på din ursprungliga fråga, vilken som är den bästa elbilen idag? Hur som helst så tror jag inte att den bästa elbilen är tillräckligt bra för dig. Men bra att du utmanar dig själv i alla fall.
Restvärdet är svårt att sia om, det får man se den dag det är dags att avyttra. Elbilar har hittills haft höga restvärden. Det kanske ändras. Eller inte. Men om du resonerar som att vanliga bilar ska ha sämre/lägre restvärde så undrar jag varför du kör Volvo V90. Den är väl ganska vanlig?
Artiklar om kommande räckvidder på 100 mil och mer i elbilar har vi kunnat läsa om länge. Som jag skrev så tror jag inte sannolikheten för det (förutom i väldigt dyra bilar) inom överskådlig tid är så stor. Jag tror inte att den genomsnittlige “Svenssonkombin” om några år har en WLTP-räckvidd på 100 mil eller mer. De flesta behöver inte heller den räckvidden (men vissa gör det, har vi kunnat konstatera här). Men vi får väl se 2030 typ om jag hade fel.
Det handlar om förlora så lite pengar som möjligt.
Valet av V90 2018 som idag är väldigt attraktiv som beg, till min förvåning kan jag erkänna!
Folk blivit fattigare och nya bilar är mindre attraktivt?!
Jag köper nya bilar var 5e år, inte sällan på kampanjer.
Tanken var en hybrid,
Mb GLC, El Q8 e-Tron. Så kom Tesla MY kampanj så jag har faktiskt (motvilligt) beställt en MY RWD med vit klädsel för den vart så grymt svart.
Säljer oftast innan de magiska 10000 milen och billigast och den strategiska kapitalförstörelsen har jag acceptans för.
Jag har ingen elbil, dock en laddhybrid.
Hade gärna haft en elbil.
Jag har inga problem med att ta en paus efter varje 20-30 mil så en bil med 40 mils räckvidd hade fungerat.
Det jag inte gillar är att var jag ska stanna och ta min paus bestäms av var jag kan ladda.
Senaste resan jag gjorde på 60mil blev det minst två stopp men ingen av dem på någon mack eller laddstation. Vi tog lite omvägar för att stanna på trevligare ställen (mindre orter). Där fanns det definitivt inga laddstationer.
Visst, man kan se det som en petitess men tråkigt när man inte kan välja lite trevligare ställen att stanna på.
Förhoppningsvis blir alla framtida bilar bra på att ladda 20%-60% relativt snabbt så att stoppen blir kortare. Typ toabesök och kanske en kaffe eller glass etc. och sen iväg igen. De riktiga stoppen kan man då ta på något trevligt ställe.
Även om 40 mil skulle fungera för mig, så hade jag föredragit en bil som klarade 60 mil på motorväg större delen av året.
Är inte endast för långa resor utan även för att bättre planera laddning hemma för kostnadsoptimering. Dvs vill inte bli tvingad till att ladda varje natt eller varannan natt. Om man håller sig till mellan 20% och 80% på batteriet så sjunker sträckan man klarar till 60% av 40 mil vilket innebär två dagars pendling till jobbet.
Med större räckvidd så kan jag klara minst tre dagar och om jag toppar på lite blir det fyra dagar. Då kan jag anpassa laddning till elpriset.
Jag funderar starkt på att backa ur Teslaköpet (-2500kr)
Såg och läste testet av Ioniq 6.
Tyckte den ser grymt snygg ut och så slipper man möta samma bilar när man kör ett tag?
Den kan säkert vara bra. Men det är ju inte alls samma typ av bil. Du snackade om mellanstora suvar i början av tråden, vad behöver du egentligen?
Och när behöver du den? Killgissar att det går ungefär tolv gånger snabbare att få leverans på en Tesla MY.
Det är en bra fråga, det är snarare ett redskap att pendla 65 mil ToR, sitta komfortabelt och är snygg
V90an är bra på alla sätt, men börjar tröttna på den.
Men vill nog kliva in i elträsket med långdistanskomfort utan att behöva ladda efter 25-30 mil.
Provade en Q8e tron, en fläskig suv, men tycker den inte är snygg.