Förslag på bästa elbilsköpet idag, juni 2023?

Ts, även om man kan få det intrycket på forumet ibland vill jag bara skicka med att det inte är fel att köpa bil med hjärtat. I alla fall om man har råd.
Ingen av de bilar du nämnt är direkta budgetkärror och ska du ändå inte köra Dacia kan du väl lika gärna välja den bil du gillar bäst?
Om du blir kär i en bil idag är det också troligt att någon mindre bemedlad vill betala ett hyggligt andrahandsvärde om 5 år.
Du behöver inte förklara dig, rationalisera eller be om ursäkt. Om du gillar nåt så gillar du nåt :sunglasses:

1 gillning

Jag ber inte om ursäkt på något sätt för att jag har råd.
Det finns inget rationellt med en nyare bil.

Vill bara kommunicera med andra, vad dom anser och upplever Inser att det är mycker man vill ha som man eg inte behöver, som ny bil :nerd_face:

Sen är min högst personliga åsikt, att räckvidden är fortrande en issue om man ska köra långturer.
Vintertid 30 mil är inte bra.
Så därför blir det inget som inte klarar 65 mil på en laddning, fossilbilen får kanske vara kvar ett tag till.

Du är inte ensam. Vissa människor varken hör eller ser skillnad på saker och ting. Bara gratulera för de verkar vara nöjda med precis vad som helst :slight_smile:

Sköna stolar och akustikrutor är fina grejer :heart_eyes:

2 gillningar

Åk och provkör!
En sak är att glo på och jämföra siffror, men bilan ska kännas rätt också. I alla fall om man bryr sig mer om att ta sig från punkt A till punkt B på billigaste sätt.

1 gillning

Exakt. Skillnaden mellan den Q8 som TS provkört och en mindre elbil är väl typ som att rida noshörning eller åka skateboard.

1 gillning

Problemet är att det inte finns ett utbud att prova.
Många snackar men det finns inget att prova, men beställa går bra :grinning:

Om du begränsar dig till de bilar som faktiskt haft release för leverans och inte bara flång nya med levtid >2 år så går det nog bättre.

Jag är inte intresserad av att begränsat mig, utvecklingen går kraftigt framåt.
Det som gällde igår är outdate idag.

Titta på det som kommer, den stora skillnaden är räckvidden.

WLPT på 75 mil innebära real räckvidd på 50 mil på vintern är intressant.

Std range är mer får kortpendling.

Vem vill stå och ladda i 15 minuter och kanske köa 15 minuter när man skall färdas 60 mil från A-B?

Om det är en dealbreaker för dig med 15 min laddning på en 5-7 timmar resa så ska du nog fortsätta med diesel ett tag till.

Någon sa till mig att produktionskostnaden faller 12% per år och räckvidden ökar med 15% per år. Rådet var att vänta med elbil. Min idé är väl att behålla en fossilbil för långresor och kanske investera i en el-småbil för max 200 km körning och ladda hemma 95% av tiden.

2 gillningar

Ja, det är ju det absolut dyraste sättet att doppa fötterna i ny teknik - att behålla den gamla och använda den nya mindre än vad man skulle kunna.

Tror det är en begränande faktor för många som mig när man ska färdas 65 mil enkel.

Ex BMW iX xDrive40: 425 wlpt km har superkomfort men går 30 mil på vintern.
Är det man får för närmare en milj.
Så det kanske inte är ett problem för just dig.

Jag köper inte bil för att flasha utan att färdas långt utan stopp, eller stopp när jag vill.
Alla får ha sina åsikter.

Tar det så kort tid utan att köa, tänker mig vintertider att fler behöver ladda med std range bilar?

Men det kanske är ett problem, men man förnekar detta så blir det inte ett problem :nerd_face:

Tackar, det är ett argument som gör att restvärdet garanterat kommer att påverkas.

Men som någon påpekade, att ha 150 mils räckvidd kanske inte kommer sälja.

Men tänk tanken att ladda hemma köra på samma laddning 120 mil ToR.

Kommer inte bli vanligt på länge.
Kräver att vi får ny batteriteknik och sådant tar tid. Kräver lång tid med utvärdering av kvalitet, säkerhet etc.

Möjligt vi får enstaka bilmodeller som klarar det inom överskådlig tid men dessa lär väl hamna i övre prisklassen.

Har du kollat på kommande BMW i5?
Komforten blir minst som dagens 5-serie.

Om du vill få lång räckvidd och kunna köra även vintertid utan hög förbrukning är det ju inte en SUV som är bäst.
Alla SUVar drar betydligt mer i motorvägsfart, det är enkel fysik.

Själv har jag kört många gånger både norrut (80+ mil) och söderut (150+) mil både sommar och vinter, och visst är det lättare på sommaren. Jag hade inte velat vara resande säljare med 30+mil om dagen i Norrland tex. Eller dra husvagn eller båt långa sträckor.
Men för mig, som kör nästan alla resor i vardagen med hemmaladdning, är elbilen fantastisk.
Det handlar inte om att ”förneka ett problem” utan om att vissa helt enkelt inte tillhör den stora massan m a p körmönster och behov, och då får de vackert fortsätta göra inlägg på Teslas facebooksida av typen ”hur långt kommer jag med mitt skotersläp i 120 km/h i 34 minusgrader då? Nej, exakt, elbilar suger!”
:nerd_face:

1 gillning

Du behöver inte motivera dig för mig att du är nöjd, bara för att övertyga dig själv.
Det är lugnt, jag har inga åsikter om ditt val :nerd_face: :money_mouth_face:

?
Du skapar en tråd med en enormt öppen fråga, man tänker att du önskar input.
Jag är nöjd. För jag gör lite research innan köp. Rekommenderas.

Tror att de flesta bilar ligger på någonstans 15-35 min intervallet 10-80% om batteriet är varmt. Går man över 80% sjunker laddeffekten rejält. Nu är 80% inte en skarp gräns utan effekten sjunker succesivt från kanske 60%

1 gillning

Så då snabbladdar man på station för ca 6 kr/kwh och bilen drar runt 20-25 kwh/100km?
Runt 12-15 kr/milen på långfärden om man inte kan ladda hemmavid.

80% innebär att man har 20% kortare räckvidd än det som specas?

Men bara för att du har mkt lägre krav än mig, behöver det inte innebära jag blir nöjd med dina låga krav.