Ja. Laddar du till 80% så kommer du givetvis bara 80% av den vanliga räckvidden också.
Snabbladdningsel är inte billigt, så 6kr/kwh är ingen överdrift. För egen del gör det inte jättemycket eftersom jag nog laddar mer än 95% av all el hemma. Vid långresa börjar man ju dessutom med 100% i batteriet, så hela resan blir ju inte på “dyrel”.
Ja, även om de flesta startar med 70-80kwh fullt batteri laddat till en mycket lägre kostnad. När jag kör lite längre än vad räckvidden klarar så snabbladdar jag oftast knappt halvt batteri, eller mindre. Om inte det är en riktig långresa.
(Sen har jag och många andra drivmedelsförmån med bra avtal så den rörliga kostnaden för privat snabbladdning netto blir betydligt lägre, kanske 5kr/kW 1,85kwh/mil1,2*54%=6kr/mil).
Ekonomin i elbilskörandet kommer ju från låg fordons- och förmånsskatt, samt låg drift om man kan ladda med vettiga elavtal. Ska du köpa privat, snabbladda hela tiden och köra sträckor som inte bilen är anpassad för så är det ju väldigt mycket sämre än för oss som får ihop kalkylen utan att behöva tumma på komfort. (Och nej, det har inte med mina ”låga krav” att göra, som du hävde ur dig, det handlar om att förstå vad man köper).
Jag själv reser enbart i tjänsten med privatbil. All drivmedelskostnad betalad av min arbetsgivare + lite till.
Så kostnaden för att driva min bil är gratis typ.
Hemresorna gör jag dessutom avdrag för.
Klart att jag inser detta, men värdeminskningen är utan tvekan den största kostnaden.
Du glömde även att försäkringarna är bra mkt dyrare med en elbil.
Ja, jag betalar givetvis inget för tjänstekörning.
Och om din arbetsgivare ersätter både drivmedel, däck, värdeminskning och service på din privatbil så är det bara att gratulera.
För mig skulle ca 10 resor per år på med 120 mil åt gången innebära att med 60 mils laddning innebära att 50% av nedladdadning skulle ske via billig el resten dyr snabbel.
En elbil med bara ca 35 mils räckvidd skulle sannolikt kosta mig mer i slutändan.
Så räckvidden är av största betydelse.
Då förstår jag att räckvidden är högt prioriterad för dig, men jag skulle vilja påstå att hur snabbt bilen laddar är lika viktigt i ditt fall.
Om du kör så mycket långresor bör du kolla upp olika laddabonnemang. Alltså du betalar en månadsavgift, mot att du får lägre pris per kwh.
Tesla har ju detta på köpet om du nu väljer en Tesla.
Här kan du simulera resor om du inte orkar hyra en elbil och prova. Överlag läser jag mellan raderna att det finns betydande risk att du bara kommer störa dig på att ha elbil, om man kan säga det på ett rent informerande och icke-offensivt sätt:D
Har en granne som är lite, låt oss kalla det ”spontan”.
Han glömmer koppla i laddkabeln i stort hela tiden.
Minst en gång i veckan står han och svär över att han knappt har batteri nog att ta sig till jobbet.
Det är inte för alla.
Haha ja det kan kanske vara så, speciellt när elbilsägare säger att kan köra 50 mil på en bil som är specad för 45 mil men irl är 35-30 mil.
Men bra länk
Räckvidden är oftast ett problem för dom som inte kör elbil. Har själv ägt el-bilar med WLTP 28 mil, 30 mil, 58 mil och 42 mil. Ska precis hämta ut en ny bil nu, blev en Q8 E-tron 55. Den har en WLTP på cirka 50 mil efter att lagt in S-line och 22" fälgar med mera.
Personligen för tycker jag en WLTP på 45-55 mil i kombination med bra laddhastighet är en sweetspot. Då kan jag ta att jag får kompromissa några gånger per år i gengäld mot att jag slipper tanka diesel eller bensin i vardagen. Så skönt koppla in en sladd och komma ut till full-laddad bil.
Hursom helst, rent kostnadsmässigt är det inte solklart att det är billigast att köpa en elbil idag. Till ex. kostar en Q8 E-tron 55 nästan 1 miljon om du smäller på mycket utrustning. Man kan få en A6 S-line Quattro Diesel högt utrustad för 700k. Det blir mycket pengar över till diesel, service och skatt. Sen om 3 år är det nog enklare sälja en fin dieselbil för 350k än en elbil för 500k till en barnfamilj. Speciellt eftersom att utbudet och räckvidden på elbilar kommer öka med tiden. Detta samtidigt som förbränningsmotorn inte blir mycket effektivare än idag. Lägg även till att alla tjänstebilsförare nu väljer elbilar så innbär det att utbudet av diesel och bensinbilar att minska och utbudet av elbilar öka.
Hur som heslt vill man verkligen in på elbilsmarknaden så är vettigaste inträdesbiljetten en Tesla Model Y. Vill man lägga lite mer och har företag (företagsrabatt) skulle jag säga Audi Q8 E-tron 50 (har fått samma batteri som gamla 55) laddar i 150kw mellan 0-80% om man kör den på kampanj utan S-line och bara väljer det nödvändigaste tror jag man kan få den för 800-850k (baspris 771k).
Andrahandsvärdet på elbilar är rkaftigt ner och oavsett om du köper fossil eller el så skulle jag räkna enligt 20-10-10 regeln, det vill säga 20% värdeminskning år 1, 10% år 2 och 10% år 3.
Elbilen jag leasade kunde jag köpa loss för 880k, tackade nej och den ställdes ut i hallen för 880k, nu står den fortfarande hos BMW och dammar sänkt till 770k. Den har stått där sen December när jag lämnade tillbaka den. Säger lite om markanden. Så sötebrödsdagarna är helt klart över för (dyra) elbilar.
Håller helt med. Plötsligt ska alla dra husvagn i minusgrader i 120km/h utan att stanna på tolv timmar.
![]()
Sälja befintlig småbil diesel och byta till liten elbil typ Zoe eller liknande. Låter som en bra idé om man har solceller tyckercjag. Driftskostnader sjunker rejält tror jag.
Många verkar dra den kopplingen. Mellan elbil och solpaneler alltså.
Man jag har aldrig riktigt fattat varför.
Man måste ju inte ha jättehög förbrukning för att man har elbil.
Förändrar kalkylerna för både bilen och panelerna för en del.
Om jag skulle ha en elbil och fortsätta jobbpendla som jag gör nu skulle jag dubbla min elförbrukning jämfört med vad huset drar.
Jo, men det är jag med på.
Men många förutsätter att jag tex har solpaneler för att jag har elbil. Men man skulle ju lika gärna kunna förutsätta att någon har solpaneler för att hen har bastu, pool eller direktverkande el som uppvärmning, men det görs aldrig.
Om du med driftskostnader bara tänker på drivmedel och skatt, absolut. Men man får mycket bensin eller diesel för prisskillnaden mellan en Polo och en Zoe, och börjar man skissa ordentligt på värdeminskningen så ser kalkylen inte självklar ut.
Tänker även på reparationer och motorservice. En elbil har ingen motor som kräver en massa service och efter 10k mil brukar kostnader för reparationer och service riskera bli högre. Men visst är det bästa kanske att satsa på en billigare elbil rent ekonomiskt.
Känslan att ha en “gratisbil” i drift vore intressant och just det att slippa tanka upp pengarna. Alla har olika förutsättningar och intressen men har man solceller är steget kortare till elbil gissar jag.
Den som tror att elbilar inte behöver service och reparationer rekommenderas börja följa Grufman Bil på Youtube. Dom lagar amerikanska bilar däribland Tesla. Förutom att felsökningen dom gör på bilarna är mycket intressant får man på köpet en inblick i hur pass välkonstruerade bilarna är.
Elbilen har väl fördelen jämfört med de andra sakerna du listar (möjligtvis pool borträknat) att det är relativt lätt att styra elbehovet till när panelerna faktiskt producerar el (förutsatt att bilen är hemma då).
Att priserna skall ner är det ingen tvekan om.
Andrahandsmarknaden kommer få lida!