Blir rikare av min bensinbil

Ja precis det här jag är inne på. Vi pratar ofta TCO i forumet och kring bilar. @janbolmeson, hur påverkas argumentet att alla bilar kostar ca. 4-6k/mån när bilar med förbränningsmotorer håller sitt värde och ibland till och med ökar i värde?

Nu när EU pratar om att slopa krav på elbilar finns det en sannolikhet att de kommer öka ännu mer i värde, medan elbilar kan förlora 50-70% av sitt värde på bara några få år.

Förbränningsmotorer har ju utvecklats i flera hundra år och nått en hög mognadsgrad där, vilket gör att värdet inte går ner. Elbilar utvecklas så snabbt att dagens teknik känns gammal efter bara några få år, upplever jag, vilket drar ner värdet enormt varje år.

Ska man köpa en bil och äga hela livslängden så spelar dock inte andrahandsvärdet roll, men byter man var tredje år och bensinbilen håller värde eller ökar medan elbilen tappar 50-70% så blir man ju lite frågande.

Det vet du inte. Över ungefär två års tid så tappade elbilarna väldigt lite i värde, sedan nu senaste åren blev det en rejäl värdeminskning, men nu står priserna lite mer stilla. Om två år kanske dagens elbilar bara tappat 35% i värde på 3 år.

7 gillningar

Precis. Historisk värdeminskning är ingen garanti för framtida värdeminskning.
Vi har haft perioder då både elbilar och bensinbilar ökat i värde.
Att räkna med att en bil skulle öka i värde är helt galet. Det mest sannolika är en värdeminskning.
Det är så många parametrar man inte vet som kan påverka värdet.

2 gillningar

Dock får man ju räkna med att 200 idag är lite mindre värt än 200 när du köpte bilen för 9 år sen, (ca150) men likväl har den hållt priset bra.

Antar att malusregler på fordonsskatten spelar in som gör att begnade bilar kan stå sig rätt bra.

3 gillningar

Teknik som utvecklas snabbt blir snabbt förlegad. Elbilar tappar fortfarande på tok för mkt i värde.

Vi köpte nyligen en bensinare pga detta samt avsaknad av dagspendling.

1 gillning

Har ingen elbil nu, men har haft och för 2 år sedan när det var -36 och ingen buss kom gick jag hem och hämtade elbilen ist och var varken problem med drift eller värme.

1 gillning

Precis detta jag också är inne på. Bensinbilar närmar sig sin maximala mognadsgrad efter över hundra års utveckling.

Elbilar är precis i början av sin mognadsgrad, vilket leder till att varje ny version gör alla äldre mindre värda. Medan en bensinbil inte är mycket bättre idag än t.ex. 2020 och har ungefär samma värde.

En 3 år gammal japansk bensinbil måste ju vara det bästa bilköpet just nu rent ekonomiskt om man ska äga 3-5 år, den kan till och med öka i värde.

2 gillningar

Inte haft bil sen 2011. Det är nog den bästa investering jag gjort.

9 gillningar

Köpte en ny bensinbil 2021, enligt blocket har den minskat ca 10k i värde sen köpet. Helt ok :slight_smile:

3 gillningar

Fossibilar har ökat kraftigt i pris senaste 5 åren, både nya och begagnade. Att det skulle vara en fördel i dagsläget att köpa en viss sorts bil för att den blivit dyrare köper jag inte. Värdet för varje enskild bil ska till 0 förr eller senare.

Om elbilar rasar i pris omotiverat fort första 3 åren borde det självklara valet vara att köpa en 3 år gammal elbil.

5 gillningar

Era bilar har haft litet eller obefintligt tapp i kronor FÖR ATT NYA BILAR HAR BLIVIT DYRARE.

2 gillningar

Detta är alltså vad vi väljer mellan:

-Elbil ca 2-3 kw/mil i energiåtgång. Ny outvecklad teknik som kommersiellt funnits ca 10-15 år. Otroligt stor potential att bli ytterligare mycket bättre och effektivare.

-Bensin/Diesel 7-12 kw/mil i energiåtgång. Ca 100 år gammal teknik som väl är så utvecklad den kan bli. Nya fosilbilar drar ju inte markant mindre än de gamla utan verkar stå still i utvecklingen eller i fler fall åt fel håll.

Med tanke på ovan nämnda faktum, samt att vi lever i en värld där behov av energi och hushållning av densamma är otroligt viktig så tar väl diskussionen om el eller fossilbil är framtiden slut ungefär här.

1 gillning

Värdeminskningen är självklart med i kalkylen och är generellt dominerande bland alla poster.
Att räkna med att värdet stiger känns naivt. Om det sker några värdeökningar på bilar i de prisklasser jag tittar på så är det generellt hela marknaden som stiger pga export av beg. bilar, fallande SEK eller annat som påverkar när nästa bil ska köpas.

Således är det lättast att bara anta historiskt värdefall. Jag brukar räkna lite extra på el- och hybridbilar som blir av med garantin vs en bensinare.

Hybrider är kraftbatterier (C-rating) där total energikapacitet inte är lika viktigt. Dessa kemier är generellt mycket tåligare än energibatterier (som sitter i rena elbilar).

Toyota har extremt bra track-record på sina hybridbatterier, finns bilar med 25-30k mil och fortfarande mer än 70-80% av beräknad livslängd kvar på batterierna.

Medhåll. Jag tänker att diskussionen inte är den avlägsna framtiden dock utan konkreta inköp här och nu samt andrahandsvärde närmsta åren.

Huruvida elbilen är framtiden vet vi inte. Det verkar orimligt att utvecklingen helt plötsligt ska stanna av.

Det är väl en del av problematiken med outvecklade eller mer omogna produkter, det går väldigt fort och ingen vill vara den som står med Svarte Petter i hand. Gå tillbaka några få år och jämför en elbil med idag, speciellt de som är yngre i gejmet. All styrning centraliserad i en extremt slö dator, korta räckvidder, långsam laddning, ingen värmepump. Många av dessa saker har ju utvecklats så fort att det räcker med att ligga en årsmodell efter. Var inte det ett dilemma med t ex Volvo EX90 senast.

Med en gammal fossilare vet du och din potentiella köpare vad man får. Oftast varken mer eller mindre. Färre överraskningar (som ofta är av den negativa typen).

1 gillning

Varför är de då vad jag förstår så svårsålda? Marknaden har fel?

1 gillning

En 3-5 år gammal elbil är ju en fossil idag, går knappt 20 mil på vintern i minusgrader om man ska ha 26 grader i kupén och köra 130 km/h på motorväg, tar 30-60 min att ladda.

En 3-5 år gammal japansk bensinbil är nästan ny och håller minst 20 år till med rätt service och körstil, går 70 mil, tanka 2 min, sen 70 mil till.

Jag vet ju vad jag hade valt om jag ska äga en bil. Får man bra leasingerbjudande så kan elbil vara intressant dock tycker jag, så kan någon annan riskera prisfallet på 50-70% över de 3 åren.

4 gillningar

En 3 år gammal tesla model y eller 3 är absolut en modern bil, det har inte hänt så mycket.. Och att man skulle vilja ha 26 grader i kupén är ju störtlöjligt :grin:

7 gillningar

Att det generellt är dåligt att kapitalvaror blir dyrare. Visst kan det i vissa specialfall vara fördelaktigt för en individ, t ex om du köper en begagnad bil, kör den i några år, hade tur med timingen, och sedan säljer den till bra pris och sedan, och detta är viktigt, inte behöver någon ny bil. Annars måste du ju ändå köpa en ny (eller ny begagnad) bil till det nya högre priset. Så förr eller senare blir du drabbad.

Jag har ingen egen bil (dock körkort) så jag är en outsider när det gäller bilmarknaden. Jag har dock tänkt en längre tid att det är väldigt konstigt att alla andra tekniska produkter blir billigare, men bilar blir bara dyrare och dyrare.

Resonemanget bygger på extrema undantag snarare än hur bilar faktiskt används. De flesta kör inte 130 km/h i minusgrader med bastuvärme, och 90 procent av alla resor är vardagskörning nära hemmet. Där är elbilen överlägsen… tyst, billig i drift och laddas hemma medan man sover.

Påståendet att laddning ”tar 60 minuter” är missvisande. Snabbladdning på långresa handlar oftast om 15–30 minuter, och i vardagen är laddtiden i praktiken 0 minuter eftersom bilen laddas hemma på natten. Med fossilbil måste du däremot aktivt åka till en mack, varje vecka, året runt.

Vänta tills miljöpartiet får makten igen och diesel kostar 30 kronor litern så får vi se på värdeminskning.

8 gillningar