Blir rikare av min bensinbil

Det märkliga är att en riktig hybrid tönk Toyota varit ruggigt pålitliga. Inte plug in hybrid klassisk hybrid. Hybrid funkar bäst i stadskörning blandad körning men ger väl minst på motorväg. Lyckades en sommar tugga runt på småvägar i Skåne mätt vid pump 0,35 per mil med en komb!!! Det kan du bara glömma på vintern förstås.

Alltså helt ärligt talat så måste det hända otroligt mycket innan jag skulle få för mig att köpa en bensin eller dieselbil igen. Teknik som är bara en enda stor huvudvärk som tex AdBlue eller AGE ventil. Motorer som skriker konstant hela jävla tiden. Att behöva åka extra till en bensinstation nästa gång man måste tanka igen. Helt ärligt talat så förstår jag knappast fördelen längre med bensin eller diesel längre.

4 gillningar

Lite märkligt exempel att anta att folk har orimligt varmt i bilen och konstant kör i 130 km/h vilket inte är lagligt på några vägar i landet. Men visst, är detta det normala körmönstret så kanske elbil inte är det optimala.

3 gillningar

Nu skrev han i och för sig 30-60 minuter. Pratar vi 3-5 år gamla elbilar så tycker jag det är ett rimligt antagande. Det skiljer ganska mycket på bilars laddkapacitet. Många äldre elbilar saknar också förvärmning, och då är det inte orimligt att det kan dra ut lite på tiden på vintern.

I övrigt håller jag med dig. Till vardags spelar det ingen roll eftersom man laddar långsamt över natten.

Förvisso, men oavsett så laddar du inte i en timme på en publik laddare. Jag kör ganska mycket, ungefär 3-4000 mil per år, och jag har inte behövt ladda publikt sedan i somras. Då laddade jag i en kvart, sen körde jag de sista 20 milen och pluggade i bilen på destinationen.

Imorgon ska jag till Sälen faktiskt så då blir det publik laddning igen. Laddar en gång i Malung på vägen dit och en gång i Ludvika på vägen hem. Inte särskilt jobbigt.

Kan summera 2025 med att jag laddat bilen för 120 öre kWh inklusive precis allt (skatt, överföringsavgifter osv) i SE3. Bilen har dragit 1,89 kWh/milen i genomsnitt. Bränslekostnaden har alltså varit 2,3 kronor milen. Brorsans Volvo har dragit 0,83 helåret. Hade jag kört med hans bil hade bränslekostnaden med mitt körmönster varit 37.000 kronor högre och då är bensin/dieselpriserna ändå extremt låga just nu. Dessutom hade han service och reparationer för 15000 kronor under året, jag har haft 0 kronor tre år i rad.

4 gillningar

Kör man så många mil som du gör så kan elbil löna sig. Själv körde jag 800 mil i år, alltså påverkas jag inte så mycket av bränslekostnader och tankar sällan. Gillar också att köra ganska snabbt, ha väldigt varmt i kupén och tycker det är smidigt att kunna tanka på 2 min och komma 70 mil på utflykter.

Trodde alla ville ha varmt i kupén nu på vintertid men verkar ganska ovanligt här på forumet. Är det så att ni med elbilar medvetet kör långsammare och har lägre temperatur i bilen för att komma längre?

Brorsans Volvo har dragit 0,83 helåret. Hade jag kört med hans bil hade bränslekostnaden med mitt körmönster varit 37.000 kronor högre och då är bensin/dieselpriserna ändå extremt låga just nu. Dessutom hade han service och reparationer för 15000 kronor under året, jag har haft 0 kronor tre år i rad.

När du räknar på kostnader, räknar du med att din bil tappat flera hundra tusen kronor i värde senaste 3 åren och hans bil hållit sitt värde eller kanske till och med stigit i värde?

1 gillning

Du behöver kunna köra 70 mil utan att ladda för att du gillar att göra långa utflykter men du kör 800 mil per år… :upside_down_face:

Jag kör regelbundet 70 mil med elbil och laddar 30 min under denna sträcka och spenderar mer tid i vänsterfilen än högerfilen utan att gå in mer på eventuell hastighet. Har förstått att elbilsskeptiker varken käkar, tar en kaffe eller tömmer blåsan när de kör långt och då är dessa 30 minuter givetvis en stor nackdel. Minns att jag en gång läste ett inlägg på FB om en äldre man med hus i Spanien som absolut inte kunde ha elbil för han ville kunna köra hem bilen från Spanien utan att behöva stanna på vägen en enda gång.

Gällande temperatur har jag alltid kört 20 grader oavsett drivmedel, samt maxad stolsvärme o rattvärme på vintern. Har aldrig suttit i någon annans bil heller där temperaturen satts på 26 grader. Låter mest obekvämt.

Anpassa farten efter drivmedel känns konstigt, så nej på den. Kanske behöver ladda 2-3 minuter extra pga det men det är nog bara ett problem om man är van att köra 70 mil utan att stanna en enda gång på vågen :blush:

4 gillningar

Absolut, jag har stor värdeminskning. Men det har alla nybilsköpare. I backspegeln borde jag ha köpt en lätt begagnad elbil istället. Men jag ska försöka maximera nyttan och behålla den långt och länge så min TCO kommer ändå att bli låg. Jag har räknat och räknat och är helt säker på att jag kommer ha åkt betydligt billigare i slutändan än med en diesel eller bensinbil. Med mitt körmönster och förutsättningar, många mil men sällan längre än 30 mil i sträck och med laddmöjlighet hemma är elbil helt överlägsen.

Men vad ni har snöat in på kupévärme? Du kan ha fruktansvärt varmt i en elbil och det påverkar inte räckvidden märkbart. Dessutom kommer värmen betydligt snabbare, från -4 till 18 grader tog två minuter när jag provade för ett tag sen. :blush:

3 gillningar

Brukar ha runt 20, oavsett vilken bil jag åker i, och åker i samma tempo.

Jag ställer temperaturen på vad som är mest bekvämt, och det är inte 26 grader utan runt 22.
Jag kör heller inte långsammare pga elbil.
Snarare tänkte jag mer på förbrukningen när jag körde på bensin eftersom det påverkade min kostnad mycket mer än nu när jag kör på el.

2 gillningar

Det blir ju av naturliga skäl mycket anekdotisk bevisning i sådana frågor. Men det råder väl inget tvivel om att ICE-bilar är mer långt gångna i sin utvecklingslivscykel än en EV? Vi har ju självklart ytterligheter så som Tesla som har haft fler år på sig att förfina jämfört med till exempel VAG som just nu för fullt uppgraderar och förändrar sina modeller med väldigt korta cykler. Mitt exempel med Volvo EX90 tyder ju också på samma sak.

Risken för att stora värdeminskningar ska göra större språng nedåt ökar ju om du köpt en EV för säg 700 000 SEK och året därefter kommer en likadan modell, men med funktioner som egentligen borde ha suttit i din modell om utvecklingen gick i rimlig takt. Jag har verkligen inget emot elbilar, ser dock ofta värdeminskningen som den största kostnaden med bilägandet. Och det har varit riktigt fladdrigt hos många elbilar, tyvärr.

1 gillning

Jag delar till största del dina erfarenheter.
Håller med om att 60 min är längre för ett laddstopp.
10-80% verkar vara någon inofficiell standard att räkna på bland motorjournalister. Låt säga att du har en bil utan förvärmning och det är -20 då kanske du behöver uppåt en timme.

1 gillning

I takt med rapporter om nackdelarna med tunga elbilar och därtill knuten signifikant ökningen av mängden farliga partiklar som genereras, samt miljöproblemen med batteriframställning/gruvdrift, så är det intressant hur man istället för att utreda detta vad det verkar i det tysta tonar ner miljövinsterna som drivkraft?

Intressant att många artiklar säger att elbilsförsäljningen ökat men kollar man mer noga är det PHEW som är en stor andel där. Det är ju många som väljer plug-in-hybrid för att slippa skatten, man kan köra en stor ny bil med förbränningsmotor och betala 360 kr skatt

Sen är det ju alltid en miljövinst att återanvända något, t.ex. köpa en begagnad bil, oavsett om den har elektrisk drivlina eller inte.

1 gillning

Har du även 26 grader inomhus?
Känns jättemärkligt tycker jag, inte ens på äldreboenden har jag varit med om 26 grader och i en bil så har man ju oftast lite mer kläder på sig.
Jag har exakt samma temp och körstil med elbil som dieselbilen personligen. Aldrig heller åkt i en bil med 26 grader tror inte jag varit i någon som haft över 22.

Gällande värdeminskningen så kring 2020 så förlorade ju inte elbilar något alls i värde utan steg nästan och nu är vi i en period då detta gäller för fossilbilar. Att planera framåt för att det ska vara samma tycker jag är vanskligt.

Som någon nämnde tidigare om något är det väl ett ypperligt läge att köpa en begagnad elbil nu när de fallit så mkt. Tyder ju på att du får en relativt ny bil till ett lågt pris. Inget som säger att den fortsatt kommer ha ett högt värdetapp.

Som anekdot om jag minns rätt från excelen min så har min v70 från 2016 kostat 55 kr/mil utan värdeminskning inräknat och min Ioniq från 2018 kostat 13 kr/mil.
Eller 1600kr/mån mot 5400kr/mån. Tror elbilen klår dieselbilen här även med värdeminskningen då jag betalade 180 000kr för elbilen så har jag svårt att se att den ska kunna tappa 3800kr/mån över min ägandeperiod samtidigt som v70 behåller sitt värde helt och hållet

Gällande diskussionen att elbilar utvecklas snabbt och fossilbilar inte gör det. Förutom drivlinan är de ju samma sak i båda bilarna. Och utvecklingen spelar ju väldigt liten roll om det är good enough. Förstår att en Nissan leaf från 2017 med 20 mils räckvidd och chademo laddare är omodernt. Men köper du tex en Ev6 från 2021 så tar du dig 30+ mil även i minus 20 på motorväg och laddar 20 mil till på typ 20 min. Jag tror detta är alldeles tillräckligt för 99% av bilköparna i Sverige så ser inte varför den skulle falla i värdet pga att det kommer en ny elbil som klarar 10 mil till eller för den delen 50 mil.

4 gillningar

Många bra poänger, även om jag fortfarande tror att en 3 år gammal japansk bensinbil är det bästa ekonomiska köpet idag. Varför tror du att rena elbilar tappar i försäljningssiffrorna i Europa och bensinbilar ökar? Räknar PHEW som bensinbil då det finns en förbränningsmotor i dem.

1 gillning

Kan du länka till någon sådan? För jag har bara läst totala motsatsen till detta.

1 gillning

Flesta räknar ju phev som elektriskt. Men jag vet inte förmodligen politiska beslut samt konjunkturen som gör att man inte köper så dyra bilar. Finns inte jätte många små elbilar och de gillar småbilar på kontinenten.
Man kan ju fråga samma varför de är så populära i Danmark och Norge?

Personligen räknar jag samma värdeminskning på el och fossilbilar. 15%/år. Ingen sanning men tror det är en bra uppskattning framåt

1 gillning

Elbilarnas tapp i försäljning handlar till stor del om minskade/borttagna subventioner vilket lett till ökade prisskillnader mellan elbilar och ICE/Hybrid-bilar. Jag gissar, utan att ha statistik på det, att den minskade försäljningen av elbilar syns betydligt tydligare på privatmarknaden än inom tjänstebilssegmentet. Ska man gissa så kommer detta att justeras eftersom tekniken i elbilar framöver kommer att bli billigare samtidigt som det inte skulle förvåna om subventionerna gör ett återinträde i större utsträckning än vad som är aktuellt här och nu, utan att riskera att kineserna tar över helt för det är ju i grunden där skon klämmer för EU.

Att förutspå framtida begagnatvärde oavsett drivlina är stört omöjligt eftersom regleringen ändras fram och tillbaka alldeles för ofta, nu senast med att EU ändrat sig gällande slutdatum för försäljning av ICE-bilar. En annan faktor som är värd att väga in är att pendeln just nu svängt mot att sträva mot lägre drivmedelspriser på bensin och diesel, denna pendel kommer högst sannolikt att börja svänga tillbaka nästa år åtminstone i Sverige om valprognoserna stämmer.

1 gillning

Att elbilar skapar mindre mängd slitage-partiklar och att brytandet av mineralerna inte är skadligt för miljön? Intressant, var har du läst det?

En ur högen men det här är vad jag förstår tämligen accepterat; “The current results indicate that non-exhaust particle emissions from the equivalent EVs are likely to be more than all particle emissions from ICE passenger cars, including exhaust particle emissions.” - Comparative analysis of non-exhaust airborne particles from electric and internal combustion engine vehicles, Liu et al 21.

Meta-analysis of life cycle assessments for Li-ion batteries production emissions - Clemente et al 23