Jag skulle gärna tänka mig skaffa elbil, men inte villig att lägga flera hundra tusen på en bil för att förflytta sig mellan punkt A å B… Har solceller för typ kunna ladda i stort sätt utan kostnad… Att nämna så har jag aldrig köpt en ny bil… Är inte villig å lägga dom summorna på en drivmedels driven ny bil heller… Har bil å mc intresse å lägga hundra tusental pengar på att bygga om å trimma är en helt annan sak.
Har beställt en el hoj för att använda hemma vid för höga nöjets skull…
Björn Gillberg, känd miljökämpe av den realistiska sorten, räknade på utsläppen när ”Greta” var i USA och åkte elbil.
Han räknade på ur total miljöpåverkan under 2 olika bilars livslängd.
Det visade sig att om ”Greta” åkt VW dieselbil hade de marginellt varit bättre för miljön beroende på hur elmixen ser ut i USA (mycket el produceras med fossila bränslen).
Elbil i Sverige som laddas med egenproducerad solpanelel är bra, inte lika bra då toppbelastningen gör att elbilen laddas från Karlshamnsverket (korrigerat namn på kraftverk).
Nöjd med min miljöbil, kör diesel 
Är väldigt nyfiken på varför du kallar Greta för ”Greta”?
Om vi ska prata i termer av system så är det fortfarande otroligt mycket bättre att vi frikopplar bilen/transportmedlet från energikällan (i detta fall olja). Då finns möjligheten att skapa ett långsiktigt hållbart system. Att en elbil laddas med el från ett kolkraftverk är förstås på kort sikt ett problem. Men på lång sikt är det just omställning till bland annat elbilar som möjliggör en större omställning till hållbar energiproduktion. Så länge bilen är knuten till fossila bränslen får vi aldrig en hållbar omställning.
Generellt om den här tråden: Det är alltid lika delar frustrerande som underhållande att läsa argumenten mot ny teknik när de bortser från att just teknisk utveckling är exponentiell i sin karaktär. För att inte tala om den kommersiella kraften bakom en trend när en marknad väl ställer om. Priset på elbilar är redan på väg ned och tiden då det tog längre än 10 minuter att ladda en elbil är snart ett minne blott. Jämförelse med smartphones som någon gör ovan är träffsäker.
Gällande frågan om det är bättre att behålla sin gamla bil så verkar svaret ha ändrats från ”Ja” till ”Det beror på”. DN har en relativt ny och genomarbetad artikel på området: Köpa ny elbil eller köra vidare? - DN.SE
Precis. Alltså köper man inte en enbil nu, man väntar och kör med det man redan har. I mitt fall en snål diesel.
Har gått i samma tankar!
Mina tankar har gått ungefär såhär:
Elbil
+Billigare drivmedel
+Möjligtvis någon typ av "status/“Feel good”
+Lite underhåll(Maskinellt)
-Dyr att köpa in(Låser upp mycket kapital)
-Pris-tapp vid köp av ny
-Lång leveranstid
-Infrastrukturen finns inte riktigt där om man ska ut och köra längre sträckor
-Bonusen från miljöpartiet tar slut snabbt
-Dyra elpriser och osäkert läge framöver ca 8 år(Till kärnkraft)
Äldre Fossil-bil
+Mindre värdetapp vid köp av äldre modell
+Mindre kapital som låses vid köp(Köper den i cash utan lån)
+Mindre månadskostnad
+Forskning har visat att än äldre “fossil-bil” har mindre miljöpåverkat i bilens totala livslängd än en el-bil
+Behöver ej planera längre resor med drivmedel
+Höger-regering kommer möjligen sänka drivmedelpris något
+Möjligt att köpa begagnade delar om något går sönder
+Behöver ej låna pengar med dyr ränta
-Potentiellt maskinella reparationer
Min personliga slutsats är att pengarna jobbar bättre på börsen och jag valde att köpa en äldre Saab(Volvo funkar också
)
Lycka till!
Vi har olika förutsättningar och preferenser som påverkar vilken typ av bil som är bäst lämpad.
Själv kör jag en gammal snåldiesel. Inte för att jag ogillar elbilar. Tvärtom. Men jag bor i lägenhet och kör långa sträckor i obygden. Nästan ingen stadskörning. Dessutom vill jag binda så lite kapital som möjligt i bilen. Gillar billiga bilar då jag kör på usla vägar och lastar såväl röjsågar som blöta jämthundar i bilen.
Förhoppningsvis är elbilar billigare och bättre när min rasar. Och att elpriset då gör det lönsamt att köra på el.
Tack - det var precis något sådant jag efterfrågade!
Två tungviktare som inte ser förbränningsmotorn som död.
Du kan säkert förhandla in fast pris i ditt aställningskontrakt?
Jag skulle vilja se dagens elbilsevangelister behålla sina bilar i 20-30.000 mil.
Tack, men dessa undersöker produktion av el- respektive fossilbil och utsläppen under livstiden. Min undring var om det är bättre att fortsätta köra sin fossilbil som redan finns, eller köpa ny elbil som behöver tillverkas (och efter hur många mil planeten så att säga går plus).
Som sagt, vi har redan en elbil så är helt med på att ersätta fossilbilar med elbilar, bara nyfiken på om det är bättre att fortsätta köra fossilbilar som redan producerats.
Du får fundera på hela kedjan. Att du byter eller inte byter bil är inte en isolerad händelse.
Du påverkar andra genom att eventuellt göra en bil tillgänglig på andrahandsmarknaden. Den som köper den i sin tur lägger ut sin bil till försäljning. Sist i ledet är det någon som har en skrotfärdig bil som kanske skrotas där delarna säljs till andra bilar.
Hur skulle det se ut ifall du inte köper en ny elbil?
Vad som är mest miljövänligt kan man diskutera efter man vet vad som händer i hela kedjan 
Känner du många som behövt byta sina batterier?
Ja min bror!
Tror du begagnadköpare slipper undan?
Batterier håller inte för evigt och är en enorm kostnad.
Se bara på de Teslor där domkraften placerats på fel ställe.
Pris mellan 385000 och skrotning.
Bottenplattan i komposit med inbakade batterier:flushed:
.
För de som byter sin miljonbil var 3e år så kanske de slipper dessa problem. Någon annan får dem dock senare helt garanterat.
De räknar lite på det i den första artikeln jag länkade.
“In two years, the EV will have caught up to the used car in terms of ecological footprint. After that, as with new gas cars, an EV surpasses it in efficiency for its entire life cycle.”
Sådana här analyser varierar ju kraftigt beroende på vilka variabler man stoppar in såklart. Huruvida det är mest klimatsmart att behålla en redan tillverkad fossilbil eller köpa en ny elbil hänger väl mest på hur mycket du kör. Kör du väldigt lite blir själva tillverkningen av elbilen en stor faktor. Men kör du “normalt” mycket så verkar det vara rätt tydligt att du bör byta till en elbil om du vill vara klimatvänlig.
T.ex. en havererad motor eller växellåda i en icke elbil är väl inte heller helt gratis? Jag har råkat ut för båda. Motorn behövde inte bytas ut, men det gick på 40 000kr att fixa.
Växellådan byttes ut, mot en väl begagnad från skroten, så kom undan lindrigt med endast 50 000kr.
Okej.
Du känner alltså en. Jag känner igen.
Däremot känner jag en som behövt byta en förbränningsmotor och en som behövt byta växellåda.
Jag är nyfiken. Vad är det för bil han har fått byta batteri på, och hur långt hade den gått och hur gammal bil är det?
Det var en volvo D6 2013. Om det är viktigt.
Det finns naturligtvis fler bilar av olika märken som det börjar komma dessa saker på…
Idag är det inte heller så många procent av Bilparken som är elbil.
Problemen kommer öka naturligtvis med äldre och fler bilar.
Ingen har påstått att gamla bilar är gratis att laga motor/drivlina på.
En elmotor vet jag inte vad de kostar att byta men det sker ju också. Dessutom har ju vissa 2 st.
Visst är 50" mycket pengar, men ett litet hybridbatteri för 185" svider rejält.
Vad ett batteripack till en ren elbil kostar vet jag inte men det lär folk få reda på.
Om det ens går att byta?