Hej! Jag och sambon har tittat på att köpa en begagnad bil och hamnade i ett djupt kaninhål (känner någon igen sig?) i ett par månader nu.
Efter att ha tittat på rätt så många olika annonser rann bägaren över när jag till slut inte orkade kopiera och klistra in information från annonser till vår Excel.
Jag utvecklade istället en Chrome-plugin som direkt visar totalkostnaden för en bil direkt på annonser hos Wayke, Carla och Blocket.
Pluginen hämtar automatiskt information från en annons samtidigt som man kan ändra på värden som exempelvis vilket sorts lån man vill ta, kontantinsats, kostnad för drivmedel, däck, parkering, fordonsskatt och så vidare.
Detta är ett hobbyprojekt, men jag söker nu efter några som skulle vara intresserade av att testa den. Pluginen är helt gratis att prova i utbyte mot feedback.
Anses inte detta vara passande för forumet får admin gärna ta bort det givetvis.
Helt ärligt har jag sökt runt på Internet, läst bloggar, branschpress och forum. Landade på ett sorts snitt. Det kan ju vara relativt olika beroende på bil, så funderar att lägga till möjligheten för användare att ändra % för värdeminskningen.
Det var ju jäkla bra input, har inte alls funderat på det. Kan eventuellt lägga till framöver. Det jag funderar på om är det kan bli förvirrande för “vanliga” köpare som inte är supernördiga i ekonomi.
Hur ser algoritmen ut nu när diesel- och bensinbilar behåller eller ökar i värde medan elbilar tappar stora delar av sitt värde på kort tid?
Staten betalar också 30% av räntan på billån, är det med?
Billån på 3-5 år gamla diesel- och bensinbilar är ju otroligt attraktivt med nuvarande politik, om man är intresserad av restvärde, ifall man planerar att äga några år och sen byta.
Priset på diesel och bensin är också på lägstanivå, medan kostnader för el ökar.
Samtidigt som att köpa begagnat är otroligt mycket mer miljövänligt än att köpa en ny bil.
Vill själv ha elbil men får inte ihop kalkylen för att ta det steget just nu.
Min tolkning om diesel och bensin är rekordbilligt nu kanske man inte ska betta att det blir ännu billigare. Samtidigt som om du kan ladda hemma är det mkt billigare redan nu med el.
Med Svensk energimix så är elbilen mer miljövänlig än fossilbilen efter ca 3000 mil
Min poäng är väl att en begagnad fossilbil är otroligt mycket mer miljövänligt än en ny elbil.
Sen verkar EU backa på elbils-kraven de tidigare haft, vilket säkerligen kommer gynna fossilbilarnas värde. Jag ser en mycket bättre kalkyl framöver för 3-5 år gamla fossilbilar, både miljömässigt och ekonomiskt.