Exakt därför jag leasar jag min elbil. Dock tror jag andrahandsvärdet efter tre år är ganska bra, men vågar inte chansa. (Vill följa med i utvecklingen i mitt bilägande utan risk)
Skulle inte vilja äga en nyare bil heller oavsett vad.
”Reperationer”, service osv är ju hutlöst dyrt. Idag reparerar man inte utan byter komponenter vilket är kostsamt.
En bil där garantierna gått ut är ju ingen höjdare.
Köper mej hellre fri från den huvudvärken, för mej är det värt ganska mycket rent pengamässigt.
Men om alla ska leasa bil och byta till nytt var tredje år så känns det som att vi kommer in i ett slit och släng-beteende som inte är särskilt miljövänligt.
Det har du en poäng med. Dock är det inte alla som har råd/möjlighet att leasa nya bilar, så begagnatmarknaden kommer aldrig att försvinna.
Många tänker ju inte alls som jag och VILL ha en bil med några år på nacken.
Sedan kommer nog dom äldsta bilarna att fasas ut i snabbare takt dom kommande åren. (Dock ren gissning)
Dessa bilar är ju inte heller direkt miljömässiga.
Jag tror heller inte att många äger gamla bilar för miljöns skull, utan snarare byter till nya för miljöns skull.
Kan jag fortsätta leasa min bil efter tre år så skulle jag kunna tänka mej att fortsätta.
Vissa bilmärken har ju leasing med kort uppsägningstid, vilket är framtiden skulle jag tro.
Bästa miljövalet är att hålla liv i den bil man har är min åsikt.
Det har du rätt i, att vårda sin bil och ta hand om den gör ju att den kommer vara på marknaden i 20-30år förmodligen.
Dock oavsett drivmedel och årtal för när man köper den.
Det har du rätt i. Alla borde köra minst tre år gamla bilar. ![]()
Jag tog nyss beslutet att behålla min Volvo XC60 D4 AWD från 2015 som gått 20000 mil drygt. Bytte alla oljor, bromskivor och belägg, kamrem bytt, lämnade den på polering, nya däck, den känns som ny och går riktigt skönt. Drar 0,65-0,75. I princip alla tänkbara reparationer är en piss i Nilen jämför med vad det kostar att byta bil.
Provkörde en Toyota Rav4 för ett tag sedan. Rätt dyr som laddhybrid. Kändes som att byta ner sig ordentligt rent komfortmässigt. Bullrig, låter som dörrarna inte är riktigt stängda. Nej, det blev inget. Jag kan köpa ganska mycket diesel för pengarna istället trots högt pris. Den får rullar 20000 till.
Nej, så länge kommer jag inte ha den. Jag kommer byta tidigare av irrationella skäl.
Bästa är väl att skrota sin dieselbil och köpa en ny eller begagnad elbil? (Kanske inte så ekonomiskt dock.)
varför skulle det självklart vara bättre att skrota en fungerande lösning?
För att då skulle det vara en mindre bil på vägen som spyr ut avgaser, och över en viss tid så väger det upp kostnaden att producera en ny bil.
Har du räknat på hur många mil du måste köra med din nya batteribil, och var du måste sourca din el, innan den logiken stämmer?
Att det blir mindre lokala utsläpp är ju givet.
//elbilsförare själv.
Jag tycker dessutom att politikerna är fel ute när dom vill förbjuda bilar med förbränningsmotor, det är dom fossila drivmedlen som ska förbjudas. Tex så kommer man snart i större skala göra diesel av skogsavfall (grenar, bark, sågspån mm). Det håller också på att utvecklas metoder att med solenergi göra vätgas och på något sätt använda kol från koldioxid i luften för att göra diesel. Typ burkad solenergi.
Nej, har bara sett andra beräkningar.
Sedan sa jag inte att det var en självklarhet, utan det var en fråga som man själv borde fundera på innan man bestämmer vad som är bäst.
För miljön är det är bättre att inte byta bil utan hålla liv i den gamla, behålla köket som det är, laga mat från grunden, nöja sig med sin partner och inte skilja sig och skaffa nya bonusfamiljer. Helt enkelt nöja sig.
Vi kan väl prata bilar med fokus på den ekonomiska biten och mindre miljö.
(Ja, jag vet, jag skrev tidigare att jag inte vill köpa kinesiskt)
Att behålla sitt kylskåp med freon är bland det sämsta man kunde göra för miljön, så det är inte så enkelt.
Gör inte detta till en Greta-tråd. Det handlar om pengar.
Inte mig emot. Att nöja sig med det man har gör att man sparar pengar.
Du måste fokusera på “total kostnad” inte inköpspris. En dyr bil i inköp kan vara billigare att äga än den med ett lågt pris. (Värdeminskning, skatt, service, bränsle osv)
Skillnaden är att kök, kläder, cyklar, möbler osv INTE genererar några utsläpp när de används =bättre nöta på eftersom utsläppen i princip enbart uppstod vi tillverkning.
En vanlig bensin/dieselbil skapar ju hela tiden NYA utsläpp så det är en helt annan sak hur man ska tänka där.