Kommer köpa bensinare - får inte ihop kalkylen till elbil

Intressant statistik från KVD ang försäljning av beg bilar:

https://www.di.se/live/ras-i-forsaljningen-av-begagnade-bilar/

Kanske äntligen kommer bättre deals på begagnat?

Är förvånad att många verkar tro att man måste “köra in” hela det högre inköpspriset. Det gäller ju bara om man har bilen dess hela livslängd. När du annars säljer den har den med hög sannolikhet kvar en del av prisskillnaden.

Är också förvånad över att så många tycker det är så osäkert med elbil för att utvecklingen går så snabbt osv, samtidigt som man inte tycker det känns det minsta riskabelt med en diesel.

13 gillningar

Drar den verkligen 0.5 vid vanlig körning eller är det tillverkarens uppgifter? Vad händer med kalkylen på 0.75 liter milen?

Den drar 0.52 efter tre år. Den jag köper drar nog mindre

Va?!

Har du ens läst vad du själv skrivit i trådstart och rubriken?

Tråden handlar alldeles uppenbart om kalkylen elbil vs bensinbil.

Vakna… :thinking:

Bra poäng.
Vintertid är det nog svårt att hålla 0,5 l/mil

Håller med TS. Behövde andrabil. Billigaste elalternativet leasa renault zoe för 3500/mån

Köpte istället skoda fabia combi bensin 130 000 2019 3600 mil.

Zoen mindre och sämre för vardaglig användning.
3500/ månad x 36 månad = ca totalpriset för skodan. Mao kan kalkylen hantera att skodan är värd 0 kr om tre år, vilket inte är troligt.

Service och haverier på bensinaren då? Tror det kommer vara hanterligt på en så ny bil.

Tldr: en bil för 130 är billigare än en för 450

1 gillning

Man kan också jämföra :green_apple: med :green_apple:.

Dvs köp av billig begagnad bensinbil med billig begagnad elbil :wink:

5 gillningar

Jämförelsen haltar på flera punkter. Som @Skogstomten skriver så jämför du en ny bil med en tre år gammal. Sedan skiljer det dessutom minst 50 000 kr i bränslekostnad mellan bensin och el (hemmaladdning) över tre år och 1500 mil/år. Utöver det tillkommer högre kostnader på Skodan för skatt, helförsäkring, service och reparationer. Slutligen har du värdeminskningen som är väldigt svår att räkna på i dagens läge.

Samtidigt tycker jag att 3500kr/mån för en zoe inte alls känns prisvärt. Då hade jag hellre köpt en beg för ca 200 000 kr (med friköpt batteri!).

Bloggrannen Cornucopia? hade ett intressant inlägg om nybilsförsäljningen i höstas lite på temat: https://cornucopia.se/2021/10/nej-det-nyregistreras-fortfarande-fler/

Hans narrativ är intressant: nybilsförsäljningen av bensinbilar har legat mer eller mindre konstant de senaste 10 åren. De senaste årens elbilsboom har skett på bekostnad av snåla dieselbilar (som i sin tur parasiterade på försäljning av etanolbilar en gång i tiden?) . Bilar som då främst säljs som tjänstebilar. (Eller leasas?)

Vad man kan se ovan är att det framför allt är de dyra snåla dieselbilarna som konkurrerats ut av de dyra snåla elhybriderna och laddhybriderna, samt elbilar. Som vanligt är en stor del av dessa snålaste bilar dyrare tjänstebilar , medan de billigare bensinbilarna ligger kvar på ungefär samma andel nyregistreringar som för tio år sedan.

Men när svensken själv ska betala blir det alltså oftast en helt vanlig bensinbil av gissningsvis samma skäl som TS anför i sitt ursprungsinlägg.

Att de rena bensinbilarna står sig så bra trots ny teknik beror på att rena bensinbilar är billiga och antagligen de enda som vanligt folk har råd med.

1 gillning

Precis vad jag tänker… Ska man vänta på att utvecklingen stannar av så får man nog köra fossil bil så länge det går och sedan ta cykeln.
Bara se med datorer och mobiler…
Hade nog suttit med penna och papper ännu om jag skulle vänta på den optimala datorn :face_with_hand_over_mouth:
Lite som börsen… Svårt att veta när jag ska hoppa in :+1:

6 gillningar

Sedan ska man inte underskatta vanans makt. Folk har antingen inte möjlighet att ladda hemma eller tycker det är bökigt att ladda på publika ställen, främst äldre vill inte lära sig nytt heller och håller kvar vid gamla föreställningar om räckvidd etc.

Så antingen behöver laddmöjligheter för folk som bor centralt byggas ut rejält, eller så måste laddningen gå ungefär lika snabbt som att tanka en normal diesel-/bensinbil.

2 gillningar

Grejen är ju zoen är en ”billig” elbil

Skatten är 1000kr sista malusåret, sedan 360
Reparationer år 3-6 skattar jag till noll kronor (detta är leasingbolagens största bluff)
Service fine, kanske 10 000 totalt på mekonomen
Försäkring ingår ej i leasing

Så besparing 50 000 bränsle, 1000 kr skatt 0 kr försäkring. Mot det större mer praktisk bil. Fortfarande bättre med en bensinare för 130 än en elis för 450.

Värdeminsknigen är svår att räkna på men inte SÅ svår. Bilen kommer vara värd klart mer än 0kr om 3 år.

Lägger du 130 på beg elbil får du en zoe 22kwh med batterhyra, ytterligare tre år på nacken och dubbla milen. Inte så lockande tycker jag

För 450 ksek får du ju en lätt begagnad Kia eNiro, VW ID3, Cupra Born, etc. Det blir ju fullständigt skevt att jämföra dessa med en Skoda Fabia.

Mer intressant att jämföra 130 ksek för Fabian med 200 Ksek för lika gammal Zoe med 40 kwh och friköpt batteri, och sedan jämföra TCO för dessa. Jag skulle inte bli förvånad om Zoen får lägre TCO över 3år och 4500 mil.

Jämförelsen för min det säger att det är ungefär lika stora lika praktiska bilar.

En sådan zoe kostar ca 215. Skulle bli väldigt förvånad om värdeminskningen är så mycket på skoda och så lite på zoen att zoen vinner

+1 på detta

Köpte en ny ID3 i december 2020 som rullat snart 2000 mil.
Gav 465 000:- då -60 000:- i bonus = 405 000:-
Har bytt in den nu i maj och väntar på en ny Kia niro ev som släpps i höst.
Handlaren bjöd 410 000:- för min bil eftersom efterfrågan är stor på begagnade.
Sen har min arbetsgivare byggt ut med gratis laddplatser för anställda.

Har inte gjort en så bra bilaffär sedan jag tog körkort :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Grattis! Varför byter du?

Kia har 7 års garanti och en annan drivlina som är mer energi effektiv på vintern.
Sen kan man montera drag också.

Det här är jag orolig för också. Tekniken har inte mognat. Vad innebär det för värdet?