Kommer köpa bensinare - får inte ihop kalkylen till elbil

Aha 7 års garanti, skönt att slippa alla dyra reparationer första sju åren, förutsatt att du servar på orginalverkstad som kostar multum…

Nä nu ska jag sluta bråka.

Bilkalkyler är roligt (tycker alla män). Jag tror det beror på att det finns många parametrar som är lätta att överblicka men också väldigt subjektivt vad som är viktigast. Det gör att alla kan göra sin egen analys och sedan vara SVINNÖJD samtidigt som man kan känna sig lite smartare än alla andra.
Ovanstående gäller förstås min servettskiss ovan också

2 gillningar

Om du håller ett öga på utbudet en kortare tid får du utan problem ett fräscht ex för ca 200 000 kr efter lite förhandling. Dra sedan av bränslebesparingen på 50 000 kr så är du redan nere på ca 150 000 kr. Då behöver du bara spara ytterligare 20 000 kr på Zoen jmf med Fabian på värdeminskning och övriga kostnader så är TCO kalkylen hemma. Inte alls otroligt. Detta är en rätt stor skillnad mot din 130 000 vs 450 000 jämförelse…

Jag ser 2 möjligheter, antingen är det så ont om elbilar att du kan sälja dom begagnat för mer än du köpte dom. Eller så lyckas produktionen öka ungefär med takten och förbränningsmotorer blir värderade till strax över skrotvärde.

Jämförelsen tar sikte på att vad gäller användning är det två likvärdiga bilar. Priset står renault för inte jag, en zoe kostar defacto 450-470 ny.
Att hävda att det egentligen finns billigare bilar än vad som går att påvisa för stunden kortsluter resonemanget en smula, men det är ju inte omöjligt att du har rätt.

Kan vara värt att tänka på hur stort bet man kan tänka sig att ta på en komplex marknad (brist på konfliktmineraler, politiska subventioner/straff, politisk utbyggnad av laddstolpar). Jag har hellre 130 i den rouletten än 450.

Där jag bor är skepsisen mot elbilar stor. Kallt och långa avstånd. Ont om stolpar. Finns def ett case för att på 3 år vill många ha fossilare med lagom många mil, som har ett grundpris på 200 och därmed är mycket billigare, malusen är lyft, än att stå i kö med alla id3:or på långresan

1 gillning

Jag är ledsen, men du siktar helt fel i din jämförelse. De är inte likvärdiga, den ena är splitterny och den andra är tre år gammal. Om du siktar om och siktar rätt så jämför du två st tre år gamla bilar (och därmed likvärdiga) mot varandra, dvs använder ungefär de priser jag gett dig.

Dessutom kostar en splitterny Zoe just nu från 353 990 kr efter klimatbonus enligt Renaults hemsida så även där siktar du ca 100 000 kr fel. Det är viktigt att vi håller oss till fakta när vi pratar, annars blir ju forumet oanvändbart.

3 gillningar

Fair: ny fabia 225 000 ny zoe 450 000 (om du leasar får du ju inte del av miljöbonusen, den tar firman)

Tror det många tänker fel är malus för ice-bilar är väldigt lite om de inte är stora tunga och diesel

Om det nu är leasing du jämför borde det inte vara månadskostnaden på Fabian mot månadskostnad på Zoe? 3295kr mot 3490kr? Om köp så blir ju miljöbonusen aktuell.

Om du leasar bilen är ju priset 450 000 kr fullständigt irrelevant. Då är ju endast månadskostnaden intressant. Det är ju bara om du köper bilen som 450 000 har någon som helst betydelse, och då är ju priset som bekant inte 450 000 utan 353 990 kr. Jag håller helt med dig att 3 500 kr/mån för Zoen inte är särskilt prisvärt, men det är ju inte 3 300 kr/mån för en Fabia heller. Det gäller att jämföra äpplen med äpplen till att börja med, och att inte stirra sig blind på inköpspriset utan alltid basera sitt beslut på en ordentlig TCO-kalkyl, och där är en tre år gammal Zoe definitivt konkurrenskraftig jämfört med en tre år gammal Fabia.

Nja, det är ju i och för sig subjektivt vad som är lite och mycket, men tex en helt ny Skoda Fabia släpper ut från 127 g CO2/km vilket ger en årsskatt på 5974 kr/år de tre första åren. Jag tycker det är rätt mycket pengar jämfört med 360 kr/år för Zoe.

Min zoe kostade 240 000 sek för 14 månader sedan (största batteriet) hur får du det till en sådan hutlös summa.

Ah hade missat malus 2.0 - på den från -19 är det en tusenlapp

Medger att orginalkalkylen är lite slängig! Tycker dock fortfarande att det är magstarkt att betta 3-4 000k på att andrahandsvärdet av den minsta tristaste elbilen skall vara strålande framöver

Sen får man ju dra av bonusen absolut, OM man KÖPER, vilket är tveksamt

Herre min skapare…

Är det där med alla tillägg eller något sådant? Min är “barskrapt”

Ja det är med lite fluff och ingen ”kampanj”
Tror många har svårt att välja bort ALLT. Varningsflagga för andrahandsvärdet också om du har minus allt när den ska flippas (tror jag). Leasing annat case

Jag hade aldrig ens betalat 353 900 kr för en Zoe, än mindre 450 000 kr. Det är ju helt orimligt dyrt för en så liten och enkel bil! :exploding_head:

Jag känner många som inte skulle köra runt i en Zoe ens mot betalning. :laughing:

3 gillningar

Fabia däremot!

Jaja, det är en riktig hållkäftenbil. :joy:

1 gillning

Det är inte den sexigaste bilen, det får jag medge. men driften är 2-3,5 sek milen. Så det får duga tills man har råd med något sexigare.

1 gillning

Missförstå mig inte, de kvinnor man VILL träffa har lärt sig se skillnaden på sexig man och sexig bil… :grin:

3 gillningar

Fick mig att tänka på denna:

Lite off topic kanske…

6 gillningar