Köpråd/erfarenheter av Tesla

Nej, jag tycker att en ny bil har vagnskadegaranti.
Men om du envisas med att påpeka att något är dyrt (vilket det verkligen är) så vore det väl smakfullt att ställa det i relation till något. Att bara krasst kraxa om hur dyrt det är att äga eller försäkra en Tesla är ju iofs sant, men rätt meningslöst eftersom det är sant för i princip alla bilar i samma prisklass, särskilt om vi pratar om motorstarka varianter.

För övrigt skulle en 3 år gammal Tesla Model 3 LR kosta ca 750-800/mån helförsäkring / 1500 mil på mig, man 40+ i villa på medelstor ort. Dyrt men inte galet dyrt som vissa verkar hitta.

1 gillning

Det kostar 1500kr/mån att halvförsäkra en BMW M2 vilket är den billigaste BMW:n på blocket med 450+ hästkrafter. Den kostar dock 725 tusen. Jag är under 30.

Tycker dock att jämförelsen haltar lite, har man en BMW M2 kör man skiten ur den för att det är kul och för att den är svinball.

Tror inte att alla med elbil kör på det sättet.

1 gillning

De på blocket är inte sålda, det är därför de syns där. De blir inte sålda för att säljaren önskar sig ett fantasipris.

Klart att jämförelsen haltar. De flesta som kör en medeldyr elbil idag kommer nog från en vanlig tjänstepulka som Passat el V90. Och om man bara tittar på kostnader för helförsäkring så är klart Teslan svindyr. Man kan ju annars tänka sig att en jämförelse mellan likartade bilar i samma prisklass, storlek, motorstyrka etc vore vettigare. Jag gjorde det högre upp i tråden men det togs inte väl emot. :joy:

Men du menar att kostnaden att äga bilen efter 3 år inte är relevant, då vagnskadan ej längre ingår? Det enda relevanta är att det blir svindyrt, eller borde Tesla ägare vara tysta och acceptera?

Du jämför bananer med äpplen, jämföra 2 helt olika modeller med olika drivmedel och skapar en egen påhittad osanning som du vill göra till en sanning.

Hur ska du ha det?

Tror du på fakta eller inte?

Man behöver ju inte köpa en Tesla? :crazy_face:

1 gillning

Som du ser högre upp i det inlägget som du borde läsa ordentligt är även helförsäkring dyrt men inte i närheten av vad du lyckats gräva fram.

Ja, det är dyrt att köpa och äga en dyr bil med många hästar. Inget nytt under solen.

Det är ju du som jämför? Eller vad vill du i alla dina inlägg om hur sämst och dyra elbilar är?

När man kan köra dieselbil med 1000km räckvidd på en tank året runt idag och om 10 år, dessutom köra helförsäkrat för 300kr/månaden samt mycket bra andrahandsvärde.

Ett fel inträffade: Inlägg är för kort :kissing_heart:

…och så likvärdig upplevelsen är dessutom.

1 gillning

Det där är en toppenbil. Tillverkas inte så bra grejer längre.

1 gillning

Har man gott om pengar så är ju Tesla häftiga. De är väl nästan de enda som duger till långfärd.
Kvaliteten har ju varit katastrofal speciellt på Modell S.
Allt har blivit mycket bättre nu. Modell 3 och Y skall vara bra. Köp helst 2021 eller nyare, om du har råd.

Varför då?
Det finns mängder av bilar med räckvidder i nivå med Teslas. Och laddnätverken funkar bra.
Skulle tvärtom säga att en hel del konkurrenter gör samma sak och erbjuder vissa fördelar (komfort t ex)

2 gillningar

Det är möjligt du har rätt.
Att de kommit ikapp nu.

Vi åkte till elbilsmässan i Göteborg för många år sedan från Linköping med en Leaf. Vilket skämt!

Kom till denna tråden nu. Vill påminna om att hålla god ton i tråden. Jag vill gärna att man känner att forumet är ett bidrag i ens liv, inte något ställe som gör en upprörd eller att man tappar energi på.

6 gillningar

Hur många mil är din kalkyl baserad på ens?
Har själv en v40 och ligger kanske 1500 kr under din kostnad med allt på ca 1300-1500 mil.
En ny? Tesla för 5800 /mån ? Låter lite i underkant men det är många faktorer som påverkar

Man får dessutom tacka regeringen för avskaffad klimatbonus och minskad reduktionsplikt.
Lägg till kraftig reducerad köpkraft så ser vi konsekvensen/risken.

Fler letar begagnat – fossildrivna bilar ökar i pris.

Detta är självklart inte bra för klimatet, men om man får välja mellan gröt eller entrecôte till middag så blir valet inte så svårt.

Jag ligger runt 1800-2000 mil. Har även tagit höjd för ökade drivmedelspriser. Så verkligheten är väl kanske några kronor billigare idag jämfört mot min kalkyl.

Jag går och funderar på en ny Tesla Juniper. Vill helst ha en all-wheel drive, pris: 650000:- Tänker köpa den privat isåfall. Och jag tänker på 2 alternativ , antingen köpa den kontant, lägga in typ 250000:- och låna resten på bolånet, ca 700:- i månad i kostnad efter skattereduktion. Eller privat avbetalning hos Tesla. Kontantinsats 250000:-, 2000 mil per år och villkor 60 månader. Kostnad: 3500:- Hur skulle ni resonera? Tänker behålla den länge som ni ser, men är osäker på upplägget. Tack på förhand!