Det tror jag med, särskilt värdeminskningen. Men det beror ju inte så mycket på drivlinan som det faktum att Teslan är mycket dyrare från början. Den kan tappa en Golf i värde…
Om vi räknar på att du kör 1200 mil/år så ligger bensinkostnaden på något under 15000kr/år. Dvs det finns inte mycket att spara på att köra Tesla. Dyr försäkring och högre däckslitage gör kalkylen ännu sämre för Teslan. Service och reparationer är svårare att sia om.
Värdeminskningen är också svår att sia om, men en dyrare bil kommer med stor sannolikhet falla mer i kronor räknat än en billigare.
Tror det handlar om vilken bil du egentligen vill ha. Pengar är inte allt.
Jag tror att ni överskattar framtidens bilmodeller när ni påstår att en model 3 2019 kommer vara värd skit och ingenting jämfört med nya färska elbilsmodeller om si sådär fem år. Sett till hur en sådan presterar laddmässigt idag så är det en kompetent elbil som det fungerar bra att åka långresor med redan idag utan större problem. Visst man behöver ladda men om man är lite elbilsfrälst så har man inget emot att stanna en 20min för att ladda på resor runt 50 mil. Den bilen tog sig också igenom Björn Nylands 1000km test på omkring 10h, vilket slår många av dagens nysläppta bilar.
Priserna är ju väldigt osäkra nu och många bilar är nog för dyra på blocket tex. Om du vill veta vad de borde gå för skulle jag bevaka auktionerna på Kvdbil och se vad de går för där.
biluppgifter.se och car.info brukar jag kika på för att få uppfattning om bilars värde, kollar man en bil på blocket och knappar in regnummer på biluppgifter så skiljer det sig en hel del i pris ![]()