Ingen aning, det får manb nog kika med DNB och Santander. Men normalt så behöver det ju synkas mot nått och de flesta kör med stibor 90 eller likande index. Men för fulla vilkor så får man nog kontakta finansiärerna.
Och det är mer jobb än min nyfikenhet orkar med
Men man måste ge det till Tesla att de hittat ett sätt att prisdumpa sitt lager utan att det syns mot den stora massan. Genom att jobba med större kick-back till finansbolagen så kan de dumpa räntan och samtidigt hålla uppe listpriserna.
Beror på vad man menar med kraschar. Den största kostnaden är ju inte räntan utan värdeminskningen. Men det lär ju knappast vara positivt för de som försöker sälja en 1-2 år gammal modell som omfattas av kampanjräntan. Den gäller ju dock bara en begränsad tid, sista juni står det ovan, så det kanske inte är tillräckligt länge för att röra om i grytan ordentligt.
Men sammantaget med att det ryktas om en facelift snart så lär värdeminskningen vara den stora osäkerheten i sammanhanget.
Jag tror att det är en bra bil till ett bra pris, särskilt med kampanjräntan. Det är dock några punkter jag har funderingar kring:
Hur rörlig är den rörliga räntan? Vilken styrränta följer den?
Villkoret är att bilen måste levereras innan slutet av juni, hur vet man att så sker?
Tesla är relativt nya, speciellt de billigare modellerna 3 och Y. Hur kommer de hålla på sikt, speciellt i vinterväder. Ex hur funkar det att reparera en skada när hela basen är pressad i ett stycke? De byter också komponenter regelbundet utifrån tillgång, hur påverkar det möjligheten till reparation?
Försäkringskostnaden, vilket hänger ihop med ovan.
Strejken. Hur påverkar den Tesla i Sverige på sikt?
Jag tolkar det som att köparen får räntan om den bokar bilen och initierar finansieringen innan sista juni, annars går man som köpare miste om den sänkta räntan (som normalt brukar ligga runt 3% på Tesla Model Y och 5-6% på Tesla Model 3).
Hur blir jag påverkad om jag säljer bilen efter 1-2 år och värdeminskningen är mer påtaglig p.g.a. facelift och hur påverkad blir jag om jag säljer om 5-6 år?
Tanken bakom bilbytet är alltså att jag vill gå över till el (för att klimatklappa mig själv på axeln), för att det verkar ekonomiskt försvarbart och för att jag vill kunna ha bilen i upp till men även gärna längre än 10 år. Alltså skulle ett byte om 1-2 år inte vara aktuellt för mig.
Säljer du bilen om 1-2 år och du inte får 50’ mindre än du räknade med blir det ju just den påverkan du får, eller menar du något annat?
Men svårt att gissa andrahandsvärde på så lång tid som 10 år här. Men då är nog bilen ändå värd ganska lite relativt nypriset så eventuell +/- mot ett rimligt antagande blir inte så stort i kronor.
Det ska jag höra med säljaren. Tveksamt att han har ordentligt svar på det.
Säljaren sa att bilen med största sannolikhet kan levereras inom en vecka med min konfiguration (core) och att jag annars kan häva köpet och få tillbaka depositionen fram till sista dagen innan bilen ska hämtas, om jag förstod honom rätt.
Batterigaranti i 8 år (och/eller specifikt miltal som jag sannolikt inte uppnår med min årliga körsträcka). Säljaren nämnde även att märkesgarantin ersätter och t.ex. lagat på plats vid hans bostad för “vanliga” skador på hans Model 3 MY2021.
En kollega till mig hamnade nyligen längre bak i en seriekrock med sin Model Y MY2023 och försäkringsbolaget valde att ersätta honom med en ny bil, vilket för mig låter som extremt slöseri men samtidigt vet jag inte hur pass omfattande skadan var på insidan, samt hur t.ex. batteriintegriteten påverkats.
Just försäkringskostnaden är något som gör att jag tvekar eftersom den är dubbelt så dyr som en annan märkesförsäkring för samma typ av bil hos t.ex. Volvia. Samtidigt förväntar jag mig att Trygg-Hansa isåfall ska erbjuda ett satans bra skydd för bilen.
Jag kan inte svara på varför men jag känner mig inte alls oroad över strejken och jag har inte tagit ställning i den.
Det är precis det jag menar. Om marknadsvärdet är lägre än den uppskattade värdeminskningen så förstår jag att jag förlorar mer pengar än vad som är tänkt men jag undrar om det påverkar lånekostnaden på något sätt när jag isåfall skulle lösa lånet.
Ja, jag tror att de flesta bilarna i den kvalitetsklassen tappar värde markant på 10 år, med undantag för t.ex. Volvo XC-modellerna om jag får jämföra i prisklass med ett bilmärke jag är van vid.
Njae, inte själva lånekostnaden (det är ju räntan). Men du får ju betala in mellanskillnaden mellan beräknat restvärde och det riktiga (som du får när du säljer bilen), t.ex. 50’ då i exempel ovan. Det är ju något som kommer när du säljer, inte medan du har bilen.
Ok och jag som aldrig köpt en bil med restvärde i lånet, kan detta påverka mig när låneperioden om 36 eller 48 månader är slutförd och jag “ordnar lånet igen” som säljaren så fint beskrev det, alltså om jag tänker ha kvar bilen och fortsätta betala för den per månad.
Blir det ekonomiskt försvarbart att välja en begagnad Tesla Model Y MY2023 med 7,99% ränta istället för en helt ny MY2024 av samma modell med 0,74% ränta?
Det är på grund av er ekonominördar som jag ställer frågan här. Räntan lockar så klart men jag har inget behov av en splitterny bil.
Förmodligen inte. Det beror såklart på hur länge du ska ha den, och hur länge du får den låga räntan. Själv hade jag försökt räkna på helheten, där själva finansieringen är en mindre del. Värdeminskning och försäkring är som sagt rätt hög.
Kanske, det beror på villkoren. Om bilen sjunkit mer i värde än vad man gissade när man la upp lånet är det nog risk att du får betala in mellanskillnaden när låneperioden går ut.
Om jag fyller i kalkylen på en tesla y awd 60 månader så står det restvärde 43%.
Är det att tolka som 43% av totala inköpspriset eller 43% av ursprungslånet?
Har haft MY sedan 2021. Fantastisk bil. Har kostat 10k i månaden ish. Vi står i valet kvalet nu när vår leasing går ut i september. Vet inte om det är värt utifrån ett livsenergi perspektiv. Dvs de där 10k ska ju finansieras på något sätt.
Faktiskt temat för veckans avsnitt med @Skogstomten. Han konstaterar det lite galna att för oss kan det bli billigare att byta till en exakt likada MY med tanke på den billiga räntan. I Tyskland är den 0% för MY.
"Nu gör Tesla en ny sänkning av räntan på billån leasing till 0,74 procent för Tesla Model Y. Tidigare har de haft kampanjränta på 1,99 procnet. Det innebär att månadskostnaden för den mest sålda Model Y Long Range med fyrhjulsdrift nu hamnar på 5018 kronor i månaden före ränteavdrag om lånet tas med 20 procents kontantinsats på 126 834 kronor. Bilen har ett pris på 634 170 kronor. "
Hur kan månadskostnaden bli 5018 kr om lånet är på ca 500 000 kr och räntan under 1%? Är det inte ett billån vi pratar om?
Jag kollade nu, det är alltså inte ett billån vi pratar om utan leasing. Då är iallfall inte jag intresserad trodde man kunde få ett lån på bilen till 0,79% ränta och ha kvar så länge man hade kvar bilen men så bra var det inte