Era tankar kring Tesla Model Y

Du har samma ränta vid privatköp på avbetalning, dvs billån på 80% av bilens inköpspris, där den största delen av månadskostnaden är amortering på lånet. Du amorterar på lånet i takt med värdeminskningen, se exemplet nedan där bilen beräknas vara värd 52% av inköpspriset efter 36 mån, ditt lån måste så klart minska i samma takt.

Rörlig exempelränta 0,74%, effektivränta 0,97% vid bilpris 634 170 kr, 36 månader, 20% kontantinsats samt 52% restvärde, ...

5018kr är vid bilånet om 36 månader med 0,74% ränta och 1000 km per år!:slightly_smiling_face:

Det är alltså en “tvångsarmortering” med i lånet?

Japp! Vilket väl är ganska rimligt mtp tillgångens värdeutveckling :joy:

Ja,

det är det väl i alla billån. Standard är 0-20% insats, restvärde på 45-60%, resterande belopp amorteras under lånets löptid. Det är ju ett lån med säkerhet i en tillgång som tappar värde över tid. Skulle du ta det som lån utan säkerhet så skulle räntan vara astronomisk.

Okej, så man får ca 500 000 kr i lån med 0,79% ränta så efter ränteavdrag = 2 765 kr per år

Sätter in dessa 500 000 till 4% ränta = 14 000 kr efter skatt

Frågan är om man magiskt kan få ner värdeminskningen till 14 000 kr per år… då skulle det vara en perfekt affär :slight_smile:

Värdeminskningen är ju vad den är. Dvs. inköpspris - vad någon vill köpa din bil för efter X år. Menar du hur mycket du måste amortera?

Jag resonerade mest kring om det var “en bra affär” eller inte. Visst man får en väldigt låg ränta, dock på en tillgång som förlorar värde med tiden…

Precis. Det är ju en bra affär om du tänkt/behöver/vill köpa en liknande bil. Men det är ju som sagt inte gratis bara för att lånet är billigt.

Så mental bokföring helt enkelt. Du tar 500K som du redan har och sätter in dem på ett låst konto med 4% ränta i och låser dem i 3år.
För du kommer ju inte få dessa 500K i handen. De betals ut till Tesla, som i sin tur betalar en kickback till leasingbolaget på ca 100K-150K som gör så de kan hålla nere räntan och deras kostander täcks.

Jo jag förstår! Rövig värld bara… sänk priset med 100-150 istället och låt kunden välja själv hur de vill finansiera

1 gillning

Om du villhöver en NY bil för 600 papp och Model Y passar dig perfekt så är det kanske läge.
Bra affär, rent objektivt, är det ju inte.
Det är en mindre dålig affär än att köpa samma bil med dyr finansiering.

3 gillningar

Fast då sänker du ju värdet på märket och modellen. Det skapar problem med den flottan som är ute och rullar och de restvärden som finns idag kommer krascha och det kommer minska förtroendet för Tesla hos både köpare och finansiärer.

Det är ett snyggt sätt att ordna det så alla blir nöjda. Och om man vill lösa sin egen finansiering så är det ju inget som stoppar en från att gå till valfri bank och ta ett billån/belåna sin portfölj/maxa kreditkortet etc.:slight_smile:

1 gillning

Jo, men det man “tjänar” är egentligen räntearbitraget vilket blir väldigt lite kontra värdeminskningen på bilen.

Det är ju inte ens ett arbitrage utan bara ett subventionerat lån som förutsätter att du köper en konsumtionspryl som kommer rasa i värde.

2 gillningar

Fast du sänker ju värdet på det här viset med eftersom potentiella köpare på begagnat marknaden istället kan välja att köpa en ny med denna finansiering.

Du formulerade det bättre än mig :slight_smile:

2 gillningar

Rimligt. Men känns också som att man sitter i knät på Mr Musk som inte alltid resonerar som övriga företagare.

Vad kul att mitt ämne satte igång en diskussion!
Så för att sammanfatta så finns en risk att räntesänkningen missgynnar andrahandsmarknaden som i sin tur kan sänka andrahandsvärdet även på den här bilen, vilket i sin tur leder till att restvärdet kan vara under den procentsats som “gissats” fram i låneuträkningen, vilket kan göra att jag blir tvungen att betala mellanskillnaden efter initiala låneperioden och då det är dags att förhandla lånet på nytt. Right/wrong?

I övrigt verkar ni tycka att det är en bra bil men kanske inget man har i mer än några år och något som i värsta fall inte är byggt för att hålla enligt vad Elon Musk beskrivit?

Jag har lite svårt att hänga med :smile:

Bilmarknaden har blivit skruvad senaste åren. Idag ska vilken nisse som helst köra bilar i prisklassen 600-800 tkr. Om man kan spara 10 tkr per månad tar det hela ens sparande under 5-6 år att köpa en sån bil.

Nu tänker inte de flesta så. Dom tänker om dom har råd med månadskostnaden. Det sker med billån, privatleasing, personalbil och f-n och hans moster, men likväl man köper/hyr en dyr bil och det kommer bli dyrt att köra den.

4 gillningar