Era tankar kring Tesla Model Y

Har du provkört den?

Det bästa hade så klart varit om jag valde en billigare dieselkärra men jag har råd och jag tycker om och blir glad av att köra en bra bil. I dagsläget betalar jag i runda slängar 4000kr för lånet på min Volvo V60 Cross Country, 900kr/mån för en helförsäkring hos Volvia, 3000kr/år i skatt och ca 300kr/mån i serviceavtal. Till det så har jag räknat på 1500 mil per år och att min totala månadskostnad landar på ungefär 7200kr, ej inkluderat värdeminskningen.

Sett utifrån min nuvarande situation, där jag som jag tidigare nämn är jättenöjd med nuvarande bil, tycker ni det är rimligt att tänka i banorna att byta till en elbil p.g.a. sänkt ränta och förhållandevis billigt elpris samt rädslan för kraftigt ökat dieselpris (igen)? Visst går min månadskostnad ner men är det ett skäligt byte för en medelsvensson?

Att ha klimatet som ett argument fungerar nog inte. Jag köper isåfall en ny pryl för att ersätta en gammal som ännu inte är uttjänt.

Ja, flera gånger. Både Tesla Model Y AWD och RWD. Även Tesla Model 3 RWD och AWD (om de har samma motorbeteckning). Jag tyckte mer om att köra Tesla än t.ex. XC40.

Är det inte inkluderat en amortering som ska motsvara värdeminskningen i “lånekostnaden”?

Jag är inte alls säker på att din kostnad går ned jmf med Volvon. Din månadsutgift däremot.

Om det är ett skäligt byte, värt det, om du har råd etc kan ju bara du svara på. Det enda jag kan säga är att en av Sveriges och världens just nu mest säljande bilar passar väl rätt bra in i ”välmående medelsvensson”-mallen.

Om du kommer bli sugen på att byta när nästa generation kommer (snart) för att få de troligtvis många förbättringar som synts hos Model 3, då skulle jag avvakta lite.

2 gillningar

Det har du rätt i. Min månadskostnad går ner men jag har också tagit handpenningen i beaktning. ca 130.000kr minus mellanskillnaden efter försäljningen av min bil. Det är sannolikt en klumpsumma på omkring 70.000kr, vilket också är en anledning till att jag har svårt att motivera ett bilbyte när jag dels redan är nöjd och som dessutom bara innebär en besparing av under 20% av min totala månadskostnad, samtidigt som det kommer ta mig flera år att komma igen de 70.000kr som kontantinsatsen kostar mig.

Om 70 000 är en betydande summa i din bilbudget som skulle ta flera år att ”komma igen” låter det ju som att en bil för >600 000 är lite väl dyr. 70 000 är felräkningspengar på Teslans andrahandsvärde de första 3-4 åren.

7 gillningar

Att ta flera år att komma igen räknar jag enbart på besparingen genom att byta från en månadskostnad till en annan. Jag har ett, enligt mig, bra månadssparande som gör att jag kommer igen 70.000kr inom strax över ett halvår (förutsatt att jag inte blir en köptokig Tesla-ägare).

Jag tolkar dessutom felräkning som något negativt men ChatGPT gav mig ett helt annat svar :smile:

Det verkar som att svaret från forumet syftar på det faktum att Teslans andrahandsvärde tenderar att hålla sig relativt högt under de första åren.
När de säger att “70 000 är felräkningspengar på Teslans andrahandsvärde de första 3-4 åren” antyder de att om du köper en Tesla och sedan säljer den efter 3-4 år, kan mellanskillnaden du behöver betala för att byta till en Tesla och den besparing du gör under dessa år kanske balansera ut varandra. Detta beror på Teslans tendens att ha relativt högt andrahandsvärde under de första åren på grund av dess popularitet och tekniska framsteg.
I grund och botten föreslår de att även om den initiala mellanskillnaden kan verka stor, kan den potentiellt kompenseras av den lägre kostnaden för användning och underhåll av Tesla över de första åren, vilket kan göra den mer ekonomiskt fördelaktig på lång sikt.

ChatGPT är bra på att fantisera.

Jag menade att ingen riktigt vet om en Tesla MY som du tar ut idag för drygt 600’ kommer vara värd 300 eller 450 om 2-3 år. Man får nog vara beredd på skakig andrahandsmarknad.

6 gillningar

Fast ifall du köper en Model Y kan du väl ha den i 15 år? Eller måste man byta var tredje år?

Din V60 du har idag går säkert 20 år eller 40 000 mil ifall det är diesel, bara att rulla vidare tänker jag.

Behåll din V60 och köp globala indexfonder ifall du är en investerare, köp Model Y ifall du söker status från grannen.

1 gillning

Kolla vad fösäkringen kostar för TESLA:n efter att vagnskadegarantin gått ut. (Tesla har väldigt hög självrisk ca 15000 tydligen också på vagnskadegarantin ) . Inte sällan ligger premien inkl vagnskada på en god bit över 1000 Kr per månad. Jag betalar ca 150 Kr/ månad för mina gamla fossilbilar vilket känns bättre. Dom har också minimal värdeminskning årligen.
Kolla också maskinskade försäkringens avskrivning och självrisk på batteriet om det skulle skadas eller sluta fungera efter säg 9 år när Tesla inte länge har gällande garanti.
Det skiljer tydligen mycket mellan bolagen. Vissa skriver ner värdet på batteriet till noll på 10 år.
Om jag förstått rätt är det en uppdaterad model Y med bland annat bättre ljudisolering på G. Kanske värt vänta på den?.

2 gillningar

Nej, jag vill inte byta så ofta. Jag vill gärna ha en bil i minst 5-6 år, längre om möjligt.
Om du läser mitt initiala inlägg så ser du säkert att det inte handlar om status. I mitt fall handlar det om att jag är rädd att en eventuell skattesmäll skulle göra drivmedelskostnaden dyrare igen, varför det hade kunnat löna sig att byta till en elbil, vilket ger mig möjlighet att handla mer globala indexfonder varje månad. :slight_smile:

Ja, det är så klart en väldigt avgörande faktor, dels försäkringskostnaderna och dels att skillanden mellan gamla och nya Model 3 var så stor, vilket sannolikt kommer vara detsamma med Model Y. Bra synpunkt. Tack!

Som några varit inne på tidigare, ifall du väljer att köpa med privatavbetalning. Se till att avtala om så lång avbetalningstid som möjligt och så högt restvärde som möjligt. Med längsta avbetalningstiden sätts resvärdet till 0kr så det kan vara bättre att ta något kortare tid men med restvärde för att få ned månadsutgiften.

Men se till att sätta av en ordentlig peng (den riktiga prognosticerade värdeminskningen minus den lilla amortering du gör samt hänsyn tagen till kontantinsatsen) varje månad på högräntesparkonto med insättningsgaranti. När avbetalningstiden är slut och då står där med restvärde som ska betalas har du en hygglig pott med pengar att använda om du vill betala av hela kvarvarande lånet.

Kan du sedan bara hitta en försäkring till rimlig nivå bör du totalt sett kunna räkna med en bra bil till en någorlunda bra TCO :slight_smile:

1 gillning

Fint att de verkar ha aktiverat Matrix-ljus i bilarna nu. Hade inte köpt en bil (i den prisklassen) utan det :slight_smile:

Någon som köper en ny bil lär generellt inte vara intresserad av att ha kvar den i 15 år gissar jag. Är man personen som inte har något emot att köra gamla bilar är det såvitt jag förstått generellt mycket smartare att köpa t.ex. en 5 år gammal bil och byta till en ny 5-åring efter 5 år (när den är 10). Dvs uppgradera sin begagnade bil relativt ofta istället för att köpa en helt ny bil och köra slut på den.

I genomsnitt har man i exemplet i båda fallen kört en 7.5 år gammal bil, men köper man den begagnade bilen har man lagt ut en bråkdel av pengarna eftersom en ny bils inköpspris och värdeminskning är så brutal de första åren.

Bilar är dock inte riktigt min grej, men det är så jag förstått saken åtminstone. Sen har begagnat-marknaden varit helt knas under corona, men som jag förstått återgår det till mer normal värdeminskning nu.

2 gillningar

Det finns inget som tyder på att en skattesmäll skulle påverka drivmedelspriserna, nu spekulerar du något enormt och det kommer inte löna sig.

Priserna för bensin och diesel är väldigt låga idag, ifall det ändras kan du ju tänka om, men inte innan.

Så tycker jag i alla fall, finns ingen officiell kommunikation som säger att priserna för bensin och diesel kommer gå upp extremt mycket i närtid.

Varför kan du inte vänta och se vad som händer?

Du har en poäng. Varför jag är ”tidigt ute” är för att jag misstänker att andrahandspriset på min bil skulle sjunka mer än rimligt om dieselpriset går upp till nivåerna när den låg över 20kr/l. Det i kombination med en bra ränta på Teslan känns som ett bra tillfälle, men din approach är så klart också bra.

Jag har uppfattat det som att EU:s miljöpolitik gör så priserna kan gå upp igen från 2027. Källa: Länk

Om man har cash och vill ha bilen, vem oroar sig om andrahandsvärdet och TCO?

1 gillning

Ja, en MY är väl en perfekt bil att ha om man planerar att äga den länge; miljövänlig, modern och med uppdateringar under lång tid, låg förbrukning, ingen serviceplan, få saker som kan krångla/bekymmersfri, en räckvidd som matchar mat/kiss/vilointervaller och med långt ägande slipper du bry dig om fluktuationer i begagnatmarknaden (just nu låga priser, tidigare skyhöga).
Försäkringen kan vara ganska hög, men jag skulle kolla med trygg Hansa, watercircles och möjligen även Folksam.