Era tankar kring Tesla Model Y

Ja det är ju bra men man får fortfarande varken ultraljudssensorer eller fungerande regnsensor.
Funkar bra på sommaren med Tesla Vision, åtminstone bak och på sidorna. Men om kamerorna är igensnöade/skitiga så…

1 gillning

Normala människor?
Jag tror många på det här forumet kan casha både en och flera Teslor (varför man nu skulle göra något så dumt när räntan är 0,75%), och somliga av oss kan nog både casha och villhöva en Lamborghini eller något ännu dyrare.
Sunt förnuft och förmåga att inse hur mycket bättre de pengarna jobbar någon annanstans stoppar nog de flesta.

3 gillningar

Den stora kostnaden är värdeminskningen, ts oroar sig för detta precis som du och även försäkringskostnaderna.
Har man pengarna dvs ett fint cash flow på sitt konto, så bryr man sig inte om detta.
0,74% ränta är ett marknadstrick för att locka kunder, finns en anledning till att man vill stimulera marknaden.
Men vill man verkligen ha en Tesla MY så go for it!
Pengar är bara ett sätt att omsätta sina drömmar till verklighet.

2 gillningar

Sånt här är nyttigt för mig (och säkert många andra) att veta. Hur pass dåliga är kamerorna? Finns något annat som inte håller bra kvalitet och där funktionen är märkbart dålig i jämförelse med andra bilmärken?

1 gillning

Kamerorna är inte alls dåliga utan bland de bättre man kan få i en modern bil tror jag. Men du får inte 360-view i riktig bild utan Teslas egen ”vision”. Och kamera saknas längst fram i nosen.
De nya teslorna har varken radar eller ultraljudsensorer utan förlitar sig helt på kamerorna. Det är ett system som funkar tills sikten är begränsad.

I övrigt är väl Model 3 och Y ansedda som rätt välkonstruerade men med vissa svaga punkter som t ex lacken, glastak/vindruta etc.

Annars är de väl som vilken modern bil som helst, fullmatade med teknik som OM den strular kan bli dyr att fixa. Det är inte en Volvo 240.

1 gillning

Peter Esse har en bra jämförelse när det kommer till kameror på bilarna.

1 gillning

Pengar är bara ett sätt att omsätta sina drömmar till verklighet.

Ja, men pengar är även en begränsad resurs för de flesta; men visst, har du inte det problemet är det bara att shoppa loss. De flesta som överväger en Tesla har dock andra saker de också kan spendera pengar på, varför TCO är viktigt att tänka på för att maximera sin lycka :wink: .

Lite mer on-topic: Model Y är en bra bil. Det jag ogillar är saknaden av sensorer för backning, bättre dämpning (den är okej nu dock), och jag hade gärna sett bättre svängradie. Sen är egentligen bilen lite för bred, vilket kan göra det jobbigt att parkera osv, men det är en smaksak.

Jag har faktiskt inte haft några större problem med vindrutetorkarna, de fungerar oftast helt okej av sig själv och det är lätt att sätta en specifik hastighet på dem om auton strular. Har hört att för vissa går de igång fast det inte regnar, vilket hade varit irriterande.

1 gillning

Haft en Tesla Y i ett år nu. Helt felfri. Bor i villa och har timpris med Tibber som laddar automatiskt när det är som billigast. I april körde vi 250 mil, laddningskostnad 97 kronor, dvs 39 öre milen. Men som sagts i tråden värdeminskningen!

Ett elbilsbatteri skall klara 1000 cykler (0-100%) om vi säger att räckvidden är 50 mil per cykel så blir det 50 000 mil. 10 år borde inte vara några problem ur batterisynpunkt.

3 gillningar

OT: Amen, fy fasen, vad hände med ögonmått. Det är ju bara att parkera eländet. Inte sitta där och glo på kameror. Verkar ju ta flera gånger längre tid också :joy: Tur jag inte kör bil längre. Hade flippat ut på allt sånt

3 gillningar

Jag försökte sova på saken men blir inte klokare. Risken är att jag gör ett köp i affekt men denna gång handlar det inte om att öka lyxen som med mina tidigare bilköp som kostat mig dyrt. Jag vill inte göra samma misstag igen.

Jag kan självklart även välja en Volvo C40 eller XC40 om byggkvalitén anses mycket högre men jag trivdes bättre i Teslabilarna jag testat.
Volvobilarna var begagnade och hade mycket lägre pris men månadskostnaden blir högre pga lånekostnaden.

Nu handlar det om risken jag ser i att har kvar dieselbilen ”för länge” och reduktionsplikt och skatt höjs igen, nytt EU-direktiv på det och dieselpriset går upp (som jag klarar) och andrahandsvärdet på min nuvarande bil går ner långt under smärtgränsen för mig att vilja sälja den. Då sitter jag där med en bil som blir svår att sälja och kommer ha ännu svårare att motivera ett elbilsköp.
Idag har jag inte det problemet eftersom många förmodligen inte tänker lika långt fram som jag gör nu (med risk för att ha onödigt hopplös syn på fossilbilsmarknaden) vilket gör att min bil fortfarande har ett bra andrahandsvärde.

Edit: jag accepterar ett högre dieselpris upp till en viss nivå såklart, ca 22-23kr/l. 40kr/l som vissa hävdar är dock långt över min smärtgräns.

Att höja reduktionplikten igen är ingen valvinnare om man säger så. Låter dumt att byta bil pga såna funderingar.

1 gillning

Vad gör du om du precis köpt en elbil för 600 papp och elpriserna skenar då?

1 gillning

Skall? Enligt vadå? Teslas batterigaranti exkluderar ju naturligt åldrande, oklart vad detta innebär för slutkund.

Finns många 8-10år gamla model S på blocket annonserade med nytt/bytt batteri. Är dessa från annan generation/regelverk?

Nu tror jag inte 40kr/l är rimligt inom närmsta tio åren men om bensinpriset höjs till 25kr/l så landar mina 1500 mil på ca 8000kr mer per år jämfört med om elpriset i garaget höjs till det dubbla så ökar årskostnaden med ca 5000kr.

Du har rätt i att elpriset kan höjas och jag ska vara ärligt i att jag inte kan förutspå vad som höjs först men en utbyggnad av elnät och skattehöjning av fossila drivmedel pekar åt olika håll.

En ny bil för 600’-700’ kommer fortfarande falla mer i pris än din gamla v60. Även om EU skulle göra verklighet om reduktionsplikten för 2027 som är som förslag. Så vid det laget har Teslan fallit i pris med flera hundra tusen. Spelar ingen roll om dieselpriset blir 40-60 kr/l det kommer inte kompensera de summorna om du kör 1500 mil/år.

Sedan ska man säga att detta händer måste anses helt orealistiskt. Sverige som är ett av de mest klimatmedvetna landet och befolkning med väldigt höga trösklar för vad vi anser är rimligt bytte ut regeringen redan vid 25-27 kr/liter på dieseln. Att sedan Polen, Frankrike, Tyskland och Italien skulle vara ok med 40 kr/liten ser jag som rena fantasier och enda partigruppen som skulle vara ok med det är den gröna gruppen vilket är en väldigt liten grupp som har noll koll på påföljderna av vad de föreslår.
Skulle vi ha 40kr/litern på dieseln i Sverige så skulle varenda åkeri i princip gå under när de fick enorma problem vid 25 kr/litern och långa avtal. Samma vad detta skulle göra med inflation och priser på övrigt på marknaden.

Nä köp Teslan om du vill ha en sportbil som rymmer en familj. Att göra det av ekonomiska skäl ser jag som helt uteslutet speciellt med endast 1500 mil/år

@deg1
Och en Volvo motor ska hålla i 40 000 mil men ändå finns det dem som skrotas vid 10 000 mil. Kan ju vara så att även om standarden säger något så finns det undantag?

1 gillning

Tack, du gav mig ett riktigt matnyttigt perspektiv på EU-förslaget.

Reduktionsplikten är ju inte en valvinnare som nämns ovan, att ta upp det nu är lite som att säga att man vill minska ränteavdraget för bolån eller öka invandringen, det är väl mänskligast och mest altruistiskt men folk kommer inte rösta på dig då.

Viktigt att poängtera den objektiva sanningen också, under reduktionsplikten så köpte Sverige upp otroliga mängder av det tillgängliga biodrivmedlet i världen, så att flera länder skulle kunna köra samma modell är helt uteslutet. I slutet av reduktionsplikten så importerade vi slaktade djur från Vietnam för att blanda med vår diesel, det var det enda biodrivmedlet som fanns kvar…

Intressant och matnyttig information kring ämnet:

REDUKTIONS-RETORIK (youtube.com)

Så ljugs det om BENSIN och DIESEL-priset (youtube.com)

Har du kört model Y och nya facelift av model 3? Har själv åkt nya model 3 highland mycket nu och efter att ha provkört model Y kändes den närmast som en buss. Nya model 3 är mycket roligare att köra och tystare. Jag hade väntat på model Y facelift om du absolut inte måste ha bilen nu. Om inte annat blir begagnade MY billigare när många vill ha nya faceliften.

1 gillning

Ja, det är min tanke också. Jag tyckte om Model Y men upplevde den som “överrymlig” och vägljudet hördes tydligare än i nya Model 3, som jag tycker bäst om med bortseende från blinkersknapparna…
Utöver det gillar jag båda bilarna men föredrar Model 3, som tyvärr inte har samma ränta i dagsläget.

3 gillningar

Glöm inte elöverföringskostnaden och energiskatten (ca 30+50 öre/kwh ovanpå elen).