Ska jag behålla min Kia eNiro eller ta förlusten och Hyra en ny bil?

förstår hur du menar men förstår inte hur jag ska applicera det riktigt.

jag köpte bilen för 419k 12 månader sedan,
nu värd 270k
jag amorterar 2700/månad
lånet nu ligger på 240k
lånet 30k mindre än värdet.
skulle det innebära då 419-270=149 värdeminskning
149-30=119
119/12=9916

så 9916+ränta+service+försökring= månadskostnad?

samt jag försöker få fram månadskostnad, inte totalen. dvs din borrmaskin skulle ju ha en kostnad på 41/månad oavsett om du betalade i början eller per månad.

jag påstår inte på något sätt att jag har rätt i min uträkning, därav tråden.

om du tar mina siffror jag angett i tråden och gör en uträkning, vad anser du att bilen kostar mig per månad att ha?

blir helt snurrig av det här haha. be m ig om vilka siffrar ni behöver så skall jag ge dom så får den personen hjälpa mig med att göra en uträkning :slight_smile:

Jag får inte ihop dina siffror. Hur kom lånet ner på 240k från 419k genom att betala 2,7k x 12 ?

Men här är ett försök.

Amortering 2700/mån x 12 = 32 400

Inköp 419k
Amortering 32,4k
Värde “fiktivt försäljningspris” 270k

(Amortering kan ignorerar eftersom den inte överstiger värdeminskningen)

Säljer du nu gör du en förlust på 419k - 270k = 149k
Så din värdeminskning är 149k / 12 = 12 417kr månaden

Så 12 417 + räntekostnad + service + försäkring = månadskostnad.

Men är du säker på att du kollar värdet på e niros? På blocket börjar de på 330 000kr

ah tack då är jag med, ja värdet 270 är frånj en firma, så det är såklart mindre än vad bilen är värd privat, men det va en siffra jag hade att använda mig av.

tror jag hänger med, att lånet är på 240 är för att jag använde kontanter med i handpenning vid köpet.

men tror jag förstår ungefär hur jag skall räkna allt nu :slight_smile:

Köp en bil för 12000kr. Låna hela beloppet.

Varje månad betalar du 100kr i ränta och 1000kr i amortering. Månadskostnaden du ser på kontot är alltså 1100kr.

Efter 12 månader är bilen avbetald. Du har nu betalat totalt 13200kr.

Du säljer bilen för 6000kr. Eftersom att bilen är avbetald drar vi av 6000kr från dom 13200kr du betalat totalt. Kvar är 7200kr, vilket är vad bilen kostat dig.

Slår vi ut det har bilen egentligen kostat dig 600kr i månaden.

Tycker du att den totala kostnaden för bilen borde vara dom 13200kr du betalt plus 6000kr i värdeminskning?

2 gillningar

Antingen har du slitit hårt på bilen om den är värd 60k mindre än likande eller borde du värdera den någon annanstans :wink:

ja lltså det priset är ju vad den får i värde överallt. det är en 2020 niro ev tech. den är inte det minsta sliten faktiskt någon stans. vi får se vad jag kan få för den.

Amorteringen är en utgift, inte en kostnad.
Värdeminskningen är ingen utgift men den utgör i själva verket en kostnad.
Om du gissar 100% rätt på värdeminskningen kan du ju i teorin amortera exakt detta belopp löpande varje månad.

1 gillning

Ok, utgick från att den var ny när du köpte den. Dvs 2022 ish. Det förklarar lägre värdet :+1:t2:

tack, ja nu blir det lättare och lättare att förstå vad jag gjorde för fel från början. tack.

1 gillning

japp jag va nog lite otydlig där. nej den köptes i nov förra året, 2020 modell. då kostade den 419, nypriset tror jag är 520 någonstans

Då är problemet en väldig optimistisk amorteringsplan. Eller egentligen inte du gick ju in med en stor peng, det är egentligen en förtida amortering. Skulden är ju lägre än värdet vilket är målet.

jo precis, vill gärna ha lägre lån än värdet hela tiden.

men nu förstår jag hur jag skall räkna på just min bil och ifall jag väger köp mot hyra i framtiden.

just värdeminskningen på min bil är ju jäkligt sur men det är ju för nedgången på ev bilar när tesla valde att sänka sina priser så otroligt i början av året.

men just pga min tjänst och hur den ser ut med åkandet så överväger jag faktiskt att hyra ifrån imove i stället. betalar ju en lite högre premie per månad men å andra sidan är bilen inte min, inga utgifter utöver hyran och jag kan byta bil när jag vill. kan nog vara värt det då jag gärna kör max 2 år gammal bil pga bekvämlighet osv när jag kör så jäkla mycket samt att kunna välja ganska fritt mallan vilken modell av bil jag vill köra hela tiden är ju inte fel.

har ju som sagt ett lite udda jobb med en ganska unik lösning på hur upplägget är med bil, det är väldigt fördelaktigt jämfört med tex förmånsbil. samt att jag kan ju välja att köra en billig bil och få mer pengar över om jag skulle önska det och genom att hyra kan jag ju faktiskt styra det ganska lätt, tror dom hade någon enklare ev för runt 5000 och sen upp till 15k för de dyraste.

Allt är upp till dig.
Hur man än gör med nyare bilar som privatperson är det en stor kostnad. Så ta det du gillar.

ja det är dyrt oavsett, hade jag inte kört så mycket hade jag ju gärna tagit något enklare och kanske en hoj på sidan av. men nu får jag försöka åka bra och kul samtidigt, ryggen måste man va rädd om haha. stor tack alla som hjälpte mig i tråden att reda ut mina räknefel och hur jag skall tänka, grym respons i min första tråd.

Börjar du pga miltalet närma dig slutet på maskinskadeförsäkringen eller Kias egen garanti så är väl egentligen bara det anledning att överväga försäljning?

Mardrömmen är ju att stå med en bil värd 300 tkr som kanske behöver en dyrare reparation som som du själv behöver bekosta.

Händer det kommer du antagligen gräma dig ännu mer över att du inte tog hyrlösningen.

ja verkligen, de senaste 10 åren har jag aldrig haft en bil utan garanti. eftersom jag jobbar inom försäljning och då har med mycket garantier att göra så vill jag inte stå utan sådant på en dyr bil. annat om den hade varit värd under 100k men inte en bil som är värd för mycket… det är fortfarande 4000 mil kvar på garantin så därför tänker jag sälja nu så en person faktiskt kan äga den ett par år med garanti om man inte kör så vansinnigt som jag hahah

1 gillning

Jag skulle vilja veta vad du har för deal med arbetsgivaren som gör att du absolut inte kan välja en förmånsbil?

Jag har en fullsmetad ID.4 som förmånsbil. Den kostar mig totalt 3500kr i månaden i skatt. Punkt. Långt ifrån de summorna du betalar…

Jag hade nog räknat ett varv till i och med förvirringen kring amortering och värdeminskning.