Ska jag behålla min Kia eNiro eller ta förlusten och Hyra en ny bil?

absolut, jag skulle kunna ta en id4 och hamna på samma som dig, inga problem egentligen. men iom att göra så så får jag endast 9,5:- i milersättning i stället för den summan jag har idag.

vill kanske inte riktigt gå in på vad jag får i ersättning men det är mer än vad en id.4 skulle kosta via imove, samt att jag inte förlorar någon pension på att taxeras upp som vid en förmånsbil,

skall absolut fundera lite till men tror det är ganska klart ändå faktiskt att den värdeminskning jag haft på min bil sedan köpet är bara den högre än vad hyran på en skulle vara. och även räknat med ca 10% värdeminskning (räknat på rätt sätt) :slight_smile: så hamnar summan med service osv på närmare 10k i månaden.

så funderar på att sälja bilen, ta en hyrbil med fria mil och sedan utvärdera om 12 månader

Vill du köpa en bil som kan rulla på i många år och hålla sitt värde så skulle jag köpa en Lexus eller en Toyota.

Bra garantier, bra statistik kring skade/problem och de rullar utan större problem 20k mil även om garantin slutar efter 10k.

Och de har väldigt bra restvärden om man jämför med andra “billiga” asiatiska märken som t.ex KIA. Även som högmilade beg bilar.

Sen kommer inga EL-drivna bilar hålla värdet på samma vis som fosil/mildhybrider tills dess att tekniken mognat klart. Som det är nu så har vi små skutt i tekniken och priserna med 2-4års intervaller. Det gör att äldre generationer inte är jämförbara och tappar mycket i värde.

Tror du bilhandlare jobbar gratis? Minst 50-60 tusen är säkert vad de flesta bilhandlare vill tjäna på bilen.

Vill och vill. De flesta siktar på att göra 20-40k per bil så 60k tycker jag är högt.

Mycket kloka saker sagda redan så jag ska inte upprepa dem.

Men jag har några reflektioner kring bilpriser. Under ganska lång tid var begnatpriserna helt orimligt höga. Stora leveransproblem för fram framförallt elbilar hetsade upp begagnatpriserna då många inte ville vänta ett år på en ny bil. Om man gör ett litet räkneexempel; bilen kostade 520’ ny, då fick man 60’ i miljöpremie vilken netto ger 460’. Bilen körs i två år och säljs för 420’ Troligen har en handlare tjänat en slant emellan, men ändå, det är inte ett rimligt begagnatpris för en två år gammal bil. Men sån var marknaden och behövde man köpa bil var det bara att hacka i sig. Sedan gick luften ur marknaden då räntorna på billån har rusat upp till ~8%.

Med detta sagt, prisraset under senaste året är exceptionellt och inte mycket talar för att det kommer att fortsätta så. Priserna har bara justerats till mer normala nivåer. Bilen i fråga har över tid inte ens halverat sitt värde på tre år som annars är en tumregel.

Pristappet på 150’ är redan gjort så det går inte att göra något åt. För att ta ställning till om bilen ska behållas bör man istället fundera på den kommande värdeminskningen. Den är såklart jättesvår att bedöma, men mest troligt ligger den inte på samma värdeminskning som varit senast året. För att göra en bättre gissning brukar jag kolla blocket och jämföra men tidigare årsmodeller med förväntad körsträcka adderad. Exempel, kolla hur mycket mindre en 2019 års modell som gått 4000 mil mer ligger på så har du en indikation på värdeminskningen. Förutsatt att inget extraordinärt händer i omvärlden.

3 gillningar

Är det inte helt fel bil för bekväm körning många mil per år? Plastig, i höga hastigheter bullrig nästan-SUV?

1 gillning

Nja den är ändå helt ok tycker jag men visst kan det va bättre :grin: nu är allt löst.

Blev en id.4 business genom jobbet efter lite förhandlande. Fick en bra deal.

3 gillningar

Vissa av dina utgifter är inte eviga, medan kostnaden för leasingbil är det. T.ex kommer ränta och amortering ta slut när bilen är färdigbetald, typiskt efter 5 år (?). Även värdeminskningen planar ut och närmar sig noll med tiden. En bil som gått 20.000 mil och är betald (i ditt fall 5 år, eller så har bilhandlarn lyckats lura dig med lång återbetalningstid och större räntekostnader för din del) har ingen värdeminskning längre. Din kostnad för bilen är således 40-50.000 per år.
Kör bilen tills den är slut, eller reparationskostnader börjar överstiga kostnaderna för en ny bil.

Mja. Värdeminskningen planar ut såklart. Men den har inget med huruvida bilen är betald att göra.

Det låter som du försöker rättfärdiga att byta bilen.
Jag har också gjort såna glädjekalkyler för att byta från billig bensinbil till en likvärdig elbil som din. I stort sätt nöjd, men köpte tyvärr i precis fel tid pga teslas priskrig…
Jag tror att värdeminskning blir lite mindre våldsam framöver iaf.

Japp lite så. Jag köpte elbilen “fel” jag med och åkte med på Teslas prisdump som många andra. Men nu är det löst och får ut en ny id.4

1 gillning