Är både lättare och i många fall billigare. Konkurrensen bland laddstolpar liknar mer konkurrensen mellan p-platser än bensinstationer. En långsam laddstolpe där du ska stå över natten behöver ligga på någorlunda promenadavstånd från hemmet. Så på rätt adresser kan har du nästan inget tak för vad en kWh timme kan kosta.
…när man kan tanka en riktig bil
Nyfiken fråga: hur definieras en ”riktig bil”? Korrelerar svaret med mängden döda dinosaurier som kan spåras från bilens bakre regioner eller vad? ![]()
Nyfiken fråga: hur definieras en ”riktig bil”? Korrelerar svaret med mängden döda dinosaurier som kan spåras från bilens bakre regioner eller vad?
Eller mängden levande dito’n som häckar en halvmeter bakom ratten… ![]()
En riktig bil som kan dra ett ordentligt släp och köra över 80 mil, som såklart också tar max 3 minuter att fylla med drivmedel.
Elbilar kan väl mer liknas med någon typ av nischad leksak som går 30 mil och behöver laddas en timme hela tiden med laddstolpar som aldrig fungerar eller tar kort, de är riktigt hemska att äga.
/inte bitter alls över elbil som varit ett helvete att ha att göra med, aldrig igen.
Det roliga är att många nya bilar har sänkt tankvolymen på bilarna för att klara dumma utsläppsregler så bilarna blir mer ”miljövänliga”.
Därför de flesta har 55-60l tank. Du kan lätta lägga in 90 l tank i en Volvo V90 och förlänga din räckvidd med dubbelt på diesel eller bensin.
Det här är nog den stora boven faktiskt. Kollat jag historiskt de förmånsbilar jag har haft så har 3/5 bilar exporteras utomlands och det är precis som artikeln säger de motorstarka och de bilar med lite extra funktioner försvinner utomlands kvar sitter vi med snikmodeller här i Sverige som kostar mer än vad de kosta nytt nästan.
Här är en V90Cc som gått upp i pris med 20k från senast den såldes 3.5år tidigare. Det är altsså en investering att köpa begagnade bilar
.
Det är altsså en investering att köpa begagnade bilar
.
Slutsatsen är väl egentligen att man borde ha ägt något annat än SEK senaste åren… Bara man ägt någonting, tillgång eller konsumtionsvara, så har det varit bra mätt i SEK. ![]()
Krävs ingen app för att ladda hemma vilket är betydligt smidigare än en bensinmack. Den handfull gånger man behöver ladda på laddstation så är det mycket riktigt ett jävla gissel men det är så pass då gånger att jag är villig att leva med det när det i 95 fall av hundra år supersmidigt och billigt att ladda.
@Skogstomten - har du något klokt att tillägga? ![]()
Vi är också på jakt efter en ny familjebil och jag förstår mig inte på de höga priserna. Svårt att hitta något vettigt runt 200 tkr.
Frågan är om man ska avvakta till november/december i hopp om att priserna ska ner något? Å andra sidan så känns det som att man i så fall kommer skjuta upp bilköpet alldeles för länge.
Krävs ingen app för att ladda hemma vilket är betydligt smidigare än en bensinmack. Den handfull gånger man behöver ladda på laddstation så är det mycket riktigt ett jävla gissel men det är så pass då gånger att jag är villig att leva med det när det i 95 fall av hundra år supersmidigt och billigt att ladda.
Ja håller helt med, är man en del av den lilla rika eliten som kan ladda hemma så är det jättesmidigt, och de har nog alla redan köpt en elbil. Nu är stora massan av befolkningen kvar, och de kan absolut inte ladda hemma, därför säljs det nästan inte en enda elbil idag, och kommer inte göra framöver heller, tills den rika eliten ska byta ut sin flotta.
Ja håller helt med, är man en del av den lilla rika eliten som kan ladda hemma så är det jättesmidigt, och de har nog alla redan köpt en elbil.
“den lilla rika eliten”? De som kan ladda hemma är varken få eller någon rik elit.
Mer än 50 % av personerna i Sverige bor i småhus. Mer än 40 % av hushållen i Sverige bor i småhus (fler ensamhushåll bor i lägenhet). Källa SCB 2023.
Den som har småhus kan betala för att sätta upp en laddare och ladda hemma. Den betalar sig på ett år jämfört med att ladda bilen externt.
Bor du i ett hus och kan köpa elbil för över en halv miljon så är du absolut del av en rik liten elit, håller du inte med?
En hyfsat bra bil med förbränningsmotor kostar ju någonstans runt 200k och kan köra ungefär 80-90 mil, där det tar 2 minuter att fylla upp fullt.
Ska du ha en hyfsat bra elbil som kommer i alla fall 40-50 mil så får du lägga mycket mer än så i insats.
Bor du i ett hus och kan köpa elbil för över en halv miljon så är du absolut del av en rik liten elit
Elit för mig är en liten grupp med stor makt eller inflytande.
Politiker, ledarskribenter, fackföreningsledare …
Det finns åtskilliga svenskar som bor i hus och har råd att köpa elbil utan att ha vare sig stor makt eller inflytande.
Jag läste ditt inlägg som att det bara var den lilla rika eliten som kunde ladda hemma. Du menade att om man var en del av den lilla rika eliten så kan man ladda hemma. Om man är en del av den rika eliten (1 %, 0,1 % av befolkningen?) så kan man nog köpa elbil även om man inte kan ladda hemma.
En hyfsat bra bil med förbränningsmotor kostar ju någonstans runt 200k och kan köra ungefär 80-90 mil, där det tar 2 minuter att fylla upp fullt.
Ska du ha en hyfsat bra elbil som kommer i alla fall 40-50 mil så får du lägga mycket mer än så i insats.
Nja, håller inte med. Det första jag tänkte på var en begagnad VW id3 och det kan du hitta runt 200k. Tog mig en minut att ta fram det på Blocket
Generellt skakigt. Många korta nybilskampanjer kommer ut på begränsat antal bilar. Antalet bilar begränsas för att den som stöttar ska kunna budgetera för sammanlagda kostnaden för stödet. Kan även vara utgående modell eller aktuell lagerstorlek som utgör begränsningen.
Gör att prisbilden på begagnat, särskilt nyare begagnat, ofta känns ”fel” när man räknar TCO på de.
Är precis själv lite billös då vi saknar 1:a bil just nu så att säga. Så en febril jakt sker på ny, troligtvis begagnad bil, just nu. Så jag är en Blocketberoende periodare som dessutom använder Blocket som arbetsverktyg är inne i en djup period just nu där det mycketkänns för dyrt
Dessutom är jag snål och vet hur dyr TCO det blir, så med rätt förutsättningar kanske det blir att köpa bilen privat den här gången ![]()
Långa leasingkontrakt passar ej min situation eftersom jag har bilarna så varierande länge och ofta kort tid. Kan i det sammanhanget också passa på att påpeka att det i regel kan bli dyrt att lösa olika slags leasingkontrakt långt i förtid. Även Finansiell leasing för företagsbilar eftersom de är annuitetsuppbyggda.
På mitt senaste kontrakt som nu löstes i förtid fick leasingbolaget i verkligheten ca 16% ränta
på utlånade pengar. Dvs dubbla deras nominella ränta.
Anledningen är att ”skulden” i den tidiga delen av leasingperioden knappt amorteras alls. Utan i princip allt man betalar under den första tiden är i ränta pga annuitetsupplägget. (Förr kunde man av vissa få rak amortering men idag går det i princip inte)
”Hyr” man istället bilen via operativ/privat-leasing vill de i regel istället ha 30-40% av återstående leasinghyror i ersättning om man vill bryta i förtid. Observera då också att angående körsträcka/övermil så räknas genomsnittlig körsträcka/mån jmf med tecknad. Så är milen ”slut” iförtid kommer man inte undan övermil bara för att man bryter i förtid. Det man hyr är egentligen en slags genomsnittlig körsträcka/månad.
Mer än 50 % av personerna i Sverige bor i småhus. Mer än 40 % av hushållen i Sverige bor i småhus (fler ensamhushåll bor i lägenhet). Källa SCB 2023.
Prexis (som tysken säger…) plus några övriga former av (eget) boende där man kan påverka helt själv. Dessutom många och hela tiden stigande antal hyresrätter och BRF med laddstolpar på parkeringen eller garageplats. Våra grannar i tre hyreshus och båda våra söner som bor i BRF inne i stan har tillgång till laddstolpe.
Bor du i ett hus och kan köpa elbil för över en halv miljon så är du absolut del av en rik liten elit, håller du inte med?
Så nej, håller inte med. Låter för mig mer som ett uppenbart felaktigt uttalande i någon politisk åsiktsriktning…
Rik elit för att man kan ladda hemma? Nja! Däremot tycker jag att elbil kräver att man kan ladda hemma. Kan man inte det är elbil inget alternativ. Så min utgångspunkt är inte att majoriteten åker iväg med elbilen till en laddstation i någon/några timmar varje gång det ska laddas utan att det snarare bara sker i undantagsfall när man är långt hemifrån och behöver ladda.
Ja håller helt med, är man en del av den lilla rika eliten som kan ladda hemma så är det jättesmidigt,
Nooshi, är det du?
Haha tro det eller ej men jag röstar blått. Menar ändå på att många inte har laddstolpe idag.
Varför tror ni andra att elbilsförsäljningen rasat katastrofalt? Intressant att höra.