Dieseln kostar 16 kr istället för 25?
Till att börja med så är det ju klädsamt att inte ställa frågan felaktigt. Elbilsförsäljningens ökningstakt har avtagit och man har inte mött de högt ställda prognoserna på rekordförsäljning. Det är inte samma som ett ”ras”.
Vidare behöver man ju inte vara superlistig för att klura ut att höjt ränteläge och sänkta drivmedelspriser är en starkt motverkande faktor i omställningen. Ändock så var fem av de tio populäraste nya bilarna rena elbilar under årets första tre kvartal (Tesla Y, Polestar 2, VW Id4, Volvo EX40 och EX30). Övriga var en blandning plugin och fossilt.
Höga räntor slår såklart relativt hårdare mot elbilar som ofta kostar lite mer än motsvarande fossilbil.
Men den absoluta majoriteten av befolkningen borde ha möjlighet eller relativt lätt att ordna möjlighet att ladda hemma. Särskilt de som i högre utsträckning är bilburna. Det baserar jag på att mer än halva befolknigen bor i eget småhus. Men visst, för bilberoende som idag parkerar på gatan i en stad tappar ju elbilen helt klart attraktionskraft.
De som skaffat elbil har väl nästan alltid “laddstolpe” hemma… Eller på jobbet? Det kan inte vara stor andel som är helt beroende av offentliga snabbladdare så därför är det försumbart liten andel “tjafs med appar” (som var det jag ursprungligen hade invändningar mot) för de allra flesta.
Nu gillar jag teknik i allmänhet och elbilar i synnerhet men visst har det tyvärr ofta varit rätt krångligt att ladda utanför hemmet. Utvecklingen går däremot i raketfart även här och numera är det i stället något av ett icke-problem. Ett par tryck i telefonen och i med sladden. Aldrig köer och aldrig krångel.
Tänker också att man ser vad man vill se. Är man en early adopter som försöker sig på långresa med elbil under vinterns storhelger och fysiskt begränsas av en räckvidd på kanske max 20 mil får man naturligtvis en helt annan upplevelse än med en bil som klarar dubbla sträckan före laddning, som laddar över dubbelt så snabbt och som dessutom har en helt annan tillgång till ett väl uppbyggt laddningsnätverk jämfört med för bara ett par år sedan.
Jag har laddbox men köpte nyligen min tredje raka fossilbil. Så laddbox är ingen garanti för att den ”rika eliten” också köper elbil idag.
Edit: fjärde raka. Senaste elbilen var en i3 my19 som kördes tills pandemin började och den plötsligt bara stod där och kostade tusenlappar i månaden. Skulle inte casha en elbil. Teknikrisken och utvecklingstakten gör att man måste vara beredd att slanta upp för leasing, om man inte kan få tjänstebil, eller köpa och köra den tills den dör. För något tillbaka kan man inte räkna med att få i dagsläget
Efter att ha lyssnat på @Skogstomten vad en bil egentligen kostar så omvärderade jag helt mitt synsätt på en begagnad bil.
Hade tänkt behålla min gamla V70 2,4D från 2010 den var ju betald… ![]()
Men när jag börja räkna på det och jämförde den mot vår E-208 så stod det rätt klart vilken bil som var att föredra rent ekonomiskt.
V70 har kostat mig ca 5000 kr i månaden och då jag har kunnat meka en hel del saker själv.
Medan E-208 har kostat mig 3800 kr/månad.
Och besvärs/ångestkontot är ju rätt mycket högre på v70n. ![]()
Sen att det skulle vara jobbigt att ladda med app förstår jag inte.
Använder ni inte app till Swish, banken, Lysa, avanza mm
Så nu i Nov/Dec blir det till att skaffa en ny/beg elbil.
Begagnade transportbilar verkar istället ha gått ned i pris det senaste året och det finns massor till salu. Småfirmor och hantverkare som lagt ned sin verksamhet?
Frågan är inte felaktig, snarare svaret.
Du missade att vi befinner oss i en lågkonjunktur, vi ser ingen tillväxt i bilbranschen.
Detta trots diverse kampanjer, där både priser och räntor sjunkit kraftigt.
Nybilsregistreringarna i EU föll kraftigt i augusti, ned med 18,3 procent jämfört med augusti i fjol, enligt branschorganisationen ACEA.
Batteridrivna elbilar tar mest stryk, med en kollaps på minus 43,9 procent
För batteridrivna elbilar var nedgången i Tyskland i augusti 69 procent – och stora biltillverkare som BMW och Volkswagen har vinstvarnat respektive flaggat för fabriksnedläggningar.
Man kan inse att köpkraften har sjunkit, utom för ett fåtal som dig och mig med sexsiffriga löner långt över medel. Vi har snarare kompenserat oss genom att öka vår inkomst,
Svennebanan har inte längre råd att köpa nytt hus, webergrill och en Id 4.
Nya familjebilar kostar inte 349 tkr idag.
Andrahandsvärdet är skit på vanliga elbilar, förr kunde man byta in sin bil och därmed ha 20% kontantinsats med sig.
Den gröna planekonomin gick inte som planerat, ett självskadebeteende där EU har gynnat kineserna.
Håller med om att en gammal bil kommer med vissa besvär men du jämför en liten bil med en stor kombi, inte bara en ny och en gammal så redan där blir det fel, liten bil är alltid billigare.
En jämförelse mellan typ en Toyota Yaris från 2010 och E208 vore mer rättvis än V70 vs E208.
Rättvis jämförelse med V70 vore väl 308 eller 508?
Och jag menar att utvecklingen som vanligt går betydligt långsammare än man hade trott och hoppats. Den flesta långresan med elbil hade jag sommaren för tre år sen. Det var då ett jävla strul med laddare men jag tänkte då att om ett år så har de nog fått ordning på det där. I somras gjorde jag en till längre resa och det var samma strul då. Nästan så att det var värre. Gick åtminstone tre misslyckade försök att ladda på varje lyckade försök vilket innebär att stämningen i bilen blev usel varje tillfälle det skulle laddas. På resan träffade jag flera andra elbilsresenärer i samma sits. Många var betydligt mindre teknisk än jag så jag misstänker att de hade det ännu besvärligare.
Så skönt att leva utan bil. Hälsan, benmuskulaturen och ekonomin har förbättras avsevärt sen jag sålde bilen. Kan kanske tänka mig att skaffa en när el transformationen är längre gånget. Eller så väntar man till självkörande bilar som man prenumererar på. Typ taxi utan chaffiskostnaden. Walk n bike baby!
Lustigt haft elbil i ett halvår nu och ännu inte stött på en laddare som inte fungerar. Och då har jag inte prövat Supercharger ännu som ska vara bäst driftmässigt som jag förstår det.
Detta i Norrbotten med vad jag gissar är en tiondel av snabbladdarna man har tillgång till i Södra Sverige. Måste haft riktigt tur alltså?
Jag har ingen aning. Sträckan jag åkt är just mellan Norrbotten och södra Sverige. Har stannat vid lämplig stad och febrilt letat fungerande laddare. Det finns miljarder olika sorter, appar och egenheter. Det är nästan som ett skämt. Är det inte det ena så är det det andra som inte fungerar. Man får åka runt kors och tvärs, parkera på konstiga sätt, ladda ned appar, skapa användare, knappa in visa-kortnummer i femtioelva steg, leta id och tjafsa med hur sladden ska stoppas in eller eventuellt om man ska trycka något på själva apparaten. Frustrationen och stressen stiger allteftersom problemen hopar sig och till slut inser man att man inte kan stå där längre och vara förbannad så man sticker och försöker hitta något annat ställe. Detta kanske är okej om man är ensam och har en massa tid på sig men om man samtidigt har familj och barn som hade tänkt äta samtidigt så blir det ännu mer stressigt och besvärligt.
Problematiken med appen består nog mest i att man måste ha massa olika appar.
Har ingen elbil eftersom jag inte kan ladda hemma men har förstått det som att det är problemet.
Jag upplever det problemet när man ska parkera på nya ställen. Olika appar överallt.
Jag utgår för vad jag behöver.
E-208 utför samma arbete för oss som v70n gör men är 1000 kr billigare i månaden.
Jag kan privatleasa en 2 år begagnad E-208 3500 kr/mån eller lägga 5000 kr/mån på min gamla v70.
För mig är valet inte så svårt…
För mig som som inte har bil, men lånade en nyligen, så är det samma sak med parkeringsplatser. Gjorde några olika ärenden i stan och det slutade med att jag fick installera 3 olika appar.
Störigt den dagen, visst, men är det ett problem på sikt när man väl har apparna installerade?
Det kommer man inte undan med elbil men den lilla tvisten att man ibland är osäker på om man både behöver parkera i en parkeringsapp och ladda med en laddapp när man står på vissa ställen.
Det hade du fått gjort oavsett vilken sorts bil du har!
Låt dyrt, dom kostar ju bara 200k? Jag har kört en sån och dom är väldigt små, det ryms inte någon i baksätet om du har sätet för långt bak.
Vi har även fastnat någon gång på vintern då den ligger lågt mot mark och hänger upp på snö, framhjulsdriven också. Sen är appen den sämsta du kan hitta, räckviddsberäkningen funkar inte och kommer ge dig en väldig stress på vintern.
Vi hade även ett hjullager som var dåligt efter 3år, knappt 3500 mil. Köp en e-niro istället.