Lustigt hur det kan vara. Jag har haft fyra elbilar och snabbladdat på en mängd olika stationer i 4-5 års tid. En enda gång har det strulat, på nån udda lokal laddare.
Självklart ska man utgå från vad man behöver men jämförelsen mellan en fullstor kombi och en småbil är inte korrekt. En V70 har potentialen att utföra mycket mer för er än en E208. Det är inte åldern som drar kostnader i en V70, det är dess storlek. Jämför i så fall begagnad småbil med ny småbil, begagnad kombi med begagnad kombi osv.
“köra den tills den dör” behöver man kanske inte exakt göra för att den här kalkylen skall gå (någorlunda) ihop, jag kan se framför mig att vi har den bilen vi har nu minst fem år till, säkert längre, har vi den 7 år till så är den 10 år när vi säljer.
Visst, tekniken i bilen vi har kommer säkert vara förlegad vid den tiden, men om våra behov inte ändras under dessa 7 år, så uppfyller den våra behov perfekt, även om det finns “bättre” bilar runtomkring den rent tekniskt.
Har haft en i 2 år nu och har inte upplevt något av de problemen du säger.
Jag är 187 lång och det är inga problem för någon att sitta bakom mig i bilen.
Jag kan hålla med om att appen är totalt värdelös men den har jag aldrig behövt använda. Sen att det är dålig räckvidd på vintern men det gäller ju alla elbilar.
Hur lång räckvidden är på vintern lär du dig rätt fort.
Många som skriver hur dåliga elbilar är och vilka problem det är med dem men har inge själv!
Jag vill tillägga att jag har en av varje… Diesel, bensin och el
Så att man får vara med i alla läger! ![]()
Tror det här är en fråga om att man inte vill få det att fungera snarare än att det är ett faktiskt problem. Ja menar om du är på långresa och då väljer att ladda inne i stan så känns det ju redan där som att det blivit ett feltänk.
Här är snabbladdare 150 kW och som tar kortbetalning så samma som vilken obemannad bensinmack som helst:
Visst om du nu är i Västerbottens inland så då är det problematiskt men annars skulle jag inte säga att det är några svårigheter.
Värre är det med parkeringsappar i min mening där får man ju noll fördelar och betalkort möjligheten försvinner mer och mer.
Nej, det är längs motorvägen det främst varit problem. Försöker hitta något ställe i närheten av där man också kan äta och sen snabbt iväg igen. Det har varit strul strul strul strul och en massa frustration och dålig stämning. Blir dålig stämning en stor del av resan enbart pga problemen med laddningen. Efter den senaste resan bestämde vi oss för att inte göra fler längre bilresor med elbil.
Brukar använda Chargefinder och har inte så jättehöga krav på att det ska gå extremt fort. Räcker med 50 kw. Det viktiga är att det är hyfsat nära något matställe och att det så klart ska funka vilket har visat sig vara på tok för mycket begärt
Om man trots allt upplever denna typ av problem med de, så att säga, ordinarie alternativen kan jag varmt rekommendera Superchargers nästa gång.
Supersmidigt, även för icke-Teslaägare.
Jag har aldrig beblandat mig i Tesla. Verkar vara en vetenskap att förstå hur det funkar. Har sett att det florerar instruktioner på hur man ska parkera med bilen för att inte blockera andra och vet också att dessa teslaladdare ibland bara är öppna för tesla-bilar samt att det är ganska dyrt om man inte har abonnemang. Detta har gjort att jag inte orkat sätta mig in i alla teslas egenheter och helt skippat allt som har med tesla att göra. Men, visst… Kanske har blivit enklare och billigare. Kanske är värt att snöa in på ifall det faktiskt också funkar problemfritt. När vi åkt iväg på långresa har vi inte suttit hemma och planerat med att ladda ned en massa appar, bestämma exakt var vi ska ladda längs vägen utan har tyckt att man väl bara kan ge sig iväg och ladda där det passar. Ungefär som man gör när man kör fossilbil.
Jag misstänker att de som påstår att det fungerar felfritt i förväg gjort en liten förstudie och planering hemma kring specifika laddställen, rutter, appar och abonnemang. Då är det säkert inga problem men då måste man ju ta sig den tiden innan man åker iväg vilket också hamnar på besvärskontot. Oavsett om man gör förstudien hemma eller strular och blir frustrerad under resan är det betydligt mer besvärligt än med fossilbil
Ja, det gjorde jag i ungefär en halvtimme första gången jag skulle ratta en elbil. Sen har det rullat på utan minsta strul i fyra års tid.
Sätt dig i bilen. Skriv in din destination i navigationen. Bilen berättar om och var och hur mycket du måste ladda. Klart.
Dålig stämning kan man ju ha oavsett men det beror nog mer på vem som reser…
Du menar att man ska anpassa sin resa efter tesla-laddarna? Det hade jag nog kunnat göra om jag reste helt själv men med mindre barn i bilen är det inte alltid deras liv och behov är synkade efter tesla-laddare. Därför tänker jag att det är deras behov som främst för styra medan och att man då får hitta laddare i närheten av där man behöver stanna.
Men, om man bortser från att ta hänsyn till verkligheten så håller jag med om att det låter helt fantastiskt enkelt och smidigt!
Rätt säker på att herr Gabriel sällar sig till de tuffa gubbarna med släp i snöstorm som dessutom aldrig kört suttit i en elbil.
Härligt, frågande om bilpool eller delad vårdnad om en bil kan vara framtiden.
Jag vet inget om “de tuffa elbilstvivlarna”. Däremot vet jag hur det varit för oss de är vi haft elbil och försökt oss på längre resor med barn. Det är fakta baserat på egna upplevelser och inga påhittade scenarier. Erfarenheten är att det fungerat fantastiskt bra i det vardagliga när man kan ladda hemma men ska man på långresa med småbarn är det ingen hit. Som tur är sker inte detta så ofta och det finns oändligt med möjligheter till förbättringar. Det har dock gått långsamt och det är fortfarande en bra bit kvar innan det fungerar lika bra som när man tankar fossilt.
Jag tyckte också det var svindyrt när jag letade bil för ett år sedan. Slutade med att jag köpte en Volvo Diesel V60 från 2013 för 65 000 kr.
Det tycker jag var ett väldigt bra pris och tycker fortfarande. Dieseln är snor billig just nu också så en fulltank för runt 1 000 kr klarar jag hela 1-2 månader på då jag inte pendlar dagligen till jobbet.
Helt ärligt har jag inte träffat många personer i verkligheten som äger en elbil, som tycker elbilar är bra.
I princip alla har sagt de tycker det är jobbigt med laddningen, och att man måste alltid anpassa sin resa utifrån laddare.
Men att det funkar bra om man kör runt i stan och laddar hemma.
Med andra drivmedel så vet du om att en mack kommer lite längre framåt oavsett var du kör.
Jag känner flera personer som aldrig laddat utanför hemmet. Även dåliga bilar går en 20-30 mil på en laddning nu förtiden. Man kommer en bra bit utanför stan på 30 mil.
Jo det funkar för en smal målgrupp.
Att äga en bil handlar väl för väldigt många om frihet, den begränsas ju en hel del med laddning.
Tänk om man glömt lägga laddaren på bilen på natten och så behöver du åka akut nånstans. Bara ännu en grej i livet man behöver tänka på varje dag…
100 mil sådär mitt i natten tänker du? För det är ju den genomsnittliga bilfärden för gubbar med släp annars har jag förstått.
Nej tänker om du glömmer ladda den på natten och ska iväg till jobnrt på morgonen. Så får du vänta 45 min tills den laddat klart och avboka ditt viktiga möte. Alternativt något annat värre akut,
Lär nog har hänt för en hel del att man glömmer ladda.
För mig är inte det friheten alltid behöva tänka på att ladda på natten och sen också ha koll på att frugan ha laddat bilen på natten etc etc.
Elbilsfolk har större problem än att köra bilen tvärtom och sen glömma ladda den.