Helt ärligt har jag inte träffat en enda person i verkligheten som äger en elbil men funderar på att någonsin gå tillbaka till förbränningsmotor.
Tänk så glömmer du tanka? Med en fossilbil brukade jag tanka när tanken närmade sig noll så räckvidden kunde variera mellan 2-70 mil, eller i snitt drygt 30 mil. . Med elbilen har jag oftast en genomsnittlig SoC som ger en liknande räckvidd, i snitt.
Ja, det händer ju att man behöver iväg akut. Men för mig har det aldrig någonsin hänt att jag behövt akut-åka iväg längre än till närmaste sjukhus eller för att hämta upp ett barn el likn. Vi pratar då om resor på bara ett par mil vilket lär finnas i batteriet även för den mest glömske.
Om man ständigt och jämnt både glömmer att ladda OCH måste köra långa oplanerade sträckor med noll varsel så kanske det är helt andra problem man behöver jobba med än just drivmedelsvalet på fordonet sitt?
Men eftersom 95 procent av bilresorna (för de flesta) är inom stan så kan man ju ta tjafset de enstaka gånger man åker längre. Det positiva med att köra i stan väger lätt upp de nackdelar det är att köra långt. Elbil är alltså något jag gärna fortsätter med, men det hade ju så klart varit ännu bättre om det var smidigare med laddning på längre resor
Vad har du för bil? Det verkar ha strulat nåt överjävligt enligt det du beskrivit ovan.
Skillnaden är väl att det tar max 5 min att tanka, medan det tar typ 45 min att ladda.
Man ska väl även aldrig ladda mer än 80 procent eller låta batteriet vara under 20 procent så man får ju aldrig full räckvidd. Om man ska ”vårda” batteriet så är ju räckvidden ännu mindre.
Elbil funkar som sagt för en smal målgrupp, eller för människor som vill spara kronor och ören.
Känner även flera som fått hybrider som tjänstebil, men aldrig orkar ladda den utan köra bara på bensin.
Det är inte bilen som strulat. Den har alltid fungerat klockrent. Är väldigt nöjd på den punkten. Även hemmaladdning har funkat utan problem. Att ladda på andra ställen vid färd längre sträckor har dock varit en tsunami att tjafs, problem och besvär.
Det finns olika typer av batteriet där t ex LFP inte skadas av regelbunden laddning till 100%. Likaså är det inga problem att ladda ett NMC-batteri till 100% heller så länge man inte låter bilen stå med detta länge. Att köra ned till lägre SoC än 20% är givetvis inga problem men du har rätt i att ett traditionellt NMC-batteri mår som bäst om det får stå med SoC lagom högt när bilen är parkerad under en längre tid.
95% av mina resor är kortare än den räckvidd jag har med batteriet knappt halvfullt och 99,5% är kortare än vad bilen klarar med 100% SoC.
Den 0,5% av mina turer som kräver snabbladdning har gått närmast uteslutande smärtfritt.
Men andra kan har andra resmönster och/eller behov att dimensionera bilägandet efter den där en gång om året resan med husvagn till Kroatien, eller vad det nu kan vara.
Låter märkligt. Jag har som sagt i stort sett aldrig råkat ut för strul men så laddar jag primärt DC och på Tesla, Ionity, OKQ8, CircleK och Mer. Kan tänka mig att det blir mer spännande om man försöker sig på typ Töreboda kommuns AC-laddare.
Detta är en stor begränsning med infrastrukturen för laddningen i kombination med att kostnaden är för hög att äga elbil.
Nära hälften i vissa länder, vill byta tillbaka till bensinbil som äger en elbil.
Här finns fakta från verkligheten om sambandet till att man vill byta tillbaka mot fossilbilen
Var bor du???
Hur lång är en lång resa för dig?
Du tycker att en studie som tiltar kraftigt mot länder med kass infrastruktur som Nya Zealand, Brasilien och USA är representativa för en diskussion om hur det kan förhålla sig här?
I Norge, Frankrike och Italien som har kommit någorlunda på utbyggnaden är det mellan 15-18% som svarat ja på frågan…
Är inte det rätt mycket i sammanhanget. För det handlar väl ändå om personer som redan varit helt sålda på elbil inför köpet. Men som sedan fattat att det var inget för dom.
En sak jag inte fattar är varför det inte finns massa laddare på alla bensinstationer. Måste ju vara ett perfekt tillfälle för dom att satsa. Hade underlättat avsevärt.
Svårt att ladda?
Worst case? Aldrig laddat på nätverket tidigare, ingen app i telefonen.
Den här veckan har min VW Sharan (dieselbil) varit inne på en plåtverkstad. Orsaken till besöket är min oförmåga att backa i trånga spanska garage.
Som ersättningsbil efterfrågade jag en id Buzz som är det närmaste nytillverkad bil av samma slag jag kan komma. Alla andra MPV med förbränningsmotor har avvecklats pga bristande efterfrågan och ersatts av diverse SUV.
Det var andra gången (som sagt, min oförmåga) som jag hade en id Buzz som lånebil. Förra gången var det -10 grader, nu var det +10. Jag har njutit av 140 km utan problem men skulle ladda innan återlämning.
Så, vad tror ni hände när en person +60 år som har laddat elbil två gånger tidigare skulle göra det?
Jag skulle ladda från 65 % till 100 % för att hyrbilsbolaget tar ut ett rejält påslag. Åker fram till laddaren hos VW-handlaren och ser att det ska vara tagg, app eller kreditkort. Lyckas inte förstå det med kreditkort men 3 minuter senare har jag laddat appen Virta, registrerat konto och kreditkort och laddningen är i gång. På 37 minuter laddar jag 27,6 kWh för 124 kr. 4,50 för extern laddning!
Lång tid? Nej, här var jag “tvungen” (=ekonomisk) att ladda till 100 %. Annars hade jag varit färdig tidigare.
Svårt? Nej. Nästa gång så lär det ta 1 minut i stället för 3 minuter. Appen finns i telefonen, kortet är registrerat. Dessutom lär jag ladda från 20 % till 80 %.
En lång resa med bil är väl åtminstone en 100-200 mil iaf tur och retur
Som du säkert vet och märkte så är ju laddkurvan ordentligt trist när man kommer över 80-90%. Tar typ lika lång tid att ladda 80-100 som att ladda 10-80.
Men måste man så måste man.
Om sextioåringen är normalbegåvad går det finemang ![]()
Har aldrig upplevt detta som ett problem, inte resor till vardags, inte när vi körde till Hamburg, turer till Göteborg eller Stockholm.
Det är på nivån att vi INTE vill ha någon annan bil än en elbil, på sin höjd en laddbar hybrid.
Min personliga åsikt är att biltillverkarna valt fel sorts bilar att bygga. Det är för dyra, avancerade, tunga och för stora. Så då återstår begagnat marknaden. Volkswagens grundtanke var ju att skapa billiga bilar för alla. Tror vi måste tillbaka dit.
Vad gäller förbrännings bilar så kommer priserna antagligen vara höga ett tag till. Men, det är ju ett begränsat antal med bilar. Det trycks ju inte ut våldsamma mängder sådana bilar heller så tillslut är alla väldigt gamla. Dessutom vet vi inte hur ETS2 kommer påverka. 30 eller 40 spänn litern efter 2027 lär ju påverka priset endel.
Kör ju själv en diesel som drar 0.5 l milen. Närmast löjligt billigt att tanka idag. Funderar på att byta till en sista förbrännings bil, typ Toyota och ha den tills den ramlar isär vilket bör ta en stund. Då kanske det finns bättre alternativ.
Jag drar ju med båt minst 500 mil av mina 2000 mil per år. Tror det blir en trist övning med dagens elbilar. Ja jag är en sån där tuff gubbe.
Jag kan förstå dem som för första gången fått prova en kass elbil i trista förutsättningar om de skyggar lite.
Som när jag var på tjänsteresa i England och skulle plocka ut en hyrbil. Fick en Peugeot e-208 med 23% SoC och sommardäck, som skulle ta mig i snöslask mitt i vintern från Birmingham till Edinburgh. Kass bil, kass laddning, kass allt. Lite förvirring kring laddning men det gick till slut även om skitbilen var långsam här med. Det blev ju inte bättre av att jag hade jäkligt bråttom och att u-landsinvånarna körde på fel sida…
Upplevelsen är lite annan när man sitter i en vettig elbil.

Trycker du 100 mil på en dag med fru och två barn?
Tacka fan för att det blir liv i luckan.