Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Jepp! Köp en elgitarr, Jan! En gyllene Gibson!

5 gillningar

En Les Paul! Nån Slash signature edition!

Sen får @janbolmeson köpa en stort svart hatt och spela Sweet Child o’mine i ett live RT avsnitt. Då blir i alla fall jag imponerad!

6 gillningar

Liratillsammans?

I den här podden får du varje vecka råd, tips och verktyg för att ta dina solos och ditt gitarrsound till nästa nivå på ett enkelt sätt.

12 gillningar

Klockrent! Jag ser verkligen fram emot detta!

2 gillningar

Jan: Denna vecka på LiraTillsammans har vi en spännande gäst som har en lång och fin karriär på branchen. Carro, vad tog du med från vårt samtal med Yngvie J Malmsteen?

Carro: Att less kan inte vara more. More is more.

EDIT: sorry for off-topic!

9 gillningar

Haha, ni är för sköna. Vad ni däremot sannolikt inte vet är att jag hade typ 5:or i alla ämnen förutom musik… När jag skulle spela blockflöjt i 3:an så sa läraren: "det här verkar inte vara din grej, du behöver inte komma tillbaka nästa gång… ". Där slutade min musikkarriär. :joy:

Tillbaka till on-topic då - privatleasingkampanj på en Kia e-Niro

För nu har @kero och @Skogstomten och ni som tjatat om privatleasing fått mig att börja fatta grejen (tror jag) i alla fall. Så låt oss leka med tanken att jag tar följande fullutrustade Kia e-Niro som är på kampanj i Lund (finns för 3295 för standardutrustning):

Då kostar den 3895 kr per månad eller 46 740 kr per år vilket blir 140 220 kr på 36 månader. Enligt mer detaljerade hemsidan så inkluderar det service och 1500 mil. Det vill säga att det enda som tillkommer är försäkring och el (säg 3000 kr/år vid hemladdning och 1200 mil).

Jämförelse med med min nuvarande V70 Momentum Bensin från 2009

Eller i jämförelse med vår nuvarande bil (V70 Momentum från 2009):

• Bensin - ca 18 000 kr/år
  • Service - 10 000 kr/år
  • Värdeminskning - 8 000 kr/år
  • Totalt => 36 000 kr/år
  • De kommande 36 månaderna: ca 110 000 kr.

Det vill säga att slutsatsen är(?):

1. det kostar mig nästan lika mycket att ha den befintliga V70 som är 10 år gammal och som vi inte litar på (ca 110 tkr på 36 mån) som att ha en splitterny Kia på privat-leasing (140 tkr på 36 mån)? Det vill säga diffen är mindre än 1000 kr i månaden?!? :flushed:

2. och om jag jämför med MG ZS Ev som kostar 24 000 kr om året(!) eller 72 000 kr på 36 månader(!) så får jag de facto en bil som är 11 år nyare (även om den är kinesisk, lite buggig etc) som sparar / gör mig 1000 kr rikare varje månad(!). Det är ju helt bisarrt. :flushed:

Jämförelse med den begagnade V90 Cross Country (bensin) från tidigare inlägg i tråden

Jämför vi vidare med den begagnade V90 nedan

så är det ett stendumt alternativ då den kostar ca:

• Bensin - 1200 mil per år - ca 1500 kr per månad => ca 18 000 kr
  • Värdeminskning (säg halvering på 3 år) => 60 000 kr/år
  • Service ca - 5000 kr/år
  • Totalt = ca 83 000 kr per år
  • De kommande 36 månaderna: ca 250 000 kr.

Det vill säga att den:

• är mer än 110 000 kr dyrare en splitterny fullutrustad Kia e-Niro på privatleasing (ca 140 tkr på 36 mån) som blev en av 2019 års bästa bilar.

• är mer än 3 gånger(!) så dyr som en MG ZS Ev som kostar 24 000 kr om året(!) eller 72 000 kr på 36 månader(!).

• är mer än ca 20 000 kr dyrare än en splitterny Audi E-Tron Quattro 50 PROLINE (ca 234 tkr på 36 mån) eller en Tesla Model 3 (230 tkr på 36 mån).

• är dyrare än en splitterny V90 CC(!!!) för ca 216 tkr på 36 000 månader.

• har exakt samma kostnad som nya Mustang Mach-E (252 tkr på 36 månader)

• är nästan lika dyr som en Mercedes-Benz EQC 400 (ca 266 tkr på 36 mån)

• F-n, man kunde ju nästan tagit en Porsche Taycan-privatleasing (415 tkr på 36 mån), för mellanskillnaden är “bara” ca 160 000 utslaget på 3 år… Dvs för ca 50 000 kr per år så har jag en super-premiumbil jämfört med den begagnade Volvon… :man_facepalming:

Insikter från ovan:

1. att tänka: “men jag har ju bilen kvar efter 36 månader” om jag köper den begagnade är ju också stendumt eftersom jag de facto hade kunnat köpa den om 36 månader för samma mellanskillnad som jag idag slipper att lägga. Det vill säga att jag hade egentligen kunnat räkna på alternativ avkastning på de pengarna under samma period…

2. när jag läst på, så verkar även försäkring ingå i de flesta privat-leasing-avtal. Det gör ju kalkylen ännu bättre för privat-leasingen eftersom den tillkommer idag med ca 4000 kr per år för V70 (halv-försäkring)…

Det vill säga i jämförelse med befintliga V70 så är all privatleasing runt 3000 kr/mån likvärdig i kostnad och i jämförelse med V90 jag kollade på så är allt under 7000 kr/mån en likvärdig kostnad. Intressant.

3. Den andra insikten som jag insåg - som gjorde att jag varit negativ till privatleasing - är att jag sett det som olika. Att köpa en bil kontant är en ”balansräkningstransaktion”, dvs att det är lite - ta pengar på kontot och glöm bort. En privatleasing är en ”resultaträkningstransaktion”, det vill säga att det är något som ska betalas varje månad av lönen. Det kändes jobbigare än köp-och-glöm. Men tricket insåg jag för mig var att se även leasingen som köp-och-glöm, typ betala hela leasingen för 36 månader på ett bräde (eller ha ett separat fysiskt/mentalt bankkonto för det).

4. Ytterligare en insikt är ju att om man äger en bensin/diesel-bil så behöver man ju typ sälja den omgående innan fler personer får samma uppenbarelse som jag fick. För inte en chans att man köper den begagnade V90 eller motsvarande så som det ser ut nu. Rent logiskt borde ju prisfallen på dessa bilar accelerera ju äldre de blir… :flushed:

Alltså, om ovan är rätt, så är det en sjuuuk ögonöppnare. Lite dra mig baklänges på en vagn… Bäst att gå lägga sig nu… Tror inte @carolinebolmeson skulle uppskatta att bli väckt nu kl 01:45 trots min entusiatiska insikt… :flushed::joy:

@kero och @Skogstomten - jag tror jag ser privatleasing-ljuset…

PS. Får man ge sig själv utmärkelsen - “läsvärt inlägg”? :joy:

24 gillningar

Jag hoppas vi får ett avsnitt om detta med bilköp där du kan dela med dig av dessa insikter och ny kunskap du har fått!

5 gillningar

Rolig tråd!

På samma linje som @kero och @Skogstomten delat angående privatleasing TCO MG ZS EV 2022 El | Hedin Bil

Den bör passa din spec. @janbolmeson, samt gå under dina 3000kr/mån som du pröjsar för din nuv kärra. Kan dock vara lite degig lev-tid på den då den verkar poppis.

2 gillningar

Då får man en dekal på bakrutan på köpet “jag supportar diktarur och folkmord”

(MG helägs av kinesiska staten)

4 gillningar

Jag är med på dina tankar, men att jämföra en V90cc med AWD och massa utrustning och bra komfort mot en Kia känns fel.
Klart Volvon kostar mer.

3 gillningar

Jag håller med.

Jämför lika mot lika.

Vi har en XC60 från 2013, då jag provkörde en Tesla M3 slogs jag av att det är stor skillnad i komfort. Volvon är betydligt tystare! Framförallt vägljudet från dubbdäcken var direkt störande i Teslan. Gissar att Kian inte är mycket bättre :roll_eyes:

2 gillningar

Resonemanget håller mot en ny V90 CC också:

Den nya kostar 216 000 SEK på tre år (4995 kr/mån). Den begagnade V90 kostar ca 250 000 SEK på tre år. Det vill säga att vi kan avrunda det till “samma”.

Visst jag får marginellt mer utrustning med den begagnade, men jag får genuint ett bekymmerslöst ägande med privat-leasingen… eller missar jag något?

2 gillningar

Privatleasa en XC60 Recharge så får du en Volvo samt får börja köra på el. Kör du mycket lokalt så kommer du kunna köra mycket på el men ändå slippa noja över om det finns lediga laddare vid långresor.

2 gillningar

Okej
Poängen var alltså att privatleasing är bättre?
Det jag menade var att konstaterandet att V90n med fyrhjulsdrift var dyrare var ingen överraskning och fullt rimligt.

1 gillning

Ja, fattar att det har varit helt tydligt för många av er. Men för mig var det en ögonöppnare. Jag hade satsat pengar på att den begagnade bilen var bättre. :scream::roll_eyes:

1 gillning

Om du går på privatleasing tycker jag råd och röns artikel är bra.

Speciellt bör man överväga följande stycke,

Vad menas med onormalt slitage?

Det finns alltid en reservation i avtalen om onormalt slitage, och bedömningen görs när du lämnar tillbaka bilen. Be att få onormalt slitage specificerat i kontraktet. Fråga vem som bedömer slitaget, är det en oberoende person eller är det leasingfirman?

4 gillningar

Jag är fortfarande inte helt övertygad om privatleasingens förträfflighet.
Jag måste nog räkna lite mer själv.

Yes, det kommer garanterat bli ett avsnitt. Måste, om inte annat, motivera alla timmarna jag har lagt på det här. Jobbar även på att få med @Skogstomten på en intervju. Han har ju de facto skrivit en bok på ämnet. :nerd_face:

5 gillningar

Finns begagnade Kia också. Jämföra en ny med en begagnad från olika klasser är ju äpplen vs päron gånger två eller? Går säkert att hitta ett äpple, ett päron, en banan och en kiwi som tar ut varandra perfekt i uträkningen :slight_smile:

Vill du byta ofta eller äga en helt ny så låter ju leasing ok. När avtalet går ut kanske elbilar är mer mainstream och praktiska att äga som tidigare nämnts. Vem vet, kanske är omöjligt att sälja bensin / diesel om några år…

Eller köp bara det ni vill ha, varför krångla! Ni har råd. Eller låt barnen välja, de har säkert bättre koll på vad ni egentligen vill ha :wink:

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Hur kan privatleasing vara så förmånligt?