Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

V90 är en kalasbil.
Personligen skulle jag köpa diesel men jag kör rätt mycket per år.

Köpte en XC60 D5 -13 i våras och är ruskigt nöjd :blush:
Kikade på V90 också men vi ville ha högre bil för att se över plogkarmar på vintern och även bättre sikt i stadstrafik.

Jag skulle hellre ta denna:

1 gillning

Jag vet ju att du är insatt i det här @kero, men kan du hjälpa mig förstå. Låt oss leka med BMW iX3 Charged Plus som du föreslog. Hur kan det här ge en bättre totalekonomi än den begagnade Volvon över 3 år? För mig verkar det sjukt ointuitivt och jag förstår inte…

(och hur jämför det sig med t.ex. en Tesla Model Y som kostar i princip på kronan lika mycket om man köper den kontant)

2 gillningar

Det var en företagsleasing av den nya 9-3an när det begav sig mitten på 00 talet. När jag lagt in alla tillbehör blev den sjukt dyrt. Spännande och kul en månad sen blev det vardag. Lyckades dra mig ur avtalet men kostade en hel del trots att jag bytte arbetsgivare. Köpte sedan en bättre begagnad ”gamla” Saab 9-3 som jag inte var livrädd för när frugan skulle parkera i garaget och som jag inte själv parkerade längst bort på parkeringen utan ”grannar”.

En annan gång gjorde jag det superrationella köpet. En begagnad Golf. Skittråkigt från dag 1. Stod ut med den ett tag men sålde även denna till brakförlust. Därefter blev det faktiskt en nästan ny Volvo V40 - klart bättre men även den såldas pga utlandsflytt. Lite synd faktiskt.

Så det gäller att hitta sin ”sweet spot” - inte för tråkigt rationellt och inte heller för fint för dyrt. Så har det varit för mig åtminstone med de 10 tal bilar jag kört igenom tills jag insåg att jag inte behövde någon :grinning:

2 gillningar

Didn’t see this one coming… :rofl:

Ja, jag har väl landat i något liknande. Just nu verkar det ha blivit urskiljt till något liknande. Typ:

• Rationellt men så tråkigt att det går bort - Typ alla Toyotor och liknande märke
  • Sweet-spot (rationellt): Fullutrustad begagnad V90-ish
  • Sweet-spot (dyrt & fint): Typ en Tesla Model Y
  • För fint och dyrt - Porsche, Tesla X Plaid, Volvo XC90

Men just nu är jag supernyfiken på @kero:s resonemang om TCO. Väntar även på @Skogstomten som också verkar ha några Jedi-krafter kring TCO-analyser som för mig verkar sjukt ointuitiva.

1 gillning

Vi har sjukt olika perspektiv på bil. Min lista hade sett ut såhär:

• 10 år gammal Golf
  • 15 år gammal Volvo kombi
  • 5 år gammal Toyota
  • Tesla Model Y
2 gillningar

@janbolmeson
Ibland får du utstå lite dryga kommentarer och gliringar, bland annat från mig.

Men här är tre saker som du gör som imponerar på mig:

1. Du delar generöst med dig av dina tankar och känslor i laddade frågor. Ganska utelämnande och sårbart. Det kräver mod och trygghet.
  2. Du vågar tänka brett och överväga och utvärdera fler alternativ än de uppenbara. Jag älskar att du ger Porschen en ärlig chans.
  3. Du tar till dig av argumenten som presenteras i tråden på ett sakligt sätt. Allting tas in och sorteras, inget verkar missas även om budskapen paketeras olika.

Den här tråden har varit stor underhållning och väldigt lärorik för mig i sommar, Tack!

Vi alla som satt oss in i bilmarknaden kan nog konstatera att läget är knepigare än man tror och att logiken dyrare=bättre inte råder. Då blir det många delbeslut att fatta och mer tid tas i anspråk. Egentligen inget konstigt.

Med det sagt poppar jag mer popcorn och återgår till att ladda med nya dryga kommentarer…

14 gillningar

Du har kanske inte några större behov att påfågla dig… :rofl: Det finns en bilmodell (som jag egentligen gillar) som jag inte kan välja för att en person i min närhet har den. Det går liksom bara inte. Får bara leva med att jag är lite dum i huvudet där. :joy::man_facepalming:

Tror du ska titta på en ett par år gammal Lexus. Provkör, ”det kostar inte att titta” som någon ovan skrev.

1 gillning

Tack @Greger, uppskattar verkligen dina och andra bidrag. Har faktiskt inte sett det som dryga kommentarer, tvärtom har ni ju många varit spot-on - särskilt i några av de “jobbiga” kommentarerna. Det är ju det som jag gillar - inte bara i den här konversationen - att vi kan kalla en spade för en spade.

Som t.ex. status/signifikans-grejen som jag absolut har en släng av. Finns ju ingen anledning att låtsas som något annat, ni och andra ser ju den i alla fall. Vore bara inautentiskt att låtsas som att det är något annat.

Sedan har det verkligen varit en väldigt intressant process. Tänker lite som när (V) upptäckte att de kunde påverka i politiken häromveckan. Plötsligt upptäckte jag att Porschen eller Plaid:en faktiskt var ett realistiskt alternativ - något som plötsligt öppnade dörrar jag inte vågat titta på förut då jag bara avfärdat dem. Särskilt Porschen gav upphov till väldigt många sådana spännande diskussioner med @carolinebolmeson om självkänsla. Är jag värd en sådan?

Som @Moneypulation konstaterade, så har min självkänsla / självförtroende inte växt i takt till en sådan bil. Vilket bara det är spännande.

Tack än en gång till dig @Greger och dig som orkar läsa, kommer med inspel och har tålamod med mig. Hoppas att du åtminstone kan njuta av lite :popcorn: under tiden.

3 gillningar

Jag har tillgång till flertalet olika bilar (i princip gratis) som definitivt är gigantiska påfågelfjädrar ifall jag behöver åka på enstaka grejer. Men har noll behov av påfågelfjädrar till vardags.

1 gillning

Spännande, vad är det för dig? Porsche? :wink:

Vänd på frågan, är Posches aktieägare värda att profitera på ditt behov att flexa? :wink:

3 gillningar

Kan inte ens säga det för det röjer min anonymitet fullständigt… Även om den går att få kraftiga indicier på via andra vägar.

1 gillning

Haha, ja, det tog emot när jag såg någon YT-video som analyserade Tesla-aktien som sa att Tesla för att motivera dagens värdering behövde:

• Ha Porsches galna marginaler
  • Toyotas produktion

När jag insåg att Porsche hade bland de bästa marginalerna i bilbranschen kändes det inte jättekul. Då bidrar jag hellre till Tesla-kulten och Musk… :joy:

2 gillningar

Tror det bästa tipset du fick idag vad att lugna dig lite.

1. Ni har bestämt att bilen ska bytas, fira att du/ni lyckas bestämt något i denna veliga soppa😉.

2. Sätt ett datum (tex 1/8) när ni ska börja fundera på bilbytet, och tänk inte mer på det innan 1/8. Sätt också ett datum lite längre fram när ni senast ska bestämt er för vad för bil det ska bli.

3. Efter 1/8, gör en lista med vilka kriterier bilen måste uppfylla, och sätt en budget för bilen. ( Ha inte Porschen som referens.) Ska den vara ny/begagnad, hybrid, el, diesel, hur stor, är märket viktigt, skatt, garantier mm.

4. Leta upp tänkbara kandidater och köp en bil. Och se till att det är en bil du är bekväm med, inte vad du tror andra tycker du borde ha.

5. Om ett halvår, analysera hela denna situationen och vad tusan som egentligen hände.

2 gillningar

Just exemplet med iX3:an blir troligen något dyrare än V90:n. Jag hinner inte göra en detaljerad kalkyl innan läggdags, men i grova drag finns det ett antal stora kostnadsdrivare för xc90:n som gör att månadskostnaden drar iväg:

• värdeminskning på minst 3000 kr/mån (betydande risk för ännu snabbare värdeminskning pga skiftet till elbilar)
  • utebliven avkastning över tre år kostar dig i snitt ca 2000 kr/mån
  • Bensinkostnad för 1200 mil per år (mest i stan) blir minst 1600kr/mån (baserat på 16,50 kr/l och jag är övertygad om att bensinen kommer att bli betydligt dyrare om tre år)

Enbart dessa tre blir tillsammans minst 6600kr/mån. Sedan tillkommer allt annat som sevice, reparationer, försäkring, skatt, däck, etc.

3 gillningar

Samtidigt tycker jag det har skinit igenom att det kanske egentligen handlar om något mer än bara ett bilval eller ett behov av att överträffa andra. Det verkar, om jag förstått det rätt, också handla om att få testa att låta bli att vara rationell, att vara lite wild and crazy ibland och gå på känsla mer än tanke. Det låter absolut utvecklande och sunt, kanske till och med befriande. Varför stanna I en hamsterbur om man kan rymma ur den :sunglasses:? Men det kanske inte nödvändigtvis måste handla om just en bil :blush:.

4 gillningar

Jepp! Köp en elgitarr, Jan! En gyllene Gibson!

5 gillningar

En Les Paul! Nån Slash signature edition!

Sen får @janbolmeson köpa en stort svart hatt och spela Sweet Child o’mine i ett live RT avsnitt. Då blir i alla fall jag imponerad!

6 gillningar

Liratillsammans?

I den här podden får du varje vecka råd, tips och verktyg för att ta dina solos och ditt gitarrsound till nästa nivå på ett enkelt sätt.

12 gillningar