Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Självklart ska man njuta av livet och göra det man själv vill. Unna sig, leva!

Alla ser vi olika på vad man ska lägga pengarna på och det är helt ok.

Det jag reagerade på är att man kört en Volvo V70 i 10 år och sedan tar klivet till en bil för 1,4 miljoner.
Jag säger som någon skrev i tråden… jag upplever inte Jan som killen som behöver en statusbil eller ett skrytåk.

Även jag har hört avsnittet där han säger att han har råd men varför ska han göra det. Nyhetens behag osv :slight_smile:

Jan ville höra våra tankar kring hans bilköp och det var min:)

Oavsett vad eller hur det blir så följer jag detta med spänning och tackar Jan för att vi får inblick i detta dilemma som många vi andra står inför när det gäller elbilar osv!

Frid! =)

2 gillningar

Mitt tips: åk och testkör en BMW 440i. Sedan tänker du dig den med helektriskt variant som är klart piggare och funderar över om du kan vänta på en i4 M50 :slight_smile:

Varför? Jag tycker tesla missar på flera punkter vad gäller känsla och design interiört. BMW står för och är körglädje. Detta kanske kan bli en “middle ground”. Jag tror i alla fall starkt på den, utan att ha provkört. Hans Zimmer står för fake-ljudet när du trycker plattan i mattan. Räcker inte det? :smiley:

1 gillning

KIA har en gammal elbilsplattform.
MG är en buggig kinesisk bil.
Tesla är hutlöst dyra och dessutom fula.

Nu är det ju en sunk cost, men hela den här processen har antagligen kostat dig mer energi än V70:n gjort under hela livstiden :wink:

(32:15 in i videon om timestampen i länken inte fungerar)

Fast du har ju inget att bevisa(!), och för vem? Och hur bevisar du något genom ett bilköp?

Kanske är läge att lägga dig i hängmattan och läsa igenom den där boken igen :yum:

2 gillningar

Oavsett vad vill jag bara flika in att någon ny bil bör köpas med Jans timpenning. Då menar jag inte bara finansiellt utan även den känslomässiga timpenningen :sweat_smile:

En långmilad bensinbil från 2009 vill man inte ha och göra med om man inte måste. För att inte tala om bränslekostnaden…

1 gillning

Det skrämmande är att även en del nya bilar strular. Inte lite heller för den delen… Har bekanta som leasade en andrabil. Leasingfirman frågade om de ville köpa ut bilen när avtalet gick ut, de kunde få “bra” pris. De garvade åt leasingfirman och ville verkligen inte köpa den strulbilen. Nu har de bara en bil igen…

Men prova att ta MC kort om du inte har,du kommer lära dig massor om trafiksäkerhet och riskhantering. Framförallt får du köra fordon med rejäl prestanda rakt fram! Du behöver inte köpa en hoj bara för du tagit kortet.

3 gillningar

Varför inte lägga 259 000kr på en splitter ny Toyota Corolla Touring Sport? Det är en hybrid (el/bensin) med 50km räckvidd som drar i snitt typ 0,5 liter/per mil i kombi utförande, det går att köpa till dragkrok.

Du får betala straffskatt första tre åren ca 2000-3000kr per år, sen sjunker skatten till 360kr per år.

Garantier finns, modern teknik medföljer, extra teknik finns i.o.m teknikpaket som tillval.

Jag tycker nya Toyota Corolla är så lik en V70 man kan komma, man undviker idiot höga skatter, kör hyfsat miljövänligt och har en ny fin bil.

Om 5 år köper du en elbil när tekniken och infrastruktur har mognat och sjunkt i pris.

4 gillningar

Man hittar lätt en Tesla M3 med mindre än 5000 mil och med FSD (för maximal teknikupplevelse) för bara dryga halvmiljonen!

Blocketsökning: Tesla M3 fsd < 5000mil

Vad kan vara mer mitt i prick för @janbolmeson och @carolinebolmeson ?

Jag kan inte se att den missar på något förrutom att den inte är ny :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ok, fram med motorsågen… Som ni märker så är det snabba svängar… :man_facepalming::slightly_smiling_face:

Här är ett realistiskt begagnat alternativ. Vad sägs?

Bilarna för 1 Mkr+ får gå bort enligt tidigare resonemang. Behöver en inte den dyrköpta läxan. Återkommer om hetaste nybilskandidaten senare…

Kollade, men 13 veckors leveranstid, då tar jag nog hellre Volvon ovan… Har provkört en RAV4, men vet inte, det kändes bra bil och inget mer… :flushed:

8 gillningar

Alltså kör!!! Helt perfekt!
Snygg, låga mil, skinn, tonade rutor, bra utrustning. Släng på en dragkrok med sen är ni hemma!!! Det ENDA jag reagerade på var att bilen kom ut på blocket i MAJ… undrar varför den inte är såld?!? Kan va att det är en bensinare…

Kör Jan Kör!!! Heja heja ( från en volvofantast )

1 gillning

Skönt att se att det svänger, jag känner igen mig själv i ditt beteende och tankar.

Njut av att du nästan hade en Porsche, utan att det kostade dig en krona!

Har du tittat på Mercedes GLE laddhybrid? Den är kanske något dyr nu när du åter sänkt budgeten. Men trevlig och lång räckvidd, dessutom lite lagomt premium.

2 gillningar

Säger som min far: ” det kostar ingenting att titta ” =))

1 gillning

Volvon ser bra ut!

Om Toyota Corolla skulle vara nåt för dig men 13 veckor dödar den tanken, kolla Suzuki Swace. Samma bil som Corolla. Vet ej hur priserna är i Sverige, men här i Finland är Suzuki några tusenlappar billigare.

Amen, Jan, detta slagskeppet för 1200 mil om året i Malmö och 10% utanför stan. Fo real? :joy:

Nä, men allvarligt. Man ska inte fatta beslut när man inte är i balans när det gäller investeringar och antar det även gäller bilköp.

Ta paus! Kör V70 lite till och klura ut vad du egentligen vill! Om V70 rasar så hyr en bil månadsvis tills du löst bilgåtan. Tips på Folkes Biluthyrning i Lund kan ge vettiga dealar på månadsbas. Oavsett så blir det mycket billigare än ett felköp i 300-1000+ KKR klassen :grinning:

Hahaha, det skulle jag absolut hålla med om…

Men nu är jag så förvirrad att jag inte ens fattar vad som är dåligt? :flushed::rofl: Jag tänker ju att det här är vår bil fast 10 år nyare… Eller, vad missar jag? :flushed:

1 gillning

Mmm, hmm! :grinning:

Eftersom du svänger över ett gigantiskt fält med bilval så säger det mig att du inte bestämt dig varken vad du vill ha, vad ni behöver eller hur mycket det får kosta. Släng in ett mått av analysis paralysis!

Jag tror att risken för felköp är för stor helt enkelt. Så ta paus. Tänk inte på nya bilar på ett par veckor. Rulla runt i V70n (eller en hyrbil om den rasar) och fundera sedan igen.

Jag lovar att situationen kommer att ha klarnat. Låt det undermedvetna jobba med den oerhörda mängd information du har i skallen och du kommer att landa i ett val som du tillslut blir nöjd med.

Jag har varit i liknande sits för en herrans massa år sen. Det blev bara så fel, i mitt fall åtminstone :slight_smile:

2 gillningar

Vad blev det för dig då?

Åt h*****e :joy: Gjorde mig av med bilen efter 4 månader. Cirka en månad in på den nya bilen så kom jag på vad jag egentligen skulle köpt. Så det var bara att bita i det sura äpplet.

Sen hr jag i och för sig gjort både för rationella köp och för irrationella. Rationella är tråkiga från dag 1. Irrationella tappar sin lyster efter cirka en månad :grinning:

1 gillning

Haha, du får ju säga något mer. Vad var det felaktiga köpet och vad var rätt? Supernyfiken…

2 gillningar

Vad är drivkrafterna för dig att välja detta alternativ? Politiskt korrekt, säkert, lagom pris/status/statement, mama-approved? :blush:

Sorry om jag bara ökar förvirringen men i denna prisklass hade jag tittat på följande privatleasingalternativ som borde ge minst lika bra (om inte bättre) totalekonomi över 3 år och som också bör möta ovan kritterier.

Audi E-Tron Quattro 50 PROLINE

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC SE Edition

BMW iX3 Charged Plus

1 gillning