Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

1: du tar bilkostnaderna med oskattade företagspengar, vilket motsvarar betydligt mindre utskattade privata pengar. (Krasst företaget tar kostnaderna för bilen)

2: “Priset” för att du låter företaget ta kostnaderna för bilen är att du ska betala ett “förmånsvärde” för förmånen att även använda bilen privat. Generellt sett har förmånsvärden varit förmånliga historiskt. Framför allt har de tidigare varit extremt förmånliga på de flesta elbilar. Det gjorde att man kan säga att man betalade väldigt lite skatt för att åtnjuta den förmånen. (Numera har förmånsvärden gått upp för alla bilar och i synnerhet för de lite billigare elbilarna)

3: i princip enda sättet ett vanligt företag kan göra, åtminstone en del av, momsen lyftbar på själva bilpriset. Service, däck osv lyfter man normalt full moms på om man betalar de separat.

För att göra en korrekt uträkning/jämförelse är det enklast om man räknar om alla kostnader till “privat beskattade pengar” innan man jämför. I uträkningen ovan blandar du både oskattade företagspengar och färdigskattade privata pengar.

Den svåra (och viktigaste posten!) i matematiken är vilket värde man ska räkna med på bilen då den byts/säljs/avvecklas efter ett antal år. Blir lite som att i förväg beräkna en genomsnittlig månadskostnad för en BRF-lägenhet som man planerar att ha t ex i 3 år. Vad blir månadskostnaden då? Ingen vet riktigt säkert förrän den är såld.

Då är det lättare matematik med en Hyresrätt där hyreskontrakten stipulerar exakt vad som gäller under hyrestiden. När det gäller bilar kan man se det som en slags bilhyra. Kallas operationell leasing för företag eller konsument/privatleasing för privatpersoner.

Jag hittade Teslas privatleasing via denna artikel i Allt om elbil. Ingen aning om hur man hittar den via Teslas hemsida:
https://alltomelbil.se/nu-kan-du-privatleasa-tesla-model-3/

Om du går vidare så ser du att leasingen sker via TM Sweden AB som är Teslas svenska dotterbolag så detta leasingerbjudande är verkligen ”Teslas egna”, men säkerligen i samarbete med DNB eller annan kreditgivare

1 gillning

Jag är väldigt dåligt insatt i företagsleasing och förmånsvärden, men förutsättningarna för att leasa via företaget har definitivt försämrats, även för elbilar. Senaste ändringen trädde i kraft så sent som 1/7 i år.

En rätt informativ artikel i NyTeknik:
https://www.nyteknik.se/elbilar/nu-blir-det-dyrare-att-skaffa-tjanstebil-7017403

Edit: En väldigt bra FAQ om förändringarna för tjänstebil här:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210701/faq-svar-pa-dina-fragor-om-tjanstebil-formansvarde-och-privatleasing/

Om du ska ta bilen på företaget, leta upp en bil med lågt förmånsvärde i förhållande till bilens pris. Tex model 3 eller y. (Tidigare även model S longrange, men vet inte om den fortfarande har det).

Behöver du verkligen en plaid, mer än för att imponera på andra? Bara för att du nu normaliserat Porschen så måste inta alla bilar kosta 1.2miljoner plus😉.

Jag insåg (visserligen vanlig performance),
-Det var kul till en viss grad men man tröttnade ganska snabbt på vansinniga accelerationer.
-Vanliga longrange var fullt tillräcklig, speciellt betydligt bättre förmånsvärde!
-Jag blev en farlig bilförare med prestandan och den gav mig ett aggressivt kör sätt.

Behöver du en X?
S är så mycket snyggare och trevligare att köra, nöjer du dig med en longrange får du dessutom betydligt bättre förmånsvärde!

3 gillningar

Tusan vad ni är ”jobbiga” och petar på rätt ställen. Tankespjärn är ju roligare när andra får spjärna. Får reflektera och återkomma. :pray:

Tack.

4 gillningar

Spelar det någon roll om jag lär behålla den i många år? Har ju hängt med denna i 10+ år så det är ju inte osannolikt att jag håller även denna länge…

Det vill säga ska man tänka annorlunda om man har en horisont på säg 5-10 år istället för 3 år?

När vi byter bil räknar vi alltid med att behålla den i minst 5-7 år. Alltid ny bil…

Mina spontana tankar:

• Genomsnittlig värdeminskningen per månad sjunker i de flesta fall ganska mycket när du räknar på 10 år istället för tre, särskilt om du köper helt ny bil
  • Jag vet inte om det ens går att leasa bil i 10 år så jag antar att bilköp är enda alternativet då, eller så kanske det lönar sig att leasa först i tre år och sedan köpa loss bilen. Det behöver man räkna på.
2 gillningar

Kommer verklingen nöjet att köra Porsche att kännas prisvärt i tio år?

Kostnaden fortsätter att vara hög men gör även glädjen över en “fin” bil det?

Jag har själv vid två tillfällen köpt, vad jag tycker, för dyr bil och det blev aldrig riktigt roligt. Jag mådde hela tiden lite dåligt över den “dåliga affären” med för ny bil och sålde vid båda tillfällena efter ganska kort tid :blush:

1 gillning

Har lånat min mammas bil de senaste dagarna när vår var sönder. Min bror kör hem den igår, när vår var tillbaka, och idag får han upp:

Jag jinxar tydligen saker. Då har även vår motorgräsklippare gått sönder, vår robotgräsklippare och en hel del andra saker. :man_facepalming::joy:

#turmanharbuffert

6 gillningar

Vi får snart tipsa dig om inköp av en liten OBD-adapter så du kan dra ut felkoder till telefonen från familjens samlade bilpark :nerd_face:

4 gillningar

Blir ju bara matematiken som förändras men samtidigt är det lättare att förutse restvärde (låg %) och svårare att förutse reparationsbehovet (sannolikheten för större /dyrare reparationer lär öka). Dock tenderar mycket att jämna ut sig i längden och tänker du ha den i uppemot 10år är det nog ändå ofta mest lönsamt att äga den. Tror inte ens man kan få 10 års leasingavtal.

När restvärdet är 10% har jag för mig att det finns regelverk att leasingen ska avslutas. De längsta jag hört om är 6-7år men även det är ovanligt. Själva bilen utgör ju i slutändan “själva säkerheten” för leasingbolagets utlånade pengar. (Tänk pantbrev på bostadslån) När bilar börjar vara så gamla anses säkerheten bli väldigt osäker. Dels pga att leasingbolaget inte har någon koll på just din bils skick/slitage=marknadsvärde och dels för att sannolikheten för totalhaveri ökar.

Trots allt är det relativt sett ovanligt med dyrare reparationer på 5-7år gamla bilar som inte rullat så långt. Då har man ofta dessutom ett aktivt maskinskademoment i sin bilförsäkring som i vissa fall kan gälla vid större haverier. Så jag skulle säga att angående bilålder är <3 år är en kategori, 3-7 år en annan och >7 år en tredje ur olika aspekter.

Samtidigt hänger det ihop med bekvämlighet kontra vilja/kunskap att fixa billiga reparationer på något sätt. Antingen att man gör det själv eller att man har en prisvärd mekaniker som t ex kan/vill skaffa/montera begagnade delar eller köpa de på alternativa ställen än den stora märkeskedjan.

Borträknat själva drivlinan (el/bensin/diesel) på bilen så finns det fortfarande väldigt många saker som kan strula på en modern bil. Många brukar säga att elektroniken är moderna bilars “rost”. Dvs fel på givare, stryrdon, ställmotorer, knappar, kretskort, kablage osv gör till slut att en bil inte längre är lönt att reparera. Där det förr var rosten som till slut var spiken i kistan för en bil.

Ett exempel är ju din egen V70 som nu blev okörbar för en enkel liten givare som strulade. Där det inte heller alltid är så lätt att hitta exakt vilken del det är som är trasig. Därav att mekanikerna gärna “provar sig fram” genom att börja med att byta den del som de bedömer som mest sannolik/prisvärd att börja med.

Du lär också antagligen ha lättare att hitta en “billig mekaniker” och billiga delar till en volymbil som en Volvo V70 än till en Porsche Taycan där det bland annat handlar om sålda volymer och hur dyr olika enskilda komponenter är till just den bilen är. En styrdon till en AC-anläggning kommer i princip alltid att vara billigare till en liten volym-Toyota än en dyr Porsche :wink:

Utifrån din beskrivna situation skulle jag nog kalkylera med 5-7 års ägande möjligtvis några år till för att slippa mesta möjliga “strul”. Då har bilen gått mellan 10000-15000mil och du har fortfarande en hyfsat fräsch bil som är hyfsat attraktiv på begagnatmarknaden till det marknadspris som då gäller.

På så lång tid kommer också låga driftskostnader (service, drivmedel, däck, försäkring, bilskatt) att få större betydelse än den rena värdeminskning som är den största biten första åren.

1 gillning

Förlåt men jag kunde inte hålla mig från att kommentera…

Jag tycker det helt galet att lägga så mkt pengar på en bil. Jag älskar själv bilar så visst är det kul. Men när det handlar om 1,4 miljoner så känner jag att det spårat…

Alltså för 400 tusen får man en riktigt fin bil… mindre än så, tänker på vilket slit och vilken jäkla resa ni gjort på börsen… ska man då lägga denna summa som är den sämsta investeringen man kan göra?!? En bil?

Jag vet inte men jag tycker att det känns onödigt …
Har ni kört runt i V70 i 10 års tid för att köpa en bil för 1,4 miljoner?

Jag hade investerat i något som ger mer pengar inte som sjunker i värde . Den åsikten har jag idag mkt pga rika tillsammans. Bara en tanke!

Inget hat eller någon otrevlig ton mot någon! Alla får göra sina egna val, blir bara något förvånad när jag har hört Jan resonera innan ang just detta!

Kärlek och lycka till oavsett om det blir V 70 eller tesla! Tack för ett fantastiskt forum!

10 gillningar

”Detdär var en dyrköpt läxa” säger man ibland. Just nu känns det som att @janbolmeson shoppar läxa snarare än bil.

Det är ofta dumt att välja det allra billigaste, dumsnål. Men det är också ofta dumt att välja det dyraste. Varför har vi inget särskilt ord för det?

Om Jan trots allt köper bilen och dokumenterar den känslomässiga resan tror jag dock att läxan kan komma att räcka till oss alla på forumet på ett jättespännande sätt. Jag är bänkad på första parkett!!

1 gillning

Håller med. Ska man ha en ren elbil för en familj känns väl ID4 eller lämpligt koncernsyskon som det smartaste valet? Man kanske inte får samma status som med en Porsche men jag tänker att om man kört en V70 sedan 2009 så har man väl inte något jättebehov av att bilglänsa?

1 gillning

Jan borde titta/lyssna på sitt eget avsnitt (han kanske aldrig lyssnar på sina egna grejer? En del upplever ju att det är lite cringe) om boken ”millionaire next door”. Tror det är ett ganska gammalt avsnitt och Jan kan ju ha ”utvecklats” sedan dess… men han kan lika gärna ha tappat fokus lite och låter annat än sina egna värderingar styra?

Varför är just en id4 ett smart val? Det finns ju många liknande elbilar som är minst lika smarta val t.ex.

Kia e-Niro
Hyundai Kona
Tesla M3/Y
MG

Dealbreakers är ju t.ex. dragkrok, hastighet för snabbladdning, lastutrymme etc. Konan är lite gammal, men är otroligt snål, och laddar hyfsat snabbt. Tesla glänser i lastkapacitet samt att bilen inte lär överges mjukvarumässigt i första taget, och Supercharger-nätverket är perfekt integrerat.

E-tron och Polestar2 är ju väldigt törstiga och inga uppenbara långfärdare direkt, men båda har sina för- och nackdelar. Taycan har jag inga kommentarer till :smiley: Bra snabbladdning, och antagligen den bästa elbilen som är ihopplockad av delar från marknaden (till skillnad från Tesla som gör många komponenter själva).

Min rekommendation är att titta på youtube, finns mängder med kunnigt folk som gör ärliga recensioner, t.ex. TeslaBjorn, OutOfSpecMotoring, KrisRifa. Tyvärr inga svenskar vad jag vet, norrmän är det närmaste. Sen ut och provkör!

/H

Jag tänker bara att till vilken nytta ska man ha mer pengar då? När och till vad ska man använda pengar? Är det ett självändamål att spara och skaffa sig mer pengar?

Jag tänker att Jan har pengar så han klarar sig även bilköp för 1,4M inräknat. Sen får jag känslan av att han dessutom trivs bättre med att driva företag än att “gå i pension” och sluta arbeta ändå. Och han har nog med humankapital för att inte ens behöva en pengamaskin att leva på eller falla tillbaka på i en kris…

Då ser jag inga hinder att spendera pengar på något man uppskattar.

2 gillningar

Haha, ni är för roliga OCH ni har högst sannolikt rätt. Det är ju lite ett breakdown i realtid. :rofl:

Så här kommer fortsättningen. Det här tar oproportionerligt mycket energi, men vi har i alla fall landat i att det blir en ny bil, så känns det just nu. @carolinebolmeson tycker att vår strular lite för mycket och att det kostar oss energi.

Återigen, här kommer tankarna ofiltrerat så ni får det som det kommer (och kan skratta åt mig). Efter att försökt reflektera på det hela så är en drivkraft att jag vill visa någon - högst sannolikt min mamma och en odefinierad omgivning - det går bra nu. Kommentaren från min mamma när jag sa att vi mer eller mindre valt Skoda var:

Nej, ni kan väl inte ta en Skoda. Ta en ordentlig bil som t.ex. en Volvo…

Sedan kan jag ha empati för det, särskilt när hon är uppväxt i närheten av Mlada Boleslav i Tjeckien där man gjort Skoda i typ all oändlighet och det var inte direkt förknippat med kvalitet. Men den kommentaren tog oproportionerligt mycket. Det slår ju sedan i andra änden över i och med Porschen (som objektivt är sämre än t.ex. Tesla men har bättre varumärke). På ett sätt lite intressant att jag som 40-årig man fortfarande känner att jag har något att bevisa.

Det vill säga att det ger status med att ha en Porsche eller att ha en Tesla Plaid “världens snabbaste bil”. Men å andra sidan hur länge är det kul och är det värt 600 000 kr ovan på tidigare 800 000 kr? Typ som en av mina nära vänner sa:

Alltså Jan om jag kommer ner till Malmö, vad tänker du att vi gör då? Att vi ska sätta oss och ta en tur och känna på accelerationen? Det är ju inte därför jag kommer ner…

Jag fick nästan lite skamkänslor… :flushed::man_facepalming: Det är som @Greger skriver att det verkar vara en läxa jag är ute efter. Samtidigt så ska jag autentiskt inte sticka under stol med att jag uppenbarligen har dessa känslor och kanske bara behöver uppleva läxan för att kunna gå vidare i livet och släppa taget om det. Att det kanske är värt att kunna säga: "Jag hade en Porsche / Tesla Plaid … " Just nu verkar jag ha fastnat där något överraskande, för när vi gick in i processen så fanns inte det alternativet på kartan och längs vägen upptäckte jag att det var möjligt. På ett sätt hade det ju varit mycket enklare om jag bara inte hade haft råd.

Det andra inspelet som Niklas också kom med, som ni också har varit inne på i tråden är energin. Hans kommentar var typ:

Om jag skulle köpt en sådan 1.5 Mkr bil idag så skulle den förmodligen kostat mig mer energi än den hade gett. Jag hade oroat mig för att någon ska repa den, att fälgarna ska bli stulna, att jag ska köra på en trotoarkant eller att barnen ska skita ner den. Jag hade dessutom inte velat ringa till dig och beklaga mig att servicen eller fälgarna kostar 40 000 kr och liknande.

Som @Moneypulation skrev så insiktsfullt:

Spot on. Ja, så tankarna går vidare…

Tack än en gång allihop för all hjälp, allt tålamod och coaching. Ni är fantastiska. På riktigt. :pray:

7 gillningar

Hej. Nu är vi inne på något av ett expert ämne för mig :slight_smile:

Det korta svaret är, lease:a en elbil. Kanske hybrid, men hybrid skall du hålla dig totalt borta från om du äger bilen själv, det är helt omöjligt att veta vad andrahandsvärdet blir.

Om du har readly rekommenderar jag dig att läsa Alriks krönikor och artiklar på ämnet i AutoMotorSport. Mycket insiktsfullt och fritt från irrelevanta argument.

1 gillning