Vilken är den mest prisvärda bilen?

Vad jag förstått på tidigare trådar finns det många bilkunniga här. :slight_smile: Då jag själv är väldigt okunnig på området tänkte jag därför om det går att komma fram till den mest prisvärda bilen att äga :slight_smile:

Tänker ur faktorerna:

• Skatt
  • Bränsleförbrukning
  • Värdeminskning
  • Försäkring
  • Hållbarhet
  • Pris på bildelar vid eventuell reparation
  • Säkerhet
1 gillning

Är det ny bil vi pratar om?
Bara så att man vet förutsättningarna. :slightly_smiling_face:

Kan vara både ny och gammal, men tänker främst begagnad då jag antar att värdeminskningen är såpass stor på en helt ny bil :slight_smile:

Enkelt: den bil man redan äger.

5 gillningar

Typ köpa en nybesiktigad bil för 5 000. Köra denna bil till dem ger upp inom nåt år och sen köpa en ny 5 000 krs bil.

Ex,

2 gillningar

Njae… konstaterade jag inatt… :flushed:

2 gillningar

Fick mig att tänka på en kompis som kör folkrace. De har något lopp om året där bilen max får kosta 10 000 kr. Han kör ut till någon på landet och köper en gammal BMW som säljare tagit väl hand om. Sedan frågar säljaren, vad ska du ha bilen till? Min kompis: folkrace… :man_facepalming::roll_eyes: Inte så schysst… :joy:

7 gillningar

Kanske inte så tokigt. Man kan kanske lägga till någon tia och förhoppningsvis öka tillförlitligheten.

Det är inte inte heller fel att köpa en ny små bil, vårda den ömt och köra den väldigt länge.

1 gillning

Frågan går inte att svara på helt utan att veta lite mer om behovet, T.ex. hur många mil man kör per år. Säg till exempel att man kör 2000 mil per år, mestadels i stadstrafik, och köper sig en Volvo V40 med motor i tveksam kondition från år 2000 så kostar enbart bensinen ca 2500 kr/mån (prishöjningar ej inräknade). Lägg till trafikförsäkring, skatt, däck, service och lite värdeminskning så har plötsligt en MG ZS lägre TCO.

Kör du däremot 500 mil per år så blir kalkylen en helt annan.

2 gillningar

Ett annat scenario är följande person/familj:

• Har villa/radhus med laddbox hemma och redan investerat i solpaneler på taket = superbillig el
  • Pendlar 5-10 mil per dag fram och tillbaka till jobbet och kan ladda gratis på jobbet
  • Behöver inte dragkrok.

För detta scenario så kan den bästa TCO:n kanske hittas i en begagnad Nissan Leaf i bra skick med låga mil för under 100K som man behäller i 10+ år

2 gillningar

Nej det är möjligt att möjligheten att tanka (ladda) en elbil gör att det inte alltid går att tänka så. Och jag gör mig definitivt skyldig till köp-och-glöm metoden - alla fyra bilar som jag har ägt/äger:

• Köp en tre år gammal (hyffsat) kvalitetsbil (Volvo, Saab, Skoda (nja), Audi) för mellan 150-200’

• Trots vanvård går de att köra i minst 10-12 år (fast här märks det att Skodan inte håller samma kvalitet som de övriga)

• Jag har även slarvat med service på alla utom Audin, eller gjort service själv (bytt olja/filter), ej kört märkesverkstad osv så några 10.000 per år handlar det definitivt inte om, kanske 3000 per år

• När bilarna börjar vara runt 10 år gamla (dvs, då jag ägt dom ca 7 år) så har jag i princip räknat av dom, och då börjar saker gå sönder men ofta är det sånt som kostar ca 5-10’ att fixa och sedan går det att köra bilen i minst ett år till.

Så med det tankesättet så är det ändå en väldigt billig bil att ha, om man a) inte bryr sig om prestige eller b) är väldigt känslig för verkstadsbesök (vi har två bilar i hushållet så det går oftast att lösa), eller nu också c) kanske jämför med en väldigt bra deal på elbil?

Om man personligen inte sätter stort värde på att äga/köra/känslan av en ny bil, så är det extremt sällan prisvärt att köpa en ny bil skulle jag säga.

3 gillningar

Ungefär där är vi. Köpte en 15 år gammal Volvo för 2000kr som rullat 20 000 mil och lägger väl runt 3-5000kr om året på delar vilket jag tycker är rätt billigt. Kör ca 1500 mil om året(mest landsväg/motorväg) och bilen tickade nyligen över 30 000 mil. :partying_face:

Gjorde likadant med bilen innan (850) men sålde den vid 35 000 mil när jag kom över S70 vi har nu. Får se vad vi gör sen…det är en sedan och skulle behöva större bil snart. :crossed_fingers:

Men tror vi haft tur ändå, haft väldigt lite problem med bilarna, till och med AC fungerar liksom. Slog upp reggnumret på 850 och dennes rullar fortfarande, gick igenom besiktningen i April. :exploding_head: Har dock full förståelse för att man inte vill mecka och skulle jag tagit in den på en riktig verkstad varje gång hade det nog inte gått ihop sig. Delar till gamla volvobilar är väldigt billigt både från Tyskland (Autodoc och liknande) och i nödfall Biltema. Det finns även gott om forum och videos(RobertDiY på Youtube har nog sparat mig tiotusentals kronor, spelar ingen roll vilket problem man har, han har en video för precis allt)

3 gillningar

Det är såklart en fråga med subjektiva svar beroende på vad man värderar högst. Själv tycker jag säkerheten är en viktig fråga. Men för någon som inte prioriterar detta högt får man ett annat svar vad ”prisvärdast” är.

Kör man en 5-10 år gammal bil saknas de aktiva skydd som börjar bli standard idag såsom autobroms, körassistans, backkamera, autobroms vid backning för fordon kommer från sidan, autobroms för vilt, döda vinkel varning, automanöver om man svänger mot fordon i döda vinkeln mm. Min bil räddade antagligen livet på mig när den panikbromsade för ett stort vilt när jag körde på en europaväg utan viltstängsel. Är man ung och familjelös förstår jag om man värderar ner säkerheten, men med barn i bilden ändrades kanske dina kriterier vid bilköp.

4 gillningar

Absolut! Och man kanske även prioriterar en pålitlig bil. Köper man nåt för 5’ så får man nog räkna med att bli stående ett par gånger innan man gör sig av med den och köper nåt annat.

1 gillning

Säkerhet är givetvis viktigt men jag tycker man ska vara försiktig med att lita på hjälpmedel för mycket. En polare har alltid haft backkamera och backsensor t ex och kan inte backa en bil utan detta, vilket är problematisk när man lånar eller hyr bilar. Vissa människor tror också att säkrare bilar tillåter dom att köra fortare t ex.

1 gillning

Jag har ägt fyra bilar i mitt liv. De har kostat mellan 12 och 15 papp och varit ca 15 år gamla när jag köpt dem. Med undantag av min första stulna SAAB så har de varit Volvobilar, köpta av tråkgubbar utanför städer där det vaxats och polerats. Alla hade gått mellan 20000 och 30000 mil och alla stannade hos mig sex år eller mer.

Lite småfix, och några större grejer (en vattenpump, två kylare, en bensinpump) utspritt över 24 år tycker jag det är ett bra track record. De två första Volvoåken såldes dessutom för runt 5000 styck så värdeminskningen per mil låg runt två kronor. Det tredje rullar på sitt nionde år hos mig.

De är dyrare att tanka än småbilar, men har svalt barnvagnar, byggvaror, veckohandling etc och jag har alltid kört under 1000 mil om året. Ännu mindre på sistone. Sjukt mycket bilar för pengarna.

Snacka om jag rullar. :smiley:

4 gillningar

Om vi bortser från säkerhetsaspekten skulle jag påstå att den mest prisvärda bilen är den du ser fram emot att köra varje gång du har behov av att nyttja den.

1 gillning

Även om man går back, skulle jag aldrig köpa begagnat, när man väl börja få problem blir det snabbt väldigt, väldigt dyrt! Och löjliga priser till service etc

Alla har väl sina åsikter, det som jag kör är:

Köpa ny bil (för 3 / 4 / 5 år) säljer, köpa nästa ny bil. Har Altid ny-bils garanti och service avtal.

(Kör dock minst 3000 mil / år)

Om 20 år:
“-Vad ska du ha min gamla Tesla till?” :sweat_smile:

1 gillning

Självklart är det skillnad om man kör 3000+ mil om året och långt hemifrån regelbundet. 90% av tiden skulle jag kunna bogsera hem min med hjälp av en kompis eller förälder om nå’t konstrar.

Service? [does not compute] :wink: Oljebyte vartannat år? Absolut.

Det visar ju på hur viktigt det är att man väger behov och funktion mot pris etc. Jag är nu nere på 20 spänn milen totalt, inklusive däck, bränsle och värdeminskning. Det är svårslaget med ny bil, samtidigt skulle jag aldrig välja denna om jag körde 3000 mil om året.

3 gillningar