Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Kollade för skojs skull och det verkar stämma ganska bra kan man väl säga… :sweat_smile:

Volvo från årsmodell 2018: 5300 företagsannonser, 120 privata (Hela Sverige).
Toyota från årsmodell 2018: 1291 företagsannonser, 55 privata (Hela Sverige).

Stämmer även bra överens med när jag sålde en gammal häck privat i 20 tkr-klassen tidigare i år. En polsk bilhandlare kom och hämtade den på lastbilsflak och exporterade direkt till Polen. Var faktiskt en mycket smidig affär och jag fick förbetalt via Swish :slight_smile:

Men nog om det sidospåret…

1 gillning

Okej, nu ska jag göra ett försök att strukturera upp vad jag har lärt mig angående totalkostnadskalkyler (TCO) för bilinnehav och varför jag har landat i att kombinationen privatleasing och elbil är så förmånligt just nu.

Förutsättningar & antaganden
Först av allt vill jag dela mina husregler för beräkning av TCO som en grund för mina slutsatser.

  1. Börja med att bestämma en tidsperiod för att tydligare kunna jämföra köp vs privatleasing. Jag brukar räkna på tre år eftersom jag gillar att byta bil lite oftare. Vill man jämföra en längre period kan man med fördel räkna på sex år som motsvarar två privatleasingperioder så får man lite bättre förutsättningar för värdeminskningen vid köp, men då får man uppskatta leasingkostnaden för period två som idag är okänd.

  2. Förutsättningarna vad gäller kapital och löpande kostnader måste vara desamma vid båda alternativen, dvs det är totalt orättvist att säga att om jag köper en bil för 300 000 kr så ökar jag bara huslånet med låg ränta och simsalabim så har jag plötsligt 300 000 extra, men när jag privatleasar en bil så behöver jag inte dessa pengar och då lånar jag dem inte heller och då finns inte heller alternativkostnaden. Detta ger en helt skev jämförelse. Jag anser att man måste börja med att säga. Här har jag 300 000 kr (oavsett var dessa kommer ifrån), vad ska jag nu göra med dem? Investera på börsen och privatleasa, alternativt köpa en bil?

  3. När jag gör en riktig TCO-kalkyl för hela mitt bilinnehav så tar jag med allt, dvs även torkarblad, biltvätt, spolarvätska, parkering, osv, men när jag ska jämföra två bilalternativ så skalar jag av praktiska skäl bort dessa kostnader som är identiska oavsett bilval. Ska man vara strikt så är det ju inte längre en komplett TCO-kalkyl, men det brukar jag bortse ifrån :slight_smile:

  4. Jag räknar aldrig med köp av gamla bilar, dvs mer än 5-6 år gamla eller mer än 8 000 mil vid inköpstillfället. Jag är fullt medveten om att det finns potential att få ett lite billigare bilinnehav om man gillar att skruva själv och har tur vad gäller strul/haverier, men det är helt enkelt inte för mig. Precis som med mitt boende, min mobiltelefon och min dator så vill jag ha en viss standard, trygghet och fräschör på bilen med det senaste i säkerhet, driftsäkerhet, körassistans, integration med mobilen, och andra finesser.

Slutsatser (ekonomiskt perspektiv)

  1. Privatleasing av en helt ny ICE bil (bensin/diesel) är i princip alltid en väldigt dålig affär eftersom leasingavgiften är väldigt hög i förhållande till nybilspriset, samt att den väldigt höga malusskatten gäller i tre år, dvs under hela leasingperioden.

  2. Köp av en helt ny ICE bil är oftast bättre än privatleasing men fortfarande en dålig affär pga den höga malusskatten och snabb värdeminskning

  3. Köp av begagnad ICE bil är det bästa ekonomiska alternativet om man vill/måste köra en ICE-bil. Köp en 3-4 år gammal bil som gått relativt få mil. Den värsta värdeminskningen har redan skett, man slipper malusskatten och har fortfarande bra garantier och låg risk för haverier, dvs liten risk för obehagliga överraskningar. Titta extra noga på bränsleförbrukningen eftersom bränslepriserna med all säkerhet kommer att gå upp ytterligare de kommande åren. En V90 CC T5 drar till exempel runt en liter per mil i stan vilket blir väldigt dyrt.

  4. Köp av en helt ny elbil är en ganska osäker affär eftersom dessa är väldigt dyra i inköp i förhållande till motsvarande ICE bil (ibland till och med dubbelt så dyra), samt att värdeminskningen är väldigt svårbedömd på grund av att det knappt finns någon begpris-historik på elbilar ännu i kombination med snabb teknikutveckling. Det dyra inköpspriset innebär också att utebliven avkastning (plus ev räntekostnad) sticker iväg.

  5. Köp av begagnad elbil vore troligen en jättebra ekonomisk affär, men problemet är bara att det knappt finns några vettiga elbilar som är 3-4 år gamla. Elbilarna har utvecklats enormt mycket de senaste åren och när jag söker på 3-4 år gamla elbilar på blocket så blir jag inte jättesugen att slå till på en utdaterad modell med kort räckvidd. Då kör jag hellre en ICE bil.

  6. Privatleasing av elbil har det senaste året blivit rejält mycket mer attraktivt. T.ex. så har privatleasingpriset på populära elbilar som Nissan Leaf, Hyundai Kona och Kia eNiro sjunkit från priser runt 4000-5000 kr/mån för bara något år sedan till att idag kosta mellan 2500-3500 kr/månad. Dessutom har bilhandlarna regelbundna kampanjer med ännu lägre priser. T.ex. hade Hedin nyligen Leaf för 2599 kr/mån inkl vinterdäck och försäkring, Peugeot hade E-2008 för 2599 kr/mån i mars (jag slog till på denna) och VW-handlare hade nyligen ID.3 från 2995 kr/mån. Utöver det har vi kinesiska tillverkare med bilar som MG ZS från 1990 kr/mån och fler märken är på väg in. Priserna pressas nedåt och förhållandet mellan privatleasingkostnad och nybilspris för elbilar blir bara bättre och bättre till privatleasingens fördel.

17 gillningar

Min jämförelse var dessutom mellan en begagnad V90 med ny e-Tron och EQC och ändå var det fördel de senare.

1 gillning

Här kommer en liten bomb.

Denna artikel publicerades idag. Slutsatserna är att det krävs tre omgående åtgärder för att förbättra chansen att motverka temperaturhöjningen (och alla dess sidoeffekter).

  1. Sätt priset på kolbaserade utsläpp mycket högre än idag
  2. Fasa ut och inför ett förbud att använda sig av fossila bränslen av alla slag
  3. Utveckla strategiska klimatreserver för att strikt skydda och återställa naturliga kolsänkor och biologisk mångfald över hela världen

EU kommissionen har föreslagit punkt 2 till 2030. Forskare säger det måste genomföras snabbare.

Sammanfattningsvis: Fordon som drivs med fossila bränslen är utdöende och kommer bli dyrare för varje år som går.

5 gillningar

Här håller jag helt med. Tesla M3 är väldigt bullrig (åtminstone årsmodellerna 2019-2020). Vet inte hur faceliftade 2021 är. Jag upplever både min billiga Peugeot e-2008 och Kia eNiro som markant tystare än M3. Sedan är Volvo så klart ett kliv upp i premium och ytterligare ännu bättre vad gäller ljudkomfort.

2 gillningar

Tack! Du belyser en jätteviktig poäng här tycker jag. Antal år man har kvar bilen är helt avgörande för kalkylen. Om man som du har den 10+ år så är köp det enda vettiga hur jag än räknar.

Vi är alla olika, så här gäller det att anpassa kalkylen efter sina förutsättningar och inte kopiera någon annan. Till skillnad från dig älskar jag processen vart tredje år med att åka runt och testa olika bilar, jämföra kampanjer mot varandra, för att landa i det bästa valet för mig. Det enda jobbiga är att vänta på bilen efter beställning :slight_smile:

4 gillningar

Tror halveringsuträkningarna burkar ta med 10-15% marginal för bilhandlaren. Det va min slutsats efter att googlat runt lite för 1år sedan, men du har säkert läst på mer än mig, kan ha fel där.

Och senaste året… Man får helt enkelt tänka på det lyckade bilköpet och undvika funderingar kring den del jag hållit utanför marknaden i mitt sparande :sweat_smile:

Givetvis skall bilen vara svensk. Som svensk företagare med svenska kunder ser jag det som självklart att välja en svensk produkt. Av samma skäl som jag vill att mina kunder skall köpa av mig istället för en indier.

Om du inte köper en svensk bil får du betala mer i skatt till arbetslösa bilarbetare/ingenjörer.

Närodlat.

Så länge det finns en ekvivalent svensk produkt skall man alltid välja den. Särskilt ansvar som rik :slight_smile:

Detta mindset har jag lärt mig av en god vän som är amerikan.

Jo jag vet att Volvo ägs av kineser men det är i slutändan väldigt lite pengar som går ner i kinesiska fickor.

5 gillningar

Om man skaffar en ny bil idag och skaffar något annat än en elbil och inte har ett speciellt behov för elbil inte funkar så förstår jag inte hur man tänker.

Det börjar bli väldigt tydligt nu att elbilsförsäljningen befinner sig i starten av en gigantisk s-kurva. Det enda som begränsar idag är tillgången till batterier. En bensin- eller dieselbil kommer, vad jag tror, vara helt iskall på marknaden om 3-4 år. Medans jag tror att begagnatpriset på en elbil kommer stå sig väldigt bra i och med att efterfrågan på elbilar kommer öka i större takt än tillgången.

Om du tittar på en privatleasing av Kia E-Niro så kika på vad den skulle kosta på firman. Jag skulle tro att den blir billigare på firman även om de har höjt förmånsvärdena för elbilar.

//Peter

4 gillningar

Många saknar laddinfrastruktur.

Spekulation.
En bensinbil kan du få för 150tkr idag. Utslaget på 5 år är det bara 30tkr/året även om den skulle bli helt värdelös. Den kommer aldrig bli iskall så länge det finns tillgång till bränsle. Totalkostnad per mil kommer vara avgörande för många rationella köpare.

Utveckling:
Första ottomotorn hade en verkningsgrad på 0,3% och är idag 100ggr högre. Givetvis kommer det hända grejer inom elbilar/batterier också. I min värld alltså en risk med att vara early adopter just nu.

8 gillningar

Största hindret för oss är att det finns få laddstolpar här uppe i norr.

3 gillningar

Jag är född och uppvuxen långt upp i norr så jag vet att elbil i norr är en utmaning, både pga bristen på publikt laddnätverk, men även pga långa kalla vintrar och långa avstånd. Ska man ändå köra elbil i norr så gäller det att tänka på följande.

  • Välja en elbil med lååång räckvidd, minst 50 mil WLTP, gärna 60 mil, räkna kallt med halverad räckvid vid -30 grader.
  • Se till att den är byggd och utrustad för vintern, dvs har en effektiv värmepump, batterivärmare, värme i säten och ratt, osv.
  • Laddmöjlighet hemma är ett måste med laddbox på 7,4 kW eller mer, gärna i varmgarage. På så sätt kan du ha fulladdad bil varje morgon redo för 60 friska utsläppsfria mil (eller drygt 30 mil på vintern)
  • Ta reda på var alla publika laddare finns (även AC laddare) där du rör dig så du har koll på det när bilen går ner i turtle mode och räckviddsångestens kalla hand griper tag om ditt hjärta. Det finns ofta fler laddare än man trodde.
5 gillningar

Köp en Tesla.

Jag har lagt en oproportionerligt stor del pengar på bilar för att det var mitt största intresse i många år. Är nu inne på fjärde teslan och älskar dom.

PS Du kan få min Model X 2020 till ett bra pris, vi har ju gjort affärer ihop förut :wink: DS

5 gillningar

:rofl: :woman_facepalming: Ja jösses, elbil i Norr är hur kul som helst.

Jag har ju en hybrid, som laddar sig själv medan den rullar (Lexus). Elbil funkar fint för city-folk, men kör man långt och i taskigt klimat som kräver att alla system fungerar hela tiden, jag då är det en annan femma. Elbil är stort i städerna söderöver där jag bott, men inte utanför. Dieselbilar är fortfarande stort på kontinenten. Bensindrivet är väl det vanligaste. Elbilar är för många här nere en “lyx” för rika. Så Sverige är lite som en bubbla på den här punkten.

2 gillningar

japp. Precis som en bil var en bubbla när de flesta hade häst.

Har man minsta förmåga att se in i framtiden så inser man att fossilt är ute. Köper man fossilt idag så kan man se framemot otroligt dåligt andrahandsvärde.

1 gillning

Ja helt säkert, men min bil har nog pajjat innan vi är där. Det var mest så jag menade.

1 gillning

Hmm, jag skulle säga att 30-40 år är närmare sanningen…

Det kommer finnas ingen tillräcklig och bred infrastruktur för miljontal elbilar i Norden under detta decennium. Kanske i Sthlm, Oslo och H:fors, men vi har stora länder med långa avstånd.

1 gillning

Fantastik tråd. Psykologiskt lärorikt att läsa. Också undrat lite vad du Jan hållit på med, men härligt att du varit så ärlig…det är lätt att rusa iväg och tro att man vill ha saker. Har hänt flera gånger med mig, jag har varit säker på att verkligen tycker det är värt att leasa en BMW 3 serie för 6 tkr/månad för att sedan vakna upp och inse vad jag håller på med och att jag inte behöver en bil just nu. Går utmärkt att cykla och hyra bil.

Halvt på skämt och halvt på allvar…så kan du ju bara inte köpa dig en porsche året du fyller 40 år…haha…blir ju nästan ironiskt. Borde nästan iså fall ha en dekal “40 års kris” på bakrutan för att rättfärdiga det. :wink:

Väldigt intressant med hur vi ser på bilar. Enligt mig (obs lite ironi):

  • Porsche: 40 års kris, eller äldre man som försöker vara cool (men inte vet hur man är cool).
  • Ferrari: nyss vunnit på lotto och vill skrika ut hur rik och framgångsrik man är!
  • BMW: lite ung cool grabb (och brottslig) image tyvärr. Alla rattar som har M-sportmodell stjäls ju i sthlm och skeppas över till baltikum.
  • Mercedes: Dras fortfarande med gubbstämpel.

Om jag hade varit dig Jan med din ekonomi så hade jag leasat en Volvo XC60 hybrid. Lagom snygg, lagom cool (du höjer coolhetsfaktorn något något från kombiträsket) :wink: Godkänt i jantelagssverige, sticker inte ut. Säker. Snygg inredning (tycker ärligt talat att volvo har snyggare inredning än alla tyska konkurrenter just nu). Sedan lägger du de extra pengarna du vill lägga på en emotionell bil istället på:

  • en äldre vintage 911 porsche, eller
  • en äldre volvo p1800 i fint skick, eller
  • någon liknande äldre sportbil i fint skick.

Med ovan så sticker du ut på rätt sätt, är en bättre investering ekonomiskt, du har god smak och kan skratta åt alla moneyflextyper som ska skylta med deras nya porschar och ferraris med “more money than taste”.

Finns massa ställen där man kan hyra nya sportbilar (som taycan) över en dag, antingen på gatan eller på en bana och leka av sig. :slight_smile:

3 gillningar

Ja, det är en klar faktor, men det är många som har bevisat att det faktiskt går att ha en elbil även om man inte har en laddare hemma idag. Krångligare, ja, men definitivt genomförbart om man orkar lägga ned lite tanke bakom det. Många affärer och liknande har 11-kw laddare installerade för gratis tankning medans man handlar och så. Om man handlar där i 2h så får man 14-15 mils körning (självklart beroende på hur effektiv bilen är och hur man kör den.). Lidl har ett gäng affärer i vårt avlånga land där de har gratis 50-kw laddare installerade som man får nyttja medans man handlar.

Om man köper en Tesla så tvekar jag på att det är någonstans i Sverige man inte kan bo utan att klara sig idag och Tesla bygger ut sitt laddnätverk i hela världen i en ganska otrolig takt och många andra leverantörer bygger ut sitt nätverk nu med.

Spekulation, javisst är det det. Men jag tror att det är så det kommer bli. Min tro är att vi befinner oss strax efter där Nokias VD skrattade åt Apple och sa att ingen vill ha en telefon utan tangentbord på tidsskalan för elbilars försäljning.

Verkningsgraden på Ottomotorer har självklart gått en enorm utveckling och där kommer elbilar, mest via batterierna och den tekniken (tror jag) att utvecklas jättemycket de närmsta 10 åren. Men min spekulation är att efterfrågan kommer överstiga tillgången till den grad att elbilar kommer behålla sitt andrahandsvärde på ett helt annat sätt än bensin- och dieselbilar.

Ja, det är helt klart ett hinder, men det var inte det jag menade med begränsningen. Min tanke var snarast riktad till att det begränsar tillverkningstakten på elbilar. Efterfrågan på elbilar överstiger förmågan för produktion i dagsläget. Bara titta på Northvolt och de kontrakt på batteritillverkning som de har haft sedan de började bygga sin första fabrik.