Onormalt slitage vid leasing | Några erfarenheter?

Skötselguide för leasingbil | Onormalt slitage | Volkswagen Financial Services här kan man ladda ner guider från VAG med vad som går under normal och onormalt slitage.

Helt sjukt, jag är nog petig, men tycker även det som går under normalt slitage är ren vandalism haha.

Min 8 år gamla volvo skulle klara sig fint. Men sen bor jag på landet så jag får liksom inte parkeringsskador.

Jag är inne på min första leasing sedan drygt 2 månader, så det är ett tag till återlämning :slightly_smiling_face: Jag fick hem ett erbjudande från SBM bilförsäkring om självriskreducering på 3000 kr. Självrisken är i mitt fall ca 5000 kr efter ett avdrag för Kia märkesförsäkring.

Jag är inte sugen att betala för det varje månad, men jag var i kontakt med dem, och man skulle kunna teckna den ett par månader innan återlämning. Om de vid återlämning skulle hitta något som jag inte visste om så kan det tas med reducerad självrisk, eftersom skadedatum blir då skadan upptäcktes, om den inte var känd sedan tidigare. Vidare ger försäkringen hjälp vid dispyt med leasingbolaget om kostnader vid återlämning.

Kanske värt att teckna ett par månader 200-250 kr. Vad tror ni?

Jag har leasat en Toyota Avensis tidigare och nu en Audi Q5 som jag ska lämna tillbaka snart. Toyota fixade jag ett märke i lacken inför återlämnandet för jag var orolig för extra kostnader, jag behövde inte betala något extra då. Jag har några bucklor på Audin från dörruppslag och ett stort märke på fälgen som jag tänkte fixa inför återlämnandet men jag vart kallad på en förbesiktning av Audi där de gick igenom bilen och meddelade att jag inte behöver fixa något av detta. Och då informerade jag samtidigt att jag ska leasa en Volvo som nästa bil.

2 gillningar

Håller helt med. Jag är inne på fjärde privatleasade bilen nu och har aldrig haft några problem. Om man skulle få ersätta minsta lilla sak så skulle jag inte välja att leasa en ny bil hos det företaget och det är de förstås medvetna om. Känns som diskussionen med att man skulle hamna i skuld till företaget man leasat av är rejält överdriven.

1 gillning

En praktisk undran, om bilen ska återlämnas i slutet av juni, som exempel, så har man väl förmodligen redan beställt sin nya bil flera månader innan. Hur ska man då, med bil beställd, kunna inte leasa hos dem igen, ifall man får en massa backning vid återlämnande?

1 gillning

Den firma jag använder mig av gör en förbesiktning av bilen en god stund innan återlämnandet av bilen. Men det är sant som du skriver, om man beställt en ny innan den besiktningen så skulle man kunna hamna i en sån situation.
Tror ändå att bilfirman vill behålla en kund långsiktigt och att de mycket väl är medvetna om att om de håller på med uppenbart orättvisa bedömningar så tappar de på sikt kunderna.

1 gillning

Ok, då får man svaret på förbesiktningen. Jag vet inte om Kia (som jag har) har förbesiktningar, men om inget annat, kan jag ju kräva det i samband med att jag tecknar ett nytt leasingavtal.
Som du säger så tappar de kunder om de är oskäliga.

Täcker inte vagnskadegarantin och halvförsäkringen en del skador också?

Ja, se bara till att göra förbesiktningen innan nybilsgarantin går ut. I mitt fall så gick den ut 2v innan leasingperiodens slut. Fick ändå en schysst heads up från min säljare om detta :slight_smile:

1 gillning

Hade en VW golf som jag leasade mellan 2015 och 2017. När jag lämande tillbaka bilen fick jag betala 2 st självrisker á 10tkr (om jag inte minns fel). Det var nå¨gra stenskott i plåten fram samt något med bromsarna. Inget gick som normalt slitage. Vet inte om jag blev blåst ellerså men efter detta så vill jag inte lease längre. Men det är möjligt att villkoren är bättre idag. Sen kanske man ändå tjänar på leasing även fast man åker på att betala självrisker i slutändan

2 gillningar

Låter ju helt sjukt.

Leasade också en golf, dock var min självrisk på 3800, hur hade du på 10k?

Det kanske var 10tkr totalt… Minns inte riktigt. Vet att jag fick betala en självrisk per skada i alla fall.

1 gillning

Ja det är fortfarande en jobbig summa pengar.

Undrar om man kan tänka så att riktigt onormalt slitage hade kostat dig lika mycket (om inte mer på sikt?) om du hade ägt bilen. Skillnaden är att den summan hade gått via värdeminskning istället för ditt bankkort. Beror säkerligen på omfattning och typen av skadan, samt att det är väldigt svårt att räkna på. Som sagt, bara en fundering och har ingen aning om man faktiskt kan tänka så.

Ska väl sägas att jag är positivt lagt just för att jag och de runt mig som leasat haft ganska bra upplevelser vid återlämnandet. Kanske är det för att vår verkstad var rätt schyssta, så det kan ju variera rejält.

Låter ju väldigt konstigt. Vanliga stenskott räknas definitivt som vanligt slitage, det har min bilhandlare tagit upp som exempel på normalt slitage.
Likaså dörruppslag från parkering eller liknande. Angående bromsarna vet jag inte, då du inte beskriver vad som varit problemet. Om det är slitna bromsbelägg så borde väl det också räknas som ett normalt slitage, då det är en slitdetalj.

Har haft 3 leasingbilar. Tycker ofta de är lite väl petiga, brukar landa på 3-5’ vid varje inlämning. Hade dock en skräck-återlämning där vi vid ett pre-test fick utpekat några saker som skulle åtgärdas, fixade det. När vi sen lämnade in så kom de tillbaks och sa att det var andra saker som skulle ha fixats och ville ha runt 30’ (mest för att de har sjuka schablonbelopp på VW). Som tur var har jag lite kontakter som styrde upp situationen åt mig men annars hade det nog varit svårt att argumentera med vw finans, de är sällan tillmötesgående.

Det är ju otroligt lätt att få parkeringsskador när man parkerar i städer och folk gör sig ju sällan till känna om de slirat in lite. Många sådana mindre skador hade jag nog skitit i att fixa om jag ägde bilen men när en leasing ska in så kommer man ju inte undan. Jag tror det blir försäkring för självrisk reducering i fortsättningen dock. Det hade betalat sig många gånger om. :grin:

Ja och nya belägg kostar ca 300kr och en van mekaniker bytar det på 20 minuter, dvs ingen större kostnad. (men jag förstår att märkesverkstäderna fakturerar gott ändå)

Nja det kan ju vara så att man har onormalt mycket stenskott eller dörruppslag med. Då är det ju just onormalt slitage

Visst är det så, nånstans finns ju en gräns. Har man använt bilen till att köra rally på grusväg så kan man nog räkna med att få betala för en omlackering. Gränsen här blir förstås flytande… Vad som känns normalt för en kan vara onormalt för en annan…

Finns klart beskrivet vart gränsen går i deras villkor. Hittade VWs guidelinds öppet på nätet.

Tips till er som nu har mycket stenskott: köp ett lackstift och använd en tandpetare för att lägga i stenskotten som syns mest. Lägg i lack innan de rostar, problem solved.