Vissa märken har rätt tydliga instruktioner som tex antal bulor per plåt osv.
Det är just osäkerheten om normalt slitage som får mig att tveka.
Sedan vi flytta till hus i förorten för 3år sedan och börjat ta bilen till förskola och ica så verkar ett par dörruppslag per år oundvikligt men jag tvivlar på att det räknas som normalt.
Hej!
Jag har också tyvärr dålig erfarenhet av detta.
I mitt fall vill jag varna för privatleasingavtal på bil från British motor Group med DnB Finans!
Jag fick betala 30 000 kr! när jag lämnade tillbaka bilen efter att avtalstiden löpt ut.
Deras motivation var för detta var;
Jag hade missat att göra en service
(Service ingick i mitt kontrakt att var därmed ingen kostnad för mig. Jag har dock inte sett ngn varningslampa för service varefter jag ej kunnat agera. Annars hade jag självklart gjort så.)
“Bilen var repig”
Bilen var inte alls repig! Den var i ett högst normalt skick efter 39 månaders användande.
Ord står mot ord.
Slitage som anses vara onormalt påverkar bilens värde och kommer därför att debiteras.
Det förstår jag. Men, detta var verkligen inte frågan om onormalt slitage.
Jag har varit rädd om bilen och exempelvis aldrig maskintvättat den.
Den fanns inte en buckla/skråma.
Jag hade ju hört om detta förfarande tidigare, men fick tyvärr nu uppleva det själv.
Min rekommendation efter detta bedrägliga beteende blir att aldrig teckna ett privatleasingavtal för en bil från British Motor Group med DnB Finans – eller räkna in kostnaden från början….
Sprid gärna detta så att inte fler drabbas.
Har leasat en gång, en Toyota. Kan hålla med om att det tar lite energi att oroa sig för skador, men hade dock från början räknat med 10k, så det var jag inställd på.
Dock var instruktionen tydlig med hur många stenskott per del som var acceptabel osv, samt att jag hörde mig för lite av folk som leasat bilar på samma ställe.
Men det blir ju några repor, nått dörruppslag, lite märken på inredningen osv, så trodde vi skulle åka på nått, men det var inga problem alls, blev tom så att jag frågade dem om olika grejer var ok.
Dock är jag rätt duktigt på bilvård och hade polerat bort lite repor och annat, så bilen var i skick att ställa rätt in i hallen för försäljning direkt utan att passera deras egen rekond, det kan ha påverkat också.
Tog 5 minuter att lämna in bilen.
Men föredrar att äga mina bilar, så det blir nog ingen leasing igen, kanske i framtiden om man blir lite bekväm och tycker det är värt pengarna.
om du inte sköter servicen minskar värdet på bilen betänkligt, vem ska betala för detta tycker du? Det stod garanterat i avtalet som du väl läste innan du skrev under.
om bilen inte var repig så är det väl bara att bestrida detta innan du signerar återlämningsdokumentet? För du har väl inte accepterat något som inte stämmer?
Det jag hört är att det tidigare var ganska godtyckligt med “onormalt slitage”, nuförtiden finns det tydliga broschyrer. Vi har en Skoda och jag tyckte det kändes rimligt, det handlar inte om nåt som bara händer hur som helst.
Jag leasede en bil från Autolounge i Kungsbacka för något år sedan.
Vet att jag var nervig över vad jag tyckte var ett fult dörruppslag på bilen.
Killen som godkände bilen sa att det var normalt slitage och att det enda han ville ha betalt för var att det saknades en centrumplatta på ena däcket. Den kostade 250pix vilket jag gladeligen betalade.
Min man leasade en bil från Hedin bil som jag fick lösa ut när han avled i januari i år. Där hittades en repa som skulle ersättas. Tror det hamnade på typ 1000kr, pengar som jag dock aldrig krävdes på då Hedin tog på sig den delen.
Däremot sög det att betala över 27.000kr till Carplus för att lämna tillbaka en bil som blev såld så fort dom fick in den…
Kostanden avsåg kvarvarande hyra på bilen.
Hur är det med däck? La på sommardäcken igår, knappt nått mönster kvar. Leasing av Kia e-niro 1 september 2021. Gissar att man får åka på nya däck? Det där med att elbilar sliter mer på däcken verkar ju stämma iaf. Vi har bara kört 4000 mil (har 2000 kvar) jämt fördelat på året.
Vår leasingfirma ville att vi skulle köpa nya sommardäck redan efter en säsong. Enough said! Vi hade inte ens kört 1500 mil och då är vinterdäcken inkluderade med. Efter att jag stod på mig erkände till slut däckfirman att de kunde gå lite längre.
Vi måste dock ändå köpa nya framdäck senare i sommar eftersom leasingfirman har ett krav på att mönsterdjupet inte få bli lägre än 3 mm. Tesla Model 3 i mitt fall och jag vet folk som kört hela leasingperioden utan besvär så tycker fortfarande det är lite underligt.
Allt lär stå i avtalen, men jag kan lite smått undra hur många som gladeligen maxar ut sina körsträckor för att sedan få bakläxa kring däcken vid leasingperiodens slut? Jag kan tänka mig att många inte har den minsta tanke på att eventuellt behöva bli ersättningsskyldiga för nya däck. (Antar detta skiljer sig åt en hel del mellan olika märken och uthyrningsfirmor.)
Och hur regleras ersättningsdäcken? Få känner nog suget att slänga på nya premiumdäck på en bil som strax ska lämnas tillbaka.
Det här känns spontant som en enorm så kallad dold kostnad, mycket större än att behöva betala någon tusenlapp eller två för lagning av repor eller stenskott.
Köp era bilar istället för leasa. Bil har man för att vara fri. Att tjafsa med företag om övermil, repor och däck är inte frihet. Jag äger mina bilar. Jag väljer själv var, när och hur de ska servas och repareras. Vilka däck som ska sitta på och när de ska bytas. De repor och bucklor som bilen får är min ensak. Blöta jakthundar får åka med i bilen. Jag kör dom mil jag vill utan att behöva fundera på det. Bilarna säljs privat när det är dags att byta, värdet är då så pass lågt att tom eller full tank påverkar värdet.
Det är just sådant som jag tycker verkar vara en klar nackdel med att ”tvinga” folk att byta däck före återlämnande.
Personligen hade jag hellre köpt en begagnad bil med slitna däck för att sedan själv byta till något riktigt bra. Att det sitter dåliga men nya no-name-däck på vid köp känns bara onödigt för både tidigare ägare, kommande köpare och firman som ska bli av med bilen.
Kollega gjorde liknande. Han hade stenskott vilket hade lett till rost på en leasing bil. WW ville ha 12000kr för att fixa det. Han körde till Mustafas meck och fick det fixat för 1500kr.
Oklart hur proffsigt en sådan fix är men godkänt av leasingfirman iaf.
Jag skummade någon artikel där de undersökt detta och kommit fram till att det inte stämmer. Höga slitaget på däcken berodde på själva däcken, inte på elbilen. Däremot verkar elbilar i av större grad säljas med däck som slits fort, pga bland annat att man är ute efter lägre rullmotstånd om jag minns rätt.
Ja, verkligen! Som du skriver finns det säkert specat i avtal och kan bli ganska dyrt beroende på dimension. Antagligen inget den ovana leasingkunden tänker på när de skriver på heller.
Tråkigt om det skulle leda till fler sålda ”budgetdäck” med sämre egenskaper, längre bromssträcka osv. Sen är körstilen såklart ändå mer avgörande för säkerheten men ändå.
Kan tänka mig att det inte ska till så många mil med en motorstark och tung bil innan sommardäckens ursprungliga 6-6,5 mm är nere på 4 mm.
Det här är ju en sanning med modifikation.
Elbilar, generellt, är ganska tunga. Det är det många dieselsuvar som är också.
Skillnaden är att helt plötsligt har svennebanan tillgång till en tjänstepulka som ger 400+ hk och fullt vrid från start, istället för en diesel-V90 som accelererar som en mulåsna. Klart att det tenderar att bränna mer gummi.
Men kör man som en mormor med ägg under foten så är det ju lugnt.