Hur kan privatleasing vara så förmånligt?

Din slutsats bygger väl på antagandet av att en nyköpt bil tappar 50% av värdet efter 3 år och 4500 mil.
20% årlig värdeminskning. Är det verkligen så högt nu för tiden?

Om det faktiska restvärdet är högre så tillfaller det leasegivaren. Jag instämmer i att MGs elbil är grymt subventionerad, men jag tror därför inte att alla leasingerbjudanden är gratisluncher…

Jo men förstår inte ändå hur de får det att gå ihop, värdet på bilen borde gått er mer än dem har fått in i hyra för att kunna generera vinst med lokaler och personal? Dem kan ju inte sälja bilen dyrare än marknadspris?

Eller kan de det? Priserna hos handlare är ju alltid högre än privat. De har bättre möjligheter att snabbt, billigt, enkelt rekonda en bil att se bättre ut (öka värdet). Många vill handla på firma för att det är tryggt de första åren.

Men risken att en 3 år gammal bil ska gå sönder ganska låg. Dvs. de säljer garantier, avbetalningar och serviceavtal med Mycket god marginal eftersom så nya bilar sällan behöver läggas mycket pengar på.

Fortsättningsvis gör de pengar på bilen personerna som köper de tre år gamla bilarna kommer in med. De har äldre bil som ges ett skambud på via någon auktionstjänst och säljer den direkt med liten vinst till en mindre bilfifflare i Årjäng.

Det kan ju de reguljära bilformorna/begagnatfirmorna oxå göra… det är ju inte som att en tidigare privatleasad bil är dyrare än samma bil som titigare är privat eller företagsägd.

Underligt, mycket underligt. Dem är ju proffs på att sälja bilar, du gör en affär med någon som jobbar med att göra affärer. Att du går ut som förlorare är nästan en garanti. Som du säger, en 3 år gammal bli strular inte i första taget så då behövs ju inte några garantier.

Köper man den privat så köper man av en amatör.

Lite som med aktiehandel, köper du helst en aktie som säljs av JP morgan som sitter på mest info, eller en aktie som säljs av Bengt 56 från Julita? Jag vet vad jag väljer i alla fall.

2 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Onormalt slitage vid leasing | Några erfarenheter?

När det gäller elbilar på korta kontrakt så är dessa med rätt stor sannolikhet sålda redan till Norge. 70k pengen räcker rätt långt till delar av värdeminskningen plus lite vinst. Resten betalas genom leasingavgiften. Delar av momsbördan lättas ju också genom leasing vilket utgör 25% av totalpriset annars.

Har alltid varit skeptisk till leasing och föredrar att köpa bilar med cash som jag behåller 7-9 år. Kostar mig cirka 5000 kr i månaden eller runt 25 kr milen inklusive allt (även tvätt).

Att köpa en elbil får cash är en ekvation som är svår att få ihop om man inte hittar deals och maximerar det man får från staten och flippar bilen.

När det gäller bilar med konventionella motorer år det ett sätt att sänka tröskeln för ”köp” i kombination med extremt låga räntor.

2 gillningar

Nej just det, stämmer ju mycket riktigt. Då är ju frågan om allt bara är subventionerat av bonus-malus samt att elbilar har betydligt högre marginaler som möjliggör en annan nivå av leasingerbjudanden. Har för mig någon skrev tidigare att leasing-kalkylen är inte alls lika spännande på en ICE-bil.

Precis. I min värld köper jag gärna av privatpersonen. Då kan jag ju titta han/hon i ögonen och se att bilen har blivit väl vårdad (eller inte). :slight_smile:

Har du några siffror på detta?
Alltså du kan mycket väl ha rätt, men det borde gå hitta siffror på hur vanligt det är med export till Norge.
Minns att jag läste på ett bilforum där någon hävdade att det inte är så vanligt som folk tror, men har inte hittat inlägget.

Jag har inga siffror. Har sett exportstatistiken tidigare men minns inte var. Däremot har jag kompisar som är insiders hos större bilhandlare och trenden med EV på kortare kontrakt som är mer sannolika att hamna i Norge har jag rätt god empirisk bevisning för.

Så vitt jag förstår det så beror det till stor del på att Norges tilldelning av nya elbilar inte har räckt till och dels på hur det fungerar med skatten på bilar som är mer än X månader gamla (minns inte vad X var).

Sedan är det ju som med allt annat sanningen ligger förmodligen någonstans mitt emellan.

Myndigheten trafikanalys redovisar antalet bilar per drivmedel som exporteras. Om man kontaktar dom kan man säkert få data per land också.

För varje fjärde ny elbil så exporteras det en elbil.

Undra om/hur mycket leasingavgiften kommer höjas om ny regler för elbilsexport införs. Iaf min tolkning av avtalen så har företagen rätt att höja avgiften om detta införs.

1 gillning

Min granne är bilhandlare.
“Jag skulle aldrig leasa en bil till dig. Jag gillar ju dig.”

13 gillningar

Jag tror väldigt många kommer få en chock när de lämnar tillbaka bilarna och räkningen för ”onormalt slitage” tillkommer. Vänta bara!!

De tycker ju att ha hund i bilen är onormalt slitage mm ( vilket det kanske är men många har ju burar idag) hur eller hur… ganska många har hund idag.

Ang elbilar:

Säger även som någon annan påpekat… alla KAN inte ens köpa en elbil för runt 500 000kr. Det kommer bli problem.

Min kollega köpte en hyundai för över 400 000 , det är inget som lockar mig iaf:( sorry!

Förstår inte riktigt vad är så förmånligt med privatleasing.

Med privatleasing betalar man circa 50% av bilvärde efter bara 3 år och 4500 mil. Jag har aldrig tappat så mycket på en bil även efter 6000 mil.

1 gillning

Dom 50% av nybilsvärdet du betalar inkluderar ju ofta t.ex serviceavtal, vinterdäck, försäkring.

Har du dessutom 400 000kr investerade med 10% avkastning varje år är det 120 000kr under en tre års period…

4000kr/mån * 36 månader = 144 000kr

Inte jättestor del som landar på dig efter tre år, tar man i så kan man ju räkna att betala totalt 25 000kr i slitage kostnader under leasingen.

Man verkar ju inte göra det. Inte på elbilar i alla fall, och jag förstår inte hur dem gör det. Jag vet inte hur marginalerna på elbilar ser ut i jämförelse med ICE bilar.

En ny elbil med pris på uppåt 500 000kr kostar liksom 4000 i månaden att leasa och då ingår försäkring. Det är det jag inte riktigt kan förstå och därav tråden.

Farligt att räkna så, för om börsen gör 10% minus varje år under samma 3 årsperiod (inte omöjligt) så blev ju leasingen jäkligt dyr haha

1 gillning

Service kostar inte så mycket de 3 första år och kan också vara i nybilpris (t.ex subaru, renault, etc.). Jag betalade circa 3500kr för 3 år service inkl. torkarblad på min Passat.

Försäkring är också ganska billig med bara halvförsäkring på en nybil.

Vinterdäck är oftast en tillvall och kostar också jättemycket på leasing.

Man kan också investera med en billån med restvärde. Förresten, 120 000kr avkasting före skatt dock.

1 gillning

Detta stämmer absolut inte generellt. Jag privatleasar min Peugeot E-2008 med 4500 mil/år för 2599 kr/mån inklusive service på 150 kr/mån och däck för ca 150 kr/mån. Vilket ger en värdeminskning på 2299 kr/mån eller 82 764 kr på tre år. Bilen kostar 405 000 kr ny (eller 335 000 kr efter avdragen bonus). Det motsvarar en värdeminskning på 20.4% (eller 24,7% efter bonus).

Det är viktigt att vi håller oss till fakta i diskussionen.

1 gillning